Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Su 10.04.2016 09:13
t-mo kirjoitti:Oletko harkinnut lyijyä tai iridiumia? Mahtaako Leonardo kehunut kummankaan ominaisuuksia missään elokuvassa.
Sun pitää kysyä tuota Pertti Boeingilta ja FAA:n virkamiehiltä jotka estivät puukomposiitin käytön matkustajaliikenteeseen tarkoitetuissa lentokoneissa lailla 1931.
Puukomposiitti on ½ kevyempää kuin saman tilavuuden ALUMIINI ( mutta tuplasti lujempaa )....tiedätkö t-mo ketkä torvet edelleen käyttää alumiinia lentokoneissa ?

-
t-mo
- Viestit: 4
- Liittynyt: La 12.12.2015 20:55
Viesti
Kirjoittaja t-mo » Su 10.04.2016 22:01
Tilavuus on harvoin rajoittavin tekijä lentokonerakenteissa. Onko kaksi yhteenliimattua balsalevyä "tuplasti lujempaa" kuin vastaava tilavuus alumiinia?
Alumiini lienee materiaaliominaisuuksiltaan isotrooppinen, kuinkas mahtaa olla ruuvipenkissä puristetun yhdensuuntaisen viilun laita?
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ma 11.04.2016 07:25
Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.
-
Markku
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti 04.12.2007 23:04
Viesti
Kirjoittaja Markku » Ma 11.04.2016 20:37
topspeed1 kirjoitti:Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.
Puuta on osattu käyttää oikein lentokonerakennuksessa jo yli 100 vuotta
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ma 11.04.2016 22:56
Markku kirjoitti:topspeed1 kirjoitti:Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.
Puuta on osattu käyttää oikein lentokonerakennuksessa jo yli 100 vuotta
Joo, mutta Duramold, Weldwood jne ovat unohtuneet.
-
JTH
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 208
- Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
- Paikkakunta: Vaasa
Viesti
Kirjoittaja JTH » Ti 12.04.2016 15:27
Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.
terv. Jyrki
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:07
JTH kirjoitti:Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.
terv. Jyrki
Se on totta alumiini katoaa 10 vuodessa ja puukomposiitti korvaa sen.
Amelian Locheed Vega painoi weldwoodista tehtynä 1/3 vähemmän kun sen metalli versio 1931 jälkeen. Ainakin olen antanut itselleni niin ymmärtää...ja Amelia katosi alumiini ruuhessa Tyyneenmereen.
Tarvitko lisää esimerkkejä ?

-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:15
t-mo kirjoitti:Oletko harkinnut lyijyä tai iridiumia? Mahtaako Leonardo kehunut kummankaan ominaisuuksia missään elokuvassa.
Kuulin että seuraavassa arbuusissa olisi volframia siipikaaret ja istuimet kullasta. Iridiumista kuulemma vain renkaat ja lyijystä päällysteet/pinnat.

-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:48
Kaverihan paasaa kuin scientologi konsanaan;
https://en.wikipedia.org/wiki/Dianetics
Isot ikkunathan ne kannattaa olla 14 kilsassa...kaikkihan sen tietää...
Oikeilla jäljillä kuitenkin "rakentaa asiat kuten luonto"...en muista luonnossa nähneeni 3D printtereitä, mutta puuta sen sijaan silmän kantamattomiin Suomessa.
Tässä oma sovellukseni.
-
Liitteet
-

- 1_A-Hippi-structure.jpg (35.72 KiB) Katsottu 7811 kertaa
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:54
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » To 14.04.2016 08:38
Comp Air 8 onnettomuudestahan on kohta 2 vuotta.
En halua vääntää puukkoa haavassa, mutta siinä menehtyi 8 ihmistä juuri kuten Fokkerissa 1931.
En ole huomannut että metallikoneita aiottaisiin sen takia bannata ?
http://news.xinhuanet.com/english/2015- ... 157949.htm
Käsittääkseni sekä vanerisiipiset Fokkerit ja tämä Comp Air 8 olivat hieman ylirasitettu käytössä ja suunnittelussa puutteita.
Muistinko oikein ?
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Pe 09.02.2018 12:07
t-mo kirjoitti:Tilavuus on harvoin rajoittavin tekijä lentokonerakenteissa. Onko kaksi yhteenliimattua balsalevyä "tuplasti lujempaa" kuin vastaava tilavuus alumiinia?
Alumiini lienee materiaaliominaisuuksiltaan isotrooppinen, kuinkas mahtaa olla ruuvipenkissä puristetun yhdensuuntaisen viilun laita?
Vastaus Marylandista...puu vastaa titaania ja terästä.
https://techxplore.com/news/2018-02-woo ... ghter.html
-
Liitteet
-

- superwoodcou.jpg (27.55 KiB) Katsottu 6254 kertaa
-
JTH
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 208
- Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
- Paikkakunta: Vaasa
Viesti
Kirjoittaja JTH » Pe 09.02.2018 14:27
Vastaus Suomesta ?
Suomessa tutkitaan ja valmistetaan nanoselluloosaa. Löytyy sieltä netistä.
terv. Jyrki
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Pe 09.02.2018 16:57
Ihmettelen hieman Marylandin tulosta koska sen tiheys ( 1300 kg/m3 ) on sama kuin Clarkilla 1930 ja se oli vain 2 x alumiinia lujempaa ja puolet kevyempää.
Omani on 1400 kg/m3 tiheydeltään...tein 95 koepuristetta.
-
topspeed1
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 531
- Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » La 10.02.2018 20:59
JTH kirjoitti:Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.
terv. Jyrki
Onko puukomposiitti huono mielestäsi ?