Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
jere
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 10.08.2005 15:02

Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja jere »

Koska itse tulin käyttäneeksi useamman tunnin löytääkseni ajantasaisen, luotettavan dokumentin, josta löytyisi mm. tulevan purjelentäjän lupakirjaa koskevat ylläpitosäännöt, laitan linkin siihen nyttännekin:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 8-20140403

LAPL(S) ylläpitosäännöt löytyvät kohdasta "FCL.140.S LAPL(S) – Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset". SPL ylläpitomääräyksethän ovat samat, FCL.230.S vain viittaa tuohon em. kohtaan. Tällä hetkellä olennainen tieto on, että

"Purjelentokoneet ja moottoripurjelentokoneet. LAPL(S)-lupakirjan haltija saa käyttää purjelentokoneen tai moottoripurjelentokoneen lupakirjan mukaisia oikeuksia vain, jos hän on suorittanut purjelentokoneilla tai moottoripurjelentokoneilla, TMG-moottoripurjelentokoneet pois lukien, viimeksi kuluneiden 24 kuukauden aikana vähintään
1) 5 tuntia lentoaikaa ilma-aluksen päällikkönä, mukaan lukien 15 lentoonlähtöä;
2) 2 koululentoa opettajan kanssa."

Vähän lentäneillä saattaa siis käydä niin, että ensi keväänä, kun kansalliset pahvit on viimeistään pakko vaihtaa eurooppalaisiin, viimeaikainen kokemus ei riitäkään ja uuden pahvin oikeuksia ei voi sitten käyttääkään. Onneksi kuitenkin homma on korjattavissa suhteellisen helposti:
"LAPL(S)-lupakirjan haltijoiden, jotka eivät täytä a tai b kohdan vaatimuksia, on suoritettava ennen oikeuksien palauttamista
1) hyväksytysti tarkastuslento tarkastuslentäjän kanssa purjelentokoneella tai tarvittaessa TMG-moottoripurjelentokoneella, tai
2) lisälentoaika tai lentoonlähdöt ja laskut joko koululentoina tai yksinlentoina kouluttajan valvonnassa täyttääkseen a tai b kohdan vaatimukset"

Taitaa kuitenkin olla niin, että PL-opeille riittää kysyntää ensi keväänä/kesänä tavallistakin enemmän...

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 265
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja RR »

Moi Jere,

Löysitkö opettajien vaatimuksia samalla ? Itsellä on vielä kansallinen pahvi, mutta pitää hakea tuo EASA-kirja. Tuli mieleen vain, että mitkäköhän on sitten EASA-open vaatimukset. No, 24kk ajalta löytyy yli 100 lentoa päällikkönä.

R

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Hei,

FI-kelpuutus näyttäisi olevan voimassa kolme vuotta ja sen jatkamisesta ja uusimisesta sanotaan seuraavaa:

FCL.940.FI FI – Voimassaolon jatkaminen ja uusiminen

a) FI-kelpuutuksen voimassaolon jatkamiseksi sen haltijan on täytettävä kaksi seuraavista kolmesta vaatimuksesta:
1) annettava
...
iii) FI(S)-kelpuutuksen osalta vähintään 30 tuntia tai 60 lentoonlähtöä lennonopetuksena purjelentokoneilla, moottoripurjelentokoneilla tai TMG-moottoripurjelentokoneilla tai FI-lennonopettajana tai tarkastuslentäjänä kelpuutuksen voimassaoloaikana;
...
2)osallistuttava lennonopettajien kertauskoulutukseen kelpuutuksen voimassaoloaikana;
3)läpäistävä pätevyyden arviointi FCL.935 kohdan mukaisesti FI-kelpuutuksen voimassaolon päättymispäivää edeltävien 12 kuukauden aikana.

b) Vähintään joka toisessa voimassaolon jatkamisessa FI(A)- tai FI(H)-kelpuutuksen osalta tai joka kolmannessa voimassaolon jatkamisessa FI(As)-, (S)- tai (B)-kelpuutuksen osalta haltijan on läpäistävä pätevyyden arviointi FCL.935 kohdan mukaisesti.

c) Uusiminen. Jos FI-kelpuutuksen voimassaolo on päättynyt, hakijan on uusimista edeltävien 12 kuukauden aikana
1)osallistuttava lennonopettajien kertauskoulutukseen;
2)läpäistävä pätevyyden arviointi FCL.935 kohdan mukaisesti.

Eli kyllä opetarkkareitakin varmasti aletaan lentelemään aika taajaan, tai sitten voimassa olevien kelpparien määrä lähtee laskuun...

t: Ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 265
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja RR »

Tarkoitatko ylipäätään 3 vuotta vai 2017 loppuun ? Mulla on iän takia vielä 5v paperit, opekelppari, samaten kuin FI - lupakirja vanhenevat vasta 26.7.2017.

