Kansallinen purjelentokoulutus 2018 asti

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
PI310
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 12.10.2012 12:46

Kansallinen purjelentokoulutus 2018 asti

Viesti Kirjoittaja PI310 » To 24.07.2014 10:35

EASAssa on ehdotettu tällaista:
2. Proposed regulatory changes
The Commission and the Agency are proposing the following changes to Commission Regulation (EU) No 1178/2011:
- Article 10(a)(3) to be amended in order to allow JAR compliant registered facilities which have been registered before the application date of these rules to provide training towards the Light Aircraft Pilot Licence (LAPL) and the Private Pilot Licence (PPL) until 8 April 2018.
- Article 2 of Regulation (EU) No 290/2012 amending Regulation (EU) No 1178/2011 specifies so far that MS may decide not to apply the requirements of Annex VI and VII (Part-ARA and Part-ORA) to training organisations providing training only for the LAPL, PPL, SPL or BPL until April 2015. The amendment proposed will allow an additional derogation until 2018 unless otherwise requested by a training organisation.
- Article 12 will be amended to allow MS not to apply certain provisions of Annex I until April 2018
. This includes the provisions related to balloon and sailplane licences and the requirements for some of the new ratings / certificates.
Lisäselvennystä:
3.4. Other national training organisations for sailplanes and balloons
Based on Article 2 of the Regulation (EU) No 290/2012, MS may decide not to apply the requirements of Part-ORA to training organisations providing training only for the LAPL, PPL, BPL and SPL until April 2015. The amended text proposes an extension of that period until 8 April 2018, and no longer as an opt out.
Consequently training organisations for sailplanes and balloons will only be allowed to provide training for national sailplane and balloon licences and associated ratings and certificates. The training will have to follow the national rules and procedures until the end of the transition period or until the training organisation is approved as an ATO under Part-ORA.
MS may in this case continue issuing national sailplane and balloon licences during this extended transition period. These licences can also be converted into Part-FCL licences based on the conversion reports established by the MS. The changes proposed for Article 12 of Regulation (EU) No 1178/2011 (new paragraph 2a) will allow MS not to apply the provisions for balloons and sailplanes contained in Annex I until April 2018.
Brussels, 18 July 2014
Jos ehdotettu muutos hyväksytään niin tuon perusteella kansallista purjelentokoulutusta voitaisiin jatkaa 2018 asti. Ja se vaatii koulutusluvan jatkoanomuksen teon Trafille kun peijakkaat ovat rajoittaneen nykyiset luvat päättymään 08.04.2015..........
Mutta tulisihan tuossakin ATO-hömpötykselle vähän jatkoaikaa.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Kansallinen purjelentokoulutus 2018 asti

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » La 26.07.2014 20:02

Tällainen tieto on tosiaan "annettu vuotaa" Trafista, ei tiedotettu. En tarkoita pahalla, asia on vielä kesken. Ja onhan tässä kesälomatkin.

Suurin osa EASA-valtioista (eli MS = Member State) kannattaa jatkettua siirtymäaikaa, joten se lähes varmasti toteutuu. Sen jälkeen Trafin tulee omalta osaltaan hyväksyä se Suomessa. Luultavasti hyväksyy?

Oheisen tiedotteen mukaisesti, jos Trafi sallii, kansalliset purjelentokouluttajat voivat jatkoajallakin kouluttaa kansallisia lupakirjoja, jotka voidaan edelleen muuntaa EASA-lupakirjoiksi. GPL -> LAPL(S) tai SPL, riippuen medikaaliluokasta. Ehkäpä SUIOkin voi kouluttaa opettajia? Verkkoteoriatkin saattavat jatkua?

