Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Ohessa tiedote. Siinä on enemmän spekulaatiota kuin varmaa tietoa, mutta hyvä niinkin, eikä enempää voi kohtuudella odottaakaan.

Lyhyesti: Kansalliset lupakirjat luultavasti pysyvät 8.4.2018 asti; uusiakin kansallisia lupakirjoja voidaan myöntää.

Silti, Trafi kehottaa hankkimaan EASA-lupakirjan nyt syksyllä ettei tule yllätyksiä.
Liitteet
Trafi-tiedote-20140904.pdf
(55.48 KiB) Tiedosto ladattu 376 kertaa
papafox-Sakke

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 462
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja kristian »

Taaskaan ei siis kannattanut tehdä mitään mitä Trafi/EASA sanoo. Denialistit 1-0.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Matts »

Eiku 10-0. Koska SIL alkaa oikeasti toimia meidän edsunvalvojina, eikä vain yritä selittää pöhkölän toimia parhaan päin.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

EASA-komitea on äänestänyt.

ATO:n siirtymäaikaan tulee kolme vuotta lisää, siinä tarkoituksessa, että sinä aikana kevytilmailulle kehitetään kevyempi vaihtoehto ATOn tilalle.

Äänestys oli aika tylsä... kukaan ei äänestänyt vastaan.
papafox-Sakke

Hurja
Viestit: 82
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Vielä kun joku keksiis huolloille (tai siis kuka ja minkälaisella koulutuksella niitä saa)tehdä kevennyksen niin alkais aurinko paistaa risu kasaankin.

Avatar
Rami RH
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 28.04.2003 09:45
Paikkakunta: EFNU

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Rami RH »

papafox-Sakke kirjoitti:EASA-komitea on äänestänyt.

ATO:n siirtymäaikaan tulee kolme vuotta lisää, siinä tarkoituksessa, että sinä aikana kevytilmailulle kehitetään kevyempi vaihtoehto ATOn tilalle.

Äänestys oli aika tylsä... kukaan ei äänestänyt vastaan.
Oliko äänestystulos sama kansallisille lupakirjoille?
Rami

AVIACCIONE NECESSE EST!

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 462
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja kristian »

papafox-Sakke kirjoitti: Silti, Trafi kehottaa hankkimaan EASA-lupakirjan nyt syksyllä ettei tule yllätyksiä.
Onkohan tähän nyt sitten mitään perustetta, vai onko taskussa vielä uusia yllätyksiä? Maalaisjärkeni sanoo (kuten tavallista) että älä tee mitään ennenkuin on pakko, äläkä välttämättä tee edes silloin. Jos 2017 vanhenevan kansallisen uusi nyt, niin mitä vastinetta saa ylimääräisille "leimaveroille"?

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 265
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja RR »

Kaksi kysymystä:

- Onko niin (taitaa olla?), että opettaja ja oppilas pitää olla samassa systeemissä (lupakirjojen osalta) esim. tarkkareita lennettäessä ? Mietin, että pitääkö tässä nyt kuitenkin hakea EASA-kirja kun on toi opepahvi ja pitää kansallinen rinnalla ?

- Kun kansalliset kirjat säilyvät, onko siis niin, että sillä BGA medikaalilla saa edelleen lentää ?

R

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Asiasta tuli hyvin lyhyt viesti joka koski enemmän PPL-koulutusta. Nyt oli pääasia se että ATOon tulee lisäaikaa ja koulutus jatkuu kansallisilla luvilla.

BGA-asiasta emme halua keskustella, emmehän?
papafox-Sakke

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Ventti »

RR kirjoitti:Kaksi kysymystä:

- Onko niin (taitaa olla?), että opettaja ja oppilas pitää olla samassa systeemissä (lupakirjojen osalta) esim. tarkkareita lennettäessä ? Mietin, että pitääkö tässä nyt kuitenkin hakea EASA-kirja kun on toi opepahvi ja pitää kansallinen rinnalla ?

R
Tuohon olemme saaneet vastauksen, että saa ajella ristiin niin että opella ja tarkastavalla on eri systeemin paperit. Ainakin tällä hetkellä :-)

t: V-M
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Matts »

Ja miksi emme halua keskustella BGA-asiasta? Jos BGA-lupakirja/medikaali on "laillinen" Suomessa niin SILin pitäisi informoida tästä jäsenilleen, ja auttaa niitä jotka haluavat tämmöisen hankkia.

