Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Purjelentäjien jäsenmäärä Suomen Ilmailuliitossa on parissa viime vuodessa laskenut hälyttävästi. Asia on nyt otettava vakavasti ja siksi se on nyt otettu tämän tilaisuuden keskeiseksi aiheeksi. Päivän ohjelmassa on toki paljon muutakin, eli PT ja Urheiluilmailuopisto järjestävät yhdessä seuraavan kaikille purjelentäjille ja kerhoaktiiveille suunnatun tapahtuman:

Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015
Hotelli Cumulus Koskikatu, Tampere

Alustava ohjelma:
9:30 alkaen kahvitarjoilu
10:00 lentoturvallisuus, Heli Koivu/Trafi
11:00 kerhojen lentoturvallisuustyö Henrik Svensson, Segelflyget (Ruotsi)
12:00 lounas
13:00 Jäsenmäärät ja kerhokehitys, Antti Koskiniemi
14:40 Kahvitauko
15:00 Part M light uutisia ja hyväksytty huoltohenkilöstö, Jyrki Laitila/Trafi, Jukka Helminen ja Mika Mutru
15:45 Koulutuksen järjestäminen ja siirtymäajat Sakari Pyörre ja Mika Mutru
16:30 SIL liittokokous keskustelu (osallistujat)

Osallistumismaksu 35Eur sisältää ohjelman, kahvit ja lounaan.

Ilmoittautumiset: Suomen Urheiluilmailuopisto
Mari Lehtinen
email: mari.lehtinen@suio.fi
puh. 040 8255 922
faksi 020 7432 991

Majoitusvaraukset 28.2.2015 mennessä suoraan hotellista tunnuksella "Purjelentokerhojen päivä"
Cumuluksen majoitustarjous 1hh 85Eur ja 2hh 103Eur.

Käykäähän ilmoittautumassa!

Antti

Lassi
Viestit: 23
Liittynyt: To 21.04.2011 22:49

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Kiitos ajankohtaisista ja mielenkiintoisista aiheista!

Niinkin voi käydä, että aktiivisesta värväämisestä huolimatta ketään ei saada paikalle.
Nykymaailman työssäkäyvät ovat lomiensa ulkopuolella 24/7 töissä.
Eläkeläiset, joilla olisi taas aikaa, ovat niin vähävaraisia, että päästäkseen kaamosta edes joskus pakoon joutuvat maksamaan lentoliput, yms. 6kk ennen matkaa.

Pernun Pilotit ry haluaisi käydä käsiksi näihin aiheisiin vuosikokouksen oheiskeskusteluissa. Eli kaino toivomus:
Löytyisikö mitään tapaa saada luennoitsijoiden luentoja käyttöön esim luentomateriaalikopioina?
Erityisesti turvallisuus ja Part M aiheet kiinnostaa

Lassi

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Harmin paikka vaikka onhan se selvä että kaikille vaan ei satu ajankohta. Kiinnostuneille toedoksi, että mukaan mahtuu kyllä vielä.
Ja eiköhän ne esitykset saada kuten Pakkasparlamentistakin sinne urheiluilmailuopiston sivulle.

-Antti

Lassi
Viestit: 23
Liittynyt: To 21.04.2011 22:49

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Erinomaista, jos saat hoitumaan!

Kiitos Antti taas avusta kerhomme jäsenten ja varmaan monen muunkin puolesta.

Lassi

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Up! Vielä ehtii mukaan.
t Antti

MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Aamupäivä pulkassa: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampe

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Purjelentokerhojen Päivässä kattava joukko purjelentokerhojen aktiiveja kautta maan.

TRAFIn RISKIKARTOITUS JA PURJELENTO
Avauspuheen jälkeen ensimmäinen esiintyjä Heli Koivu TraFi. Harrasteilmailun turvallisuuskartoitus ja purjelento.
- turvallisuusriskien realisoituminen riippuu erittäin paljon henkilön omasta toiminnasta
- riskejä voidaan minimoida vastuullisella ja turvallisuusmyönteisellä toiminnalla
Tietonen tai tiedostamaton riskinotto ja omien rajojen tuntemattomuus on näkynyt onnettomuuksien syissä. Tiedostamattomiin riskeihin voi vaikuttaa koulutuksella ja kokemuksella.

