SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Su 18.11.2018 22:14

Liiton syyskokouksesta lyhyesti

Ilmailuliiton syyskokous oli lauantaina 17.11.2018 Ilmailumuseolla. Varsin yllätyksetön ja oikeastaan vaisu meetinki. Purjelentotoimikunnan pj:ksi 2019 valittiin Antti Koskiniemi ja vpj:ksi Mika Mutru. Nykyinen toimikunta jatkaa vuoden loppuun asti. Siitä eteenpäin sitten vuoden 2019 Purjelentotoimikunta. Vuosi 2019 on Liiton 100-vuotis juhlavuosi ja bileet luvassa 30.11.2019. Ilmailuliitto tiedottaa asiasta.

EGU/EASA ja purjelentäjän lupakirjavaatimukset "SFCL" edistymässä

European Gliding Union ja EASA projekti purjelentolupakirjavaatimusten uudistamiseksi - ennen kuin takaraja 8.4.2020 tulee vastaan - on edistynyt hieman eteenpäin siitä mitä Pakkasparlamentissa kerrottiin. EASAn tekstiluonnos päivitetty Sailplane Flight Crew Licencing SFCL on olemassa ja siitä EASA oli pyytänyt työryhmän RMT.0701 osapuolten sekä ilmailuviranomaisten kommentteja verrattuna viime kesän Public Consultation -seminaarissa puhuttuue. Myös Trafilla on sisältöluonnos ollut käsillä. EGU ei ole esittämässä luonnokseen muutoksia vaan toivoo sen etenevän sellaisenaan. Yksityiskohtiin palattaneen alkuvuodesta, kunhan selviää millaisen palautteen EASA RMT.0701 on siihen nyt saanut. Tavoite on saada se EASA komitealle alkuvuodesta ja säädöstä värkännyt työryhmä RMT.0701 aloittanee opastavan AMC/GM -materiaalin työstämisen joulukuussa.

SIL/PT ja Trafi keskustellut DTO-vaatimuksista kun 8.4.2020 tulee aikanaan vastaan

SIL/PT on ollut neuvonpidossa Trafissa aiheena toimet DTO-koulutusorganisaatiovaatimusten käyttöönotosta Suomessa purjelentokoulutuksen osalta. Tässä vaiheessa on selvää että Trafi soveltaa maksimisiirtymäaikaa, so. kansallisin vaatimuksin voidaan toimia 8.4.2020 asti eikä ole tarkoitus että purjelentokouluttajilta vaadittaisiin DTO-systeemit ennen kuin ollaan siirtymässä SFCL-vaatimusten mukaisen purjelentolupakirjan (tai TMG-mopuun rajoitetun pl-lupakirjan jne. koulutukseen). Kukaan tuskin välttämättä nyt haluaa tehdä ATOn tai DTOn kouluttaakseen FCL-mukaista lupakirjaa, kun kansallinen systeemi on helpompi ja SFCL tuloillaan. Sen AMC/GM-materiaaleja ei vielä ole käsillä, mutta SIL/PT on ajan hermolla koulutusohjelman rakentamisen osalta niin, että DTO asiaan päästään ajoissa käsiksi. Unohtamatta Urheiluilmailuopistoa kun tähän kysymykseen paneudutaan teknisten ratkaisujen muodostamiseksi. DTO on yksinkertaisempi kuin ATO, mutta kerhoille haastetta voi olla Trafin maksupolitiikassa.

SIL/PT pyrkii yhteistyöhön kun asiat tässä selkenevät. Lisää aiheesta kerrotaan varmasti kevään Purjelentokerhojen Päivässä, järjestelyjä sen osalta käynnistellään - Stay tuned !

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 21.02.2019 10:58

EASA Opinion No 01/2019 (B) on julkaistu.

"The objective of this Opinion regarding RMT.0654/RMT.0701 is to establish a simpler, lighter and better regulatory framework for flight crew licensing (FCL) related to balloons and sailplanes."

Se sisältää kolmen työryhmän tulokset:
RMT.0677 ‘Easier access for general aviation pilots to instrument flight rules (IFR) flying’
RMT.0654 ‘Revision of the balloon licensing requirements’ ja
RMT.0701 ‘Revision of the sailplane licensing requirements’

terv Antti

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 24.10.2019 17:02

EU:n EASA-komitea on tänään päättänyt, että uudet BFCL (ilmapallo) ja SFCL (purjelento) lupakirja- ja koulutusmääräykset todella tulevat voimaan huhtikuussa 2020 siten kuin olemme nyt noin vuoden verran uskoneet ja toivoneetkin. Tämä tarkoittaa, että nämä kaksi irrotetaan nyt raskaampaa ilmailua koskevasta sääntelystä.

