SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Su 18.11.2018 22:14

Liiton syyskokouksesta lyhyesti

Ilmailuliiton syyskokous oli lauantaina 17.11.2018 Ilmailumuseolla. Varsin yllätyksetön ja oikeastaan vaisu meetinki. Purjelentotoimikunnan pj:ksi 2019 valittiin Antti Koskiniemi ja vpj:ksi Mika Mutru. Nykyinen toimikunta jatkaa vuoden loppuun asti. Siitä eteenpäin sitten vuoden 2019 Purjelentotoimikunta. Vuosi 2019 on Liiton 100-vuotis juhlavuosi ja bileet luvassa 30.11.2019. Ilmailuliitto tiedottaa asiasta.

EGU/EASA ja purjelentäjän lupakirjavaatimukset "SFCL" edistymässä

European Gliding Union ja EASA projekti purjelentolupakirjavaatimusten uudistamiseksi - ennen kuin takaraja 8.4.2020 tulee vastaan - on edistynyt hieman eteenpäin siitä mitä Pakkasparlamentissa kerrottiin. EASAn tekstiluonnos päivitetty Sailplane Flight Crew Licencing SFCL on olemassa ja siitä EASA oli pyytänyt työryhmän RMT.0701 osapuolten sekä ilmailuviranomaisten kommentteja verrattuna viime kesän Public Consultation -seminaarissa puhuttuue. Myös Trafilla on sisältöluonnos ollut käsillä. EGU ei ole esittämässä luonnokseen muutoksia vaan toivoo sen etenevän sellaisenaan. Yksityiskohtiin palattaneen alkuvuodesta, kunhan selviää millaisen palautteen EASA RMT.0701 on siihen nyt saanut. Tavoite on saada se EASA komitealle alkuvuodesta ja säädöstä värkännyt työryhmä RMT.0701 aloittanee opastavan AMC/GM -materiaalin työstämisen joulukuussa.

SIL/PT ja Trafi keskustellut DTO-vaatimuksista kun 8.4.2020 tulee aikanaan vastaan

SIL/PT on ollut neuvonpidossa Trafissa aiheena toimet DTO-koulutusorganisaatiovaatimusten käyttöönotosta Suomessa purjelentokoulutuksen osalta. Tässä vaiheessa on selvää että Trafi soveltaa maksimisiirtymäaikaa, so. kansallisin vaatimuksin voidaan toimia 8.4.2020 asti eikä ole tarkoitus että purjelentokouluttajilta vaadittaisiin DTO-systeemit ennen kuin ollaan siirtymässä SFCL-vaatimusten mukaisen purjelentolupakirjan (tai TMG-mopuun rajoitetun pl-lupakirjan jne. koulutukseen). Kukaan tuskin välttämättä nyt haluaa tehdä ATOn tai DTOn kouluttaakseen FCL-mukaista lupakirjaa, kun kansallinen systeemi on helpompi ja SFCL tuloillaan. Sen AMC/GM-materiaaleja ei vielä ole käsillä, mutta SIL/PT on ajan hermolla koulutusohjelman rakentamisen osalta niin, että DTO asiaan päästään ajoissa käsiksi. Unohtamatta Urheiluilmailuopistoa kun tähän kysymykseen paneudutaan teknisten ratkaisujen muodostamiseksi. DTO on yksinkertaisempi kuin ATO, mutta kerhoille haastetta voi olla Trafin maksupolitiikassa.

SIL/PT pyrkii yhteistyöhön kun asiat tässä selkenevät. Lisää aiheesta kerrotaan varmasti kevään Purjelentokerhojen Päivässä, järjestelyjä sen osalta käynnistellään - Stay tuned !

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 21.02.2019 10:58

EASA Opinion No 01/2019 (B) on julkaistu.

"The objective of this Opinion regarding RMT.0654/RMT.0701 is to establish a simpler, lighter and better regulatory framework for flight crew licensing (FCL) related to balloons and sailplanes."

Se sisältää kolmen työryhmän tulokset:
RMT.0677 ‘Easier access for general aviation pilots to instrument flight rules (IFR) flying’
RMT.0654 ‘Revision of the balloon licensing requirements’ ja
RMT.0701 ‘Revision of the sailplane licensing requirements’

terv Antti

Vastaa Viestiin