Yleisökeskustelussa tuli esille harrastajamäärien väheneminen ja sitä kautta kerhotoiminnan supistuminen mikä olisi yksi vaikuttava tekijä kun mietitään, onko toiminnan omavalvonta ja purjelentäjien keskinäinen kokemusten vaihto, ohjaus ja kuppilatiima oikeasti enää kunnolla tukenut turvallisuustasoa? Jos se ei ole enää yhtä tehokas osatekijä kuin ennen - noin niin kuin luonnostaan - on purjelennon harrastajien turvallisuuden tueksi tulevaisuuden kehitystä ajatellen välttämätöntä ottaa käyttöön uusia keinoja. Ihan tarkoituksellisesti. Jotta turvallisuus pidetään mielessä ja muistetaan että hyvä lentoturvallisuus pitää tehdä joka päivä uudelleen. Ihan itse, omalla toiminnalla.

PURJELENTOTURVALLISUUSTYÖ RUOTSISSA
Purjelennon turvallisuustyöstä Ruotsissa kertoo vieraileva luennoitsija Henrik Svensson Segelflygetistä. Ruotsissa purjelentoliitto (Segelflyget) on tehnyt purjelentoturvallisuusprojekteja alkaen vuodesta 1994 ("Stop crashing") useita eri vaiheita ja kiertänyt niiden tiimoilta paikalliset kerhot. Aktiivinen turvallisuustyö on näkynyt myös turvallisuustilastoissa. Ruotsissa on nykyisin 60 purjelentokerhoa etelän Malmösta pohjoisen Kirunaan.

Toiminnan laajuus on nyt noin 25000 lentotuntia ja 33-35000 lentoa. Oppilaita on vuosittain noin 150-200, mutta valmiiksi tulee noin 75 C-tutkintoa ja edelleen 75 lupakirjaa. Voimassa olevia lupakirjoja oli (2014) 1635 ja trendi ollut laskeva kuten Suomessakin, lasku ehkä hivenen loiventunut. Purjelennon harrasteeksi ilmoittavia on noin 2300.

Ruotsissa sattumusten raportointijärjestelmä kulkee niin, että ilmoitukset on lähetettävä Segelflygetiin joka välittää ne edelleen ilmailuviranomaiselle. Näin Segelflyget on pystynyt saamaan raporttitiedot ja pystynyt toimimaan niiden nojalla turvallisuutta edistävästi; esimerkiksi nostamalla turvallisuusprojekteissa esiin seikkoja joihin raportointi on antanut aihetta.

Vuodsta 2005-2009 (onnettomuuksia 7...11 per vuosi) on päästy jaksolla 2010-2014 tasoon 0-4 per vuosi. Huomattakoon että onnettomuus ei tarkoita aina fataalia tapausta. Tietyt koneelle tulleet vahingot lasketaan jo onnettomuudeksi. Nyt tilastot näyttävät että jaksolla 2002-2014 onnettomuuksien keskiarvo 100 000 lentoa kohden on laskenut tasoon 3-4 mistä on jo vaikea enää parantaa alaspäin. Olennaista on kuitenkin tason ylläpitäminen joka ei tapahdu luonnostaan tai itsestään vaan vaatii turvallisuusasioiden pitämistä esille.

Näin aamupäivän osuutta lyhyesti kuvailtuna.

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT vpj.

MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Iltapäivän esitykset: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Iltapäivän esitysten aloitti PT:n pj. Antti Koskiniemi keskusteluna purjelennon harrastajamäärän hiipumisesta. Aihetta on selvitetty myös kv. foorumilla sekä EGU:ssa.

KERHOKEHITYS JA HARRASTAJAMÄÄRÄT
Luvut niin lupakirjamäärissä kuin SIL:n purjelentäjämäärissä ovat olleet laskusuunnassa. Kerhojen aktiivit listasivat koko joukon asioita joiden nähdään eri tavoin vaikuttavan tilanteeseen, kuten:
- lajin tunnettuus yleisesti on heikkoa ja sekoitetaan kevytilmailuun ja jopa lennokkeihiin,
- markkinoinnin hataruus,
- jatkokoulutuksen, harrastuksessa edelleen kehittymisen ohjauksen puute kun lupakirja on saatu taskuun,
- alkuinvestoinnin suuruus (lupakirjakurssiin)
- peruskurssilta ei tule riittävää taitotasoa (ja ym. jatkehityksen ohjauksen puute)
- kurssin jälkeen jää tulokas "oman onnensa nojaan"
- vertaisryhmä puuttuu tai lajia ei tunneta tuttavapiirissäkään.

