Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Flightforumilla keskusteltiin uudesta purjelentokilpailumuodosta, jota voisi kutsua mäenlaskuksi.
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 506.0.html
Idea on , että kilpailijat hinataan tonniin ja sitten pitää suoriutua annetusta 25 km tehtävästä mahdollisimman nopeasti. Paikallinen keli on nostojen suhteen heikkoa, mutta purjelentokisat on silti saatu aikaiseksi.
Keinotekoista, eikö? Mutta kun ajattelee purjelentokisoja Suomessa, niin meillä on usein kisoja , joissa lennetään 4/8 päivänä.
Muina päivinä pitäisi keksiä oheisohjelmaa.
Entä jos voitaisiin silloin lentää 1-2 tymäpäivää mäenlaskua? Normaalia purjelentokisaahan se muistuttaa loppuliussa. Lentokelpoista keliä tarvitaan sen verran, että saadaan hinattua porukat tonniin.
Loppuliuku on kuitenkin n. 10-15 % normitehtävän pituudesta, ja silläkin osalla syntyy mitattavia eroja kilpailijoiden välille. Reitinvalinnalla, lähtöhetkellä ja liukunopeudella on vaikuttaa pistesaaliiseen. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, millaisia eroja voi syntyä ja miksi.
Jos näin saataisiin lisää kisapäiviä, niin kannattaisiko harkita?
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 506.0.html
Idea on , että kilpailijat hinataan tonniin ja sitten pitää suoriutua annetusta 25 km tehtävästä mahdollisimman nopeasti. Paikallinen keli on nostojen suhteen heikkoa, mutta purjelentokisat on silti saatu aikaiseksi.
Keinotekoista, eikö? Mutta kun ajattelee purjelentokisoja Suomessa, niin meillä on usein kisoja , joissa lennetään 4/8 päivänä.
Muina päivinä pitäisi keksiä oheisohjelmaa.
Entä jos voitaisiin silloin lentää 1-2 tymäpäivää mäenlaskua? Normaalia purjelentokisaahan se muistuttaa loppuliussa. Lentokelpoista keliä tarvitaan sen verran, että saadaan hinattua porukat tonniin.
Loppuliuku on kuitenkin n. 10-15 % normitehtävän pituudesta, ja silläkin osalla syntyy mitattavia eroja kilpailijoiden välille. Reitinvalinnalla, lähtöhetkellä ja liukunopeudella on vaikuttaa pistesaaliiseen. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, millaisia eroja voi syntyä ja miksi.
Jos näin saataisiin lisää kisapäiviä, niin kannattaisiko harkita?
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Kun kaikilla on nykyään samanarvoiset loppuliukulaskimet, niin erot tulee vain siitä että tasoituskertoimet ei ole "oikein".
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Hyvä juttu, loppuliukulaskimet eivät vaikuta lopputulokseen siis.
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Pikilentäjän jouluaatto 

-
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 173
- Liittynyt: To 03.09.2009 00:49
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Eikös tymäpäivinä yleensä sada sitä Pikin inhoomaa vettä?Matts kirjoitti:Pikilentäjän jouluaatto



