Tietokonesimulaattoreiden tuntuma vs. oikea purjekone

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
jkarjanl
Viesti:

Tietokonesimulaattoreiden tuntuma vs. oikea purjekone

Viesti Kirjoittaja jkarjanl »

Hei!

Kehittyvät nuo lentosimulaattorit (esim. MS Flight Simulator 2004) jo aikamoista vauhtia. Ruudunkaappaukset alkavat olla todella hyvän näköisiä, samaten kenttiä on mallinnettu ansiokkaasti yms. yms.

Mutta... nuo simulaattorit tuntuu usein keskittyvät "isojen" koneiden mallintamiseen, reitti- ja matkalentoihin jne. Mitenkäs on ns. perstuntuman laita?

Itse en ole koskaan päässyt kokeilemaan oikein kunnollista, sauvalla ja polkimilla höystettyä simua. Luulisi että muutama tämän palstan henkilöistä on semmoistakin koittanut. Eli miten on, tuntuuko se "oikealta"?

Olisi tosi hieno jos saisi kurvailla kotikentän päällä talvellakin, koneella joka tosiaan tuntuisi oikealta ja käyttäytyisi oikein, mutta onko mokoma vieläkin haavetta vain? Jos on kokemuksia niin kertokaa ihmeessä, ei huvittaisi summissa investoida peliin, näytönohjaimeen, polkimiin, sauvaan ja ehkä muutamaan ylimääräiseen näyttöön... jos ei se kumminkaan tunnu oikealta..

junior
Viesti:

Simuista...

Viesti Kirjoittaja junior »

Flight Simulatorista en tiedä, mutta ainakin X-Plane (http://www.x-plane.com) mallintaa mielestäni kaikkia koneita varsin aidon tuntuisesti. Ainakaan kenttätarkkaria lentäessä ei ollut mitään ongelmia minkään kanssa ja taukoa termiikkilennosta oli tullut liki yhdeksän kuukautta... termiikkiin ja suoraan optimikaartoon... Simulla lensin talven aikana noin 90h. X-planeen saa samalla tavalla kuin MSFL:n lisää koneita ja maisemia. PW-5, LAK-18, Ka8b etc... Itse voi tehdä lisää.

muista koneista ainakin x-planen 757-200 on varsin "hyvin käyttäytyvä" ja aidosti lentävä kone.

Joku simu on toki pakollinen hankinta kaikille pursilentäjille, kun kausi kestää reilusti alle puoli vuotta ja taivaalle tekee usein mieli talvellakin...

Joku joka on lentänyt MSFL:ää voinee kertoa mikä siinä on hyvää. X-planen huonona puolena on lentokenttien tarkka mallinnus. Niitä ei ole katsottu tarpeelliseksi mallintaa, mutta eihän lentosimun olekaan tarkoitus mallintaa maaliikennettä... Taas hyväksi puoleksi, edellisestä johtuen, voidaan laskea kohtuulisesti/vähän konetehoja vaativa pelimoottori. Mittaria ja IFR:ää voi harjoitella molemmilla varmasti aivan yhtä hyvin. VATSIM:n saa myös x-planeen. Pistä Juffelle (Juffe vinkki, vinkki, kerro mullekin samalla. en oo vielä ehtiny alottaa lentämistä) privaa, se mielestäni lentää netissä.
junior

junior
Viesti:

Simuista...

Flight Simulatorista en tiedä, mutta ainakin X-Plane (http://www.x-plane.com) mallintaa mielestäni kaikkia koneita varsin aidon tuntuisesti. Ainakaan kenttätarkkaria lentäessä ei ollut mitään ongelmia minkään kanssa ja taukoa termiikkilennosta oli tullut liki yhdeksän kuukautta... termiikkiin ja suoraan optimikaartoon... Simulla lensin talven aikana noin 90h. X-planeen saa samalla tavalla kuin MSFL:n lisää koneita ja maisemia. PW-5, LAK-18, Ka8b etc... Itse voi tehdä lisää.

muista koneista ainakin x-planen 757-200 on varsin "hyvin käyttäytyvä" ja aidosti lentävä kone.