Yllä oleva listaus on vain osa aiheista ja syistä. Niiden pohjalta kerhojen aktiivit kävivät pienin ryhmin pohtimaan aiheita, mihin pitäisi puuttua - mihin hankkeisiin olisi tarve:

- tuote eli purjelentokurssi toimivana kokonaisuutena ei ole lopun perin kunnossa,
- jatkokehitykselle tarvitaan yhtä lailla mietitty ja ohjattu kokonaisuus,
- yhteiset tavat toimia selkeästi saataville ja uusien mukaan tulijoiden tietoon, (osataan toimia "vanhojen patujen kanssa" oikein)
- laimea julkisuuskuva ja se että SIL sähköinen tiedotus sekä www-sivut ovat vaatimattomat eivätkä dynaamista,
- yhteistoiminta ilmailun ammattilaisten kanssa kuten ilmavoimat, ilmailuviranomainen, lentoyhtiöt - ilmailualan kiinnostuksen tukemiseksi
- kerhojen välisen yhteistyön lisääminen, esimerkiksi yhteisiä jatkokoulutuskursseja,
- markkinointia avoimin ovin paikallisvoimin,
- tutustumiskurssin käyttäminen entistä enemmän peruskurssin aloitusmallina. Tutustumiskurssi on eri asia kuin esittelylennot.
- lentokaluston yhteiskäyttö saman lentopaikan eri kerhojen jäsenten kesken.

Ulkomailla on tehty erilaisia projekteja joilla tähdätään harrasteen virkistämiseen, kuten:
- naisten purjelentoharrasteen edistäminen; (Women Glide, BGA tai Women Soaring Association USA)
- purjelentoon tutustumisen ja kouluttautumisjärjestelmän kehittäminen (FFVV Ranska),
- Aim Higher - aineisto (BGA Iso-Britannia) ja Sikta Högre - aineisto (Segelflyget Ruotsi).

Näitä pengottiin vähän syvemmällekin.

AVOIMET OVET Su 23.8.2015 PURJELENTOON ?
Lajin markkinointiin on käytettävissä NORDIC GLIDING DAY 23.8.2015 joka on yhteispohjoismaisesti sovittu. Olisi erittäin toivottavaa että sitä käytettäisiin esimerkiksi esittelylentoihin ja avoimien ovien päivänä.

HUOLTOTOIMINTA JA PART M-VAATIMUKSET
TraFi Jyrki Laitila kertoi purjelnetokoneiden huoltotoimintavaatimuksista Suomessa. Siirtymäsäännökset GEN M1-7 mukaan on voimassa Suomessa 28.9.2015 asti. Siitymäaikaa tullaan kuitenkin jatkamaan kunnes Part 66 Light -mekaanikon lupakirja tulee valmiiksi. Alustava jatko on vuosi.

Nyt on mahdollisuus tehdä huoltotöitä
- omistajahuoltaja (pilot owner)
- "Miukun" lista
- laajennettu Pilot owner -huolto PEL M3-4 kohdan 5.3 perusteella
- harrastemekaanikon lupakirja PEL M3-4 kohta 3.

Laitila toivoi että harrastajat lähtisivät hakemaan harrastemekaanikon lupakirjoja, ajatuksella että se olisi sitten mahdollisuus muuntaa helposti Part 66 Light -mekaanikon lupakirjaksi. Sakari Pyörre/SUIO tähdensi, että Suomeen olisi saatava muutama kymmen harrastemekaanikon lupakirjaa voimaan, jotta tarvittavat eri huoltotyöt voitaisi kattavasti saada hoidetuksi.

Laitila kertoi myös huoltotoimintaan liittyvistä tulevista muutoksista. Part M General Aviation Task Force (GATF) on jo saanut hyväksytetyksi EASA-komitealla Phase I keventävät muutokset. EASA Opinion pitäisi ilmestyä aika pian. Vaiheen Phase II kevennykset ovat työn alla, erityisesti Part M Light -huoltovaatimukset.

PURJELENTÄJÄN LUPAKIRJAT JA KOULUTUSLUVAT SIIRTYMÄAIKANA
Purjelentäjän lupakirjaa ja kelpuutuksia koskee parasta aikaa käynnissä oleva ns. siirtymäaika, jonka oletetaan jatkuvan ylimääräiset kolme vuotta, ts. 8.4.2018 asti. Viralllinen vahvistus (eli EU Komission asetuksen muutos joka antaisi ylimääräisen mahdollisuuden jäsenmaille kuten Suomi lykätä koulutusorganisaatioiden (ATO) ja lentomiehistöasetuksen (Part-FCL) vaatimusten soveltamisen takarajaa 2018 asti) on kuitenkin vielä ilmestymättä. SIL/PT vpj. Mika Mutrun mukaan eilen saatu viitetieto Europe Airsports EAS:ltä otaksuu että virallinen varmistus tulisi mahdollisesti ulos 17.3.2015. Sen kuitenkin oletetaan ilmestyvän ennen nykyistä takarajaa 8.4.2015.

