8,33 kHz radiot?

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja SamiM » To 01.01.2015 22:56

Kertokaas paremmin perillä olevat, miten noiden radioiden kanssa nyt tulee käymään? Mikä vaihtoehto on oikein, vai onko mikään?

1. Kaikki vanhat radiot saa olla niin kauan kun ne toimii, uusittaessa paneeliin ruuvataan juuri samanlainen kuin vanha, tai sitten ostetaan uusi 8,33 kHz radio alkaen 1500e.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13795741 ... iedote.pdf

Vai:

2. Radiovyöhykkeelle (RMZ) lennettäessä täytyy 1.1.2018 alkaen kaikissa koneissa olla uudet 8,33 kHz radiot. http://www.daec.de/fachbereiche/luftfah ... eb/833khz/
Tulee muuten kalliiksi...

3. Ei paniikkia, tässä ei puhuta kanavajaoista mitään: http://www.trafi.fi/filebank/a/14157783 ... -17_fi.pdf

:?:

Löysin tällaisenkin että olisi mahdollisesti tulossa 10 vuoden siirtymäaika: http://www.trafi.fi/filebank/a/14188943 ... paatos.pdf

Mikä tässä on se peruste miksi tuo kanavajako ylipäätään muuttuu??

Apuuva! :evil:

IlDuce
Viestit: 18
Liittynyt: To 23.01.2014 22:01

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja IlDuce » Pe 02.01.2015 13:45

Ei syytä huoleen.
Viimeksi muokannut IlDuce, Ma 02.03.2015 12:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja Antti K » La 03.01.2015 20:54

Moi,

1. EU-alueella tuli yli vuosi sitten voimaan säädös, jonka mukaan
a) kaikki uudet radiot pitää jo nykyisin olla 8,33 kHz kanavavälillä eli näitä vanhoja 25 kHz radioita ei saa enää myydä eikä koneisiin asentaa
b) 1.1.2018 alkaen kaikki radiot pitää olla 8.33

Tämän EU-säädöksen peruste on se, että EU:n vilkkaimmin liikennöidyltä alueelta on taajuudet loppumassa. Taajuusavaruutta on rajallinen määrä, eli kyseessä on rajallinen luonnonvara. Kanavavälin kaventaminen lisää käytettävien kanavataajuuksien lukumäärää.

Tähän säädökseen on mahdollista tehdä kansallisia poikkeuksia. Suomen Ilmailuliitto on alkuvuodesta 2014 tehnyt Trafille / Viestintävirastolle esityksen, että vaatimuksesta luovuttaisiiin Suomessa tai ainakin saataisiin pidempi siirtymäaika. Tuo määräyshankepäätös johtuu nyt tästä, eli SIL:n edunvalvonta on tässä asiassa toiminut. Tekeillä on siis määräys, jolla vahvistettaisiin kansallinen poikkeus sallia vanhat radiot 1.1.2018 jälkeenkin. Joko määräajan tai tietyt taajuudet pysyvästi, täytyy katso nyt kuinka asiassa lopulta käy.

Kannattaa huomata kuitenkin se, että 1.1.2018 8,33 radio vaaditaan muualla EU:ssa, joten jos aikoo lentämään ulkomaille niin radio tarvii uusia kolmen vuoden kuluessa. Ellei sitten ko maassa tule vastaavaa poikkeusta kuin mitä nyt Suomeen ollaan saamassa. Sekä se, että jo nykyisin kaikki uudet radiot pitää olla 8,33.

terv Antti

SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja SamiM » Pe 09.01.2015 11:29

Mutku.. juuri tätä en ymmärrä enkä purematta niele: "EU:n vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla on taajuudet loppumassa"
-kuuluuko Suomen harrasteilmailijat jotka lentävät alle FL95 todellakin tähän ryhmään? Eikö alunperin ollut kyse siitä että kaikilla yli FL195 lentävillä koneilla pitää olla uudet kanavajaot? Montako uutta taajuutta Suomessa on jaettu viimeisen kymmenen vuoden aikana, onko meillä todella kaikki mahdolliset taajuudet käytössä? Esim. hyvin lähellä toisiaan sijaitsevat Menkijärvi, Alavus ja Ähtäri joutuu käyttämään samaa taajuutta ja varmasti joka vuosi tulee useita väärinkäsityksiä ja vilkkaana päivänä laskukierrosilmoituksen antaminen on haasteellista. Järkiperusteeksi uusien radioiden vaatimiseksi ei pitäisi ottaa sitä että määräys tulee Brysselistä jos sille ei täällä ole mitään tarvetta suurimmalla osasta koneita.
Nythän tilanne joka tapauksessa tulee pikkuhiljaa muuttumaan kun vanhoja radioita ei enää myydä, siirtymäaika esim. 10 vuotta olisi jo kohtuullinen ja siihen asti pitäisi nykyiset radiot kelvata.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja Antti K » La 10.01.2015 17:58

SamiM kirjoitti:Järkiperusteeksi uusien radioiden vaatimiseksi ei pitäisi ottaa sitä että määräys tulee Brysselistä jos sille ei täällä ole mitään tarvetta suurimmalla osasta koneita.
Kas kun se on EU-säädös, niin Suomi ei voi päättää ottaako säädös käyttöön vai ei. Säädös on sellaisenaan voimassa.

