Komission asetus EU 2018/1119 - DTO-koulutusorganisaatioista

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Komission asetus EU 2018/1119 - DTO-koulutusorganisaatioista

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ma 13.08.2018 20:31

EU Komissio on tänään 13.8.2018 julkaissut Official Journal No L204, 13.8.2018, asetuksen EU No 2018/1119 jossa saatetaan voimaan ilmoituksenvaraisia koulutusorganisaatioita (Declared Training Organisation - DTO) koskevat vaatimukset. Asetus sinänsä tulee voimaan 20. päivänä sen tänään tapahtuneen julkaisun jälkeen eli syyskuun alkupäivinä. Siinä on kuitenkin mahdollisuus siirtymäaikaan, ns. opt-out'iin, sillä asetus sisältää sivulla L204/15 alakohdassa (3) mainitun mahdollisuuden jäsenmaille lykätä soveltamista koulutukseen joka koskee purjelentäjän ja ilmapallolentäjän lupakirjoja, enintään 8.4.2020 asti. Niinpä DTO-vaatimukset tulevat meillä käyttöön vasta myöhemmin. Trafilla on kuitenkin arviomme mukaan tavoite päästä muokkaamaan meikäläiset pl-koulutusorganisaatiovaatimukset ajoissa uuteen kuosiin, ettei käytännön siirtymisessä tulisi lopulta liian kiire.

Säädöstekstin saa käsiinsä ao. linkistä suomenkielisenä, tai vaikka ruotsiksi:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 18:204:TOC

Dokumentin alkuosassa on mainittu ne nykyisen asetuksen EU 2011/1178 muutokset joilla DTO tuodaan mukaan ATO-vaatimusten rinnalle. Jäljempänä, alkaen sivulta L204/24 ovat sitten näitä DTO eli ilmoituksenvaraisia koulutusorganisaatioita koskevat vaatimukset. Niistähän on jo aiemmin, valmistelun eri vaiheissa, väliaikatietoja kerrottu. Esimerkiksi Purjelentokerhojen Päivässä viime keväänä.

Nyt näiden DTO-vaatimusten tultua valmiiksi on SIL/PT tavoitteena toki kommunikaatio Trafin kanssa siitä, millä tavoin Suomessa siirtyminen uusiin vaatimuksiin olisi sopiva tehdä. Eihän tässä kovin paljoa aikaa kevääseen 2020 kuitenkaan ole. Mitä tulee sitten muihin purjelentolupakirjan vaatimusten uudistuksiin ("Part-GLIDING") joita EGU ja EASA ovat työstämässä syksyllä julkaistavaa EASA Opinion'ia varten, ne keskittyvät vain lupakirja/kelputusvaatimuksiin SFCL, eivät koulutusjärjestelmään. Niinpä tämä "DTO" on nyt se lopputulos joka on ATO-vaatimusten sijasta saatu aikaan, niin Europe Airsports EAS kuin EGU panostuksilla. Ehkei kaikkein paras tulos, mutta sellainen minkä kanssa pitäisi pystyä toimimaan kerhoympäristössäkin. Voinemme myös olettaa Trafin pyrkivän näiden DTO-vaatimusten käytännön tulkinnoissa mieluummin toimintaa tukeviin kuin sitä estäviin ratkaisuihin.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.