Liittokokous lähestyy...

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 19.02.2014 14:38

Hansa kirjoitti: Osa Kristianin huolen aiheista on karua todellisuutta, osaa asioista ei voi niiden keskeneräisyyden vuoksi avata.
Ymmärrättehän liitossa että käytännön tiedotusta hoitaa nyt lauma flightforum-idiootteja, joiden huvina ja hyötynä on seurata popparit kainalossa miten harrastusskene ajetaan alas keskinäisin riidoin? Se ainut liiton ihminen joka siihenkin keskusteluun osallistuu, on juuri se jonka ei pitäisi. Neuvostoliitolta apinoitu tiedotuspolitiikka ei edelleenkään toimi. Tiedotustyhjiö täyttyy näiden nettikiusaajien spekuloinneista tehokkaasti. Se että ne spekulaatiot eivät perustu ensimmäiseenkään faktaan ei haittaa yhtään, päinvastoin.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja viper » Ke 19.02.2014 15:12

kristian kirjoitti:Liittokokous lähestyy ja omasta purjelentäjän näkökulmasta katsoen liitossa on viime vuosina saatu aikaan seuraavaa:

- Suuri osa ihmisistä jotka liittoon tai opistoon on palkattu, ja jotka olivat jollain tavalla tekemisissä lajin kanssa, ovat saaneet kylmästi potkut
- Liitto ei ole enää viranomaisyhteistyössä, joten rahaa ei ole eikä ääntä saada kuuluviin
- Liiton hallitukseen saati virkamieheksi ei kait enää kukaan täysjärkinen suostu, ellei sitten taustalla ole joku voimakas oma agenda. Todennäköisesti se agenda on harrasteilmailuvastainen.
- Työmoraali kaikenlaisen rakentavaan yhdessä tekemiseen lienee nollassa lajilla kuin lajilla
- MM-kilpailut lähestyvät ja liiton viimeisiä käänteitä seuratessa hirvittää organisaation puolesta

Kysyn nyt ihan vakavissani että pärjäisikö tämä laji paremmin omassa liitossaan, vaikka sitten vapaaehtoisvoimin? Vapaaehtoisvoimin liiton purjelentoasiat nytkin hoidetaan. Jos 2000 purjelentäjää perustaa oman liiton, ja käyttää sen saman 75 euroa oikeaan vaikuttamiseen, sen sijaan että tuottaa "Kodin Kuvalehteä", mitä saadaa aikaan? Liiton lajibudjetti on kait luokkaa 16keur vuosi, saman rahan tuottaisi jo 200 "Suomen purjelentoliiton" jäsentä. Vai annetaanko hommien lutviutua kuten entiseen tapaan?
Mielestäni on parempi, että kaikki lajit ovat samassa liitossa. Lopulta purjelennon oma liitto saattaisi olla liian pieni. Purjelentäjiähän ei ole enää 2000 vaan alle 1500: http://www.trafi.fi/filebank/a/13898734 ... 3-2013.pdf
Lisäksi muun muassa uudet koulutusmääräykset vaikuttavat luultavasti negatiivisesti purjelentäjien määrään tulevaisuudessa. Haasteita siis riittää :?

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja Wille » To 20.02.2014 01:48

Keskustelupalstat ovat tietyllä tapaa hyviä, mutta niistä voi helposti tulla iltapäivälehtien tyyppisiä paskanjauhantapaikkoja. Näin on käynyt mm. eräälle alan foorumille. Paha olo tulee kelle tahansa, kun sitä erehtyy seuraamaan. Siis parempi pysyä rekisteröitymättä ja myös välttää mahdollisimman paljon seuraamista.

Jos ns. virallinen taho lähtee keskustelupalstoille kommentoimaan, niin päätyy pian suohon. Siitä on todisteena se, että todella moni rekisteröitynyt merkittävä vaikuttaja on häipynyt "taajuudelta" huomattuaan keskusteluun osallistuvien tiettyjen jänkättäjien tason. Suomi24 on hyvä esimerkki eikä muut palstat paljon häviä.