Tämä on hyvä uutinen purjelentäjille ja kuumailmapalloilijoille, tämän eteen on tehty vuosien työ.

Yksityiskohdat selvinnevät muutaman viikon päästä kun päätös julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä.

Antti

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 408
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Matts » La 26.10.2019 20:20

Nyt jäädään vain odottamaan mitä se "uusi" lupakirja tulee maxamaan.......

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 138
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja vostok » Ma 28.10.2019 12:33

Matts kirjoitti:
La 26.10.2019 20:20
Nyt jäädään vain odottamaan mitä se "uusi" lupakirja tulee maxamaan.......
Eiköhän tuo maksa saman verran kuin lupakirjat tähänkin asti. Eikä sinun tarvitse maksaa mitään ekstraa muutenkaan jos taskussa on jo jonkinlainen EASA purjelentolupakirja, se kun vastaa jatkossa tuota uutta SPL:ää automaattisesti.

Jos taas sulla on edelleen GPL niin päivittäminen maksanee suunnilleen saman verran kuin olet tähän asti joutunut maksamaan GPL:n uusinnasta viiden vuoden välein. Paitsi että jatkossa ei tarvitse enää uusia, selvää säästöä siis.

Jives
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Jives » Ti 29.10.2019 11:57

Ymmärsinkö oikein, että SPL+TMG koulutusvaatimuksen lentotunnit ovat vain 15? LAPL(S)+TMG oli 25 tuntia.

Tämänhän pitäisi tehdä TMG-kurssin lento-osan hintaan 900-1500 € tiputuksen, riippuen koulutuskoneen tuntihinnasta. Tippuukohan myös purjelentokurssien hinta, koska muutenhan mopulupa on halvempi kuin purtsikkalupa.

Mutta mitenköhän jatkossa SPL+TMG korottaminen LAPL(A)- tai PPL-luvaksi.

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 138
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja vostok » Pe 01.11.2019 17:28

Jives kirjoitti:
Ti 29.10.2019 11:57
Ymmärsinkö oikein, että SPL+TMG koulutusvaatimuksen lentotunnit ovat vain 15? LAPL(S)+TMG oli 25 tuntia.
25 tuntia on kansallisen MGPL minimivaatimus, ei LAPL(S)+TMG:n.

Voimassa oleva FCL ei tunne ollenkaan mahdollisuutta kouluttaa purjelentäjän lupakirjaa pelkällä TMG:llä. Sen sijaan jo nyt on voimassa vaatimus jonka mukaan purjelentäjän lupakirjan minimi on 15 tuntia, ja vaatimuksesta enintään 7 voi hyväksilukea jos on lentänyt myös TMG:llä. Kun pursipahvin oikeudet sitten voi laajentaa TMG:hen lentämällä vähintään 6 h koulua TMG:llä (+ tarkkari ja muita vaatimuksia), niin tuo 6 tuntiahan tulee täytetyksi noilla max. 7 tunnilla jotka on lennetty jo peruskurssin aikana. Asetuksesta ei kyllä ihan suoraan käy ilmi voiko näin oikeasti tehdä, mutta ei sitä ole suoraan kiellettykään.
Jives kirjoitti:
Ti 29.10.2019 11:57
Mutta mitenköhän jatkossa SPL+TMG korottaminen LAPL(A)- tai PPL-luvaksi.
Jos haluaa lentää kurssin pelkällä mopulla, on myös mahdollista lentää 30 h ja hakea LAPL(A) lupakirjaa. Tämä mahdollisuus on FCL:ssä jo nyt, ja se pysyy FCL:ssä sittenkin kun purjelentosäännöt siirtyvät SFCL:ään.

Samoin LAPL(S)+TMG tai SPL+TMG konvertointi LAPL(A)+TMG:ksi on jo nyt ja tulevaisuudessakin säädelty FCL:ssä: Lupakirjan myöntämisen jälkeen 21h PIC TMG:llä, jonka jälkeen 3h koulua + tarkkari SEP-koneella -> voidaan myöntään LAPL(A) SEP-oikeudella.

LAPL(A) -> PPL(A) konvertointi sitten niillä säännöillä kuin FCL:ssä nykyäänkin.

Vastaa Viestiin