Täsmennys SIL-tiedotuskirjeen tekstiin koulutusluvista 8.4-

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Täsmennys SIL-tiedotuskirjeen tekstiin koulutusluvista 8.4-

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ke 01.04.2015 22:51

Ilmailuliiton tiedostuskirjeessä mainittiin, itse asiassa moottorilentotoimikunnan suunnasta, kerhojen koulutusluvista ja ATO:sta. Sitä ei kuitenkaan oltu täsmennetty moottorilentoon vaan yleisesti koulutuslupiin. Samalla mainittiin myös LAPL. Jotta nyt purjelento- ja moottoripurjelentokerhoissa ei aiheutuisi tarpeetonta kalabaliikkia - kuten varmaankaan ei aiheudu - pieni täsmennys varmuuden vuoksi. Onhan LAPL(S) yksi näitä LAPL-lupakirjoja. Kuten on LAPL(A):kin...

EU asetuksessa 2015/445 sallitaan lisää siirtymäaikaa FCL- ja lentokoulutusvaatimuksiin purjelennon osalta. Jos kansallisesti niin päätetään. Niin TraFi aikoo myös niin tehdä, mutta ilmailumääräyksen julkaisu menee varmaan kovin lähelle rajaa 8.4.2015. Sen myötä on kansallinen purjelentokoulutus TRG M1-7 mukaisesti hoidettuna ja kansallisiin purjelentäjän ja moottoripurjelentäjän lupakirjoihin ja kelpuutuksiin mahdollista kuten ennenkin. Ja niitä voi sitten konvertoida EASA-lupakirjoiksi. Kerhon koulutusluvan pitää kuitenkin olla voimassa. Purjelennon/mopun osalta lupien voimassaolon jatkamisia ja myös uusien lupien myöntämisiä TraFi tekee purjelentokerhoille edelleenkin. Myös 8.4.2015 jälkeen. Siirtymäajan takaraja siis vain lykkäytyy siitä aina 8.4.2018 asti.

Erona moottorilentoon ja SIL tiedostuskirjeessä mainittuun on se, että PPL(A) tai LAPL(A) kouluttajien on JAR-taustaisina oltava rekisteröityneitä ennen 8.4.2015 jotta voisivat vielä jatkaa koulutusta kansallisen organisaation vaatimusten puitteissa 2018 asti, eli ilman ATO-vaatimuksia. Tuon määräpäivän jälkeen uudet lupaa hakevat moottoripuolen kouluttajat tarvitsevat ATOn. Purjelentokoulutus ei ole, eikä ole ollut JAR-taustaista eikä sitä tuo ongelma vaivaa.

On kyllä tiedossa että luvanhaltijoita vaivaa kustannukset joita peritään luvista. Liitto tulee olemaan yhteydessä maksuasetuksen epäkohdista TraFiin pikapuoliin.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Siirtymäaika jatkunut 8.4.2018 asti; purjelento

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ke 08.04.2015 21:33

Tänään 8.4.2015 TraFi julkaisi uusitun ilmailumääräyksen GEN M1-9 ja virallistui EU Asetuksen 2015/445 sallima jatko kansallisille purjelentolupakirjoille ja kansallisille koulutusorganisaatioille aina 8.4.2018 asti.

Linkki TraFin tiedotteeseen ja määräykseen sekä perustelumuistioon:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _julkaistu

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT vpj.

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 137
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Täsmennys SIL-tiedotuskirjeen tekstiin koulutusluvista 8

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » To 09.04.2015 19:53

Ymmärsinkö nyt lukemani oikein kun tulin siihen johtopäätökseen että 2016 maaliskuussa vanhentuvan medikaalini voin uusia Lapl medikaalin, voimassa 2 vuotta, sijaan Harrasteilmailijan lääketieteellisellä kelpoisuustodistuksella. Voimassa 3 vuotta?
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Täsmennys SIL-tiedotuskirjeen tekstiin koulutusluvista 8

Viesti Kirjoittaja Matts » To 09.04.2015 20:07

Voihan sen tietysti uusia. MUTTA onko se sitten oikeasti voimassa ne kolme vuotta? sitä ei tiedä kukaan.

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Ref: Harrasteilmailijan vain EASA-medikaali uusinnassa ?

Viesti Kirjoittaja MiMutru » To 09.04.2015 22:57

Taitaa olla nyt niin että kansallisia harrasteilmailijan medikaaleja eivät enää tee lainkaan. Sitä medikaalia uusiessa tekevät lääkärit nyttemin vain EASA-medikaaleja, siis purjelentäjälle joko LAPL-MED´in tai luokan 2 medikaalin jos jälkimmäistä jos asiakas haluaa. Ja että nämä EASA-medikaalit ovat käyttökelpoisia myös kansallisen GPL:n kanssa, ei tarvii olla EASA-lupakirja välttämättä. Siten medikaalin voimassaolon kanssa ei voisi pelata vaan uusinassa putoaa EASA-medikaaliin väistämättä. Lupakirjan kanssa voi silti miettiä tarviiko vaikka ulkomaanlentojen vuoksi EASA-lisenssejä konvertoida vai pysyykö vielä kansallisessa lupakirjassa, jos siinä virtaa piisaa.

Kysymyksiä voi tietysti esittää asiasta sähköpostilla TraFiin niin pitäisi saada asiaan selvä vastauskin miten ne tosiaan toimivat.

Ystävällisesti
Mika Mutru, vpj. SIL/PT

Vastaa Viestiin