SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 301
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Luoja paratkoon. Eikös noiden kirjoittaja pitäisi saattaa johonkin edesvastuuseen. Päätöntä hommaa.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Hurja
Viestit: 82
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Luoja meitä auttakoon. Halleluja.

Jives
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Jives »

En ihan täysin osannut olla ymmärtämättä ymmärrisnkö ymmärrykseltäni ymmärrykset ymmärtämättä oikein vai mahdolisesti ehkä jotenkin toisaalta toisinpäin tai jopa ymmärtämättömyyttäni ymmärtämättä väärin🤔

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 431
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Antti K »

EU:n käytäntönä on, että päätökset säädösten muutoksista julkaistaan ensin EU:n virallisessa lehdessä. Myöhemmin aikanaan julkaistaan itse säädös ja yleensä siitä tulee vielä "Konsolidoitu versio", mikä tarkoittaa että säädökseen liittyvät AMC:t ja GM:t on samassa dokumentissa. Tämä on tietenkin paljon luettavampi muoto, kuin tämä EU:n virallinen lehti.

Purjelentoa koskevien säädösten konsolidoidut versiot on koottu yhteen Sailplane Rulebookiin. Siellä on kohdat Licensing ja Continuing Airworthiness nyt vielä tyhjänä odottamassa, että nämä säädökset saadaan vietyä tuonne. En osaa sanoa milloin, mutta kyllä se sieltä joskus tulee.

Sailplane Rulebook https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... 20Book.pdf

Antti

MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Ehkäpä on hyvä nyt vähän täsmentää: EU-asetukset julkaistaan nimen omaan tuossa Official Journalissa O.J. Myös suomenkielinen virallinen versio (jota on nyt luettu ja kapulakieltä kritisoitu). Jos O.J:ssä julkaistun säädöksen teksti on lukijalle vaikeaselkoinen, niin sitten se on sitä. Ei ole tulossa "myöhemmin varsinaista säädöstä" vaan tuo on se säädös ja sen tekstitys millä on elettävä. Toki, yhdessä O.J:n numerossa julkaistaan kerralla monia eri säädöksiä, vaikka pitsinnypläyksestä polkupyörän pumppuihin. On helpompi jos noukkii vain ne sivut missä on SFCL-asetus, kuten nyt on Traficomin sivuilta saatavilla.

Eri tahot voivat sitten tuottaa asetuksen ja eritoten siihen julkaistujen muutosten jälkeen - ja hyvässä tapauksessa vielä eri kohtiin liittyvät AMC/GM soveltamisohjeet mukaan otettuna - ns. "konsolidoidun" yhdistelmäversion. Jotta säädös muutoksineen ja ohjeineen olisi "helpompi" käyttää, monen eri dokkarin sijasta. Mutta se ei korjaa sitä tekstitystä tai monimutkaista lakitekstiä yhtään sen selvemmäksi. Se säädös on just tuollainen kuin se on O.J:ssä julkaistuna. Niillä konsolidoiduilla versioilla/julkaisuilla ei lisäksi ole viime kädessä todistusvoimaa, mutta eipä tässä olla käräjille pyrkimässäkään vaan lentämään. Kapulakielisiä versioita nekin konsolidoidutkin ovat eikä selkokielelle selittämisen tarve ei tule poistumaan.

Kyllä, EASA tuottanee, toivottavasti varsin pian, tuosta Antin viittaamasta julkaisusta "Rulebook Gliding" uudemman version missä on myös SFCL-lupakirjavaatimukset ja eritoten myös sen AMC/GM-soveltamisohjeet mukana. Sitä ei kuitenkaan julkaista suomenkielisenä joten kapulakieltä on sitten tavattava englanniksi. Liekö sen selvempää.

Nyt kuitenkin odotellaan josko Traficom saa julki tiedotteen poikkeuksesta, millä koulutuslupien ja kansallisten vaatimusten jatko sinne joulukuulle 2020 toteutuisi virallisestikin ja päästäisiin fiksusti alkavan lentokauden yli ilman isompaa "kalabaliikkia". Siinä rinnalla PT ja Opisto työstävät uusia ohjelmia ja systeemin ohjeistuksia kerhoja varten pystyyn.

Takaraja muuntaa kansallinen lupakirjansa EASA-lupakirjaksi, jos niin ei ole vielä tehnyt, on sitten 8.4.2021. Nyt tulevan huhtikuun 8. päivä alkaen pitäisi muuntua uusien SFCL-vaatimusten mukaan eikä enää FCL:n, kun nythän purtsilupakirjalle on ikioma asetus. Vaikka sitten kapulakielinen, niin on kuitenkin. Voisin jo hiljalleen harkita, muuntoa, minäkin...