Annetaan p-palstojen jauhaa. Keskitytään asiaan ja oikeaan vaikuttamiseen. Haetaan hyviä ideoita ja ajatuksia esim. tällä palstalla ja vieläpä oikeilla nimillä. Meidän ei ole tarvetta lukea ville 5-v -juttuja toiselta foorumilta ja kummastella hänen viisauttaan. Tehostetaan kommunikointia yhteisöissämme ja tuodaan sieltä ideat esim. liittokokoukseen. Palstanalkuttaminen on aika tavalla tehotonta.

Mitä tulee etujärjestön tilanteeseen ja siellä tehtyihin päätöksiin, niin itse annan valituille päättäjille täyden tuen. Heillä on paras tieto siitä, missä mennään. Seuraava liittokokous taas päättää, ketkä jatkossa tekevät päätöksiä. Uusi toimintamalli liitossa hakee varmasti vielä jonkin aikaa muotojaan, mutta siihen sisältyy eittämättä entistä enemmän yhteisvastuullista työskentelyä. Ilman sitä ei hyvä heilu.

Tällaista iltayötyövuoron päätteeksi. Lopuksi vielä totean mielipiteenäni, että SIL:n jäsenmaksu on suuruudeltaan asiallinen. Siihen sisältyy myös useita jäsenetuja. Jos niistä kaikkia ei halua, niin varmaankaan ei ole pakko ottaa vastaan 8)

Terveisin,
Hannu Halonen
Monitoimi-ilmailija

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja JTH » To 20.02.2014 09:54

Wille kirjoitti:...i, että SIL:n jäsenmaksu on suuruudeltaan asiallinen. Siihen sisältyy myös useita jäsenetuja. Jos niistä kaikkia ei halua, niin varmaankaan ei ole pakko ottaa vastaan ...
Oliko tuo lupaus ? Eli tämän liittokokouksen jälkeen Ilmailulehden pakkotilaus loppuu ja jäsenmaksua voi oman valinnan mukaan korjata sen verran alaspäin ?

Eihän tiedotus tarkoita mitään keskustelupalstoja. Se on ihan turha väärinymmärrys, jonka taakse osittain piiloudutaan.
Ja onhan keskustelu flightfoorumissa välillä todella villiä, mutta niin vaan sieltä savun seasta löytyi vähän tultakin, vaikka täällä tylysti epäiltiin kirjoittelijoiden medikaalikelpoisuutta.

Se mitä minä pelkään tässä liittokokouksessa on, että niitä vapaaehtoisia ei löydy sinne hallitukseen. Mitäs sitten tehdään ?

terv. Jyrki

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja marquise » To 20.02.2014 10:57

Ajankohtainen kysymys on se, mitä tulevan hallituksen tulisi tehdä toisin kuin nykyisen?
- mistä pitäisi luopua (jos pitäisi)
- mitä uusia asioita pitäisi ryhtyä toteuttamaan, tavoittelemaan tai ajamaan (jos pitäisi)
- mitä muutoksia hallituksen vastuulle kuuluvien asioiden ajamistapaan pitäisi tehdä?

Toinen ajankohtainen kysymys on se, tarvitseeko liiton v. 2012 liittokokouksessa hyv'ksytty uusi strategia "tuulikorjausta"?

Vuoden 2014 Liittokokoukselle on esitetty säädetyssä määräajassa muutavia painavia aloitteita, joista käy ilmi jäsenistön huoli esimerkiksi viranomaistyöskentelystä luopumisesta, toimiston palvelukyvyn hiipumisesta, asiantuntijoiden puutteesta jne.

Tiedottaminen on yksi voimakasta kritiikkiä saanut toiminnan alue. Tai sen puute. Ei voi olla niin, että jäsenistölle tiedottavat asioista vain "muutamat flight Forum-idiootit" - kuten Kristian niin nasevasti tässä ketjussa aiemmin ilmaisi.

Hyviä aloitteita olisi ilo kuulla.

BTW, Mitä mieltä olette sähköpostilla jaettavasta SIL jäsentiedotteesta joka on uutena viestinnän muotona jo koko lailla vakiintunut?

