FES purjekone?

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Pe 20.11.2015 13:48

Ajattelin jotain ns. oikeata purjekonetta, nehän alkaa nyt noita FES järjestelmiä asentelemaan isojen Saksalaistenkin merkkien toimesta.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 20.11.2015 15:13

Kotiinpaluumoottorin etu harjoittelussa on se, että ei tarvitse niin usein kyntää peltoja ja vaivata avustajia hakureissulla. Olemassa olevista systeemeistä FES vaikuttaa olevan se fiksuin ja varmimmin ja nopeimmin käynnistyvä. Ja 13,5 m luokan painoihin liittyen voihan sitä teoreettisesti ajatella, että käyttää sitä fessiä treeneissä ja riisuu sitten ne kamat pois koneesta kisaa varten.

Sun pyöränvaloesimerkki ei oikein istu tähän, kun aika suuri osa valojen hinnan putoamisesta liittyy siihen, että kalliiden merkkituotteiden rinnalle on tullut paljon halpoja kiinalaisia kilpailijoita. Tämä ei ole vielä arkipäivää lenskareissa.

terv. Jyrki

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Pe 20.11.2015 17:03

JTH kirjoitti: Periaatteessa ei ole (vielä?) itsestarttaavia fes koneita, mutta onhan sitäkin tietysti kokeiltu:
terv. Jyrki
Kyllä Silent Elektro on itsestarttaava ultrakevyt fes kone.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja JTH » La 21.11.2015 19:16

Juu, mutta siinä viestissä oli myös se lainaus: " 15/18 m siivillä olevia ei taida olla maasta lähteviä?..."

terv. Jyrki

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ma 23.11.2015 17:03

Joo, fillareiden valoissa taisi ne kirkkaat ledit olla kalliimpia kuin akut.
Kuitenkin uskon, että sähkö tulee voimakkaasti harrastelentämiseen, mutta kuinka käy nyt hankitun FES koneen jälleenmyyntihinnan? Kestomagneettimoottoreiden en usko näkevän merkittävää kehitystä ja niiden tekninen elinikä on pitkä - ehkä verrattavissa polttomoottoriin?.
Jos taittuvalapaisen potkurin käyttöikä ja korjaus/korvauskustannus on kohtuullinen, voisi tämä järjestelmä olla aika pitkäikäinen. Ohjauselektroniikan uskon kuitenkin vanhenevan vuosikymmenten kuluessa, mutta ehkä sen uusinta samanaikaisesti akkupaketin kanssa olisi kohtuuhintaista? Olisi kiva tietää, kuinka paljon näitä FES laitteita on tilauksessa. Olisin taipuvainen uskomaan, että näillä voi olla tulevaisuudessa korkeampi jälleenmyyntiarvo kuin joillain muilla ratkaisuilla.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 448
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 23.11.2015 22:56

FESsejä varmaan on asennettu joitakin kymmeniä, veikkaisin että eniten jälkiasennuksina LAK-17A-koneisiin ja uusiin Silentteihin. Ehkä ne yleistyvät jos niitä aletaan asentamaan myös sellaisiin purjekoneisiin mitä ihmiset haluavat ostaa, nyt niitä on vain Lakeissa sekä Schempp-Hirthin elinkaarensa loppumetreillä olevissa koneissa. Toisaalta jos uusi Ventus on pari prosenttia parempi kuin edeltäjä, haluaako ostajat neutraloida sen hyödyn laittamalla ropelin nokalle? Kaikilla Turboilla on erinomainen jälleenmyyntiarvo, käytännössä investoinnin saa inflaatiokorjattuna takaisin vaikka koneella olisi parikymmentä vuotta ikää.