Näin ollen meillä harrastajilla sekä myös TraFi:lla on vahva olettamus että siirtymäaika tulee jatkumaan ja sen puitteissa ATO-vaatimuksia ei vaadita vielä, kansallinen koulutus voi jatkua, mutta kuitenkin
- on harrastajia joilla on kansallinen lupakirja GPL/MGPL kelpuutuksineen opettajat ml. (joskin vähenemään päin)
- on harrastajia joilla on jo EASA-lupakirja LAPL(S)/SPL kelpuutuksineen (ja tämä määrä lisääntyy),
- ja harrastajan pitää itse tietää mitkä ehdot hänen lupakirjansa asettaa oikeuksien ja ylläpidon osalta. Ne ovat joko kansalliset taikka EASA-vaatimukset sen mukaan minkä lupakirjan ehdoilla pilotti lentää. Eikä vaatimuksia voi käyttää ristiin.

Siirtymäajan jatkuminen mahdollistaa kansallisen koulutusjärjestelmän ylläpidon vielä toistaiseksi. Sen aikana EAS ja EGU pyrkivät saamaan ATO-organisaatiovaatimuksiin merkittävät kevennykset ennen 2018. Purjelentäjän lupakirjojen koulutuksen kannalta siirtymätilanne hoituu niin kansallista koulutusta voidaan antaa, mutta lupakirjan tai kelpuutuksen hakuvaiheessa TraFi tekee mieluiten konvertoinnin LAPL(S) ja SPL -lupakirjaksi tai kelpuutukseksi. Siten uusia kansallisia lupakirjoja ei jatkossa tulisi. Toisaalta, purjelentäjän jolla on vielä voimassaoloaikaa kansallisessa lupakirjassa, ei välttämättä ainakaan kannata siitä luopua vaikka hakisikin muunnosta EASA-lupakirjaksi. Tämä sen vuoksi, että kansallisten oikeuksien ylläpito on pääosin yksinkertaisempaa kuin mitä LAPL(S) tai SPL ja varsinkin opettajakelpuutukselta FI(S) vaaditaan. Vaatimukset voi kukin arvottaa omalta kohdaltaan itse, sillä kansallisen lupakirjan ja kelpuutusten uudelleenkirjoittamisen hinta on korkeampi kuin muunto EASA-lupakirjaksi.

Koululentojen kannalta TraFi tulkitsee siirtymäaikana asioita harrastajan kannalta joustavasti; kansallinen purjelennonopettaja voi lentää koululentoja myös oppilaille joilla on vain EASA-lupakirja. Koulutuksessa, kun siirtymäaikana ei vielä pakollista ATOa ole, voidaan oppilaita kouluttaa kansallisesti, mutta lupakirjan tai kelpuutuksen hakuvaiheessa TraFi tekee välittömästi muunnon (edellyttäen että muuntoon vaadittavat rajat täyttyvät, esim. purjelento-oppilaan kokemus min. 15h ja moottoripurjelennossa 25h). Näin he saavat kurssi jälkeen suoraan LAP(S) tai SPL lupakirjaan. Jatkokoulutuksen osalta, jos oppilaalla (esim. pilvilento, purjelennonopettaja) on vain EASA-lupakirja, kannattaa olla kuitenkin ensin yhteydessä Trafiin lupakirjat(ät)trafi.fi ja varmistaa että aiotun koulutuksen toteutus on ok ja että TraFilla ei sitten ole estettä kurssin tulosten perusteella tehdä välitöntä konversiota (muuntoa). Jos jatkokoulutusoppilaall on edelleen voimassa kansallinen lupakirjansa, kansallisen kelpuutuksen liittäminen siihen ei toki ole kummepi kuin ennenkään. Nyt uuden piirteen tuo mukaan se, että on myös EASA-lupakirjoja käytössä, rinnakkaisena tai pelkästään.

TraFi kuitenkin haluaa mieluummin välttää uusien kansallisten lupakirjojen kirjoittamista, jos muuntaminen on mahdollista. Toki heillä on tarkoitus toimia sen mukaan kuin asiakas haluaa (ja huomioi myös kustannukset). Tämän vuoksi siis nyt kun koulutus vielä toimii kansallisena, lopputulokset konvertoidaan mieluummin suoraan EASA-lupakirjaksi tai sen kelpuutukseksi kuin että ensin vain muodon vuoksi kirjoitettaisiin kansallinen lupakirja tai kelpuutus ja tehtäsiin siitä välitön muutos. Toisaalta, kelpoisuuksien ylläpito on erilaista ja kuten aiemmin mainittu, opettajille ja tarkastuslentäjille EASA-vaatimukset ovat vaativammat. Sen vuoksi opettajien voi olla aiheellista harkita, kannattaako muuntoa tehdä vielä jos ei ole pakko; jos muuntaa, onko tarve pitää kansallinen lupakirja rinnalla ja maksaa myös siitä. Tarvittaessa voi siis olla ensin yhteydessä TraFiin.