On hyvä muistaa, että SIL sai aiemmin kohdentamatonta avustusta runsaat 190.000 euroa vuodessa LVM:lta. Nyt se raha on Trafin budjetissa ja sitä annetaan vain kohdennettuihin hankkeisiin. Jotka on lisäksi kilpailutettava jos hankkeen arvo ylittää 30.000 euroa. Tuoreessa muistissa on se, että SUIO G hävisi kilpailun ultiren tarkastuksista 3 vuodeksi ALMT:lle, sopims noin 60.000 euroa/vuosi. Tokihan ne tarkastukset hoituvat ihan samojen katsastajien voimin kuin ennenkin, mutta olisihan tämä työ ja tulo ollut hyvä saada omalle organisaatiolle. Nyt ei saatu kun oltiin kalliimpia kuin ALMT.

Juuri tämän tulovirran pois jääminen on laihduttanut SIL:n toimisto-organisaatiota merkittävästi.

Voisin mainita myös tammikuussa pidetystä Trafi-palaverista jonka oli aluksi olla lähinnä Hentun ja allekirjoittaneen välinen "brainstorming"- sessio, aiheena SIL:n mahdollisuudet viranomaistyöhön - mutta joka laajenikin isoksi kokoukseksi, johon Trafista osallistui 10 henkeä raskaasta sarjasta ja lupakirjaosastolta sekä 3 SIL hallituksen jäsentä (Pitkänen, Pyörre ja allekirjoittanut). Teimme siinä kartoitusta mahdollisista uusista viranomaistehtävistä, joita SIL voisi ottaa hoitaakseen - ja kuinka SIL voisi saada Ilmailulain 169 pykälässä mainitun "valtakunnallisen ilmailun keskusjärjestön" statuksen jota sillä ei nyt ole. Jos sellainen status saataisiin, ei kaikkea tekemistä tarvitsisi sitten kilpailuttaa.

Kiitokset myös teille ja heille, jotka auttoivat palaverin runkona käytetyn agendan sisällön kokoamisessa.

Tässä IL 169 pykälä kokonaisuudessaan. Huomannette, että sen soveltaminen asettaa merkittäviä muodollisia vaatimuksia myös SIL:lle, mikäli tämän pykälän nojalla tehtäisiin yhteistyötä.

"169 §
Tehtävien siirto harrasteilmailun järjestölle

Liikenteen turvallisuusvirasto voi sopimuksella siirtää valtakunnalliselle rekisteröidylle harrasteilmailun järjestölle harrasteilmailun valvontaan liittyviä julkisia hallintotehtäviä. Siirrettävät tehtävät voivat koskea harrasteilmailun ilma-alusten ja laitteiden hyväksyntää ja luettelointia sekä näitä ilma-aluksia ja laitteita käyttävien koulutusta sekä lupakirjojen ja kelpoisuustodistusten myöntämistä.

Liikenteen turvallisuusviraston on hakemuksesta hyväksyttävä 1 momentissa tarkoitetuksi harrasteilmailun järjestöksi oikeushenkilö, joka toimii valtakunnan koko alueella ja jolla on 1 momentissa tarkoitettuja tehtäviä varten käytettävissään tarpeellinen ammattitaitoinen henkilöstö, tarpeelliset työvälineet sekä työtilat, työmenetelmät ja ohjeet. Hyväksyntä annetaan määräajaksi tai toistaiseksi. Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo tässä tarkoitetun harrasteilmailun järjestön toimintaa.

Menettelystä harrasteilmailun järjestön hoitaessa julkista hallintotehtävää säädetään hallintolaissa, sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa, kielilaissa, viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa, henkilötietolaissa ja arkistolaissa. Valtakunnallisen harrasteilmailun järjestön harrasteilmailun valvontaa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen saa vaatia oikaisua Liikenteen turvallisuusvirastolta 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Liikenteen turvallisuusviraston oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen saadaan hakea muutosta valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään."

Selvyyden vuoksi totean vielä, että em. pykälssä mainittua "hakemusta" ei ole Trafille vielä mikään järjestö tehnyt, ei myöskään SIL.

Terveisin

Peter Tähtinen
ilmailun harrastaja itsekin.