Ystävällisesti
Mika Mutru

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 431
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Antti K »

...ja nyt on AMC ja GM vihdoin julkaistu .

Enää odotellaan Traficomin tiedotetta jatkoajasta koskien koulutusorganisaatioita ja koulutusohjelmia koskevia vaatimuksia.

Antti

Hatakka
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Kiitos tiedosta! Tänään tuli Traficomin Heiskaselta sähköpostilla tieto, että koulutuslupa on jatkettu 8.12.2020 saakka.

Markus

Avatar
MiG
Viestit: 13
Liittynyt: To 14.08.2003 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja MiG »

Tarkoittavatkos uudet määräykset nyt sitä, kuten tuon alla olevan ymmärtäisin, että näin lentokauden alussa, lennonopettajien on ensin lennettävä omat oikeutensa (matkustajien kuljettaminen) voimaan talven tauon jälkeen, jotta voivat ryhtyä lentämään vuosittaisia kertauskoululentoja näiden pykälien valossa:

Opettaja saa antaa lennonopetusta purjelentokoneella vain siinä tapauksessa, että
1) hänellä on
i) SPL-lupakirja, jossa on ne oikeudet, kelpuutukset ja todistukset, joita varten lennonopetusta on tarkoitus antaa;
ii) annettavaa koulutusta vastaava purjelennonopettajakelpuutus (FI(S)), joka on myönnetty tämän osaston mukaisesti;
2) hän on oikeutettu toimimaan ilma-aluksen päällikkönä purjelentokoneessa lennonopetuksen aikana.

Matkustajien kuljettaminen 

SPL-lupakirjan haltija saa kuljettaa matkustajia vain, jos hän on edeltävien 90 päivän aikana suorittanut ilma-aluksen päällikkönä vähintään
* 1)  kolme lentoonlähtöä purjelentokoneilla, [..] jos matkustajia on tarkoitus kuljettaa purjelentokoneilla

Kaksipaikkaiskimpoissa tuo saa aikaan myös jonkin verran aikaisempaa enemmän yksinlentoja.

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja tapio k »

Kuulemani tulkinnan mukaan koululennolla oppilas on tehtävää suorittava miehistön jäsen, joten opettaja ei kuljeta matkustajaa. Konekimpan jäsenet taas ovat eri juttu...

Matkustajankuljetusoikeus taas ei edellytä enää kolmea lentoa kyseisellä lentoonlähtötavalla kolmen viimeisen kk aikana. Riittää kolme lentoa millä lähtötavalla tahansa.

Avatar
MiG
Viestit: 13
Liittynyt: To 14.08.2003 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja MiG »

AMC:sta löytyy kyllä kohta, jossa sanotaan, että opettajaa ei katsota matkustajaksi, jos tarvitaan yksi tai useampi lento pykälän SFCL.160(e) täyttämiseksi, mutta voiko opettaja toimia opettajana/päällikkönä lennolla, jos opettajan viimeaikaisen kokemuksen vaatimus ei täyty talven horroksen jälkeen, kun puhutaan purjelennon opettajasta ilman muita lupakirjoja? Ei?

Hatakka
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Viimeaikaisen kokemuksen vaatimusten tarkastelujakso on suunniteltua lentoa edeltävät 24 kk (SFCL.160 a), joten ei se päällikköoikeus ihan talven aikana yleensä happane. Vaaditut kaksi koululentoa kannattaa toki riittävän tiiman lisäksi huomioida.

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja vostok »

Edelliseen kysymykseen: Oppilas ei ole matkustaja vaan koululennolle voi lähteä ilmankin että matkustajankuljetusoikeus on voimassa.

Jälkimmäiseen: Opettajana/päällikkönä ei voi toimia jos lupakirjan oikeudet ei ole voimassa puuttuvan viimeaikaisen kokemuksen takia, mutta tosiaan niiden on puututtava kahden vuoden ajalta jotta tämä voi haitata.

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 301
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Onko kaikkien koululentojen tapahduttava jonkun koulutusorganisaation "luvilla" vai voiko lennonopettaja lentää koululentoja koulutuslupien ja -organisaatioiden "ulkouolella"?
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja vostok »

Kaitsu M. kirjoitti:
Ti 07.04.2020 09:54
Onko kaikkien koululentojen tapahduttava jonkun koulutusorganisaation "luvilla" vai voiko lennonopettaja lentää koululentoja koulutuslupien ja -organisaatioiden "ulkouolella"?
Ei, vain lupakirjaan/kelpuutuksiin tähtäävä koulutus tai ne muut jutut mitkä on listattu koulutusluvassa tai DTO:n ilmoituksessa.

Esim. kevättarkkarit tai muunlaiset kertauskeikat eivät liity koulutusorganisaation mitenkään.

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 301
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

OK, kiitos.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Vastaa Viestiin