SIL esityksessä on kyse siitä, että kun tuo EU säädös sallii kansallisen poikkeaman, niin käytettäisiin tuota mahdollisuutta ja annettaisiin joko pidempi siirtymäaika tai jopa pysyvä poikkeus rajalliselle määrälle taajuuksia.

Alkuperäiseen säädökseen saatiin 5v siirtymäaika. Sen saamiseksi European Gliding Union ja European Air Sports lobbasivat ja edistivät tavallisen harrastajan asemaa melkoisesti. Vanha asiahan tämä on. Kansallisen poikkeaman saaminen tähän jatkoksi odotti ilmatilauudistuksen valmistumista.

Antti

IlDuce
Viestit: 18
Liittynyt: To 23.01.2014 22:01

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja IlDuce » Ti 03.03.2015 08:34

Tiedustelin tämän hetken tilannetta Trafilta. Vastaus alla:

Hei,
Kiitos yhteydenotostanne.

Trafi ei ole tehnyt kansallista poikkeuslupahakemusta asetuksen soveltamisesta. Trafin tarkoituksena on julkaista ilmailumääräys, jolla poiketaan asetuksen vaatimuksista. Määräyksen antamisen jälkeen komissiolle on esitettävä yksityiskohtaiset perustelut poikkeuksen tarpeesta, sekä perusteltava sen vaikutukset verkostoon. Komissio arvioi perustelut ja voi tarvittaessa hylätä Trafin tekemän esityksen poikkeamisesta. Mikäli poikkeus hyväksyttäisiin se ei koskisi siis valvottua ilmatilaa eikä RMZ vyöhykkeitä.

Trafi on julkaissut tästä jo määräyshankepäätöksen, jonka löydätte tästä linkistä http://www.trafi.fi/filebank/a/14188943 ... paatos.pdf

Tämän hetkisten linjausten mukaisesti 8.33kHz vaatimuksista luovuttaisiin valvomattoman (ei RMZ) ilmatilan osalta. Olemme kuitenkin määräyksen osalta vasta alkutekijöissään, eli määräys tulee aikanaan myös sidosryhmien lausuttavaksi, jolloin kaikilla on mahdollisuus esittää siitä mielipiteitä.

Ystävällisin terveisin,
Päivi Metsävainio
Lakimies

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Liikenneoikeus ja kansainväliset suhteet
Eu-oikeusyksikkö
puh: 029 534 6063
sähköposti: paivi.metsavainio@trafi.fi
PL 320, 00101 Helsinki
http://www.trafi.fi

SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja SamiM » To 05.03.2015 17:07

No ei sitten tullut lisäaikaa?? Tänään tuli viestintävirastolta lappu jossa kerrotaan että 1.1.2018 pitää olla uudet radiot. Jippii, onhan se ilo maksaa yli tonni/kone turhasta.. :twisted:

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja Matts » To 05.03.2015 21:04

Ja sitten pitää vissiin löytää sellainen radio jota konetyyppiin SAA asentaa? Ja se tonni muuttuu nopeasti kahdeksi kun homma pitää tehdä lentokonekorjaamolla tai tehtaalla.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja kristian » To 05.03.2015 21:22

Matts kirjoitti:Ja sitten pitää vissiin löytää sellainen radio jota konetyyppiin SAA asentaa? Ja se tonni muuttuu nopeasti kahdeksi kun homma pitää tehdä lentokonekorjaamolla tai tehtaalla.
En ole vielä kuullut että radion asennukseen olisi lentokonekorjaamoa tarvittu, mutta kai sekin päivä vielä edessä on. On niitä EASA-aikanakin asenneltu itse.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » To 05.03.2015 21:51

Moneen radioon on yleiset ohjeet purjekoneasennukseen.
Asennus vaatii tosin sen mekanikon tai PEL M3-4 luvun 5.3 tai 7 oikeudet.
Lentäjäomistaja saa asentaa vain jos on blug&play.