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » To 20.02.2014 12:14

marquise kirjoitti:Ajankohtainen kysymys on se, mitä tulevan hallituksen tulisi tehdä toisin kuin nykyisen?
-On hyvä muistaa, että SIL sai aiemmin kohdentamatonta avustusta runsaat 190.000 euroa vuodessa LVM:lta. Nyt se raha on Trafin budjetissa ja sitä annetaan vain kohdennettuihin hankkeisiin. Jotka on lisäksi kilpailutettava jos hankkeen arvo ylittää 30.000 euroa. Tuoreessa muistissa on se, että SUIO G hävisi kilpailun ultiren tarkastuksista 3 vuodeksi ALMT:lle, sopims noin 60.000 euroa/vuosi. Tokihan ne tarkastukset hoituvat ihan samojen katsastajien voimin kuin ennenkin, mutta olisihan tämä työ ja tulo ollut hyvä saada omalle organisaatiolle. Nyt ei saatu kun oltiin kalliimpia kuin ALMT.
Vielä parempi olisi muistaa oikein, eli se 193 000 €:n "avustus" ei ollut kohdentamatonta, sen maksun peruste oli viranomaisvalvonnan avustamistoiminnan aiheuttamien kulujen korvaaminen.
Muuten olen samaa mieltä, eli tämä "valvonnan avustamiskorvaus" olisi hyvä saada edelleenkin SIL:n toiminnan ja lentoturvallisuustyön ylläpitämiseen.

ps. Organisaatiovaatimukset ovat harrasteilmailun valvontaorganisaatiolle ovat samat kuin muillakin ilmailuorganisaatioilla, eli:

"169 § ……. Liikenteen turvallisuusviraston on hakemuksesta hyväksyttävä 1 momentissa tarkoitetuksi harrasteilmailun järjestöksi oikeushenkilö, joka toimii valtakunnan koko alueella ja jolla on 1 momentissa tarkoitettuja tehtäviä varten käytettävissään tarpeellinen ammattitaitoinen henkilöstö, tarpeelliset työvälineet sekä työtilat, työmenetelmät ja ohjeet. Hyväksyntä annetaan määräajaksi tai toistaiseksi. Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo tässä tarkoitetun harrasteilmailun järjestön toimintaa…….."

Näitä, lähes vastaavia organisaatioita on harrasteilmailussa paljon; koulutusorganisaatiot, G+I organisaatiot, F-korjaamot jne. Joten olisi todella sääli jos harrasteilmailun asiantuntijana esiintyvä keskusjärjestö ei saisi sitä itselleen aikaiseksi. Enkä usko että Trafi voisi edes kilpailuttaa mitään avustamistoimintaa organisaatioilla, jotka eivät täytä näitä perusvaatimuksia.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja marquise » To 20.02.2014 13:12

Kiitokset Miuku täsmennyksestä.
Semantiikan suo on upottava, sanotaan.
"Kohdentamattomalla" tarkoitan sitä, että sen 193K summan sisällä ei euroja ollut minun saamieni tietojen mukaan kohdennettu yksittäiselle hankkeille vaan kyseessä oli enemmänkin sateenvarjo, jonka puitteissa yhteistyötä tehtiin. Sillä summalla varmasti korvattiin ne kulut joita toiminnasta aiheutui. Vähintäänkin.... Kulujen lisäksi liitolle jäi tästä määrärahasta yli myös katetta muun toiminnan ja henkilökunnan ylläpitämiseen, mikä parasta.

Nykytilanteessa on etukäteen budjetoitava kukin haettava avustussumma nimetyille hankkeille. Hanke/tehtävä määritellään ensin, rahat haetaan sille sitten. Ja tarvittaessa ensin julkinen kilpailutus. Tietyt hankkeet edellyttäisivät viranomaisvastuun kantamista, mikä toisi SIL:in myös erinäisten lakien sekä mm tietojärjestelmille, toimitiloille ja henkilöstön pätevyydelle asetettujen säädösten alaisuuteen. Mistä kaikesta voidaan toki selvitä. Tälläkin hetkellä SIL myy Trafille palveluna analyysitoimintaa ja hanketta hoitavat henkilöt toimivat Trafin tiloissa SIL:n lukuun.

