Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
http://www.prosoar.de/
on hyvä saitti eri maiden ilmatilojen vertailua ajatellen - pursilentäjän näkökulmasta. Sieltä saa käsityksen siitä, millaisia ilmatiloja vaativat keski-euroopan pienoiset kentät, kuten Frankfurt, Skiphol, Düsseldorf, Lontoo, jne.
Minun suosikkini on Köln/Bonn jas Düsseldorf alueiden koko ja niiden kupeessa olevat purjelentokentät. On kiva verrata esim Tampereen kansainvälisen lentokentän vaatimaan ilmatilaan. Köln/Bonn kenttien ja Düsseldorfin väliin mahtuu muuten pari aktiivista purjelentokenttää.
Minun mielipiteeni on, ettää EFHK kehitys on koko maan kannalta hyvin tärkeää. Mielipiteeni on myös se, että EFHK pitäisdi pärjätä samoilla asueilla kuin merkittävästi suuremmat/vilkkaammat kentät muualla. EFTP ilmatilavaraukset on mielestäni ihan naurettava juttu.
Tämä siis ihan täydellisen tietämättömyyden luomalla varmuudella, Prosoaria vilkuilemalla muodostettu mielipide.
on hyvä saitti eri maiden ilmatilojen vertailua ajatellen - pursilentäjän näkökulmasta. Sieltä saa käsityksen siitä, millaisia ilmatiloja vaativat keski-euroopan pienoiset kentät, kuten Frankfurt, Skiphol, Düsseldorf, Lontoo, jne.
Minun suosikkini on Köln/Bonn jas Düsseldorf alueiden koko ja niiden kupeessa olevat purjelentokentät. On kiva verrata esim Tampereen kansainvälisen lentokentän vaatimaan ilmatilaan. Köln/Bonn kenttien ja Düsseldorfin väliin mahtuu muuten pari aktiivista purjelentokenttää.
Minun mielipiteeni on, ettää EFHK kehitys on koko maan kannalta hyvin tärkeää. Mielipiteeni on myös se, että EFHK pitäisdi pärjätä samoilla asueilla kuin merkittävästi suuremmat/vilkkaammat kentät muualla. EFTP ilmatilavaraukset on mielestäni ihan naurettava juttu.
Tämä siis ihan täydellisen tietämättömyyden luomalla varmuudella, Prosoaria vilkuilemalla muodostettu mielipide.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
http://www.trafi.fi/filebank/a/13826967 ... aatit.xlsx
Miten tuota koordinaattitiedostoa luetaan? Minä en ainakaan saa siitä nopeasti mitään tolkkua... Jos esim haluaisin etsiä Nummelan ja Hyvinkääm alueet G46 ja G47, niin ei niitä tuosta kovin helpolla löydä.
Haluaisin vertailla vähän nykyisiä ja ehdotettuja alueita, mutta en jaksaisi kirjoittaa ohjelmaa, joka tuota exceliä parsii kun on juuri vähän muutakin tekemistä...
Miten tuota koordinaattitiedostoa luetaan? Minä en ainakaan saa siitä nopeasti mitään tolkkua... Jos esim haluaisin etsiä Nummelan ja Hyvinkääm alueet G46 ja G47, niin ei niitä tuosta kovin helpolla löydä.
Haluaisin vertailla vähän nykyisiä ja ehdotettuja alueita, mutta en jaksaisi kirjoittaa ohjelmaa, joka tuota exceliä parsii kun on juuri vähän muutakin tekemistä...
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Etsit väärästä tiedostosta.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... uuttamista
Sieltä loppupuolelta löytyy erikseen linkki G-alueiden koordinaatteihin.
Hannu
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... uuttamista
Sieltä loppupuolelta löytyy erikseen linkki G-alueiden koordinaatteihin.
Hannu
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
No ilmankos 
kiitti!

kiitti!
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Jospa Hannu viitsisi vielä pistää kartalle Nummelan ja Räyskälän alueiden tilanteen, niin se palvelisi suurta joukkoa purjelentäjiä, kiitos.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Osaako asiaa tuntevat kommentoida seuraavaa:
Ilmavoimien lausunnosta käy ilmi että heidän varauksensa TSA (vai TRA) alueille tulevat olemaan alarajalla 1500ft MSL, mutta koulutusohjelma sallisi myös 3000ft MSL alarajan. Kannattaisiko nyt lähteä ajamaan TSA-varauksille tuota 3000 ft alarajaa, joka nyt sallisi esim. koulutustoiminnan jatkua millin alapuolella, jos ei muuta? Vai peräti vielä ylempää alarajaa, vaikka 5000 ft?
