Ilmatilauudistus 2014

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
irjalca

Ilmatilauudistus 2014

Viesti Kirjoittaja irjalca »

Lentäjät!!!
Olen aloittanut uuden lehtiartikkelin valmistelut, joka käsittele ilmatilauudistusta.
Koska itse olen hyvin kokematon purjelentäjä, tarjoan teille kokeneille mahdollisuuden vaikuttaa jutun sisältöön.

- Millainen vaikutus uudistuksella on ollut sinun harrastuslentoihin?
- Olisiko jotain tässä uudistuksessa, joka olisi voitu toteuttaa toisin?
- Millaiset seuraukset ilmatilauudistus tulee aiheuttamaan harrasteilmailulle, yleisesti ottaen? Kielteinen vai myönteinen vaikutus lentoturvallisuuteen (esim.)?
- Miltä sinusta tuntuu?

Kaikki vastaukset huomioidaan ja toivon myös, että kerrot miten monta vuotta olet ollut harrasteilmailija ja ikäsi.
Tärkeää: Jos jotain on mennyt mielestäsi pieleen tässä ilmatilauudistuksessa, kerro oma ratkaisusi saadaksesi epäkohdan korjattua.

Voit myös vastata sähköpostiin carl.irjala(at)gmail.com
Hyvää temiikkikesää toivoo
Kalle
Nähdään Selänpäässä :D :D :D

irjalca

Re: Ilmatilauudistus 2014

Olen tavoittanut ilmatilamuutoskysymyksilläni tähän mennessä 1463 lentäjää ja toistaiseksi on kaksi aktiivilentäjää vastannut.
Paljon kiitoksia näistä vastauksista mutta kaipaan edelleen teidän näkemyksiänne muutoksista ja niiden vaikutuksista juuri sinun ilmailuharrastukseesi.
Voit myös vastata sähköpostiini anonyymisti.
Nähdään Selänpäässä :D :D :D
Ilmailuterveisin
Kalle
PS. Selänpään ilmailusääkuvani on eilen julkaistu YLE:n sääpalvelussa: http://yle.fi/saa/suomi/helsinki/pasila/

Matts
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Matts »

Mun mielestä ne jotka suunnitteli tämän ilmatilauudistuksen pitäisi tuomita linnaan törkeästä lentoliikenteen vaarantamisesta!

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Hankalahan ilmatiloista on vielä kommentoida, kun kausi ei ole vielä oikein alkanut :(
Ilmailukartta nyt ainakin vaikuttaa lukukelvottomalta.
Hyvää on tietenkin Kauhavan sotilastoiminnan loppuminen, samoin Halli, joka tuo Pohjanmaalle kivasti purjelentoaluetta.
Se mikä peloittaa on noiden TSA- alueiden aktivointi - tulee vielä ikäviä yllätyksiä.

-Juha

Hytsky
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Hytsky »

- Varausten/toimintailmoituksien teko epäselvää, alueet vaikeita hahmottaa ja tulkita ilmailukartasta. Alueiden tulkinta lentäessä "haastavaa".
- Hyvinkään C alueen itä/koilliskumasta tehtiin terävä 90 astetta. Tämä vaikeuttaa kotiinpaluuta EFHV kentälle idästä, etenkin silloin kun tuuli on Päijännettä pitkin pohjoissuunnilta (kuollutta sinistä).
- Hyvinkään C alueen itäkulman terävä kulma ja arvatenkin eräät muuta ratkaisut (Tre-Pori, jne), joissa matkalentävä purjelentotoiminta ohjataan kapeisiin ränneihin tai terävän esteen ympäri, lisäävät liikennetiheytta. Tämä heikentää VFR toiminnan turvallisuutta oleellisesti näissä paikoissa.

irjalca

Juttu alkaa nyt olla valmis ja olen saanut paljon kommenttejä ja mielipiteitä sekä muutosehdotuksia.
Paljon kiitoksia teille kaikille!!!
Erään lentäjän sanat ovat käyneet toteen: "Pilots always help each other" :D :D :D
Ilmailuterveisin
Kalle

PS. Olen kirjoittanut pienen jutun purjelennosta Rantapallo-nimisessä matkablogissa: http://www.rantapallo.fi/dismason/2015/ ... akepaivat/

Vastaa Viestiin