Lupakirjoista, niiden ylläpitämisestä ja konvertoinneista ??

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Lupakirjoista, niiden ylläpitämisestä ja konvertoinneista ??

Viesti Kirjoittaja jkettu » Su 11.03.2018 18:12

On taas vaihteeksi tullut tipahdettua easa-kärryiltä. Vahvistamattomien huhujen mukaan:
  • Kansallisilla lupakirjoilla on jatkoaika ja niitä myönnetään edelleen.
  • Kansallisia lupakirjoja ei konvertoida easa-kirjoiksi huhtikuun (joku päivä) jälkeen.
  • Joku uusi easa-viritys on tulossa jollain aikataululla.
Olisiko jollakulla virallista faktaa ja/tai osaisi neuvoa mitä kannattaisi tehdä? Itsellä on tilanne, että kansallinen GPL menee toukokuussa vanhaksi ja jotain pitäisi saada tilalle. Mieluummin sellaista, joka säilyttää lähtötapa-,matkustajankuljetus- ja pilvilento-oikeudet ja on mahdollisimman vähällä vaivalla ylläpidettävissä (ja tulevaisuudessa kelpaavaksi lupakirjaksi konvertoitavissa sitten kun sellaista tarvitaan). En lennä ulkomailla, en kouluta, enkä harjoita kaupallista lentotoimintaa.

Juuso K
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 07.01.2005 08:10
Paikkakunta: EFRY
Viesti:

Re: Lupakirjoista, niiden ylläpitämisestä ja konvertoinneist

Viesti Kirjoittaja Juuso K » Ma 12.03.2018 12:17

Terve,

Kysyin pari viikkoa sitten Trafista, pitääkö minun tehdä jotain ennen 8.4.2018 kansalliselle GPL:lle, joka on voimassa 29.4.2019 saakka. Näin vastattiin:

"Purjelentäjän kansallinen GPL lupakirjasi pysyy sellaisenaan voimassa siirtymäajan päättymiseen asti, joka tällä kertaa on siis 8.4.2020. Sivuilla on näköjään nyt vanhaa tietoa, joka on korjattava.
Kansallisessa GPL-lupakirjassa oleva CF merkintä EASA lupakirjaan tehdään ilmaiseksi hakemuksen jälkeen."

t. Juuso
-------------
Juuso Kilpeläinen

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Lupakirjoista, niiden ylläpitämisestä ja konvertoinneist

Viesti Kirjoittaja MiMutru » La 24.03.2018 19:12

Kansallisen GPL ylläpitäminen on yksinkertaisempaa kuin EASAn. Lisäksi kansallisten vaatimusten uusi takaraja on nyt Trafinkin sivuilla näkyen 8.4.2020. Jotta siinä valossa toistaiseksi siitä ei kannattane luopua kausien -18 ja -19 lentämistä ajatellen vaan muuntaa vasta sitten kun on pakko ja senhetkiseen EASA-purjelentolupakirjaan. Sen sitäpaitsi pitäisi silloin 2020 olla tätä nykyistä kahden lisenssin "LAPL(S) / SPL -systeemiä yksinkertaisempi. Paljonko ne kansalliseen GPL:än mahtavat sitten virtaa kirjoittaa, täydet 5 v. ("varuilta") vai pelkästään 8.4.2020 asti on Trafin asia. Näinköhän niillä siihen vielä kantaa valmiina on.

Omasta puolestani en ole kansallisia GPL/MGPL -kirjojani muuntanut vielä mihinkään ja ne on kirjoitettu jonnekin 2020 ainakin. Mutta omapa on ratkaisuni, en ole vielä katunut.

Ystävällisesti
Mika Mutru

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 279
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Lupakirjoista, niiden ylläpitämisestä ja konvertoinneist

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 10.04.2018 10:26

Kuinka monta viimeistä (vihon viimeistä) takarajaa Trafi on aikojen saatossa ilmoittanut kansallisten lupakirjojen olemassaolon päättymiseksi ja niiden "pakkomuuntamisesta" EASA-pahveiksi?
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Vastaa Viestiin