Koko tämä ilmatilauudistus tulee monen maakuntakentän osalta näkymään vasta sitten kun ilmavoimien varaustarve nähdään tosielämässä. Nyt jos sanotaan että "vain tarpeen mukaan", se voi olla esim. ma-pe klo 8-16 ympäri vuoden. Näinhän toimitaan lennokkien vaara-alueiden kanssa siinä Jämin pohjoispuolella. Kannattaisi miettiä tätä nyt pessimistisimmän vaihtoehdon mukaan, koska perinteisesti se on myös realistisin vaihtoehto.
Ilmavoimien lausunnosta käy ilmi että heidän varauksensa TSA (vai TRA) alueille tulevat olemaan alarajalla 1500ft MSL, mutta koulutusohjelma sallisi myös 3000ft MSL alarajan. Kannattaisiko nyt lähteä ajamaan TSA-varauksille tuota 3000 ft alarajaa, joka nyt sallisi esim. koulutustoiminnan jatkua millin alapuolella, jos ei muuta? Vai peräti vielä ylempää alarajaa, vaikka 5000 ft?
Koko tämä ilmatilauudistus tulee monen maakuntakentän osalta näkymään vasta sitten kun ilmavoimien varaustarve nähdään tosielämässä. Nyt jos sanotaan että "vain tarpeen mukaan", se voi olla esim. ma-pe klo 8-16 ympäri vuoden. Näinhän toimitaan lennokkien vaara-alueiden kanssa siinä Jämin pohjoispuolella. Kannattaisi miettiä tätä nyt pessimistisimmän vaihtoehdon mukaan, koska perinteisesti se on myös realistisin vaihtoehto.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Taitaa olla helpompi jos laitan jakoon nuo kyhäelmät mitä olen tehnyt. Laittakaa tuo tiedosto SeeYou:n ilmatilaksi ja katsokaa siitä. Siinä on nyt mukana myös Räyskälä ja Nummela. Ilmatilaluokat on mitä sattuu, koska olen halunnut käyttää eri värejä. Uudet TMA:t on luokkaa A ja uudet purjelentoalueet luokkaa B.Pertti Pääsky kirjoitti:Jospa Hannu viitsisi vielä pistää kartalle Nummelan ja Räyskälän alueiden tilanteen, niin se palvelisi suurta joukkoa purjelentäjiä, kiitos.
Päivitän tiedostoa vielä lisää, kunhan jaksan editoida niitä.
http://www.hansto.fi/seeyou/files/Testi_2014.txt
Hannu
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Piirustelin tähän oman käsitykseni ilmatilojen muutoksesta EFHV näkökulmasta. Tuntuu siltä, että entistä pahemmin pussiin joudutaan jos tämä menee läpi.
Olenko ymmärtänyt oikein, että FL65 alueet poistuvat kokonaan? Jos näin on, niin kuinkahan paljon purjelennolle trvittaessa varattava FL65 alue FL95 alueiden ja liikennekenttien välissä haittaa toimintaa? Jos nousu tapahtuu vaikkapa 7% kulmalla, äkkiseltään 3000 jalan korkeudenmuutos vaatii 0,304*3000/0,07nousumetriä/matkametri = 13000 metriä. Siis FL95 alueiden reunaan voisi laittaa 13 km FL65 alueet? 13km on muuten bauttiarallaa sama matka kuin Hyvinkään B ja C alueiden mitta yhteensä etelä-pohjois suunnassa.
[ EDIT: KUVA POISTETTU KOSKA OLI VIRHEELLINEN]
Olenko ymmärtänyt oikein, että FL65 alueet poistuvat kokonaan? Jos näin on, niin kuinkahan paljon purjelennolle trvittaessa varattava FL65 alue FL95 alueiden ja liikennekenttien välissä haittaa toimintaa? Jos nousu tapahtuu vaikkapa 7% kulmalla, äkkiseltään 3000 jalan korkeudenmuutos vaatii 0,304*3000/0,07nousumetriä/matkametri = 13000 metriä. Siis FL95 alueiden reunaan voisi laittaa 13 km FL65 alueet? 13km on muuten bauttiarallaa sama matka kuin Hyvinkään B ja C alueiden mitta yhteensä etelä-pohjois suunnassa.