On myös todettava, että jos katsoo ettei ole estettä siirtyä LAPL(S)/SPL -lupakirjan ja kelpuutusten käyttäjäksi, sen voi hyvin tehdä nyt jos lupakirjan uusiminen tulee vastaan. Jos harrastaa purjelentomatkailua EU:ssa, EASA-lupakirja on toki selkeämpi. Esimerkiksi Saksa ei tiettävästi tule myöntämään jatkoaikaa vaan siellä ryhdytään purjelentokoulutuksessa vaatimaan ATO jo nyt.

Pilvilento-oikeus on aiemmin ollut kansallinen kelpuutus (CF) lupakirjassa ja sen jälkeen jo vuosia sitten ns. kertakaikkinen oikeus merkittynä lentopäiväkirjaan. Nyt lentomiehistöasetuksen kohta FCL.830 on tuonut EASA-lupakirjaan purjelentäjän pilvilentokelpuutuksen. Asetuksen muututtua vanhat oikeudet on voinut konvertoida (muuntaa) EASA-lupakirjaan. Jos muunnon teki sitä ennen eikä voinut saada pilvilentoa siirretyksi mukaan, muunnon voisi nyt saada TraFista hakemalla veloituksetta. Asiasta kannattaa olla etukäteen yhteydessä (lupakirjat(ät)trafi.fi) TraFiin.

KANSALLISET KOULUTUSLUVAT
Siirtymäajan jatkuminen ylimääräisellä kolmella vuodella 2018 tarkoittaa, ettei Suomessa ole pakkoa siirtyä ATO-vaatimuksiin. Ennakkotietohan asiasta tuli viime vuoden puolella. Virallista komission vahvistusta on vielä odoteltu ilmestyväksi. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että purjelentokerhot voivat hakea tai jatkaa kansallisen koulutuslupansa voimassaoloa ja purjelentokoulutus voidaan tehdä edelleen kuten ennenkin. Koulutusten jälkeen tosin TraFi pyrkii muuntamaan lupakirjan tai kelpuutuksen välittömästi EASA-luvaksi. Keskustelua on purjelentokerhoissa herättänyt se, että koulutuslupien hinta on 500 € mikä on suurempi kuin ennen.

Olennaista kuitenkin on että mikäli on tarpeen, koulutuslupa pitää muistaa jatkaa. Lisäksi koulutusluvassa ei ole enää tarpeen eritellä erikseen esittelylento- eikä tutustumislentokoulutusta, mikäli koulutusohjelmana luvassa käytetään SIL 15.05.2012. Koulutusohjelma sisältää jo valmiiksi em. koulutusmuodot ja ovat siten valmiiksi SIL-ohjelmassa mukana.

SIL-LIITTOKOKOUS 21.3.2015
Yhtenä asiana muiden liittokokousaiheiden mukana on Purjelentotoimikunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valinta. Sen tekee aina vuosittain SIL liittokokous. Valitut pj. ja vpj. kokoavat toimikunnan muut jäsenet ja vuosittain Purjelentotoimikunta tullaan aina vahvistamaan uudelleen. Tämä on ehkä hyvä asia purjelentokerhojen piirissä huomata. Toimikunta on siten, ainakin muodollisesti, katkolla joka vuosi aina liittokokouksessa.

Antti Koskiniemi esitteli Purjelentotoimikunnan 2015 käytössä olevat varat ja budjetin.

Liittokokouksessa edustajien tulee ehdottaa Purjelentotoimikunnalle puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaa. Automaattista mekanismia ei ole. Toimikunnan nykyiset pj./vpj. ovat käytettävissä.

Keskustelua hallituksen kokoonpanosta ei merkittävästi käyty. Todettiin että olisi hyvä jos hallituksessa olevilla olisi myös kokemusta toisaalta toimikuntatyöstä, mutta toisaalta tarvittaisiin myös kokemusta kerhotason toiminnasta. Vaikka ei purjelentäjä olisikaan.

YHTEENVETO
Tämä Purjelentokerhojen Päivä onnistui hyvin ja luentojen yhteydessä käytiin rakentavia keskusteluja. SIL/Purjelentotoimikunta on nyt pystynyt tekemään vuosittaisiin tapahtumiimme kaksi muutosta, loppusyksylle on onnistuneesti sijoitettu paikka Pakkasparlamentille ja lentoturvallisuus ja kerhotoiminta sekä edunvalvonta SIL/liittokokoustakin silmällä pitäen käsitellään kevättalvisin Purjelentokerhojen Päivässä.