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 265
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja RR »

Kyllä siitä BGA asiasta pitää voida keskustella ihan julkisestikin.
Siis yleisesti, ei yksilötasolla.
Riku

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

British Gliding Association 10 Oct newsletter kertoo seuraavaa:


The CAA has informed us today that the EASA Committee has voted in favour of the proposed changes to legislation described in the October BGA Newsletter which will have the effect of deferring until 2018 the need to convert to Part-FCL licensing and the need to implement ATO requirements.

For glider pilots and clubs, the main effects of these changes include:

- There is no longer a requirement to hold a LAPL(S) or SPL in order to fly EASA sailplanes after 8th April 2015 - gliding will continue under existing national arrangements ie current BGA arrangements (including self-declaration with GP endorsement medicals) until at least April 2018
- Aeroplane and SLMG pilots can continue to use NPPL privileges, again at least until April 2018
- There is no longer a requirement to establish an Approved Training Organisation (ATO) by April 2015

These changes have come about in response to successful lobbying by the GA community. The UK, including the BGA, has been actively involved in this work with the CAA playing a significant role to achieve positive change. These deferments will give EASA the time needed to agree a more proportionate approach to regulating the light end of GA.

Meanwhile, the agreement today leaves many items of detail to be agreed between the BGA and the CAA. We do understand there will be points of detail that affect individual pilots in different ways. The BGA has previously discussed and agreed the need to ensure no glider pilots are disadvantaged by this welcome extension of the transition period. We will issue a more comprehensive briefing as soon as that continued dialogue has taken place.


T Eki

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 417
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ventti kirjoitti:
RR kirjoitti:Kaksi kysymystä:

- Onko niin (taitaa olla?), että opettaja ja oppilas pitää olla samassa systeemissä (lupakirjojen osalta) esim. tarkkareita lennettäessä ? Mietin, että pitääkö tässä nyt kuitenkin hakea EASA-kirja kun on toi opepahvi ja pitää kansallinen rinnalla ?

RR
Tuohon olemme saaneet vastauksen, että saa ajella ristiin niin että opella ja tarkastavalla on eri systeemin paperit. Ainakin tällä hetkellä :-)

t: V-M
No onhan tuossa nyt ainakin epäselvää miten EASA-lupakirjaan voi liittää kansallisia kelpuutuksia. Vai pitääkö EASA-lupakirjaan liitettävät kelpparit kouluttaa sen EASA-säädöksen mukaan, mista on nyt ilmoitettu että se menee uusiksi. Jos pitäisi kouluttaa EASAn mukaan niin seuraava kysymys kuka kouluttaa kun kaikki koulutusluvat on kansallisia. Tämä koskee ainakin opettaja- ja pilvilentokelpuutuksia.
Jos kelpuutuksen kouluttaminen taas edellyttää EASA-lupakirjan konvertointia takaisin kansalliseksi, on epäselvää miten se tapahtuu. Ja tietenkin on kysymys rahasta. Minusta lähtökohta pitää olla se, ettei ilmailija joudu maksumieheksi konvertoidessaan lupakirjaansa edestakaisin voidakseen saada lisäkoulutusta.
Näihin pitää saada vastaukset Trafilta. Minä en ainakaan näe järkeä kansallisesesta lupakirjasta luopumiseen kunnes asiat selviää. Voi kestää muutama tovi ennen kuin saadaan viranomaiselta nämä asiat selviksi.
t. Antti

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 417
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Antti K »

RR kirjoitti:Kyllä siitä BGA asiasta pitää voida keskustella ihan julkisestikin.
Siis yleisesti, ei yksilötasolla.
Riku
Siirtymäajan jatko tarkoittaa, että kaikilla EU-alueen kansallisilla lupakirjoilla voi ilmailla 2018 asti. Myös "brittipahvilla", kunnes toisin todistetaan.
Antti

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Matts »

Siirtymäajan jatko tarkoittaa, että kaikilla EU-alueen kansallisilla lupakirjoilla voi ilmailla 2018 asti. Myös "brittipahvilla", kunnes toisin todistetaan.
Antti
Hyvä niin.