[ EDIT: KUVA POISTETTU KOSKA OLI VIRHEELLINEN]
Viimeksi muokannut Hytsky, Su 03.11.2013 22:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Hannu, kiitoksia.
Mutta Hyvinkään C alue näytti tiedostossasi aika optimistiselta, mikäli olen tulkinnut nykyistä ehdotusta oikein.
-kimmo
Mutta Hyvinkään C alue näytti tiedostossasi aika optimistiselta, mikäli olen tulkinnut nykyistä ehdotusta oikein.
-kimmo
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Joo, tuota ehdotin teille jo aiemmassa viestissä. Jätin sen tarkoituksella sinne. Kun näihin vielä voi vaikuttaa, niin pitää olla tavoitteita. Tuo auttaisi teitä, kun tulette käymään Kymissä.Hytsky kirjoitti: Mutta Hyvinkään C alue näytti tiedostossasi aika optimistiselta, mikäli olen tulkinnut nykyistä ehdotusta oikein.
-kimmo
On siellä Kymin alueessakin vähän lisäystä.
Hannu
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Voivoi.. Nyt meni teksti bittiavaruuteen, kun "lähetä" -napin painaminen viivästyi liikaa
Ilmavoimat esittää päivittäisen toiminnan TSA-alueita "kovaseinäiseksi" valvomattomassa ilmatilassa ja alarajaksi 1500 jalkaa (tai 3000 lajkaa). Tästä on keskusteltu ja pyritty vaikuttamaan siihen, että muu lentotoiminta vaikeutuisi mahdollisimman vähän. Etenkin kesäajalle esitämme, että alaraja olisi mahdollisimman korkealla (FL65 tai enemmän) siellä, missä harrastustoiminnalla on aluetarpeita.
Helsingin TMA:n sivurajat muuttuvat hieman ja lisäksi TMA laajenee jonkin verran lentopinnan 65 yläpuollella. Olemme esittäneet, että laajennuksia tulisi todellakin vain sinne, missä se on tarpeen. Lisäksi esitämme tutkittavaksi 4500 tai 3500 jalan porrastuksen käyttöönottoa TMA:n alarajassa.
Tälla tavalla lyhyesti tällä kertaa

Ilmavoimat esittää päivittäisen toiminnan TSA-alueita "kovaseinäiseksi" valvomattomassa ilmatilassa ja alarajaksi 1500 jalkaa (tai 3000 lajkaa). Tästä on keskusteltu ja pyritty vaikuttamaan siihen, että muu lentotoiminta vaikeutuisi mahdollisimman vähän. Etenkin kesäajalle esitämme, että alaraja olisi mahdollisimman korkealla (FL65 tai enemmän) siellä, missä harrastustoiminnalla on aluetarpeita.
Helsingin TMA:n sivurajat muuttuvat hieman ja lisäksi TMA laajenee jonkin verran lentopinnan 65 yläpuollella. Olemme esittäneet, että laajennuksia tulisi todellakin vain sinne, missä se on tarpeen. Lisäksi esitämme tutkittavaksi 4500 tai 3500 jalan porrastuksen käyttöönottoa TMA:n alarajassa.
Tälla tavalla lyhyesti tällä kertaa

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Juu, on käyty, ja viimeksi paluumatkalla tuo ehdottamasi ilmatila olisi ollut tarpeen. Mutta kun nyt herätellään keskustelua, niin pelkään että voi syntyä käsitys, että tuo on meille tarjottau ratkaisu. Näinhän ei ole, vaan Hyvinkään C alue on katkaistu pystysuoraan B alueen koilliskulmasta pohjoiseen. Ja se on oikea ongelma meille käytännön lentotoiminnassa.Hannu kirjoitti:Joo, tuota ehdotin teille jo aiemmassa viestissä. Jätin sen tarkoituksella sinne. Kun näihin vielä voi vaikuttaa, niin pitää olla tavoitteita. Tuo auttaisi teitä, kun tulette käymään Kymissä.Hytsky kirjoitti: Mutta Hyvinkään C alue näytti tiedostossasi aika optimistiselta, mikäli olen tulkinnut nykyistä ehdotusta oikein.