Erityisen hyvä uutinen tämä olisi mopu-kouluttajille, joiden toiminta on ollut katkolla tai ainakin hankaloitumassa.
Liitteet
Note for Member States and Industry_amendment of R1178_consequences for ATOs - 17.07.14.pdf
(43.42 KiB) Tiedosto ladattu 114 kertaa
papafox-Sakke

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kansallinen purjelentokoulutus 2018 asti

Viesti Kirjoittaja JTH » Su 27.07.2014 10:32

Tuli tuosta Trafilta jotain sähköpostia, joten onko se nyt sitten tietovuotoa vai tiedotusta. Ei ole väliä.

Uutinen on sinänsä oikein hyvä, mutta se kuvastaa taas kerran tätä täysin päätöntä EASA sekoilua. Mikään "uudistus" ei ole tapahtunut suunnitelmien mukaan ja pahinta on että kansalliset viranomaiset ovat yhtä pihalla koko hommasta kuin mekin.

t. Jyrki

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Kansallinen purjelentokoulutus 2018 asti

Viesti Kirjoittaja Ventti » Su 27.07.2014 11:04

Antaisin kyllä kiitokset Trafin väelle tästä välittömästä tiedon eteenpäin viemisestä, palvelee meitä koulutuksen järjestelyjen kanssa pähkäileviä hienosti.

Vaikka olenkin Jykän kanssa samaa mieltä tuosta sekoiluaspektista, on hienoa että tilanne tunnistettiin ja ryhdyttiin harrasteilmailijan kannalta oikeansuuntaisiin korjaaviin toimenpiteisiin.

Viimeistä lomapäivää viettäessä täytyy taas vetää yltiöpositiivisuus esiin 8) , maanantaina onneksi pääsee taas viileään toimistoon :D

-ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Kansallinen purjelentokoulutus 2018 asti

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ma 28.07.2014 23:54

Tämä siirtymäajan lisääminen on ollut EASA-komiteassa esillä heinäkuun alussa ja sen taustalla tosiaan lisäajan pelaaminen niin että säädöksiä päästäisiin uusimaan. Asiasta on tiettävästi äänestys komitean lokakuun kokouksessa ja sen toisiaan toivoo menevän lävitse. Kiitos tuosta tiedotteesta, muuta kautta sellaista en ole nähnyt.

Olennaista on että tulee lisää siirtymäaikaa, mutta vähintään yhtä tärkeää on että parannusta vaatimuksiin - niiden keventämiseksi saataisiin aikaan. EASAn virkamiehet ovat alkuvuonna kertoneet strategiasta yleisilmailun kevyemmän säätelyn suuntaan. On sitten eri asia mitä kukin yleisilmailulla (general aviation) tarkoittaa, mutta purjelentäjänä ajattelen että harrasteilmailun säädöksiä on saatava kevyemmiksi. Ei vain ATO-vaatimukset, mutta esimerkiksi FCL:n vaatimat ylläpitovelvoitteet purjelennonopettajille ovat aika lailla eri tasolla kuin mitä on nyt. Lisäksi tämä meidän mopu-lupakirja ja mopuopettaja on oma lukunsa joka ei FCL-muottiin mahdu, olisi jotakin kautta saatava kompromissiin.

EGU järjestää 23.8.2014 Workshopin Hannoverissa, tarkoituksena selvittää mitkä kohdat ainakin on uudistuksessa otettava mukaan ja työstettäviksi. Workshopiin kaivataan mukaan koulutussäädöksistä ja niiden soveltamisen hankaluuksista (ATO-haasteet, FCL) perillä olevia. Jotta saadaan syyskuun puoliväliin mennessä purjelennon kannalta olennaiset kohda tunnistetuksi ja mikä niissä mättää. Edelleen sitten EASA:lle toimittamista varten. Toivon että ATO-valmistelua tekevästä SUIOsta menee edustaja Suomesta.
mukaan. Yhtä lailla toivon että TraFi on ilman muuta näistä samoista syistä lisäajan kannalla ja lähtee sitä soveltamaan.

Ystävällisin terveisin
Mika Mutru SIL/PT, vpj.

Vastaa Viestiin