Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 462
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja kristian »

Kansallisen kirjan joutuu varmasti muuntanaa EASA-kirjaksi (SPL, LAPL(S)) Suomessa, mutta onko sen jälkeen mitään estettä sille että hakeekin seuraavaa EASA-lupakirjaa esim. Saksasta, esittäen hakuperusteena olemassaolevan saman luokan lupakirjan? Medikaali toki täytynee pitää kotimaisena, tosin näillä hinnankorotuksilla lääkärireissu Berliiniin on kohta halvempaa.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Matts »

Ei saa hakea. Kun haet muunnosta, joudut vakuuttamaan että et tule hakemaan EASA- lupakirjaa muualta :twisted: Medikaalista en vielä tiedä, mutta ainakin Danevidin mukaan sen pitäisi voida hakea mistä vaan, ainakin jos sen antaa ilmailulääkäri.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 462
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja kristian »

Matts kirjoitti:Ei saa hakea. Kun haet muunnosta, joudut vakuuttamaan että et tule hakemaan EASA- lupakirjaa muualta :twisted: Medikaalista en vielä tiedä, mutta ainakin Danevidin mukaan sen pitäisi voida hakea mistä vaan, ainakin jos sen antaa ilmailulääkäri.
Siis muunnos toki Suomessa, mutta sitten seuraava lupakirjan uusinta toiseen maahan?

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Matts »

"Vakuutan tässä hakemuksessa antamani tiedot oikeiksi, ja vakuutan että en tule hakemaan Part-FCL-lupakirjaa toisesta EASA-maasta"

Näitähän ei enää uusita.

Lassi
Viestit: 23
Liittynyt: To 21.04.2011 22:49

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Käsitykseni mukaan tuo kansallinen ICAO normien mukaan myönnetty GPL kelpaa myös yhtä laajasti Euroopan ulkopuolella kuin EASA SPL ja minulla siis 26/01/2020 asti. Siinä on vähemmän väliopiskeluvelvoitteita, yms voimassaolon pitämisen kannalta vuosittain muistettavaa. Niitä oli ainakin FI(GP):n osalta EASA puolella reilusti enemmän. Puhdas EASA SPL osalta en jaksa muistaa, oliko muuta kuin tiuhempi medikaaliuusinta?

Lassi

Antero
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 27.08.2014 16:32

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja Antero »

Tilasinpa vielä gpl:n vaikka lapl s tuli jo aikaisemmin hankittua. Eipähän tarvitse vielä kahteen vuoteen laskea niin tarkkaan että montako keikkaa löytyy viimeisen 24kk ajalta...

smy
Viestit: 12
Liittynyt: Su 16.02.2003 11:37
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja smy »

Itse tilasin tuossa paperit:
GPL + FI, MGPL + FI, LAPL(S)+TMG+FI, UPL

Tuli sitten oikeasti 4 lupakirjaa. Jostain syystä tuo GPL ja MGPL on kirjoitettu molemmat omille kirjoilleen (voimassaolo 5v mutta tietty ne on nykytiedolla voimassa vaan kevääseen 2018).

jere
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 10.08.2005 15:02

Re: Trafi tiedottaa: ATOa ja lupakirjoja

Viesti Kirjoittaja jere »

Tere!

Jaan nyt täälläkin tietoa, jota juuri viranomaiselta selvitin. Mun kansallinen GPL-pahvi on vanhenemassa, joten mietin tässä, että kannattaisiko muunto EASA-lupakirjaan nyt. Kansallisen pahvin uusinta tällä hetkellä 180e.

EASA-muuntoa voi hakea, jos kansallinen on voimassa ja kokemusvaatimus täyttyy (taisi olla 15h kokonaistiimaa). Viimeaikaisen kokemusvaatimuksen ei siis tarvitse täyttyä muuntohetkellä. Muunto maksaa 110 euroa. Maksaa saman nyt kansallisen pahvin uusinnan yhteydessä tai erikseen haettaessa, joten sikäli ei rahallista etua tehdä sitä samalla.

EASA-pahvi tietysti helpottaa toimimista EASA-maissa, mutta uusi tieto oli se, että kansallinen pahvi on ICAO:n määritysten mukainen ja näin ollen parempi EASA:n ulkopuolisissa maissa.

EASA-pahviin tarvitaan myös kielitaitomerkintä, jos mielii käyttää englantia radiossa. Sen saa suorittamalla kielitaitokokeen valtuutetulle tarkastajalle, joka lähettää todistuksen Trafiin ja merkitsee suorituksen lupakirjaan.

Itse taidan päätyä lentämään kansallisella lupakirjalla toistaiseksi. Sehän toimii näillä näkymin 2018 asti, mikä on tämänhetkinen takaraja EASA-muunnolle.

Vastaa Viestiin