Esim markkinoiden halvimman laitteen ohjeet löytyy http://www.dittel-avionik.de/en/content ... ransceiver

-Juha
Nimimerkki just asentanut :D

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja Matts » To 05.03.2015 22:13

Ainahan asentaa voi, mutta meneekö katsastuksesta läpi :twisted:

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 06.03.2015 15:04

Haluaisin nähdä sen lentokonekorjaamon joka suostuu asentamaan yhtään mitään koneeseen jonka sähköt on tehty itse kolvaillen lamppujohdosta 20-40 vuotta sitten. Näinhän tilanne on monessa koneessa, uusia koneita tilattiin kerhoille ilman mitään asennuksia ja rakennettiin kaikki itse. Eikä ne tehdasasennukset tainneet usein olla sen kummempia.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja WS » Pe 06.03.2015 15:21

Aika moneen 'vanhan radion' johdotukseen löytyy muutosliitin jolloin vaihdon voi tehdä itse.
Tähän voisi sanoa että tieto lisää tuskaa ja eihän koneita enään katsasteta kun poikkeustilanteissa. Lentokelpoisuustarkastelu on sitten toinen asia. Transponderin asennus onkin sitten kinkkisempi juttu kun joudutaan poraamaan runkoon reikä. Tarvitsee STC:n ja vähintään mekaanikon tekemään työn.
8)
WS

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 06.03.2015 15:35

Miksi ponderin asenus vaatii runkoon reijän?
Centrair ainakin ohjeistaa antennin rungon sisään.

-J

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja Hurja » Pe 06.03.2015 15:35

Sinänsä naurettavaa vaatimus 12v sähköllä toimivan laitteen asennuksesta mekaanikolla tai pajalla. Mä en oikein ymmärrä mikä siinä radiossa on niin ihmeellistä.

EASA pitää siis lentäjiä ihan kädettöminä. Kaikessa.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 06.03.2015 15:36

No toisaalta hyvä ettei kaikenmaailman humanistit...

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 06.03.2015 17:19

haapajarvi kirjoitti:Miksi ponderin asenus vaatii runkoon reijän?
Centrair ainakin ohjeistaa antennin rungon sisään.

-J
Hiilirungossa pitää saada antenni pihalle. Mutta ei se reikä tee asiasta vaikeaa, vaan se että transponderiasennus pitää mittauttaa ja kuitata testilaitteilla. Fyysisesti asennuksen voinee tehdä itse, paitsi jos kysyy joltain virkamieheltä.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja WS » Pe 06.03.2015 17:41

Täytyy sanoa että mekaanikkona,katsastajana ja lentokelpoisuustarkastajana pidän aika montaa lentäjää, lentokoneen omistajaa yms kädettömänä huolto/asennushommiin. en tietenkään kaikkia
WS

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 06.03.2015 18:14

kristian kirjoitti:
Hiilirungossa pitää saada antenni pihalle. Mutta ei se reikä tee asiasta vaikeaa, vaan se että transponderiasennus pitää mittauttaa ja kuitata testilaitteilla. Fyysisesti asennuksen voinee tehdä itse, paitsi jos kysyy joltain virkamieheltä.
S'oonkin toinen juttu :D

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: 8,33 kHz radiot?

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Su 08.03.2015 14:11

haapajarvi kirjoitti:No toisaalta hyvä ettei kaikenmaailman humanistit...
Enpä ota kantaa sääntöihin asennuksista kuka saa tehdä ja mitä, mutta sähköasennusten kannalta kyllähän noissa 12 V akuissa tehoa tulipalon aiheuttajaksi asti on, sitä ei tarvitse epäillä... kun oikosulun sopivaan paikkaan virittää ja jos ylivirtasuoja onkin paikassa, sikäli kun se on laitettu virityksessä ylipäänsäkään, missä se ei sitä johtoa suojaa... Ja kun sitten voipi olla se purtsikonekin sellaista materiaalia että hyvin viritetyt kynsitulet kyllä sitten palavat. "...paljon tinasit, paljon turasit. Viimein kolvisi kylmeni." -vanha vitsi sähkömiehen muistosanoista. Olihan tuossa jo toinen kommentti että ne tehtaiden jäljiltä tulleet asennukset eivät kyllä ole näyttäneet sen fiksummilta kuin moni muukaan, mutta kuitenkin kysymys on ehkä muustakin kuin yhdestä pikkupiuhasta oma jopon dynamolta lamppuun. Nykyisin kun ei ole enää niitäkään. Että mistä kumpuaa se jokamiehen sähköasennustuntemus, jos sitä vielä on, niin entäpä sitten tulevaisuudessa ?

En tästä aiheesta aio keskustelua jatkaa, mutta tuon akkujen tehon toisin kuitenkin esille enkä väheksyisi 12 V sähköjäkään, niillä voi harmia saada aikaan.

Yst.terv.
Mika Mutru

Vastaa Viestiin