Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 291
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Hytsky »

Vapaan ilmatilan muoto vaikuttaa purjelentäjien reittivalintoihin. Tämän demonstroimiseksi voidaan näyttää usean lennon lokitiedostoja päällekkäin. Joillain sovelluksilla, kuten http://www.skylines-project.org on mahdollista myös animoida eri lentoja siten, että koneiden paikat päivittäin ovat näkyvissä.

Ohessa on videon pätkä, jossa näytetään Skylines palveluun ladattuja lentoja päällekkäin ja animoidaan koneiden paikkoja.
http://www.youtube.com/edit?video_id=n63AnutWzaA


Videolta näkyy jo muutaman lennon perusteella ilmatilarajoitusten vaikutus reitinvalintaan. Lahden eteläpuolella on usein pakko valita eteläisin mahdollinen reitti Päijänteen aiheuttaman kylmän alueen kiertämiseksi. MIL CTA on pakottanut paljon lentoja alueen reunan läheisyyteen. Teiskon ja Nummelan alueilla on varmasti mhdollista nähdä vastaavia purjelentoliikenteen tihentymiä kuin Hyvinkäällä. Hyvinkäällä näkyy myös se, että kaikki purjekoneet keräävät korkeutta yhdellä alueella kentän pohjoissektorissa, samalla alueella jolla kentän pääkiitotien laskukierrosalueet ovat. Tämä siksi, että ilmatila on rajattu epäkäytännöllisen alas, ja ilmatilaraja on vain muutaman kilometrin päässä kentän eteläpuolella.

Vastaavat animaatiot muilta purjelentokentiltä auttaisivat ilmatilarajoitusten vaikutusten havainnoitia TRAFIn ja Finavian suuntaan ilmatilauudistuksen vaikutuksia mietittäessä. Lokien esittämiseen on käytetty edellämainittua ilmaista nettisovellusta, ja video on kaapattu EZVid ohjelman ilmaisversiolla.

Erityisesti olen miettinyt sitä, että uudistuksesta päätettäessä Hyvinkään liikennettä ohjataan ilmatilarajoituksin Räyskälän suuntaan. Joskus kelipäivinä tuntuu ja nyt ahtaalta räiskälän kulmilla, ja mielestäni olisi hyvä että liikenne jakautuisi entistä enemmän idän suuntaan. Teiskon ja Jämijärven suunnissa kapeat käytävät aiheuttanevat paljon vastakkaista liikennettä pienellä alueella.
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 291
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Hytsky »

Pakkasparlametissa käsiteltiin tänään ilmatilauudistusta. Paikalla oli mm. Christer Björkman (Finavia). Keskusteluissa tuli esille se, että näillä näkymin ilmatilauudistuksessa syntyy purjelentoalueisiin useita kohtia, joissa joudumme kiertämään teräviä kulmia. Hyvinkään C alueen itäosaan on tulossa hyvin vilkaalle alueelle 90 asteen kulma, ja Kristian osoitti vielä hurjemman kapean piikin Porin ja Tampereen lähestymisalueiden väliin jätetyn käytävän pohjoisosassa.

Selitimme Trafin ja Finavian arvoisille edustajille kuinka tällaiset kulmapisteet aiheuttavat purjelento liikenteen tiivistymistä ja vaarapaikkoja. Epäilimme myös, että onko terävien kulmien sisällä edes mahdollista liikennekoneilla lentää. Vastaukset tuntuivat absurdeilta ja mitään muutostarpeita ei myönnetty.

Hetkeä myöhemmin keskustelin asiasta vielä Christer Björkmannin kanssa kahden, ja koetin selittää että kyseiset terävät kulma-alueet ovat todellinen ongelma, eivät lisää ilmatilan käyttömahdollisuuksia kaupalliselle liikenteelle, mutta heikentävät meidän turvallisuuttamme. Hän otti tyynesti kannan, jonka mukaan nämä terävät lipareet ovat ehdottomat tarpeellisia, ja jos ne meidän mielestämme aiheuttavat vaaratilanteita, purjelentoalueita tulee silloin rajoittaa niin paljon lisää, että ongelmat poistuvat.

Tällaisella asenteella toimivat kaverit ovat meille todellinen ongelma.
WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja WPQ »

Purjelennosta saa 100% turvallista kun se kielletään. Siinä mielessä björkmanit ovat oikeassa.
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 478
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja kristian »

Minulle jäi ristiriitainen kuva tilanteesta. Ilmavoimien harjoitusalueiden FL65 alaraja on lottovoitto meille kaikille, kiitos siitä. Ainakin me Tampereen millien lähellä lentävät voittivat tässä, jos tuo toteutuu.

Lähestymisalueiden ihmeelliset kulmat ym. vaikuttivat yksinkertaisesti lapsuksilta, viivan piirtäjä ei ole suonut ajatustakaan sille mitä tapahtuu viivan valvomattomalla puolella. Ei ole mitään uskottavaa selitystä sille Porin ja Tampereen välisen käytävän pykälälle, ei yksinkertaisesti voi olla.