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ti 24.11.2015 10:21

Onhan tuollainen Silent himmeli melkoisen kallis siihen nähden, että sillä saa vanhoja, hyviä ja suorituskykyisiä koneita varusteineen karkeasti 4kpl :lol:

Yksinäinen purjelentäjä ikävöimässä hinaajaa kentänlaidalla on kuitenkin tosiasia. Ehkä tässä FES moottorissa piilee tulevaisuus.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 24.11.2015 16:08

Olisiko niin, että näiden FES laitteiden suosion määrää se, kuinka järjestelmällä varustetuilla koneilla pärjätään kilpailuissa. Voisin kuvitella, että tuommoisella tekniikalla voi joissain tilanteissa ottaa enemmän riskiä. Mittaustietoja todellisesta vaikutuksesta liitolukuun ei ole näkynyt, mutta eihän se ihan olematonkaan voi olla.
Propelleilla ja spinnerin ja rungon välyksellä on varmasti vaikutus ilmanvastukseen ja virtaukseen, ja tämä vaikutus lienee neliössä kasvava nopeuden funktiona?
Toisaalta propellien aiheuttama laminaarivirtauksen rikkoutuminen ehkä tapahtuisi jokatapauksessa kuomun alareunassa, ja viimeistään siipien liitoskohdassa runkoon? Nämä vaikutukset lienevät monimutkaisempia kuin silkka ilmanvastus.
Ehkä me näemme vielä järjestelmän, jossa potkuri imaistaan rungon nokassa olavasta reiästä sisään käytön loputtua.

Tällaisen jälkiasennus FES järjestelmän voisi ottaa mukaan koneen sivutaskuun. Eikös tuo mahtuisi tiukassa paikassa tuuletusluukusta ulos?

Kuva

Avatar
Rami RH
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.04.2003 09:45
Paikkakunta: EFNU

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Rami RH » Ti 24.11.2015 16:53

Hytsky kirjoitti:Olisiko niin, että näiden FES laitteiden suosion määrää se, kuinka järjestelmällä varustetuilla koneilla pärjätään kilpailuissa. Voisin kuvitella, että tuommoisella tekniikalla voi joissain tilanteissa ottaa enemmän riskiä. Mittaustietoja todellisesta vaikutuksesta liitolukuun ei ole näkynyt, mutta eihän se ihan olematonkaan voi olla.
Propelleilla ja spinnerin ja rungon välyksellä on varmasti vaikutus ilmanvastukseen ja virtaukseen, ja tämä vaikutus lienee neliössä kasvava nopeuden funktiona?
Toisaalta propellien aiheuttama laminaarivirtauksen rikkoutuminen ehkä tapahtuisi jokatapauksessa kuomun alareunassa, ja viimeistään siipien liitoskohdassa runkoon? Nämä vaikutukset lienevät monimutkaisempia kuin silkka ilmanvastus.
Ehkä me näemme vielä järjestelmän, jossa potkuri imaistaan rungon nokassa olavasta reiästä sisään käytön loputtua.

Tällaisen jälkiasennus FES järjestelmän voisi ottaa mukaan koneen sivutaskuun. Eikös tuo mahtuisi tiukassa paikassa tuuletusluukusta ulos?

Kuva
Ehkä me näemme vielä järjestelmän, jossa potkuri imaistaan rungon nokassa olavasta reiästä sisään käytön loputtua.

Eikös STEMME:ssä oleva ratkaisu ole tuota likimain?
Rami

AVIACCIONE NECESSE EST!

Avatar
mnikunen
Viestit: 64
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:45
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja mnikunen » Ti 24.11.2015 17:39

Liitteenä raportti lapojen vaikutuksesta suorituskykyyn.

http://lak.lt/failai/2012_Lak17aFES_S5- ... 1_engl.pdf

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 24.11.2015 21:00

Mielenkiintoinen raportti, kiitos! Oletin että ero olisi kasvanut nopeuden kasvaessa, mutta taisikin käydä päinvastoin. Ehkä propellien vastus suhteessa kokonaisvastukseen alkaa pienentyä. Vaikka raportissa sanotaan että ero on pieni, niin olihan siinä iso L/D ero kyseessä, kun käppyröitä katseli. Se ihmetytti, miksi ilman virtauksella nokan tuuletusreiästä oli niin iso vaikutus ropellin kanssa, oisiko lie kyse ilman virtauksesta spinnerin ja rungon välistä. Ehkä tuota pystytään optimoimaan, ihan kuin olisin nähnyt jo runkoja joihin oli upotettu noiden propellien muotoiset kolot. Ehkä joillain on ollut mahdollista käydä tuulitunnelissa koklailemassa.