-kimmo
On siellä Kymin alueessakin vähän lisäystä.
Hannu
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Yritin askarrella ilmatilauudistusta ruudulla näkyvään muotoon,mutta ei oikein sujunut "kuin Strömsjössä", jatkan pulinaa toisessa osastossa.
http://www.hansto.fi/purjelentoforum/vi ... 8e00#p9711
http://www.hansto.fi/purjelentoforum/vi ... 8e00#p9711
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Joo vaikeeta on. Tässä uusi yritys havainnollistaa tilanteen muutosta Hyvinkään pussinperältä katsottaessa.
Alkuun näytti siltä, että tulee jotain positiivistakin, mutta se oli optinen harha. Johtui siitä, että Räyskälän G 42 B aluetta oli venytetty koillista kohti. Hyvinkään alueita ei siis oltu venytetty lounasta kohti - valitettavasti.
Tässä uusi yritys.
Alkuun näytti siltä, että tulee jotain positiivistakin, mutta se oli optinen harha. Johtui siitä, että Räyskälän G 42 B aluetta oli venytetty koillista kohti. Hyvinkään alueita ei siis oltu venytetty lounasta kohti - valitettavasti.
Tässä uusi yritys.
- Liitteet
-
- Uudet ilmatilat KORJATTU 256.png (226.47 KiB) Katsottu 5673 kertaa
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Noh, otin sen sitten pois. Uusi versio ladattavissa.Hytsky kirjoitti:Mutta kun nyt herätellään keskustelua, niin pelkään että voi syntyä käsitys, että tuo on meille tarjottau ratkaisu. Näinhän ei ole, vaan Hyvinkään C alue on katkaistu pystysuoraan B alueen koilliskulmasta pohjoiseen. Ja se on oikea ongelma meille käytännön lentotoiminnassa.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Eikös tästä puutu vielä tuo TMA Upperia reunustava FL65-FL95 CTA-kaulus?Hytsky kirjoitti: Tässä uusi yritys.
Se aiheuttaa ettei teiltäkään voi C-alueen jälkeen nousta kolmeen kilsaan ja vaikeuttaa myös pilvilentoa Räyskälässä hyvinä päivinä (tietysti nuo FL65->FL95 nostot nykyisten väylien kohdalla puolestaan vähän helpottavat sitä toisaalla).
Tai sitten olen itse hahmottanut kakut väärin.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Toinen Hannu vastaaKari K kirjoitti: Hannu, kun hiplaat muuten tiedostoja, voisiko muuttaa käännepistenimet; Kovenlahti muotoon Kovelahti?

Kove(n)lahti ilmeisesti esiintyy kummassakin kirjoitusasussa;en usko lukeneeni sitä vanhaa GT-karttaa pariakymmentä vuotta niin väärin, etteikö siinä olisi lukenut KoveNlahti ja ko kartan perusteella on aikanaan laadittu Jämiä ympäröivät käännepisteet (suurin osa niistä) Jämi Vintage (tai oikeastaan Oldies but Goldies ajoilta peräisin).
Katso myös:
https://www.finna.fi/Record/narc.VAKKA- ... -842699.KA
Toki nuo ovat vähissä, ja voi olla, että vakiintunut muoto on Kovelahti, jonka tarvittaessa hyväksyn. Mutta väärinkirjoituksen kiellän pontevasti

hannu niemi
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Tässä google mapsin päällä nuo uudet ilmatilat pohjautuen Nurmirannan tiedostoihin. Vanhat alueet on valkoisella ja päällä on punaisella ehdotetut alueet.
http://hyik.fi/ilmatila2014.php
http://hyik.fi/ilmatila2014.php
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Juhalle kiitokset havainnollisesta kuvasta. Nummelan tilanne näyttää E-alueen kasvun myötä heikkenevän matkalentoja ajatellen.
Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella
Näyttäisi siltä, että Nummelan E-alueen kohdalla TMA:n alataja tulee olemaan FL65.