Pahin tilanne näytti tulevan Jyväskylän uuden lennonjohtoalueen laajeneminen Menkijärven suuntaan. Toivottavasta Kauhavan vapautuminen edes vähän auttaa. Jospa sinne Jyvästkylän suuntaan saisi klo 16 jälkeen lentää merituulta pakoon? Ehkä toiveajattelua.

Sivumennen sanoen, ihmettelin sen toisen Finavian (vai Trafin?) kaverin asennetta olla nyrkit välittömästi pystyssä kun esitetään asiallisia kysymyksiä.

Ja toinen ihmetyksen aihe, tämä sama kaveri uhkasi lisärajoituksilla jos ilmatilaloukkauksia havaitaan (epäselväksi jäi miten havaitaan). Sitten seuraava, Trafin esitelmöitsijä kannusti kirjoittamaan raportteja vastaavista tilanteista. En tiedä olinko ainoa joka huvittui tästä suuresti.
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 291
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Hytsky »

Pahus kun ei tullut videolle sitä Finavian kaverin selostusta, kun vastasi Kristianin kysymykseen tuosta kapeasta kiilasta joka rajoittaa lentämistä Porin ja Tampereen välissä. Oli oikein karikatyyri piittaamattomasta virkamiehestä. Sanoi myös muuten ihan suoraan, että se on SIO kun noita laajoja alueita Porin ympärillä tarvitsee...
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 159
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja vostok »

Kiintoisia uutisia. Jos ei videota, niin toivottavasti saadaan ainakin esitelmäkalvot jakoon myös parlamentista pois jääneiden ihmeteltäväksi.
Avatar
timbe
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja timbe »

Se virkamies Finavialta oli tosiaan kankea näkemään harrasteilmailijan näkökulmaa, edes turvallisuusperustelut eivät purreet; IHME ASENNE :roll:

Ja muistelenpa että se Porin ja Tampereen välissä oleva kiila on ollut siellä ennenkin, ainakin SM2004 kisoissa sitä tuli väisteltyä, seuraavina vuosina se oli sitten korjattu pois. Kiila ilmeisesti vain jää sinne helposti väylän ja Porin TMA:n muodon takia, ei sillä muuta syytä voi olla. Kait sen saa myöhemmin poistettua, toivottavasti. Tehdään sitten poikkeamaraportteja kun käy hassusti :wink:
jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja jyri »

Uskokaa tai älkää: Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu piti tiistaina esitelmän Ilmailutoimittajien järjestämässä lentoturvallisuusseminaarissa ja loihe lausumaan sanatarkasti näin: "Suomen ilmatila on omistettu harrastusilmailulle, ja siitä on erotettu pikkaisen siivua sotilas- ja raskaalle ilmailulle." Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää toteaa paikalla ollut Jyri.
Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Matts »

Mutta jos väittää että Henttun lausuma ei ole totta, syyllistyy luultavasti virkamiehen halveksuntaan, joka on rangaistava teko :roll:
Teme
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 30.04.2003 14:35
Paikkakunta: Helsinki / Pori

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Teme »

En tiedä kuinka moni on jo huomannut mutta Trafi on järjestänyt lausuntopyyntökierroksen tulevista Vaara-alueista. Fiksusti taas data on julkaistu pelkkinä koordinaatteina jotta siitä olisi mahdollisimman hankala saada selvää. Aikaa lausuntojen jättämiselle ei ole kuin pari päivää enää.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... ara-alueet

Uusia alueita voi ihmetellä Google Earth muodossa vaikkapa täältä. https://www.dropbox.com/sh/2nqpncxk456v ... =162113925
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 159
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja vostok »

Uudet ilmatilat on julkaistu: https://ais.fi/ais/eaip/pdf/amdt/amdt2/ ... 6_ENRC.pdf

Ei tullut tehtyä lausuntoja turhaan: EFHK TMA:ta kiertänyt CTA FL65-95 on pätkäisty EAST/WEST-osiksi niin, ettei Räyskälän kohdalla ole mitään, juuri niinkuin vaadittiin.

Hyvinkään kulmapalan veivät kuitenkin mennessään. :cry:
Jari Mutikainen
Viestit: 1
Liittynyt: Su 28.09.2014 09:11

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Jari Mutikainen »

Moi,

Tässä on vielä vähän riisutumpi versio tuosta samasta kartasta:

https://ais.fi/ais/eaip/pdf/amdt/amdt2/EF_ENR_6_D.pdf

Nähtäväksi jää, millaisia korkeuksia noille ensi kesän purjelentovarausalueille sitten tullaan saamaan.

/ Jari M.
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 478
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja kristian »

Porin ja Tampereen välinen käytävä on näemmä oiennut, eli se ihmeellinen kolmio Porin TMA:ta käytävän pohjoisreunasta on poistettu, tätähän ihmettelin Pakkasparlamentissa.