Miten muut PIKit, voisiko niihin laittaa tämmöisen härvelin? Nehän ei kai ole easa koneita, mutta mikä on niiden eilentävien osien max paino, ja onko han niissä nokka sopivasti pyöree.. Kaikkee sitä tulee räntäsateessa fundeerattua..

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ti 24.11.2015 21:35

Moi,

Pakko kommentoida, kun Kristian kirjoitti:
"niitä on vain Lakeissa sekä Schempp-Hirthin elinkaarensa loppumetreillä olevissa koneissa".

Meillä itse kullakin voi olla omanlaisensa käsitys purjelentokoneiden elinkaarien pituudesta metreissä, vuosissa tai missä vaan. Schempp-Hirth on toistaiseksi asentanut FES:n Discus-2C ja Ventus-2cxa koneisiin. Molemmat ovat tuotannossa olevia koneita ja ne on mahdollista hankkia ihan elinkaaren ensirykäisystä lähtien FES:llä varustettuna.

Vielä prototyypin rakennusvaiheessa oleva uuden sukupolven Ventus on sekin saatavissa FES-versiona. Muut ovat itselähtevä 2-tahti Solo ja kotiinpaluu Sololla varustettu malli. Ja tietysti puhdas purjekonekin on saatavilla.

Tehtaan nettisivulla http://www.schempp-hirth.com on kuvia ja lisätietoa.

Itse olen pintapuolisesti perehtynyt ko voimalaitteeseen. Moottori on käytännössä huoltovapaa. Akkuja on kaksi ja ne sijaitsevat rungon päällä siiven keskilinjan takana luukun alla. Jos joku muistaa luukun oman koneeni selässä, niin paikka on siinä. Akut painavat 16kg kpl ja niissä on älyä turvallisen latauksen varmistamiseksi. Akut on helppo poistaa ja potkurin lavat irroittaa, mikäli haluaa lentää puhtaalla purjekoneella ilman lavoista aiheutuvaa lisävastusta. Koko asennuksen lisäpaino akkuineen on 40 kg. Koska kaikki massa on rungossa, asennus edellyttää riittävän korkeaa maksimi ei-kantavien osien painoa koneessa. Pilotinkin on hyvä mahtua kyytiin.

FES:n vaikutuksesta performanssiin saa kuvan Mikon laittaman linkin vertailusta. Mitattavissa olevaa eroa löytyy, mutta suuremmilla nopeuksilla eron pitäisi olla huomaamaton. Ja Ventuksillahan liidetään tunnetusti kovaa...

Moottorin tehoa pystyy säätämään. Täydellä teholla onnistuisi
lentoonlähtökin (ei ole sallittua, on kuulemma kokeiltu koelennolla) nousukykyä löytyy yli 2 m/s. Suuri nousukyky kuluttaa rutkasti energiaa ja akut vastaavasti tyhjenevät nopeasti. Hyvä puoli on se, että moottorista ei aiheudu lisävastusta juuri lainkaan ja säästöteholla FES:llä voi lentää pitkiä matkoja vaakalentoa. Käytännössä koneella pääsee kotiin vähintään yhtä kaukaa, kuin mäntämoottorilla varustetulla turboversiolla normitankkauksella. Niillä kun ei vaakalento onnistu.

Koneella on lennetty kisoissakin. Viimeisessä Grand Prix finaalissa Tilo Holighaus lensi Ventus-2cxaFES:llä ja saavutti yhden päivävoitonkin.