Joku simu on toki pakollinen hankinta kaikille pursilentäjille, kun kausi kestää reilusti alle puoli vuotta ja taivaalle tekee usein mieli talvellakin...

Joku joka on lentänyt MSFL:ää voinee kertoa mikä siinä on hyvää. X-planen huonona puolena on lentokenttien tarkka mallinnus. Niitä ei ole katsottu tarpeelliseksi mallintaa, mutta eihän lentosimun olekaan tarkoitus mallintaa maaliikennettä... Taas hyväksi puoleksi, edellisestä johtuen, voidaan laskea kohtuulisesti/vähän konetehoja vaativa pelimoottori. Mittaria ja IFR:ää voi harjoitella molemmilla varmasti aivan yhtä hyvin. VATSIM:n saa myös x-planeen. Pistä Juffelle (Juffe vinkki, vinkki, kerro mullekin samalla. en oo vielä ehtiny alottaa lentämistä) privaa, se mielestäni lentää netissä.
junior

Juffe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juffe »

Kaikista parhaana pidän kyllä Soaring Flight Simulator 4:sta, sillä se on tehty juuri purjelentoa varten ja tekijätkin ovat vielä purjelentäjiä. Grafiikka ei ole kaikista paras, mutta toimii mielestäni tosi hyvin. Tuntuma pysyy paljon paremmin lentämällä tuota SFS4:sta verrattuna esim. FS2004:seen.

FS2004:sessa en oo paljon pursikoneilla lentäny, kun enemmän tulee lennettyä noita Ilmabusseja ja Bojonkeja.

Verkko- ja VATSIM-lentelystä sen verran, että pääasiassa siellä lennetään VFR- tai IFR-lentoja lähinnä moottorikoneilla. Itse en oo X-Planea koittanu verkossa, mutta FS2004:sella on tullu lennettyä VATSIMissa n.200h lähinnnä Virtua Finnair lentoja ympäri eurooppaa.
Purjelennon kannalta tuo FS2004 on kinkkinen, sillä lentoonlähtöjä ei voi ottaa niin kuin oikeasti ja nostoja ei ole mallinnettu.

Itse ainakin suosittelen lämpimästi tuota SFS4:sta.

Laitetaan nyt vielä linkkejä:
SFS: http://www.sfspc.de
Virtual Finnair: http://vfinn.fsnordic.net
VATSIM: http://vacc-fin.net/

jkarjanl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkarjanl »

Kaksi iltaa olen tässä lennellyt tuon X-Planen kanssa. Tuntuma tuntuu olevan aivan toiselta planeetalta kuin FS2004:ssa. Mistä tuon X-Planen saisi ostettua Suomesta? Vaiko suosista VISAlla vinguttaen jenkeistä?

Tuota SFS4:sta taisi tuoda maahan joku kerho, ellen väärin muista..? Saako siihen minkäänlaista kenttäeditoria?

Entäs kahden tai useamman näytön tuki, onko kummassakaan?

Onko polkimia olemassa(kaan) muita kuin CH-Productsin pedaaleja? Hinta on vähäsen suolainen niissä, jotain 130 euroa. Kovin kauan ei tosin jaksa hiiren kanssa lennellä, joten ilotikku ja polkimet pitäisi saada. Onko suosituksia ?

Ps. Huomaa varmaan ettei olla vielä saatu Jämillä kautta avattua purjekoneiden osalta. Eiköhän nämä simulaattorit jo viikon päästä vaihdu oikeaan semmoiseen, niin menee pahin "puute" ohi..

