Suomen ilma-alusrekisteri ja ulkomaalaiset koneet

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Suomen ilma-alusrekisteri ja ulkomaalaiset koneet

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 03.10.2014 13:37

Trafi ei päästä suomalaiseen ilma-alusrekisteriin sellaista (purje)konetta, jonka omistaja ei ole suomalainen ja jos kone on enimmäkseen ulkomailla, edes EASA-alueella. Sama koskee myös omistajavaihdoksia: jos ulkomaalainen ostaa lentokoneen ja vie sen ulos maasta, kone on poistettava Suomen rekisteristä.

Jännä juttu, esim Saksan rekisterissä voi pitää ulkomailla oleilevaa konetta. Suuri osa italialaisista koneista on Saksan rekisterissä.

Asiaa perustellaan ilmailulain 13 pykälällä:
Ilmailulaki 13§ kirjoitti: Rekisteröintioikeus

Ilma-alus saadaan merkitä ilma-alusrekisteriin Suomessa, jos ilma-aluksen omistajan, haltijan tai käyttäjän asuinpaikka tai, jos tämä on oikeushenkilö, kotipaikka on jäsenvaltiossa, jollei Suomea sitovasta kansainvälisestä velvoitteesta muuta johdu.

Jos ilma-aluksen omistajan, haltijan tai käyttäjän asuinpaikka tai, jos tämä on oikeushenkilö, kotipaikka on muussa jäsenvaltiossa kuin Suomessa, rekisteröinnin edellytyksenä on lisäksi, että ilma-aluksen pääasiallinen lähtöpaikka on Suomessa. Tässä tarkoitetun ilma-aluksen omistajalla, haltijalla tai käyttäjällä on oltava toimivaltainen edustaja Suomessa.

Liikenteen turvallisuusvirasto voi kuitenkin erityisestä syystä rekisteröidä ilma-aluksen Suomessa sen estämättä, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään ilma-aluksen omistajan, haltijan tai käyttäjän asuin- tai kotipaikasta.

Ilma-alusta, joka on vieraassa valtiossa rekisteröity, ei saa rekisteröidä Suomessa.
Ihmettelen vaan - luulin että EASA-alue olisi tässä asiassa yhtenäinen.
papafox-Sakke

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 408
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Suomen ilma-alusrekisteri ja ulkomaalaiset koneet

Viesti Kirjoittaja Matts » Pe 03.10.2014 13:50

Kuka nyt haluaiskaan pitää konetta Suomen rekisterissä? :roll:

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: Suomen ilma-alusrekisteri ja ulkomaalaiset koneet

Viesti Kirjoittaja marquise » Su 05.10.2014 17:41

Kuvitelkaamme että
- hypoteettisessa EASA-valtiossa "S" on rekisterissä hypoteettinen purjekone "DD"
- "DD" myydään toiseen hypoteettiseen EASA-valtioon "T" ja ostajan kanssa sovitaan, että kone voi toistaiseksi sijaita myyjävaltion "S" ilma-alusrekisterissä jolloin voidaan hyödyntää esim olemassaoleva ARC ja huolto-ohjelma.

Tässä vaiheessa toki ilma-aluksen (uusi) omistaja sijaitsee toisessa jäsenvaltiossa mutta ilma-alus ei. Silloin sen pääasiallinen lähtöpaikka ei ole "S" (ellei tällä väitetä tarkoitettavan sitä että kone lähti lopullisesti valtiosta "S".)

Silloin ei ole olemassa subjektiivista oikeutta rekisteröidä konetta ulkomaisen omistajan nimiin jäsenvaltion "S" rekisteriin.

Jos kuitenkin rekisteröintiä pidetään tarpeellisena ellei jopa välttämättömänä, jää jäljelle vetoaminen "erityiseen syyhyn". On mielikuvituksesta kiinni, millainen "erityinen syyhy" saadaan keksityksi. Myyjä voinee tällöin toimia uden omstajan paikallisena edustajana.

Minä kyllä ainakin yrittäisin.

Peter T

Vastaa Viestiin