Peter

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja marquise » To 20.02.2014 13:22

marquise kirjoitti:Kiitokset Miuku täsmennyksestä.
Semantiikan suo on upottava, sanotaan.
"Kohdentamattomalla" tarkoitan sitä, että sen 193K summan sisällä ei euroja ollut minun saamieni tietojen mukaan kohdennettu yksittäiselle hankkeille vaan kyseessä oli enemmänkin sateenvarjo, jonka puitteissa yhteistyötä tehtiin. Sillä summalla varmasti korvattiin ne kulut joita toiminnasta aiheutui. Vähintäänkin.... Kulujen lisäksi liitolle jäi tästä määrärahasta yli myös katetta muun toiminnan ja henkilökunnan ylläpitämiseen, mikä parasta.

Nykytilanteessa on etukäteen budjetoitava kukin haettava avustussumma nimetyille hankkeille. Hanke/tehtävä määritellään ensin, rahat haetaan sille sitten. Ja tarvittaessa ensin julkinen kilpailutus. Kuten näemme, sen kilpailuttamisen voimme myös hävitä.

Tietyt hankkeet edellyttäisivät viranomaisvastuun kantamista, mikä toisi SIL:in myös erinäisten lakien sekä mm tietojärjestelmille, toimitiloille ja henkilöstön pätevyydelle asetettujen säädösten alaisuuteen. Mistä kaikesta voidaan toki selvitä. Tälläkin hetkellä SIL myy Trafille palveluna analyysitoimintaa ja hanketta hoitavat henkilöt toimivat Trafin tiloissa SIL:n lukuun.

Peter

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja kristian » To 20.02.2014 13:35

marquise kirjoitti: Tiedottaminen on yksi voimakasta kritiikkiä saanut toiminnan alue. Tai sen puute. Ei voi olla niin, että jäsenistölle tiedottavat asioista vain "muutamat flight Forum-idiootit" - kuten Kristian niin nasevasti tässä ketjussa aiemmin ilmaisi.
Viestissäni tarkoitin, että liiton täydellinen vaikeneminen jäsenistöä koskettavista aivan ensisijaisen tärkeistä asioista johtaa siihen että flightforum-idioottilauma alkaa spekuloida ja täyttää sen tyhjiön näillä. Sinähän olet ottanut kannan että esiinnyt foorumeilla ns. yksityishenkilönä, jolloin voit turvallisesti lausua vaikka mitä enemmän tai vähemmän harkitsematonta, aivan kuten me muutkin (siinä ei sinänsä ole mitään väärää). Mutta liiton näkökulmasta tiedon jakaminen estäisi tehokkaasti turhaa pskanjauhantaa. Tosiasiahan on että kaikki ovat nykyään netissä, ja etenkin talvella se sosiaalinen kanssakäyminen on kentällä vähissä. Ja sanottakoon vielä että en todellakaan tarkoita että ff olisi se tiedotuskanava. Sen moderaatio salli mielestäni rikollisen rajamailla olevan ajojahdin joten itse en kontribuoi tuohon likasankoon enää merkkiäkään. "I learned long ago, never to wrestle with a pig. You get dirty, and besides, the pig likes it." G.B.Shaw

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » To 20.02.2014 14:12

"Viranomaistöiden tekeminen" on kuuma peruna. Siitä luovuttiin suuressa strategiakeskustelussa pari vuotta sitten, vastuiden pelossa. Vieläkin tähän keskusteluun juututaan kuin juoksuhautoihin, kinaten virkavastuun olemuksesta ja vaikeudesta. Minusta, vanhana virkamiehenä, asia ei olisi kovinkaan hankala tai riskialtis, mutta...

Jottei jäätäisi juoksuhautoihin, puhuisin mieluummin viranomaisia avustavien töiden tekemisestä, ilman virkavastuuta. Siihen tyyliin kuin vaikkapa laskuvarjohyppääjät tekevät kolutusohjelmiaan ja "lupakirjojaan" (miksei näissä ol virkavastuuta??). Näissä töissä tosin sitten joudutaan usein tarjouskilpailuun. Onko se taas niinkään pelättävä asia, eikös kaikki jutut nykyisin pitäisi tehdä kilpailutettuna.

