Sivu 1/2

SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Su 18.11.2018 22:14
Kirjoittaja MiMutru
Liiton syyskokouksesta lyhyesti

Ilmailuliiton syyskokous oli lauantaina 17.11.2018 Ilmailumuseolla. Varsin yllätyksetön ja oikeastaan vaisu meetinki. Purjelentotoimikunnan pj:ksi 2019 valittiin Antti Koskiniemi ja vpj:ksi Mika Mutru. Nykyinen toimikunta jatkaa vuoden loppuun asti. Siitä eteenpäin sitten vuoden 2019 Purjelentotoimikunta. Vuosi 2019 on Liiton 100-vuotis juhlavuosi ja bileet luvassa 30.11.2019. Ilmailuliitto tiedottaa asiasta.

EGU/EASA ja purjelentäjän lupakirjavaatimukset "SFCL" edistymässä

European Gliding Union ja EASA projekti purjelentolupakirjavaatimusten uudistamiseksi - ennen kuin takaraja 8.4.2020 tulee vastaan - on edistynyt hieman eteenpäin siitä mitä Pakkasparlamentissa kerrottiin. EASAn tekstiluonnos päivitetty Sailplane Flight Crew Licencing SFCL on olemassa ja siitä EASA oli pyytänyt työryhmän RMT.0701 osapuolten sekä ilmailuviranomaisten kommentteja verrattuna viime kesän Public Consultation -seminaarissa puhuttuue. Myös Trafilla on sisältöluonnos ollut käsillä. EGU ei ole esittämässä luonnokseen muutoksia vaan toivoo sen etenevän sellaisenaan. Yksityiskohtiin palattaneen alkuvuodesta, kunhan selviää millaisen palautteen EASA RMT.0701 on siihen nyt saanut. Tavoite on saada se EASA komitealle alkuvuodesta ja säädöstä värkännyt työryhmä RMT.0701 aloittanee opastavan AMC/GM -materiaalin työstämisen joulukuussa.

SIL/PT ja Trafi keskustellut DTO-vaatimuksista kun 8.4.2020 tulee aikanaan vastaan

SIL/PT on ollut neuvonpidossa Trafissa aiheena toimet DTO-koulutusorganisaatiovaatimusten käyttöönotosta Suomessa purjelentokoulutuksen osalta. Tässä vaiheessa on selvää että Trafi soveltaa maksimisiirtymäaikaa, so. kansallisin vaatimuksin voidaan toimia 8.4.2020 asti eikä ole tarkoitus että purjelentokouluttajilta vaadittaisiin DTO-systeemit ennen kuin ollaan siirtymässä SFCL-vaatimusten mukaisen purjelentolupakirjan (tai TMG-mopuun rajoitetun pl-lupakirjan jne. koulutukseen). Kukaan tuskin välttämättä nyt haluaa tehdä ATOn tai DTOn kouluttaakseen FCL-mukaista lupakirjaa, kun kansallinen systeemi on helpompi ja SFCL tuloillaan. Sen AMC/GM-materiaaleja ei vielä ole käsillä, mutta SIL/PT on ajan hermolla koulutusohjelman rakentamisen osalta niin, että DTO asiaan päästään ajoissa käsiksi. Unohtamatta Urheiluilmailuopistoa kun tähän kysymykseen paneudutaan teknisten ratkaisujen muodostamiseksi. DTO on yksinkertaisempi kuin ATO, mutta kerhoille haastetta voi olla Trafin maksupolitiikassa.

SIL/PT pyrkii yhteistyöhön kun asiat tässä selkenevät. Lisää aiheesta kerrotaan varmasti kevään Purjelentokerhojen Päivässä, järjestelyjä sen osalta käynnistellään - Stay tuned !

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: To 21.02.2019 10:58
Kirjoittaja Antti K
EASA Opinion No 01/2019 (B) on julkaistu.

"The objective of this Opinion regarding RMT.0654/RMT.0701 is to establish a simpler, lighter and better regulatory framework for flight crew licensing (FCL) related to balloons and sailplanes."

Se sisältää kolmen työryhmän tulokset:
RMT.0677 ‘Easier access for general aviation pilots to instrument flight rules (IFR) flying’
RMT.0654 ‘Revision of the balloon licensing requirements’ ja
RMT.0701 ‘Revision of the sailplane licensing requirements’

terv Antti

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: To 24.10.2019 17:02
Kirjoittaja Antti K
EU:n EASA-komitea on tänään päättänyt, että uudet BFCL (ilmapallo) ja SFCL (purjelento) lupakirja- ja koulutusmääräykset todella tulevat voimaan huhtikuussa 2020 siten kuin olemme nyt noin vuoden verran uskoneet ja toivoneetkin. Tämä tarkoittaa, että nämä kaksi irrotetaan nyt raskaampaa ilmailua koskevasta sääntelystä.

Tämä on hyvä uutinen purjelentäjille ja kuumailmapalloilijoille, tämän eteen on tehty vuosien työ.

