Sivu 1/4

FES purjekone?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 13:13
Kirjoittaja Hytsky
Minua on houkuttanut ajatus FES purjekoneesta jo muutaman vuoden ajan. Vintturi tai autohinaus ja tällainen apumoottori ensimmäisen noston etsintään tekisi lentämisestä edullista ja helppoa. Lentämään voisi lähteä vielä illemmallakin, ilman pitkää lekohinausta. Ilmeisesti järjestelmä on niin varmatoiminen, että voisi alkaa käynnistelemään aika matalissakin. Saattaisi toimia itsestarttaavanakin?

Näkyisi olevan useampi projekti kehitteillä 13.5 metrin FAI luokkaan. Voisikohan tuommoisella lentää myös klubiluokassa?

http://www.gliders-albastar.com/project ... as-13-5-m/
http://www.alisport.com/eu/eng/silent2electro.htm

Ja istutettu "oikeisiin" lentsikoihinkin:
http://www.schempp-hirth.com/index.php? ... 512e73bb52
http://hphuk.co.uk/news/

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 18:56
Kirjoittaja Hannu N
Kävin elokuussa Pociunaissa katsomassa 13,5m luokan MM-kilpailuja. Kisassa suosituin konetyyppi oli Silent Elektro. Kone on luokiteltu ultrakevyeksi ja on itsestarttaava. Todella hienosti lähtivät nurmikentältä.
Kisan voitti Diana 2 josta oli kärkiväli katkaistu 13,5 metriseksi. Toinen oli aivan uusi kone Mini Lak ja kolmas Silent Elektro.

Tulokset:
http://www.soaringspot.com/en_gb/135-wg ... 8-15/total

Mini Lakista on myös tulossa ultrakevyt versio Fesillä. Siinä olisi varmaan hieno laite, tuo Silent on jo vähän vanha tyyppi.

Hannu

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 19:32
Kirjoittaja Hytsky
Mikähän niissä on ohjaamopaino? Mäkun en ole varsinaisesti ultralight pilotti...

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ti 17.11.2015 22:51
Kirjoittaja Hannu N
Olikohan ultramääräyksissä minimi ohjaamopainoksi määrätty 95kg?

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 10:41
Kirjoittaja JTH
Hytsky kirjoitti:..... Voisikohan tuommoisella lentää myös klubiluokassa?
Kyllä kai, jos vaan koneen kerroin mahtuu kerholuokan rajojen sisään. Esim. Silent taitaa jäädä alarajan alapuolelle ja 304S taas menee yli.

terv. Jyrki

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:29
Kirjoittaja kristian
Luokka on mielenkiintoinen, mutta sen elinkelpoisuus on mielestäni puhtaasti sen varassa että näihin saa sähkömoottorin, ja että niillä voi startata omin voimin. Näin ne ainakin teoriassa voisi rekisteröidä yksipaikkaisiksi ultriksi (maksimipaino 315kg pelastusvarjolla). Yksipaikkaisia puhtaita purjekoneitahan ei kait ole valmistettu viimeisen vuosikymmenen aikana kuin pieni kourallinen. Vanhemmat 13,5m luokan koneet (mm. Silent) ovat nykyvehkeisiin verrattuna auttamatta vanhentuneita. Uudemmat taas ovat luvatulta suorituskyvyltään jossain vakioluokan koneen tasolla. Silloin niillä ei voisi lentää kerholuokassa (ja miksi pitäisi, sillehän on oma luokka). Huomattavaa on että esim. GP14 ei käy painojensa puolesta enää 13,5m luokkaan jos siinä on moottori ja akut. En tiedä onko luokan määrittely hirveän onnistunut, siinähän on 35 kg/m2 maksimisiipikuorma, kun taas esim. GP14 suunniteltu maksimisiipikuorma on 45 kg/m2. Jokainen voi päätellä kummalla on hauskempaa ajaa matkaa. Ilmeisesti näitä kevytluokkia perustettaessa pitää aina olla pitkä lista ehtoja joilla tapetaan kaikki mahdollisuudet tehdä vehkeistä suorituskykyisiä. Kas kun ei vaadita kiinteää telinettä ja avo-ohjaamoa. Joka tapauksessa mitään halpoja vehkeitä ei ole tiedossa, uusi 13,5m luokan sähköitsestarttaava tulee maksamaan varusteineen ja veroineen 100t+ euroa.