Hieman nauratti tuo Menkijärven purjelentoalueiden (D140C) lounaiskulma, siirtyminen lounaaseen valvomattomaan ilmatilaan on katkaistu tuollaisella 5km levyisellä soirolla Jyväskylän TMA:ta. :mrgreen:
Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 157
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Laitoimme nyt vielä alueen kerhojen lausunnon juuri tuosta EFJY CTA:n (ei siis TMA) palasesta ja etenkin sinne ehdotetusta transponderipakosta EFJY aukioloaikoina. Katkaisee tosiaan kulkuväylän etelä-pohjoinen, tai pakottaa kiertämään Seinäjoen AFIZ kautta. Toivottavasti vielä harrastajan ääni kuuluu...
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 478
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja kristian »

Taisi tämä juna lähteä laiturilta, laput on piirretty ja julkaistu jo. Ensi kesän kisailmatiloja ei ole kait vielä piirrelty, ja niitähän on käytetty myös lentoleirien aikoihin. Koittakaa saada ujutettua tuo soiro kisailmatilalohkoksi, eiköhän sen varaaminen sitten onnistu ainakin osaksi kautta.

Kaikenkaikkiaan tuollaisen palan jättäminen kartalle ei mahdu järkeen.
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 159
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja vostok »

Milloinkas mahtaisi olla tarjolla ilmatilatiedostoa seeyou-yhteensopiviin rakkineisiin? Voisi talven aikana tarjota uudet ilmatilat valmiiksi esim. Skylinesiin ja Prosoar.de:hen.

Tai voisihan tuollaisen leipomisen ehkä opetella itsekin.
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

kristian kirjoitti:Taisi tämä juna lähteä laiturilta, laput on piirretty ja julkaistu jo.
Mulle antoivat aikaa huomiseen kommentoida ...
papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Olikos se nyt niin että TMZ ei koske puhtaita purjekoneita?

Lentosuunnitelma pitää olla valvottuun ilmatilaan, tietenkin...
papafox-Sakke
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

papafox-Sakke kirjoitti:Olikos se nyt niin että TMZ ei koske puhtaita purjekoneita?

Lentosuunnitelma pitää olla valvottuun ilmatilaan, tietenkin...
Ei eroittele uudet lentosäännöt mitenkään, joten koskee kaikkia, jopa niitä alle 54kilosii.
Lentosuunnitelmaa ei tarvi paikallislennolle :D

-Juha
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Ilmatilauudistus lausuntokierroksella

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

haapajarvi kirjoitti:
papafox-Sakke kirjoitti:Olikos se nyt niin että TMZ ei koske puhtaita purjekoneita?

Lentosuunnitelma pitää olla valvottuun ilmatilaan, tietenkin...
Ei eroittele uudet lentosäännöt mitenkään, joten koskee kaikkia, jopa niitä alle 54kilosii.
Lentosuunnitelmaa ei tarvi paikallislennolle :D

-Juha
SERA.6005 Radioyhteyttä ja SSR-toisiotutkavastainta koskevat vaatimukset
a) Radiovyöhyke (RMZ-vyöhyke)
1) VFR-lennoilla, jotka liikennöivät ilmatilaluokkien E, F tai G osissa, ja IFR-lennoilla, jotka liikennöivät ilmatilaluokkien F tai G osissa, jotka toimivaltainen viranomainen on nimennyt radiovyöhykkeeksi (RMZ-vyöhykkeeksi), on kuunneltava jatkuvasti asianmukaisella yhteydenpitokanavalla tapahtuvaa ilma-alusten ja maa-aseman välistä puheviestintää ja muodostettava tarvittaessa kaksisuuntainen viestintäyhteys, ellei lennonvarmistuspalvelun tarjoaja ole toisin määrännyt kyseisen ilmatilan osalta.
2) Ennen saapumista radiovyöhykkeelle ilma-aluksen ohjaajan on lähetettävä asianmukaisella yhteydenpitokanavalla avauskutsu, joka sisältää kutsun kohteena olevan aseman nimen, kutsumerkin, ilma-alustyypin, sijainnin, lentopinnan, lennon aikomukset ja muut toimivaltaisen viranomaisen määräämät tiedot.
b) Transponderivyöhyke (TMZ-vyöhyke)
1) Kaikilla lennoilla, jotka liikennöivät ilmatilassa, jonka toimivaltainen viranomainen on nimennyt transponderivyöhykkeeksi (TMZ-vyöhyke), on oltava käytössä SSR-toisiotutkavastain, joka toimii A- ja C-moodissa tai S-moodissa, ellei lennonvarmistuspalvelun tarjoaja ole toisin määrännyt kyseisen ilmatilan osalta.
c) Radiovyöhykkeeksi tai transponderivyöhykkeeksi nimetyt ilmatilat on vahvistettava asianmukaisesti ilmailukäsikirjoissa (Aeronautical Information Publications).
Vastaa Viestiin