Laijin vaikeutena on saada kaikki pilotit samaan aikaa, samalle korkeudella ja vielä lähtöviivalle. Käytännössä hinauskoneita pitää olla yhtä monta kun osallistujia.
-J
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Tuohan ei käytännössä toimi kuin parikilpailuna (käytännössä kaikki/suurin osa kääntäisi joakuinkin samanaikaisesti. Ja koneiden pitää olla lentoonlähtöpainoa ja massakeskiötä myöten täysin identtiset. En näe kovinkaan realistisena vaihtoehtona vaikka konseptina onkin mielenkiintoinen...haapajarvi kirjoitti:Laijin vaikeutena on saada kaikki pilotit samaan aikaa, samalle korkeudella ja vielä lähtöviivalle. Käytännössä hinauskoneita pitää olla yhtä monta kun osallistujia.Matts kirjoitti:Pikilentäjän jouluaatto
-J
hannu (ikävä realisti)
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Parikilpailu ei taida toimia jos halutaan jatkaa normikisaa. Lähtöpaikka on kuitenkin mahdollista järjestää samaksi kaikille. Siipikuormitus voidaan laskea tarkasti ja sitä kautta tasoituskerroin. Yhteislähtö tuskin onnistuu eikä tarvitsekaan. Lähdöt 5 min välein estää peesaamisen, eivätkä silloin kaikki tule maaliin samaan aikaan.
Lähtöhetket voitaisiin jakaa joko arvalla tai sitten voisi aamulla varata mielestään sopivan ajan.
Lähtöhetket voitaisiin jakaa joko arvalla tai sitten voisi aamulla varata mielestään sopivan ajan.
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Onko tuo hyvä tai huono tapa saada selville kuka on paras purjelentäjä, on ihan toinen juttu. Tuossakin kisamuodossa aina joku voittaa varmasti (tässäkin Kawa) olkoon kuinka tuohon Dubai -tarkoitukseen leivottu tai keksimällä keksitty homma. Ja olkoonkin meidän muinaispurjelentäjien (kuten minä) mielestä kuinka pöljää hommaa tahansa niin tuossa nyt pääsisi taas räimimään maalinjalle ja se on jo iso arvo sinällään... Se riemu kun on muinaiskilpapurjelennosta viety maaliympyröiden muodossa pois.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Saahan sitä räimäistä maaliympyrän ylityksen jälkeen, noin sääntöjen puitteissa...
Mäenlaskukisa kuulostaa hauskalta. Räyskälässä irroitus tonniin ja eikun jonnekin Liesjärven keskelle kääntämään...
Mäenlaskukisa kuulostaa hauskalta. Räyskälässä irroitus tonniin ja eikun jonnekin Liesjärven keskelle kääntämään...
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Voisihan tuosta tehdä matkakisankin, kuka uskaltaa käydä kauimpana kääntämässä
h

h
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Ja tästä https://www.youtube.com/watch?v=Zgqc8NrGc3A saisi helposti vähän fiksaamalla virallisen kisabiisin...
"Hinaus tuo katala, on mulle liian matala..."

"Hinaus tuo katala, on mulle liian matala..."

Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Hauskaa pitää olla...
- Liitteet
-
- DesertFinish_Sebastian Kawa.jpg (45.64 KiB) Katsottu 6032 kertaa
Re: Lisää kisapäiviä mäenlaskulla
Joku tällainen josta tulisi massoja kiinnostava ja uutiskynnykset ylittävä kilpailumuoto tekisi purjelennolle hyvää.
Tuohan on hieno kilpailumuoto sinänsä, reitin voi vetää vaikka kaupungin yli, ja maaliintulo järven tai meren yli olisi huimaa katsaltavaa. Uskoisin että tekijämiehet pärjää tossakin, toisaalta kalusto voisi olla vapaa ja reitti suunniteltu niin että on pakko löytää energiaa matkalla jos aikoo lentää lujaa ja päästä maaliin, ja päästäisiin spekuloimaan vesien määrillä, siipikuormilla jne, formulatyyliin...
Siksi siis iso peukku mun suunnalta. Ja lisää innovaatioita peliin vaan.
Tuohan on hieno kilpailumuoto sinänsä, reitin voi vetää vaikka kaupungin yli, ja maaliintulo järven tai meren yli olisi huimaa katsaltavaa. Uskoisin että tekijämiehet pärjää tossakin, toisaalta kalusto voisi olla vapaa ja reitti suunniteltu niin että on pakko löytää energiaa matkalla jos aikoo lentää lujaa ja päästä maaliin, ja päästäisiin spekuloimaan vesien määrillä, siipikuormilla jne, formulatyyliin...
Siksi siis iso peukku mun suunnalta. Ja lisää innovaatioita peliin vaan.