Yksityiskohdat selvinnevät muutaman viikon päästä kun päätös julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä.

Antti

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: La 26.10.2019 20:20
Kirjoittaja Matts
Nyt jäädään vain odottamaan mitä se "uusi" lupakirja tulee maxamaan.......

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Ma 28.10.2019 12:33
Kirjoittaja vostok
Matts kirjoitti:
La 26.10.2019 20:20
Nyt jäädään vain odottamaan mitä se "uusi" lupakirja tulee maxamaan.......
Eiköhän tuo maksa saman verran kuin lupakirjat tähänkin asti. Eikä sinun tarvitse maksaa mitään ekstraa muutenkaan jos taskussa on jo jonkinlainen EASA purjelentolupakirja, se kun vastaa jatkossa tuota uutta SPL:ää automaattisesti.

Jos taas sulla on edelleen GPL niin päivittäminen maksanee suunnilleen saman verran kuin olet tähän asti joutunut maksamaan GPL:n uusinnasta viiden vuoden välein. Paitsi että jatkossa ei tarvitse enää uusia, selvää säästöä siis.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Ti 29.10.2019 11:57
Kirjoittaja Jives
Ymmärsinkö oikein, että SPL+TMG koulutusvaatimuksen lentotunnit ovat vain 15? LAPL(S)+TMG oli 25 tuntia.

Tämänhän pitäisi tehdä TMG-kurssin lento-osan hintaan 900-1500 € tiputuksen, riippuen koulutuskoneen tuntihinnasta. Tippuukohan myös purjelentokurssien hinta, koska muutenhan mopulupa on halvempi kuin purtsikkalupa.

Mutta mitenköhän jatkossa SPL+TMG korottaminen LAPL(A)- tai PPL-luvaksi.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Pe 01.11.2019 17:28
Kirjoittaja vostok
Jives kirjoitti:
Ti 29.10.2019 11:57
Ymmärsinkö oikein, että SPL+TMG koulutusvaatimuksen lentotunnit ovat vain 15? LAPL(S)+TMG oli 25 tuntia.
25 tuntia on kansallisen MGPL minimivaatimus, ei LAPL(S)+TMG:n.

Voimassa oleva FCL ei tunne ollenkaan mahdollisuutta kouluttaa purjelentäjän lupakirjaa pelkällä TMG:llä. Sen sijaan jo nyt on voimassa vaatimus jonka mukaan purjelentäjän lupakirjan minimi on 15 tuntia, ja vaatimuksesta enintään 7 voi hyväksilukea jos on lentänyt myös TMG:llä. Kun pursipahvin oikeudet sitten voi laajentaa TMG:hen lentämällä vähintään 6 h koulua TMG:llä (+ tarkkari ja muita vaatimuksia), niin tuo 6 tuntiahan tulee täytetyksi noilla max. 7 tunnilla jotka on lennetty jo peruskurssin aikana. Asetuksesta ei kyllä ihan suoraan käy ilmi voiko näin oikeasti tehdä, mutta ei sitä ole suoraan kiellettykään.
Jives kirjoitti:
Ti 29.10.2019 11:57
Mutta mitenköhän jatkossa SPL+TMG korottaminen LAPL(A)- tai PPL-luvaksi.
Jos haluaa lentää kurssin pelkällä mopulla, on myös mahdollista lentää 30 h ja hakea LAPL(A) lupakirjaa. Tämä mahdollisuus on FCL:ssä jo nyt, ja se pysyy FCL:ssä sittenkin kun purjelentosäännöt siirtyvät SFCL:ään.

Samoin LAPL(S)+TMG tai SPL+TMG konvertointi LAPL(A)+TMG:ksi on jo nyt ja tulevaisuudessakin säädelty FCL:ssä: Lupakirjan myöntämisen jälkeen 21h PIC TMG:llä, jonka jälkeen 3h koulua + tarkkari SEP-koneella -> voidaan myöntään LAPL(A) SEP-oikeudella.

LAPL(A) -> PPL(A) konvertointi sitten niillä säännöillä kuin FCL:ssä nykyäänkin.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Pe 31.01.2020 14:25
Kirjoittaja Antti K
EU:n EASA-komitea päätti jo 24.10.2019 uusista purjelennon lupakirja- ja koulutusmääräyksistä. EU-asetusta näiden voimaansaattamisesta ei kuitenkaan ole vieläkään julkaistu EU:n virallisessa lehdessä. Normaalisti julkaisusta on noin 6kk voimaantuloon, joten nyt on avoin kysymys voiko tämä tulla suunnitellusti voimaan 9.4.2020, kuten on tähän asti uskottu ja sen mukaan eletty.

Myös asetuksen liitteeksi tulevat GM (=Guidance Material) ja AMC (=Acceptable Means of Compliance) ovat edelleen julkaisematta. Nämä ovat varsinaisen säädöksen lisäksi olennaisia dokumentteja. Ilman näitä on mahdotonta valmistella Part-SFCL:n mukaisia koulutusohjelma ohjelmat SPL (+TMG) koulutukseen. Lisäksi Traficomilla on käsittelyaika näiden hyväksymiseen eli aika on loppumassa kesken.

