FLARM tietoa nettisivulle

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
toma
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 23.01.2006 21:47

FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja toma »

Morjens,

Ajattelin kysellä täällä jos joku on nähnyt jonkun jossain jonkun tavan millä saisi FLARM dataa vastaanotettua ja näitettyä nettipalvelulle?
haluaisin tehdä palvelun joka näyttäisi kentän lentotoimintaa niin että se mahdollinen pilotti ei jäisi kotisohvalle kun sää raivoaa vaan sen takia että ei tiedä tai ei ole varma haluaisiko/jaksaisiko könytä kentälle.

Periaateteessahan tuo ei olisi niin hankala operaatio. FLARM vastaanotin ja hieman jykevämpi antenni ja sitten sen vastaanottaman datan muxaaminen sopivaksi niin että voidaan webbisivun karttapohjalla näyttää missä, millä korkeudella sitä pyöritään ja jopa paljonko noustaan/lasketaan. Tämä palvelu oliis teitenkin kenttäkohtainen ja suhteellisen lähellä kenttää mutta silti...
En vaan jaksaisi rakentaa koko konversiota esim. Google API:lla jos joku on jo sen onnistuneesti tehnyt, laiskuus on keksintöjen äiti, vai miten se meni?

Tässä olisi purjelennon vastaus FlightRadar:lle :)

-Toma
Terveisin,
Toma
Juha Huvilinna
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja Juha Huvilinna »

toma kirjoitti:...mahdollinen pilotti ei jäisi kotisohvalle kun sää raivoaa vaan sen takia että ei tiedä tai ei ole varma haluaisiko/jaksaisiko könytä kentälle...
Jos kotona toteaa muiden olevan jo taivaalla, on jo auttamatta myöhässä ;).

Purjelennon seurantaan on jo https://www.skylines-project.org/tracking/, joka toimii erittäin hyvin (kts. myös https://github.com/skylines-project/sky ... ki/Widgets). Tuolla tosin näkyvät vain ne jotka haluavat tietonsa sinne XCSoarista lähettää.
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Flarmin datan sisältöä ei ole © 2012 FLARM Technology GmbH toimesta julkaistu ja taitavat pitääkkin tiedon itsellään, jotta saavat lisenssirahat flarm laitteiden tekijöiltä.

Yks mahdollisuus on tietysti käyttää flarm-laittetta, johon vain liittää paremman antennin - sehän puskee sitten koneiden tietoja sarjaväylään. En tiedä onko siinä jokin etäisyys maksimi.

- Nimimerkki joskus ideoin samaa itsekkin...
Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Pursikoneissa siirrytään pikkuhiljaa ADS-B tekniikkaan perustuvaan muun liikenteen havainnointiin. Flightradar24.com sun muut liikenneilmailua seuraavat palvelut perustuvat tähän ja vastaanottimia on ympäri maailmaa. Kun laitteet yleistyvät, syntyy varmaankin OLC:n kaltainen kansainvälinen nettisivusto, missä voi seurata reaaliaikaisesti koneiden etenemistä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... -broadcast

Ja jos toma haluaa tehdä pioneerityötä alalla, voi ensi kesänä kokeilla laitteen rakentamista ja nettisobellusta, sillä vahvan ilmailuhuhun mukaan ainakin yhdessä koneessa on silloin transponderi, joka lähettää myös ADS-B signaalia. Saattaa olla toki useammassakin.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 291
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja Hytsky »

Käsittääkseni joissain keskieurooppalaisissa kerhoissa on rakennettu järjestelmiä, jotka päivittävät kenttäkirjaa automaattisesti FLARM tietojen perusteella. Tää olisi mukava lisä tuohon FLARM liikenteen näyttöön. Vanhojen loggerittomien FLARM versioiden hinnat eivät lie ole kovin pahoja.
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Alfalima kirjoitti:Moi,

Pursikoneissa siirrytään pikkuhiljaa ADS-B tekniikkaan perustuvaan muun liikenteen havainnointiin. Flightradar24.com sun muut liikenneilmailua seuraavat palvelut perustuvat tähän ja vastaanottimia on ympäri maailmaa. Kun laitteet yleistyvät, syntyy varmaankin OLC:n kaltainen kansainvälinen nettisivusto, missä voi seurata reaaliaikaisesti koneiden etenemistä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... -broadcast

Ja jos toma haluaa tehdä pioneerityötä alalla, voi ensi kesänä kokeilla laitteen rakentamista ja nettisobellusta, sillä vahvan ilmailuhuhun mukaan ainakin yhdessä koneessa on silloin transponderi, joka lähettää myös ADS-B signaalia. Saattaa olla toki useammassakin.

Antti
Toimiiko ADS-B alueilla/korkeuksissa missä ei ole tutkapeittoa?
EDIT: itse itselleni vastaten - toimii kai...

-J
Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Tutkapeittoa ei tarvita. Koneen transponderi lähettää ADS-B-signaalia, jonka voi vastaanottaa maa-asema (vaikkapa lennonjohto tai koneiden seurantasivusto) tai toinen lentokone. Purjelentokoneissa tämä vastaanotin on ympätty FLARM:iin jollain lisäpurkilla(esim tuotemerkki Powerflarm) joka yhdistää ADS-B signaalin ja normi FLARM:ia lähettävien toisten koneiden tiedot näytölle.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!
Avatar
tertsi
WGC 2008 Team
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:51
Viesti:

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja tertsi »

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 291
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARM tietoa nettisivulle

Viesti Kirjoittaja Hytsky »

Segelflyg.de oli myynnissä vanhoja FLARMeja 150 ekee kutale.
Vastaa Viestiin