Vastuksena Hytskyn kysymykseen, onko moottorista apua kisaharjoittelussa: on paljonkin. Moottorin avulla voi harjoitella paljon huonommissa olosuhteissa, kuin puhtaalla purkkarilla. Voi jatkaa matkaa kelin heiketessä, kun kotikenttäimu muuten alkaisi viedä mukanaan. Samoin joka aamu voi lähteä aiemmin lentämään, kun ei tarvitse pelätä hinausmaksun tuplaantumista räpsähdyksen seurauksena. Kotiinpaluumoottori on hieman harhaanjohtava termi. Eniten moottoria käytetään lyhytaikaisesti nostoon siirtymiseen. Jostain kumman syystä nosto löytyy useasti ihan vierestä pitkän etsimisen jälkeen heti kun on saanut moottorin käymään.

Päristelyterveisin,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ke 25.11.2015 08:24

Utelias, kun olen niin pari viestiä ruotsin lentokone diilerin kanssa vaihdoin. Mini LAK FES on paljon mielenkiintoisemmin hinnoiteltu kuin Silent. Nyt ekat 10 ensimmäistä myydään vielä edullisemmin.

Ennen EASA sertifiointia koneilla on "permit to fly". Mitä tämä tarkoittaa lentokoneen omistajan kannalta? Lennetäänkö tuollaista LAPL(s) lisenssillä? Huollot? ARC?

Eipä ole oikeasti varaa ostella tuollaistakaan, mutta toiseksi mieluisin harrastukseni on haaveilu :mrgreen:

Mahtaa muuten tuollainen FES moottori olla kiinnostava, jos on vanha moottorilla varustettu purjekone ja moottorista tunnit loppu kuten 2t rotaxeiden kanssa voi käydä?

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 448
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 25.11.2015 09:36

Alfalima kirjoitti: Koko asennuksen lisäpaino akkuineen on 40 kg.
Epäilen että tämä on väärinkäsitys, kaikissa tähänastisissa FES-koneissa tyhjäpaino on sen 70kg enemmän kuin purtsikassa, ja järjestelmä on kaikissa identtinen. 40 kg asennus plus 32kg akut on juuri tuo n. 70 kg. Ei silti, eipä noilla kiloilla ole merkitystä, paitsi Discuksella vakioluokassa josta tulee liian raskas.
Hurja kirjoitti:Utelias, kun olen niin pari viestiä ruotsin lentokone diilerin kanssa vaihdoin. Mini LAK FES on paljon mielenkiintoisemmin hinnoiteltu kuin Silent. Nyt ekat 10 ensimmäistä myydään vielä edullisemmin.
No mikäs se hinta on? Muistaakseni LAK17B Fes (18m) oli n. 80t + ALV, joten kait selvästi vähemmän.

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ke 25.11.2015 10:02

Mainittu hinta olis siis sanatarkasti "suunnilleen 62500€ plus alv".

Mini LAK:kin on siis itsestarttaava myyjän mukaan. Hankala löytää oikein tarkkaa infoa koneesta.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja JTH » Ke 25.11.2015 14:22

Hytsky kirjoitti:Olisiko niin, että näiden FES laitteiden suosion määrää se, kuinka järjestelmällä varustetuilla koneilla pärjätään kilpailuissa. ...
En oikein usko, koska ne tiukimmat kisapilotit ei halua sitä fes potkuria sinne nokalle. Eniten kai fessin yleistymistä hidastaa meidän rakas EASA, eli hidas ja kallis tyyppihyväksyntäprosessi. Itse pidän selvänä, että fes (tms.) tulee korvaamaan uusissa koneissa ne epävarmat ja toimimattomat polttomoottoriturbot vähitellen kunhan konevalmistajat saavat ne fes (tms.) hyväksynnät kuntoon.