Kiitos pj. Koskiniemelle ansiokkaasta roolista myös tämän tapahtuman koostamisesta, unohtamatta hyvää tukea Urheiluilmailuopiston puolelta Sakari Pyörteeltä ja Mari Lehtiseltä.

Luentoaineistot on tarkoitus sijoittaa saataville Suomen Urheiluilmailuopiston www-sivulle.

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT, vpj.

jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja jyri »

Harrastajamäärät ja byrokratia
Kiitokset Mikalle erinomaisen seikkaperäisestä selostuksesta. Nyt meillä muillakin on tietoa siitä, mitä Mansessa puhuttiin. En malta olla tekemättä yhtä huomiota:
Osanottajat pohtivat jälleen kerran syitä harrastajamäärän vähentymiseen ja käsittelivät seuraavaksi uusia lupakirja- ja koulutusvaatimuksia. Näillä kahdella on minusta selvä yhteys keskenään.
Viimemainitut eli uudet määräykset ovat varmasti yksi syy ensinmainittuun eli harrastajakatoon. Etenkin tässä ylimenovaiheessa uudet määräykset ovat käsittämättömän monimutkaiset ja vaikeaselkoiset. Lyöpäs tämä luntta eli Mikan sinänsä ansiokas selostus lupakirjoista ja koulutusluvista lajista kiinnostuneen eteen niin jo on ihme, jos motivaatio ei katoa. Uudet tulokkaat ovat kiinnostuneita lentämisestä sinitaivaalla, eivät könyämisestä byrokratian läpitunkemattomassa viidakossa.
Oman ongelmansa muodostavat sekä koulutusorganisaatioilta että lupakirjan hakijoilta perittävät maksut. Itse uusin tänä talvena kansallisen purjelentäjän lupakirjan ja opekelpuutuksen. 310 euroa, olkaa hyvä.
Tämä eurooppalainen harmonisointihaahuilu on aiheuttanut jo nyt pahoja vahinkoja niin purjelennolle kuin muillekin harrasteilmailumuodoille. Ilman EAS:n ja PT:n (ja niiden kautta myös Mika Mutrun) ponnisteluja vahingot olisivat voineet kasvaa korjaamattomiksi.
Jyri Raivio

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ja esitysten materiaalit löytyy täältä:
http://www.urheiluilmailuopisto.fi/koul ... aaleja.htm
t Antti

MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Uusi EASA Opinion 1-2015 Re: Purjelentokerhojen päivä

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

EASA on julkaissut aivan äsken Opinion 1-2015:
European Commission policy initiative on aviation safety and a possible revision of Regulation (EC) No 216/2008

https://www.easa.europa.eu/document-lib ... ion-012015

Käsittelee tavoitteita tai aiheita millä säätelyä voisi saada tarkoituksenmukaisemmaksi. EU Asetuksen No 216/2008 ns. EASA-perusasetuksen vastuutaho on komissio. Asetusten muutokset kulkevat komissiosta ministerineuvostoon (Council) ja parlamenttiin (EU Parliament), sitten kun sellaisesta on tarkempi ehdotus.

Ystävällisin terveisin
Mika Mutru
EGU General Secretary

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Uusi EASA Opinion 1-2015 Re: Purjelentokerhojen päivä

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

MiMutru kirjoitti:EASA on julkaissut aivan äsken Opinion 1-2015:
European Commission policy initiative on aviation safety and a possible revision of Regulation (EC) No 216/2008

https://www.easa.europa.eu/document-lib ... ion-012015

Käsittelee tavoitteita tai aiheita millä säätelyä voisi saada tarkoituksenmukaisemmaksi. EU Asetuksen No 216/2008 ns. EASA-perusasetuksen vastuutaho on komissio. Asetusten muutokset kulkevat komissiosta ministerineuvostoon (Council) ja parlamenttiin (EU Parliament), sitten kun sellaisesta on tarkempi ehdotus.

Ystävällisin terveisin
Mika Mutru
EGU General Secretary
2.3.6. Common EU-level register for aircraft :D :D :D :D

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Matts »

Kun nuo aikanaan valmistuu, ei taida olla enää kovin paljon kinnostuneita jäljellä :( Eli liian vähän liian myöhään.

MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Matts kirjoitti:Kun nuo aikanaan valmistuu, ei taida olla enää kovin paljon kinnostuneita jäljellä :( Eli liian vähän liian myöhään.
Niin, tässäpä onkin purjelentoyhteisöllä dilemma. Koskiniemen Antti otti esille Purjelentokerhojen päivässä tämän jäsenmääräkehityksen. Läsnäolleista ei ainakaan tuolla ollut kukaan kiinnostunut panostuksesta työstämään aihetta. Eikä myöskään PT:hen saatu vuosi sitten yrityksistä huolimatta ketään jota kiinnostaa aihe. Sen ilmeisesti pitäisi parantua ihan itsestään. On selvää että monet näistä EU-jutuista eivät ainakaan erityisesti edesauta asiaa, mutta kun siitä on nyt niin helppo saada ns. "excuse" olla tekemättä mitään. Kun jäsenmäärien lasku on EU:n vika. Vaikka se on vaivannut meitä jo ties kuinka kauan. Ennen se vaan oli Ilmailuhallituksen, Lentoturvallisuushallinnon ja Ilmailuhallinnon vikaa; nyt TraFi pääsee pälkähästä koska se onkin EU:n vikaa. No on noilla säädöksillä merkitystä tosi paljon.

Mutta kyllä siinä on oikein aimo annos yhteisön ihan omaakin vikaa.

Mistäkö olen huolissani, no siitä että tähän kerhojen kehitys ja harrasteen kehitysasiaan ei löydy ketään aiheen parissa hommia tekemään. Jonkun muun näkymättömän tahon pitäisi vissiin tehdä taikasana itsestään. Sitäpaitsi, positiivisin keinoin Tanskassa purjelentäjät ovat saaneet jäsenmääränsä kääntymään jo useamman vuoden loivaan nousuun. Eikä siinä ole kyse että markkinoidaan lisää jos harrasteen sisäiset asiat ja mukana olemisen hienous ei ole kunnossa. Kun se ei sitä ole. Tai siis harrastajapiirissä sitä ei ymmärretä että se ei ole. Liian paljon väkeä lähtee lätkimään. Pitäisi tehdä eikä jurnuttaa. Mutta kun jurnuttaminen on kivaa. Omat asiathan meillä itsellämme on kunnossa, jos kerran on voimassa olevat lupakirjat ja mahdollisuus harrastaa.

Kuka mahtaa olla meistä se viimeinen joka työntää koneensa halliin ja pistää valot pois. Ja medikaali tai lupakirja tulee viimeiseen voimassaolopäiväänsä eikä ikä tai kunto enää mahdollista uusimista ?

Ystävällisesti
Mika Mutru, purjelentäjä

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Ajattelin yrittää saada pidetyksi Laitelan Jyrkin (kun tunnen sen Kauhavalata) kans palveria, ja ruveta selvittämään mitä näille maksuille vois tehdä.
Virkamieshän pistää vastuun aina seuraavalle, mutta ehkä sitä ketjua seuraamalla löydetään taho, johon päästää vaikuttaan.

Toivottavasti saan hiukan natsoja homan hoitamiseen, pyysin SIL lisäämään oheisen tekstin Vuosikousaineistoon.

http://haapajarvi.kapsi.fi/share/Juha%2 ... %e4rvi.pdf

-Juha

Tommi.R
Viestit: 11
Liittynyt: Su 14.02.2010 20:34

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Tommi.R »

Moi!

Nyt muutaman vuoden purjelentäjän taustalla muutamia huomioita harrastuksesta.
Tapa jolla näistä uusista säädöksistä puhutaan on minusta alkanut olemaan suurempi este harrastukselle kuin itse säädökset. Toki edunvalvontaa tarvitaan mutta enemmän tekoja vähemmän sanoja.
Neuvokaa ja ottakaa toimintaan mukaan uudet jäsenet (ja heidän perhe). Uuden pilotin ainoa linkki kerhoon on vain kalusto ja opettaja. Mikään ei ole tympeämpää kuin kukaan ei tervehdi.
Käykää muuallakin kuin kotikentällä ja uudet jäsenet mukaan. Minut vei lopullisesti reissut liiton koulutuksiin, Kebnelle ja maaliinlaskukisoihin.

Jos haluatte muutoksia niin aktiivisesti mukaan kerhon ja sitä kautta liiton toimintaan. Varsinkin nuorille kavereille suosittelen. Ja vanhojen kannattaa antaa tietä jos tunkua on ei meistä kukaan aivan korvaamaton ole. Olkaa avoimia uusille ideoille se että asiat on tehty aina näin ei minusta ole hyvä peruste.

Kehittäkää kalustoa. Vaikka itselle riittää kartta niin jollekkin toiselle se telkkari purkkarissa voi olla se avaintekijä harrastukseen. Eikä ne nyt niin kalliitakaan ole verrattuna koneen kokonaishintaan.