Hyöty jonka liitto ja harrastajat saavat viranomaisia avustavista töistä ovat:
1. saadaan pari harrastajaa pidettyä näissä töissä ja siinä sivussa "oikeissa" harrastustöissä.
2. säilytetään keskusteluyhteys viranomisen kanssa
3. ja tärkein: saadaan aikaan kohtuukustannuksilla palveluita harrastajille.
papafox-Sakke

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » To 20.02.2014 14:24

JTH kirjoitti:
Wille kirjoitti:...i, että SIL:n jäsenmaksu on suuruudeltaan asiallinen. Siihen sisältyy myös useita jäsenetuja. Jos niistä kaikkia ei halua, niin varmaankaan ei ole pakko ottaa vastaan ...
Oliko tuo lupaus ? Eli tämän liittokokouksen jälkeen Ilmailulehden pakkotilaus loppuu ja jäsenmaksua voi oman valinnan mukaan korjata sen verran alaspäin ?
Luultavasti pilailet, mutta varmuuden vuoksi selkokielellä: Lehteä ei voi irrottaa jäsenyydestä. Ville on sitä mieltä (on tullut muissa yhteyksissä selväksi) ja minä olen sitä mieltä, ja taitaa muutenkin suurin osa olla...

Lehden teon voi lopettaa kokonaan tai siitä voi koettaa säästää. Numeroiden vähentäminen säästää jonkin verran, ja voihan se parantaa laatuakin, ehkä.

Yksi mahdollisuus on myydä koko Ilmailu-lehden konsepti jollekin kaupalliselle toimijalle, mutta mitäpä suotta. Johan meillä on Siivet.
papafox-Sakke

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja JTH » To 20.02.2014 14:51

[quote="papafox-Sakke...Luultavasti pilailet, mutta varmuuden vuoksi selkokielellä: Lehteä ei voi irrottaa jäsenyydestä. ....[/quote]

En pilaile yhtään. Tämän ehdotuksen olen tehnyt vakavissani jo parina-kolmena vuotena.

Miksi sitä ei voi irrottaa jäsenyydestä ?

Ymmärtääkseni suuri osa SIL jäsenistä on tyytymättömiä SIL:n Ilmailulehden tasoon. Markkinatalouden keino parantaa lehden tasoa paremmin SIL:n jäsenistöä palvelevaksi on lopettaa pakollinen jäsenyyskytkentä. Silloin lehden sisältö joko paranee oleellisesti ja se saa suuren tilaajamäärän, tai se kuihtuu pois tarpeettomana. Minä en halua Ilmailun katoamista, mutta en myöskään ymmärrä lehden nykyistä sisältöä ja tasoa SIL jäsenlehtenä. Pyydän; ei tähän sitä sata vuottaa vanhaa toteamusta, että lähetä itse niitä parempia juttuja.

terv. Jyrki

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » To 20.02.2014 15:16

JTH kirjoitti: En pilaile yhtään. Tämän ehdotuksen olen tehnyt vakavissani jo parina-kolmena vuotena.
Miksi sitä ei voi irrottaa jäsenyydestä ?
Siksi että:
1. Lupaamme parille nykyiselle asiakkaalle että lehdellä on täysi kattavuus SIL jäsenistössä.
2. Emme halua ottaa sitä taloudellista riskiä... jos sitoudumme tuottamaan lehden, tietyn määrän numeroita, ja jos joku määrä X jättää tilaamatta, joudumme joko nostamaan hintaa tai sitten teemme tappiota ja karsimme jotain muita toimintoja.
3. Miten toimimme niiden ihmisten kanssa, jotka maksavat jäsenmaksun myöhässä? Niitä on muuten paljon. Lähetämmekö lehtiä siihen asti kunnes henkilö ilmoittaa että ei tarvitse?