R

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Joudumme muuntamaan kansalliset EASA-pahveiksi huhtikuun alkuun mennessä, joten epäilisin että 3 vuotta muuntopäivästä on maksimiaika. Oma muunnettu on viime syksyltä ja FI vanhenee 3 v muunnosta lokakuussa 2016.
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Ptruu. (Hold your horses.)
papafox-Sakke 26.7.2014 kirjoitti:Tällainen tieto on tosiaan "annettu vuotaa" Trafista, ei tiedotettu. En tarkoita pahalla, asia on vielä kesken. Ja onhan tässä kesälomatkin.

Suurin osa EASA-valtioista (eli MS = Member State) kannattaa jatkettua siirtymäaikaa, joten se lähes varmasti toteutuu. Sen jälkeen Trafin tulee omalta osaltaan hyväksyä se Suomessa. Luultavasti hyväksyy?

Oheisen tiedotteen mukaisesti, jos Trafi sallii, kansalliset purjelentokouluttajat voivat jatkoajallakin kouluttaa kansallisia lupakirjoja, jotka voidaan edelleen muuntaa EASA-lupakirjoiksi. GPL -> LAPL(S) tai SPL, riippuen medikaaliluokasta. Ehkäpä SUIOkin voi kouluttaa opettajia? Verkkoteoriatkin saattavat jatkua?

Erityisen hyvä uutinen tämä olisi mopu-kouluttajille, joiden toiminta on ollut katkolla tai ainakin hankaloitumassa.
Liitemuistion mukaisesti kansallisilla kulutusohjelmilla koulutetaan kansallisia lupakirjoja vuoteen 2018 asti, ilmeisesti kansallisten opettajien (versus LAPL(S)+FI) opettamana. Kun kerran tulee uusia kansallisia lupakirjoja, eikös vanhatkin kansalliset lupakirjat säily vielä voimassa? Lokakuussa olemme viisaampia... tai ainakin saamme enemmän tietoa.

SUIO suunnittelee aloittaa purjelennon, moottoripurjelennon ja ultrien verkkoteoriat lokakuussa, kaikki nykyisten systeemien mukaisina.
Liitteet
Note for Member States and Industry_amendment of R1178_consequences for ATOs - 17.07.14.pdf
(43.42 KiB) Tiedosto ladattu 103 kertaa
papafox-Sakke

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Niin, vai koulutetaanko vanhoilla systeemeillä ja konvertoidaan heti pahvi EASA maailmaan?

Lokakuussa varmaan tiedetään lisää siitä miten tuo toteutuu, aika veikeä keitos on valmisteltu...
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

vpjsuu
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 15.03.2013 13:43

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja vpjsuu »

jere kirjoitti:"Purjelentokoneet ja moottoripurjelentokoneet. LAPL(S)-lupakirjan haltija saa käyttää purjelentokoneen tai moottoripurjelentokoneen lupakirjan mukaisia oikeuksia vain, jos hän on suorittanut purjelentokoneilla tai moottoripurjelentokoneilla, TMG-moottoripurjelentokoneet pois lukien, viimeksi kuluneiden 24 kuukauden aikana vähintään
1) 5 tuntia lentoaikaa ilma-aluksen päällikkönä, mukaan lukien 15 lentoonlähtöä;
2) 2 koululentoa opettajan kanssa."

"LAPL(S)-lupakirjan haltijoiden, jotka eivät täytä a tai b kohdan vaatimuksia, on suoritettava ennen oikeuksien palauttamista
1) hyväksytysti tarkastuslento tarkastuslentäjän kanssa purjelentokoneella tai tarvittaessa TMG-moottoripurjelentokoneella, tai
2) lisälentoaika tai lentoonlähdöt ja laskut joko koululentoina tai yksinlentoina kouluttajan valvonnassa täyttääkseen a tai b kohdan vaatimukset"
Tämä on mielenkiintoisesti muotoiltu. Onko nuo vaatimukset ja vai tai? Eli riittääkö 5 tuntia tiimaa 15 lentoonlähdöllä vai pitääkö näiden lisäksi olla 2 koululentoa 24 kuukauden aikana? Vai riittääkö vähän lentäville sitten että lentää 2 lentoa kevättarkkaria koululentona? Seuraavassa kohdassa kuitenkin todetaan, että jos ei täytä a:ta TAI b:tä, pitäisi lentää tarkastuslento tai lisälentoaika tai lentoonlähdöt. (Kohdat on itseasiassa 1 ja 2, ei a ja b ainakin yllä olevassa lainauksessa)

Kerhoympäristössähän helpoiten tuo hoituu sillä, jos toinen noista (2 koululentoa) riittää, että lentää kevättarkkareissa 2 lentoa vaikka opettaja päästäisi yhdelläkin lentämään yksin kerhon koneilla.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 453
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusia eurooppalaisia lupakirjoja koskevat säännöt

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Ihan tarkkaan ottaen sen osalta riittää yksikin kenttätarkkari/vuosi... kyse on 24 kk jaksosta ;)

Mutta olin pakkasparlamentissa ymmärtäväni että molemmat pitää olla tehtyinä, 100 tuntia/kesä ei riitä, vaan pitää lentää myös opettajan kanssa (ja sama koskee myös opettajia!). Sikäli hauskaa, että sillä opella voi olla kaikkiaan se 100 tuntia ;)

hannu

Vastaa Viestiin