-Tommi
Tämä kaikki näin täältä pohjoisen näkökulmasta. OIK osallistuu Nordic gliding day:hin toivon että kaikki kerhot lähtee tempaukseen mukaan.

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Iltapäivän esitykset: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

MiMutru kirjoitti: KANSALLISET KOULUTUSLUVAT
... Keskustelua on purjelentokerhoissa herättänyt se, että koulutuslupien hinta on 500 € mikä on suurempi kuin ennen.
Toki 500€ on suurempi kuin ennen.
Mielestäni maksuasetuksen mukaan pelkäästään tämä kevään pakollinen luvan jatko maksaa tuon 500€. Itse luvan vuosimaksu on jotain ihan muuta.

Maksuasetusta lainatakseni
"8.3 PPL-kouluttajan koulutuslupa ja muutokset (JAR), harrasteilmailun luvat
8.3.1 Koulutuslupa teoria- ja/tai lentokoulutus
8.3.1.1 Vuosimaksu 1 000 euroa
8.3.1.2 Luvan jatkaminen 500 euroa
8.3.2 Muutokset tai lisäykset lupaan, maksu/työtunti 180 euroa
8.3.3. Vuosimaksu/koulutusohjelma ja /tai lisätoimipaikka, vuosimaksu 100 euroa"

Jossain tämä kulki kai kirjoitusvirheen nimellä. Korjausta vain ei ole vielä tullut.
Purjelentokouluttajalle tuosta saan laskettua tämän vuoden luvalle hintaa 500+1000+100=1600€. Korotusta edellisvuoteen on reilunpuoleisesti, rohkenen sanoa.
Tuosta se 500 on luvan uusintaa kun kansalliset luvat oli laitettu päättymään 8.4.2015, 1000 vuosimaksua ja 100 koulutusohjelmaa.
Näin siis yhdellä koulutusohjelmalla ja toimipaikalla. No ensi vuosi on sitten halvempi jos lupa on voimassa 3 vuotta niin ei tarvitse uusia.

-M-

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Pieni update tuohon. Jos lupa oli merkattu trafin toimesta päättymään 8.4.15 niin uusinnasta eivät ota sitä asetuksen mukaista 500€. Hintahan siis tippuu tälle vuodelle noin 33%. Näin siis GPL/MGPL lupien osalta. UPL sitten oma juttunsa.

Männälauantaina Oulussa opettajien kertauskoulutuksessa oli viestinä se, että useampi (pohjoisen) kouluttaja on ilmoittanut lopettavansa maksuasetuksen takia.

-M-

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 472
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja kristian »

Eikös maksujen vuoksi kannattaisi pikkukerhojen alkaa niputtamaan opettajia/kalustoaan saman luvan alle? Esim. P-Suomen koulutuslupa, I-Suomen koulutuslupa ym. (Ja juu, lopputulos voisi olla myös SUIO:n Suomen koulutuslupa...)

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja tapio k »

Hyvä idea, jota on jo vähän testailtu. Joensuussa on opetettu moottorilentoa Kuopion ja Savonlinnan luvilla hyvällä menestyksellä. Kaavailimme myös purjelentokoulutuksen yhdistämistä, mutta toistaiseksi kantona kaskessa on työn jako - tai paremminkin työn ja vastuun kasautuminen luvan haltijan koulutuspäällikölle. Uskoisin ajatuksen kuitenkin kypsyvän jossakin vaiheessa. Ainakin SUIOn koulutuslupa toteutunee jossakin muodossa ATO:n tullessa käyttöön. Toivottavasti se kevenee jonnekin höyhenen luokkaan...

Toisaalta ongelma on Trafin päässä: sille on asetettu velvollisuus rahastaa kulunsa pois ilmailijoilta. Tästä seuraa kaikkien kiertotemppujen jälkeen joko hintojen korotuksia tai hyvässä tapauksessa ilmailuyhteisön omavalvonta laajalla rintamalla. Tuosta viimemainitusta tulee tosin hyvä vain, jos säätelyä todella kevennetään.

Avatar
ht
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Purjelentokerhojen päivä 14.3.2015 Tampereella

Viesti Kirjoittaja ht »

Esitin ko. bileissä epäilyni siitä, että lopuksi on vain yksi koulutuslupa koko maassa, ja vuosihinta on luokkaa sata tonnia. Jotenkin tulee joskus mieleen, että Trafilla on pohjimmaisena ideana hävittää harrasteilmailu Suomesta kokonaan, sen jälkeen saa rauhassa askarrella kaupallisten toimijoiden kanssa, joitka hyväksyvät sen, että 180,-/tunti + alvi rastin laittamisesta ruutuun on normaalia pisnestoimintaa... :?

Vastaa Viestiin