LAK 17 mainosarvojen mukaan se FES painolisäys olisi 35kg + 31kg.

terv. Jyrki

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ke 25.11.2015 15:25

Meillä on kerhossa Janus jossa on Solon kotiinpaluumoottori. Sitä tosiaan yleensä päräytetään pari minuttia jotta päästään taas nostoon. Kerran olen ajanut pitkään, 40 minuttia, kun joku hyväkäs oli vaihtanut moottoriakkuihin 5A sulakkeet ja käyttänyt niitä jossain muussa koneessa, unohtaen laittaa 20A sulakkeet takaisin. Paloivat ja kone jäi ylös, onneksi kulmaan jossa vielä toimi. Syyllinen pitäisi vielä löytää, sitten sen voisi piestä 8)
No joo, jos pilviraja on alle 900m niin ei Januksella kauheesti voi lähteä treenailemaan. Alle 600m käynnistys on riskipeliä 700m olisi hyvä, ja se ei kyllä moottorilla nouse yhtään.

Jos kisat ovat vuoristoseuduilla, missä osassa laaksoja ei ole poispääsyä tai laskupaikkaa, jotenkin tuommoinen tuntuisi turvalliselta kapineelta. Ja periaatteessahan tuolla voisi muuten koittaa lentää talvellakin, autohinaus 100 metriin ja siitä moottorilla korkeutta. Joko pistetään tilausta vetämään :wink:

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 448
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 25.11.2015 15:32

Hytsky kirjoitti:Se ihmetytti, miksi ilman virtauksella nokan tuuletusreiästä oli niin iso vaikutus ropellin kanssa, oisiko lie kyse ilman virtauksesta spinnerin ja rungon välistä.
Siinä artikkelissa on mitattu myös ohjaamon painetta. Tuuletusluukku auki ohjaamoon syntyy ylipaine, joka yleensä tarkoittaa sitä että kuomun reuna falskaa ilmaa ulospäin. Ylipaine johtuu siitä että tuuletuksen tulopuoli puhaltaa enemmän ilmaa sisään kuin takarungosta pääsee ulos. Koneessa jos toisessa on nykyään pienen alipaineen kabiiniin tekeviä kiduksia. Johan pikkusaunan perimätieto tiesi kertoa että naftit liu'ut tehdään aina tuuletusluukku kiinni. Toinen perimätieto taas kertoo että takarunkoa ei pidä mennä kastelemaan ballasteja päästellen ennenkuin kotiinpääsy on varmaa. Kaikki liittyy tähän... :|

Avatar
mnikunen
Viestit: 64
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:45
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja mnikunen » Ke 25.11.2015 17:53

"Permit to fly" luvan myöntää kansallinen viranomainen eli Trafi. Konetta voi lentää kansallisella sekä LAPA lupakirjalla. Huolto-ohjelmaa ei vaadita EASA koneiden tapaan vaan huollot tehdään koneen valmistajan ohjeen mukaan. ARC myönnetään 3 vuodeksi kerrallaan. Todennäköisesti kun ja jos koneen EASA tyyppitodistus hyväksytään, muuttuu kone normaalien EASA pykälien alle.

Tuosta asennuksen painosta on jäänyt sellainen kuva että tuo LAK:ssa käytettävä moottori painaa 8,5kg ja lavat noin 850g kappale joten luulisi tuon asennuksen onnistuvan 15-20kg haarukassa.

Netistä löytyy kaksi moottori ja säädin valmistajaa, toinen on tuo LAK:n käyttämä ja toinen on Enstroj. Osa Enstroj valmistamista moottoreista on vesijäähdytteisiä.

http://www.enstroj.si/Electric-products ... rsgen.html

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ke 25.11.2015 19:53

Moi,

Kun FES:n painosta esitettiin erilaisia näkemyksiä kysyin vielä Luka Znidarsicilta uudestaan asiaa. Nyt vastaus oli 45 kg. Ja akut sisältyvät tuohon. Ja kysymykseni oli: "paljonko koneeni tyhjäpaino nousee,jos siihen asentaa FES:n"

Luka on "mr FES". Hän on kehittänyt teknisen ratkaisun ja hänen firmansa valmistaa systeemin.

Lisätietoja löytyy:
http://www.front-electric-sustainer.com/technology.php

Yst terv,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Vastaa Viestiin