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Kyllä, epäselvien asioiden määrä ei ainakaan pienentynyt... ehkä sitten jonain päivänä

Kuitenkin sattuneesta syystä kysyimme keväällä tarkkaan ottaen:

Saako opettaja jolla on MGPL + FI lentää koululentoja pilotille, jolla on LAPL(S)+TMG ja
saako opettaja jolla on LAPL(A) + TMG lentää koululentoja pilotille, jolla on MGPL?

ja vastaus oli että saa. Tuohon perustuen olen myös hyvässä uskossa ja luottamuksella lentänyt GPL-oppilaille ja GPL lupakirjapiloteille koululentoja koko kesän LAPL(S) + FI paperin voimalla. Toivottavasti en ole syyllistynyt mihinkään kaameaan rikokseen :-), onhan minulla kuitenkin ollut tuo FI(S).

-ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Avatar
timbe
Viestit: 86
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja timbe »

Nyt kun oma medikaali ja kohta syksyllä lupakirja menee umpeen niin meinasin hakea vanhaa kansallista GPL lupakirjaa tuon 2018 siirtymäajan puitteissa. Mutta ihmetyttää pientä lentäjää ettei mikään taho suomessa oikein tiedota koko asiasta?

Lassi
Viestit: 23
Liittynyt: To 21.04.2011 22:49

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Lassi »

timbe kirjoitti:Nyt kun oma medikaali ja kohta syksyllä lupakirja menee umpeen niin meinasin hakea vanhaa kansallista GPL lupakirjaa tuon 2018 siirtymäajan puitteissa. Mutta ihmetyttää pientä lentäjää ettei mikään taho suomessa oikein tiedota koko asiasta?
Tiedoksi!
Trafi lupakirja tsto:n palvelunumerossa annetaan asiantuntevaa neuvontaa. Minut käänsivät tammikuun soitossani ainakin pursikirjoista paremmin tietävälle neuvojalle olikohan Ikonen? Lupasivat kansallisen uudelleen kirjoituksen 180€ ja / tai EASA muunnon 110€. (Kuulin myös sattumalta samaan aikaan Suomesta käsin Saksan viranomaisella postin välityksellä tehdyn saksalaisen pursikirjan muunnon EASA kirjaksi hintaan 40€ ja toimitusaikaan 10vrk)

Kirjat tulivat minulle Trafilta noin viikossa ja lasku 1kk maksuajalla luvatun suuruisena 290€. Halusin vanhana miehenä valmuuden vuoksi molemmat eli ICAO:n normien mukaiset kansalliset ja EASA Form 141 issue 1 part FCL mukaiset pahvit. Yllätys oli suuri kun sain yhteensä 4 lupakirjaa yhdestä entisestä pahvista.

Kansalliset ICAO pahvit myönnettiin voimassaoleviksi seuraavasti:
1) GPL 26/01/2020 asti sisältäen FI(GP) 26/01/2020 asti ja R/T VFR ilman voimassaolon rajausta
2) MGPL 26/01/2020 asti sisältäen FI(GP) 26/01/2020 asti ja R/T VFR ilman voimassaolon rajausta
3) UPL ilman voimassaolon rajausta sisältäen R/T VFR ilman voimassaolon rajausta


EASA pahvi myönnettiin voimassaoleviksi seuraavasti:
4) LAPL(S) 26/01/2015 alkaen ilman voimassaolon rajausta sisältäen FI(S) voimassa 31/01/2018 asti ja MTG sekä R/T ilman voimassaolon rajausta.

Eli minun kokemuksilla palvelu pelaa. Toivottavasti yo helpottaa timbeä ja muitakin "toimeen ryhtymisessä"?

Lassi

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja tapio k »

Kannattaisiko ottaa samalla sekä SPL että LAPL(S), jotka käsittääkseni tulevat samalla hinnalla samalle paperille tulostettuna. Näiden lupakirjojen käyttöoikeus riippuu sitten medikaalin voimassaolosta - tuore medikaali oikeuttaa käyttämään SPL lupakirjaa ja vanha taas vain LAPL(S) lupakirjaa.
- LAPL(S) ei ole hyväksytty kaikissa EASAn ulkopuolisissa maissa. Tämä tulee vastaan esim. vuokrattaessa Etelä-Afrikkaan rekisteröityä konetta.

tapsa

Vastaa Viestiin