Juffe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juffe »

Mä käytän ihan Microsoftin ratin polkimia ja mikkisoftan joikkaa. Ainakin FS2004 saa pelattua enemmällä kun yhdellä näytöllä. SFS:säs ei taida olla mitään editoria, mutta tosiaan jos haluaa kattavan purjelentosimulaattorin niin SFS on oikea valinta.

junior
Viesti:

Jeps. Itse tilasin x-planen suoraan valmistajan nettisivulta visaa vinguttaen. Tuli UPS:n toimittamana kotiovelle viidessä päivässä. UPS:n lasku oli suolainen, n. 1/3 itse pelin hinnasta, mutta niinkuin sanonta kuuluu rahalla saa ja purjekoneella pääsee...
X-plane (pienellä säätämisellä) tukee useampaa näyttöä, tarvitset vain toisen koneen, katso manuaalista... Siinä on sisäänrakennettu lennonjohtosysteemi (ei ole yhteensopiva VATSIM:n kanssa), data kulkee ulos/sisään netin kautta ja jos oikein haluaa aidon järjestelmän, niin Jenkeistä saa tilattua motion platformin, eli sellasen samanlaisen leikkimökin, jossa Finskin pojat harjottelee.
Tikuista ja polkimista saa kertoa lisää... jos vaikka vihdoinkin hankkisi sellaiset...
junior

jone

Viesti Kirjoittaja jone »

Morjensta!
Olen tällainen "satunnainen" vierailija tällä palstalla ja vaikka en itse lupakirjaa omistakkaan, niin condor-nimisen purjelentosimun lentomallinnus tuntuu todella hyvältä.
http://www.condorsoaring.com
Löytyy termiikkiä, rinnetuulta ja aaltovirtauksiakin!
Kannattaa todellakin tutustua jos PURJELENTOsimut kiinnostaa.

-Jone-

edit: Ja lisäksi "pelaajia" löytyy netistä paljon.
Tunnelmaa riittää niin leppoisissa paikallislennoissa, kuin tiukassa kisaamisessakin.

Vilvuo

Viesti Kirjoittaja Vilvuo »

Condoria olen lentänyt nyt noin 100h. SFS4 on ihan paperia verrattuna condoriin, voin suositella lämpimästi. Maksaa noin 50 egua, mulla on ns twist-tikku ja sillä pärjää hyvin, välillä ihan voittoon asti online-kisassa (hauskintahan on lentää netissä eri kilpakumppaneita vastaan) Varjopuolena on vielä maantiede: vain Slovenian maisemat, mutta ne on kivemmat kuin sfs:n Saksa ja kaikkea löytyy: termiikkiä, rinnettä ja aaltoa!
hahllund

Viesti Kirjoittaja hahllund »

Jotkut tykkäävät Silent Wingsistä. http://www.silentwings.no. Se on ihan kivan tuntuinen purjelentosimulaattori jossa on varsin aidon tuntuinen mallinnus. Kannattaa kokeilla.

Aidoimman lentotuntuman tällä hetkellä saa mielestäni Warbirds 2005 simulaattorista.
http://www.totalsims.com.
Kun sitä tuli kokeiltua viisi vuotta sitten niin sen jälkeen on ollut täysin myyty. Jopa oikea lentäminen tuntuu tylsältä sen rinnalla. Eipä ole tarvinnut muita pelejä pelata sen jälkeen, sen verran haastava ja addiktiivinen peli on. Online lentämisestä muita vastaan saa lähes yhtä paljon kicksejä kun kilpapurjelentämisestä. Meillä on lentokerhossa porukka joka lentää talvisesonkina parina iltana viikossa laivueena. Radioyhteydet pelaa tietty ja tunnelma on huipussa. Suosittelen, jos haluaa nimenomaan aidon lentotuntuman mukaista lentämistä.
Lentovälineinä käytän kahta MS force feedbackia josta toinen toimii kaasukahvana. Polkimina on itse halvasta usb joystickistä viritetty pedaalirakennelma.

t.allu

Vastaa Viestiin