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 11:58
Kirjoittaja topspeed1
kristian kirjoitti:Luokka on mielenkiintoinen, mutta sen elinkelpoisuus on mielestäni puhtaasti sen varassa että näihin saa sähkömoottorin, ja että niillä voi startata omin voimin. Näin ne ainakin teoriassa voisi rekisteröidä yksipaikkaisiksi ultriksi (maksimipaino 315kg pelastusvarjolla). Yksipaikkaisia puhtaita purjekoneitahan ei kait ole valmistettu viimeisen vuosikymmenen aikana kuin pieni kourallinen. Vanhemmat 13,5m luokan koneet (mm. Silent) ovat nykyvehkeisiin verrattuna auttamatta vanhentuneita. Uudemmat taas ovat luvatulta suorituskyvyltään jossain vakioluokan koneen tasolla. Silloin niillä ei voisi lentää kerholuokassa (ja miksi pitäisi, sillehän on oma luokka). Huomattavaa on että esim. GP14 ei käy painojensa puolesta enää 13,5m luokkaan jos siinä on moottori ja akut. En tiedä onko luokan määrittely hirveän onnistunut, siinähän on 35 kg/m2 maksimisiipikuorma, kun taas esim. GP14 suunniteltu maksimisiipikuorma on 45 kg/m2. Jokainen voi päätellä kummalla on hauskempaa ajaa matkaa. Ilmeisesti näitä kevytluokkia perustettaessa pitää aina olla pitkä lista ehtoja joilla tapetaan kaikki mahdollisuudet tehdä vehkeistä suorituskykyisiä. Kas kun ei vaadita kiinteää telinettä ja avo-ohjaamoa. Joka tapauksessa mitään halpoja vehkeitä ei ole tiedossa, uusi 13,5m luokan sähköitsestarttaava tulee maksamaan varusteineen ja veroineen 100t+ euroa.
Huomaa että 1930 tehtiin puusta 10 metrisiä purjekoneita jotka painoivat vain 65 kiloa kuten Hutter 17.

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 12:11
Kirjoittaja kristian
topspeed1 kirjoitti: Huomaa että 1930 tehtiin puusta 10 metrisiä purjekoneita jotka painoivat vain 65 kiloa kuten Hutter 17.
No siinähän olisi se avo-ohjaamo ja kiinteä telinekin, tosin Wikipedia sanoo tyhjäpainoksi 110 kg, enkä kyllä ymmärrä miten se liittyy koko keskusteluun. Nykytekniikalla tehty Swift painaa 48 kg ja on periaatteessa purjekone, jos halutaan siis keskustella aiheesta "miten kevyen purjekoneen voi tehdä olettaen että harrastuksesta hengissä selviämisen mahdollisuus olisi yli fifty-sixty".

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 18:40
Kirjoittaja topspeed1
Mun mielestä siinä suljettu ohjaamo.

Wikin info on koottuja mielipiteitä usein.

http://www.sailplanedirectory.com/Plane ... laneID=124

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Ke 18.11.2015 22:05
Kirjoittaja Matts
Eikkä kiinteetä pyörää :lol:

Re: FES purjekone?

Lähetetty: To 19.11.2015 08:11
Kirjoittaja hnpilot
Hannu kirjoitti:Olikohan ultramääräyksissä minimi ohjaamopainoksi määrätty 95kg?
Varmaankin maksimi? :P

h

Re: FES purjekone?

Lähetetty: To 19.11.2015 08:12
Kirjoittaja hnpilot
JTH kirjoitti: Kyllä kai, jos vaan koneen kerroin mahtuu kerholuokan rajojen sisään. Esim. Silent taitaa jäädä alarajan alapuolelle ja 304S taas menee yli.
terv. Jyrki
Eikös se mene niin, että alle klubiluokan olevalla koneella saa lentää, mutta sen kerroin on se luokan alaraja?

h

Re: FES purjekone?

Lähetetty: To 19.11.2015 09:38
Kirjoittaja papafox-Sakke
hnpilot kirjoitti:
JTH kirjoitti: Kyllä kai, jos vaan koneen kerroin mahtuu kerholuokan rajojen sisään. Esim. Silent taitaa jäädä alarajan alapuolelle ja 304S taas menee yli.
terv. Jyrki
Eikös se mene niin, että alle klubiluokan olevalla koneella saa lentää, mutta sen kerroin on se luokan alaraja?
h
Kerholuokka lennetään IGC:n sääntöjen mukaan. Niissä säännöissä
http://www.fai.org/igc-our-sport/handicaps
sanotaan että koneen pitää olla luettelossa. Näitä ultria ei ainakaan vielä ole luettelossa.

Suomessa voidaan tehdä toki omia virityksiä. Teiskossa SM-kisoissa lensi saksalaispoika painavalla turboistetulla Discuksella, vierailijana. Hänelle laitettiin kerrointa painon mukaan, ja sitä olikin sitten ns riittävästi.

Re: FES purjekone?

Lähetetty: To 19.11.2015 10:20
Kirjoittaja hnpilot
papafox-Sakke kirjoitti:Kerholuokka lennetään IGC:n sääntöjen mukaan. Niissä säännöissä
http://www.fai.org/igc-our-sport/handicaps
sanotaan että koneen pitää olla luettelossa. Näitä ultria ei ainakaan vielä ole luettelossa.

Suomessa voidaan tehdä toki omia virityksiä. Teiskossa SM-kisoissa lensi saksalaispoika painavalla turboistetulla Discuksella, vierailijana. Hänelle laitettiin kerrointa painon mukaan, ja sitä olikin sitten ns riittävästi.
Juu, sekoilin, kun muistelin Racing- ja avoimen luokan sääntöjä, joissa ko. klausuuli on.

hannu

Re: FES purjekone?