Mielipiteitähän nämä ovat. Kannattaahan näistä keskustella. Ne muutkin vaihtoehdot voisi pitää mielessä.
papafox-Sakke

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 394
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja Antti K » Pe 21.02.2014 01:21

Josko vaan keskityttäisiin löytämään hyviä ehdokkaita hallitukseen. Ettei mene tämä ketju samanlaiseksi kuin tuo yksi toinen foorumi.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 21.02.2014 10:06

Joo, hyvä. Tässä on jo monen monta viestiä ja vielä ei ole edes mainittu, että ketkä hallituksesta ovat erovuorossa ja ketkä jatkavat. Hansa kyllä kertoi oman tilanteensa.

Ehdokaslistalla on vielä kovasti tilaa:
http://www.ilmailu.fi/ilmailuliitto/vuo ... /ehdokkaat

terv. Jyrki

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Pe 21.02.2014 15:12

JTH kirjoitti:Joo, hyvä. Tässä on jo monen monta viestiä ja vielä ei ole edes mainittu, että ketkä hallituksesta ovat erovuorossa ja ketkä jatkavat.
Puheenjohtaja
- Tapio Pitkänen (erovuorossa)
Varapuheenjohtaja
- Antti Jouppi (erovuorossa)
Jäsenet
- Harry Sundström (erovuorossa)
- Peter Tähtinen (erovuorossa)
- Sakari Korpela
- Eila Pohjola
- Sakari Pyörre
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ke 05.03.2014 16:28

Jäsenistön aloitteet ja hallituksen vastaukset niihin on julkaistu:
http://www.ilmailu.fi/ilmailuliitto/vuo ... /aloitteet
papafox-Sakke

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja JTH » To 06.03.2014 09:25

Kyllä tuo ilmailu fi serveri on uskomattoman ja käsittämättömän hidas. Vastaukset olivat odotusten kaltaisia ja mikäs siinä, ainahan asioita voi katsoa monesta suunnasta.

Pyydän ja toivon, että joku kokoukseen osallistuja, tai vaikka kaikki, kysyvät: Ketä varten SIL on ja ja ketä sen pitäisi palvella ?

Miksi näin: täällä on purjelentäjät pohdiskelleet oman liiton perustamista, joten ei olla SILiin tyytyväisiä. Ihan vastaava keskustelu omasta "lennokkiliitosta" on menossa lennokkifoorumilla, joten ei olla tyytyväisiä. Muista lajeista en tiedä, mutta enpä ole ainakaan kehuja huomannut missään.

terv. Jyrki

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Liittokokous lähestyy...

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » To 06.03.2014 12:22

Tein 26.1.2014 päivätyn esityksen SIL:n liittokokoukselle käsiteltävistä asioista, seuraavilla perusteilla:

”Esitys kevään 2014 liittokokouksessa käsiteltäviksi asioiksi.

Suomen Ilmailuliitto ry on pyytänyt jäseniltään esityksiä liiton toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi liiton toiminnan halvaantumisesta organisaatiomuutoksen jälkeen on keskusteltu asiasta huolestuneena harrasteilmailun tapahtumissa. Tämän vuoksi olen kerännyt näitä ehdotuksia kokeneilta harrasteilmailijoilta. Ehdotuksiin olen lisännyt myös omia ehdotuksia, jotka ovat harrasteilmailun valvonnassa ja lentoturvallisuustyössä saamani kokemuksen perusteella tehtyjä.”


Esitykseni ilman yllä olevaa johdantoa ja SIL ry:n hallituksen vastausehdotukset liittokokoukselle löytyvät sivulta: http://www.ilmailu.fi/sites/default/fil ... %203_0.pdf

Olennaisiin liittokokouksessa esitettäviin kysymyksiin kuuluvat edelleenkin:
- Mikä on “liiton strategia”, mitä se edellyttää liitolta ja sen jäsenistöltä, saavatko liiton jäsenet nähdä sen ja missä se on esitetty? Vai onko “liiton strategia” vain hallituksen kokoama iltasatu jonka tarina riippuu kuulijasta?
- Mitä liiton hallitus aikoo tehdä SIL ry:n toiminnan kehittämiseksi?

Ps. Liiton sivuilta löytyvät strategiakeskustelun aloituskalvot eivät anna vastausta kysymyksiin “liiton strategiasta”, kts: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... _netti.pdf
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Vastaa Viestiin