Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 10.04.2016 09:13

t-mo kirjoitti:Oletko harkinnut lyijyä tai iridiumia? Mahtaako Leonardo kehunut kummankaan ominaisuuksia missään elokuvassa.
Sun pitää kysyä tuota Pertti Boeingilta ja FAA:n virkamiehiltä jotka estivät puukomposiitin käytön matkustajaliikenteeseen tarkoitetuissa lentokoneissa lailla 1931.

Puukomposiitti on ½ kevyempää kuin saman tilavuuden ALUMIINI ( mutta tuplasti lujempaa )....tiedätkö t-mo ketkä torvet edelleen käyttää alumiinia lentokoneissa ?


:mrgreen:

t-mo
Viestit: 4
Liittynyt: La 12.12.2015 20:55

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja t-mo » Su 10.04.2016 22:01

Tilavuus on harvoin rajoittavin tekijä lentokonerakenteissa. Onko kaksi yhteenliimattua balsalevyä "tuplasti lujempaa" kuin vastaava tilavuus alumiinia?

Alumiini lienee materiaaliominaisuuksiltaan isotrooppinen, kuinkas mahtaa olla ruuvipenkissä puristetun yhdensuuntaisen viilun laita?

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 11.04.2016 07:25

Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ma 11.04.2016 19:23

Tollaisella mullistavalla materiaalillahan voisi uudelleentoteuttaa monia hankkeita, jotka ovat kaatuneet mitä ilmeisimmin mareriaaliteknisiin ongelmiin...
https://m.warhistoryonline.com/military ... e-air.html

Markku
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 04.12.2007 23:04

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja Markku » Ma 11.04.2016 20:37

topspeed1 kirjoitti:Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.
Puuta on osattu käyttää oikein lentokonerakennuksessa jo yli 100 vuotta

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 11.04.2016 22:56

Markku kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:Ei...puu ei ole homogeenistä, senhän me kaikki tiedämme. Eli puuta pitää aina osata käyttää oikein. Tämä ominaisuus puukomposiitissa laittaa jo hieman älyn koetukselle.
Puuta on osattu käyttää oikein lentokonerakennuksessa jo yli 100 vuotta

Joo, mutta Duramold, Weldwood jne ovat unohtuneet.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja JTH » Ti 12.04.2016 15:27

Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.

terv. Jyrki

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:07

JTH kirjoitti:Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.

terv. Jyrki
Se on totta alumiini katoaa 10 vuodessa ja puukomposiitti korvaa sen.

Amelian Locheed Vega painoi weldwoodista tehtynä 1/3 vähemmän kun sen metalli versio 1931 jälkeen. Ainakin olen antanut itselleni niin ymmärtää...ja Amelia katosi alumiini ruuhessa Tyyneenmereen.

Tarvitko lisää esimerkkejä ?

:mrgreen:

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:15

t-mo kirjoitti:Oletko harkinnut lyijyä tai iridiumia? Mahtaako Leonardo kehunut kummankaan ominaisuuksia missään elokuvassa.

Kuulin että seuraavassa arbuusissa olisi volframia siipikaaret ja istuimet kullasta. Iridiumista kuulemma vain renkaat ja lyijystä päällysteet/pinnat.

:wink:

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja WPQ » Ti 12.04.2016 21:26

Eräs visio vuodelta 2013 kertoo millaisia ovat Airbusit tulevaisuudessa ja miten ne tehdään; https://www.ted.com/talks/bastian_schae ... _jumbo_jet

Olen havaitsevinani siinä suuria poikkeamia niin alumiinin kuin puun käytön suhteen.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:48

WPQ kirjoitti:Eräs visio vuodelta 2013 kertoo millaisia ovat Airbusit tulevaisuudessa ja miten ne tehdään; https://www.ted.com/talks/bastian_schae ... _jumbo_jet

Olen havaitsevinani siinä suuria poikkeamia niin alumiinin kuin puun käytön suhteen.
Kaverihan paasaa kuin scientologi konsanaan; https://en.wikipedia.org/wiki/Dianetics

Isot ikkunathan ne kannattaa olla 14 kilsassa...kaikkihan sen tietää... :lol:


Oikeilla jäljillä kuitenkin "rakentaa asiat kuten luonto"...en muista luonnossa nähneeni 3D printtereitä, mutta puuta sen sijaan silmän kantamattomiin Suomessa.

Tässä oma sovellukseni.
Liitteet
1_A-Hippi-structure.jpg
1_A-Hippi-structure.jpg (35.72 KiB) Katsottu 7516 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 12.04.2016 21:54

Maailman kovin mineraali, timantti, syntyy hiilestä kovassa puristuksessa ja lämpötilassa mannerlaattojen välissä, juuri kuten puukomposiitti teräslaattojen välissä lämpöpistoolein lämmitettynä.

Tässä syy miksi koneet eivät voi olla edes puukomposiitista saati puusta; https://en.wikipedia.org/wiki/TWA_Flight_599

Lisää;

http://www.planecrashinfo.com/1931/1931-7.htm

http://www.baaa-acro.com/1931/archives/ ... -8-killed/

http://havechanged.blogspot.fi/2014/03/ ... t-599.html

http://dodlithr.blogspot.fi/2011/11/woo ... light.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » To 14.04.2016 08:38

Comp Air 8 onnettomuudestahan on kohta 2 vuotta.

En halua vääntää puukkoa haavassa, mutta siinä menehtyi 8 ihmistä juuri kuten Fokkerissa 1931.

En ole huomannut että metallikoneita aiottaisiin sen takia bannata ?

http://news.xinhuanet.com/english/2015- ... 157949.htm


Käsittääkseni sekä vanerisiipiset Fokkerit ja tämä Comp Air 8 olivat hieman ylirasitettu käytössä ja suunnittelussa puutteita.

Muistinko oikein ?

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 09.02.2018 12:07

t-mo kirjoitti:Tilavuus on harvoin rajoittavin tekijä lentokonerakenteissa. Onko kaksi yhteenliimattua balsalevyä "tuplasti lujempaa" kuin vastaava tilavuus alumiinia?

Alumiini lienee materiaaliominaisuuksiltaan isotrooppinen, kuinkas mahtaa olla ruuvipenkissä puristetun yhdensuuntaisen viilun laita?
Vastaus Marylandista...puu vastaa titaania ja terästä.

https://techxplore.com/news/2018-02-woo ... ghter.html
Liitteet
superwoodcou.jpg
superwoodcou.jpg (27.55 KiB) Katsottu 5959 kertaa

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 09.02.2018 14:27

Vastaus Suomesta ?

Suomessa tutkitaan ja valmistetaan nanoselluloosaa. Löytyy sieltä netistä.

terv. Jyrki

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 09.02.2018 16:57

Ihmettelen hieman Marylandin tulosta koska sen tiheys ( 1300 kg/m3 ) on sama kuin Clarkilla 1930 ja se oli vain 2 x alumiinia lujempaa ja puolet kevyempää.

Omani on 1400 kg/m3 tiheydeltään...tein 95 koepuristetta.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Puu kestävämpää kuin alumiini ?!

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 10.02.2018 20:59

JTH kirjoitti:Ei hyviä materiaaleja ja keksintöjä unohdeta. Mutta huonot materiaalit sen sijaan katoavat markkinoilta, kun niille ei ole kysyntää.

terv. Jyrki
Onko puukomposiitti huono mielestäsi ?

Vastaa Viestiin