Lähetetty: To 19.11.2015 14:21
Kirjoittaja Hytsky
Jos tommoisen 13.5 metrisen hankkii ja tahtoo kilpailukokemusta, kerholuokka lienee paikka johon se olisi sovitettavissa? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin L/D on ihan hieno, mutta VNe on aika alhainen. Kuulemma vetävät noita autohinauksella 50-100 metriin (josta voi vielä laskea eteen), ja siitä sähköllä ensimmäiseen nostoon, eli ei välttämättä tarvitsisi olla maasta starttaava, jotta suht itsenäinen operointi olisi mahdollista. 15/18 m siivillä olevia ei taida olla maasta lähteviä?

Minua on aina joskus houkuttanut kisoihin osallistuminen, mutta koska kotikentällä lennetään 99% vintturista, ei kokemusta ole huonoissa keleissä lentämisestä oikeastaan ollenkaan. Tuommoisen FES vempeleen kanssa voisi helppoa käydä kokeilemassa vähän kelissä kuin kelissä.

Jos sattuisi löytymään riittävän kaheli porukka, voisin lähteä mukaan kimppakoneeseen. Tuo FES järjestelmä lienee moottorin osalta lähes huoltovapaa, ja säätöelektroniikka on suht yksinkertainen. Propellisysteemi lienee kuluvin osa. Pattereiden kehitykseen panostetaan kait astronomisia summia tällä hetkellä, joten sillä saralla kehitys tullee olemaan koneen elinaikana huimaa.

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Pe 20.11.2015 10:55
Kirjoittaja JTH
Hytsky kirjoitti:..... 15/18 m siivillä olevia ei taida olla maasta lähteviä?...
.... Pattereiden kehitykseen panostetaan ....
Periaatteessa ei ole (vielä?) itsestarttaavia fes koneita, mutta onhan sitäkin tietysti kokeiltu:
https://www.youtube.com/watch?v=D0288vzCSHI

Mitä tulee pattereiden kehitykseen, niin esim. sähkö-Antares proto tuli 2003 ja siinä on tietääkseni edelleen ne samat paristot. Tämä on kyllä vain minun mutu tietoa.

terv. Jyrki

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Pe 20.11.2015 11:24
Kirjoittaja Hytsky
Jos moottorissa ei ole käytännössä kuluvia osia, jäänee jäljelle elektroniikka, potkuri ja akut huoltokohteina. Olisin toiveikas sen suhteen, että 10 vuodessa akkujen ja niiden lataus/purku elektroniikan hinta laskee merkittävästi. Lienee myös mahdollista, että energiatiheyttä saadaan (viimein) nostettua merkittävästi.

Ainakin himopolkupyöräilijöiden lampuissa on hinnat laskeneet 1/20 osaan kymmenessä vuodessa. Pyörä on jo nykyään halvempi kuin lamppu :oops:

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Pe 20.11.2015 11:37
Kirjoittaja kristian
Tein pienen taskulaskinharjoituksen nyt julkaistuista uusista 13.5m sähkökoneista (Lak Mini FES ja GP14E). Kumpikaan ei tule mahtumaan 13.5m luokkasääntöihin painojensa puolesta. Tähänastiset FES-asennukset ovat painaneet 70-75 kg, joten GP14E:n spekseissä mainitun 35 kg lisäpainon purjekoneversioon verrattuna voi heti tuplata (pelkästään speksatut 4 kWh akut painavat yli 30 kg). Näin laskien GP14E:n maksimi ohjaamokuormaksi jäisi 40 kg ja mini-Lakilla 60 kg (lähinnä siksi että siinä on 8.64m2 siipi, GP:ssä 7 m2). Itseasiassa kuormat ovat niin onnettomia että edes akkujen poistaminen ei auta, ellei nyt ole aivan pulkannaru. Mini Lakista tulee myös itsestarttaava versio Solo 2350:llä, joka taas on asennuksena selvästi kevyempi, arviolta 45 kg (+bensat). Mutta kaikenkaikkiaan olen hieman skeptinen että tässä luokassa lennetään moottoroiduilla vehkeillä kisaa.

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Pe 20.11.2015 11:55
Kirjoittaja Hytsky
Joo, jos ei amputaatioastetta nykyisestä merkittävästi koroteta niin musta ei oo tohon Kristianin laskemaan ohjaamopainoon. Harmi.

Mutta muuten tuo FES on mun mielestä elegantti ratkaisu, ainakin kotiinpaluumoottorina. Kainosti kisalentäjiltä tiedustelisin, onko tällaisella koneella etua harjoitellessa kisalentämistä, erityisesti niinä huonon kelin päivinä?

Re: FES purjekone?

Lähetetty: Pe 20.11.2015 12:09
Kirjoittaja papafox-Sakke
Luepa Hytsky tarkasti se Kristianin vastaus: FES-koneet eivät mahdu 13,5-metrin luokkarajoihin. Tällä on Suomessa rajallinen merkitys, kun ei ole 13,5 metrin kilpailujakaan, eikä niitä kilpailuja ole tulossakaan, ainakaan pikkusaunan mukaan.