Katso tämä

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 459
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Katso tämä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja Matts »

Kyllä minä tuossa koneessa istuisin, mutt en ikinä siinä autossa :lol:
Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 159
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK
E.E.
Viestit: 6
Liittynyt: To 22.04.2010 13:40

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja E.E. »

www.youtube.com/watch?v=dfFLItCtdLg

Kiirettä laskukierroksella yms., onneksi ei kuskille tainnut pahemmin käydä.
Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 459
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Tuulipussi näyttää myötätuulta.
hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 458
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Antti K kirjoitti: To 18.02.2021 17:17 Tuulipussi näyttää myötätuulta.
Oman kirjoituksensa mukaan epäili, että termiikki oli kääntänyt tuulta 180 astetta. Toki oli myös ensimmäinen lasku oman kotinkentän ulkopuolelle ja sanoi myös, että tilanteessa tuli ylikuormitusta, eikä edes huomannut tuulipussia.
Pertti
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.01.2019 12:28

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Saattoi siinä jokin puuska, tai pyörrekin tulla siinä finaalin loppupäässä, ei kai pelkkä suora myötätuuli muuta kuin pidentää matkaa.
Ainakin näytti, että ilmanopeus olisi ollut riittävä siihen asti, kun vaikeudet alkoivat....näin aloittelijan silmin katsottuna.
papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 329
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Kaveri on aivan paniikissa. Muu kuin paniikki ei heiluttele konetta noin.

Maastolaskun suurin vaara on paniikkiin joutuminen. Pitää pysyä rauhallisena. Pitää lentää konetta niin kuin on opetettu. Nopeus, korkeus ja liukukulma. Lasku vaikka umpimetsään onnistuu suht pienin vaurioin. Muistatteko kun Lulu tuuppasi ASK-21:n hakkuuaukealle kivien ja kantojen väliin. Vauriot: murtunut telineen muotosuojus. Lulu olikin lentänyt monta koululentoa ja sanonut kaikille oppilaille: jos hinuri lopettaa vetämisen tässä, tuolle hakkuuaukealle mennään, takaisin ei pääse. Sitten tuli se lento kun hinuri lopetti.
papafox-Sakke
Pertti Pääsky
Viestit: 47
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Katso tämä

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky »

Näihin kiinnitin huomiota, tärkeysjärjestyksessä:
- finaalikurva liian aikaisin, lähestyminen vinosti kiitotien suuntaan jatkui kosketukseen saakka
- kärkisakkaus loppuvedossa > oikea siipi osui maahan
- jalan käyttö ei ollut harmoniassa siivekkeiden kanssa -> nokan soutamista sivusuunnassa
(moottorilentäjä?)
- oikeanpuoleinen laskukierros, ehkä ei ollut pilotille rutiinia
Häiriötekijöitä:
- irrallinen navigointilaite oli ohjaussauvan liikeradalla
- radiopulinaa lähestymisen aikana
- kamera huonosti kiinni
Vastaa Viestiin