Tässä yhteydessä on huomattava, että organisaatioita koskeva säädös elää omaa elämäänsä eikä ole osana tuon koulutus- ja lupakirjasäädöstä.

Syntyneestä tilanteesta johtuen SIL/PT on nyt yhteydessä Traficomiin siitä, miten siirtymäaikana toimitaan.

terv Antti

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: La 01.02.2020 10:53
Kirjoittaja Hatakka
Purjelennonopettajien kertauskoulutuksessa syyskuussa Räyskälässä käsiteltiin tulevia Part-SFCL mukaisia koulutuksia ja DTO-malllia. Samassa yhteydessä kerrottiin, että siirtymäaikaan tulee vielä yhden vuoden jatko, ja että ennen 8.4.2020 aloittaneet oppilaat voidaan kouluttaa valmiiksi tuon siirtymäajan puitteissa 8.4.2021 mennessä.

Kysyin ohjeita kansallisen koulutuksen mukaisen koulutusluvan jatkamisesta Traficomilta tammikuussa, tässä vastaus:

"Teemme virkatyönä automaattisesti koulutusluvan jatkot kaikille purjelento-organisaatioille 8.4.2021 saakka, mutta joudumme vielä odottamaan SFCL-asetuksen julkaisua. Erillistä hakemusta kansallisen GPL/MGPL -luvan jatkolle ei siis tarvitse lähettää."

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Ma 03.02.2020 14:05
Kirjoittaja vostok
Hatakka kirjoitti:
La 01.02.2020 10:53
"Teemme virkatyönä automaattisesti koulutusluvan jatkot kaikille purjelento-organisaatioille 8.4.2021 saakka, mutta joudumme vielä odottamaan SFCL-asetuksen julkaisua. Erillistä hakemusta kansallisen GPL/MGPL -luvan jatkolle ei siis tarvitse lähettää."
Sisältääkö tämä nyt rajoituksen siitä että koulutus (l. teoriakurssi) pitää olla alkanut ennen 8.4.2020?

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Ma 03.02.2020 20:26
Kirjoittaja Hatakka
vostok kirjoitti:
Ma 03.02.2020 14:05
Sisältääkö tämä nyt rajoituksen siitä että koulutus (l. teoriakurssi) pitää olla alkanut ennen 8.4.2020?
Hyvä kysymys. Opekertauskoulutuksessa mainitun mukaan kyllä, mutta en huomannut tätä vielä erikseen viranomaiselta vahvistaa.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Ke 05.02.2020 13:47
Kirjoittaja Hatakka
Kysyin asiaa vielä Traficomista; joutuvat odottamaan SFCL-asetuksen julkaisua ennen jatkoajan toiminnan linjaamista. Saamani tiedon mukaan tuo mainittu rajaus (koulutus aloitettu 8.4.2020 mennessä) on ollut yhtenä vaihtoehtona, mutta esillä on ollut myös mahdollisuus, että [kansallisten määräysten mukainen] koulutustoiminta voi jatkua täysin normaalisti 8.4.2021 saakka.

Odotellaan siis julkaisua ja siitä seuraavia ohjeistuksia.

Markus

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Pe 14.02.2020 16:12
Kirjoittaja vostok
Traficomilta pieni väliaikatieto:

- SFCL odotetaan julkaistavaksi ensi viikolla, samalla todennäköisesti julkaistaan AMC/GM jotka kuulemma jo valmiina
- Nykyiset ATO/DTO voivat jatkaa mutta koulutusohjelma päivitettävä SFCL mukaiseksi 8.4.2021 mennessä
- Kansallisten koulujen vaihtoehdot
1) perustaa DTO Part-FCL:n mukaisesti ennen 8.4.2020 ja päivittää SFCL mukaiseksi 8.4.2021 mennessä
2) "poikkeuslupa: Traficom on valmistautunut myöntämään kansallisille kouluille 8 kk poikkeusluvan jotta toimintaa voidaan jatkaa kansallisilla määräyksillä. Tuona aikana eli 8.12.2020 mennessä muunnettava toiminta DTO/ATO mukaiseksi ja päivitettävä koulutusohjelmat SFCL:n mukaiseksi"

Tästä ei vielä selvinnyt edellisen viestini ongelma eli pitääkö koulutuksen olla alkanut ennen poikkeuslupaa eli ennen 8.4.2020. Oletan että ei, kun ei mainittu moista lisäehtoa. Tämä on oleellinen tieto oppilaille jotka istuvat nyt jonkun organisaation teoriakurssilla, mutta aikovat aloittaa lentämisen kesällä jossain toisessa organisaatiossa.

Virallinen tiedote tulee kun tuo SFCL on julki.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Pe 14.02.2020 22:25
Kirjoittaja MiMutru
Niinpä tuo tänään saatu alustava tieto, varsinkin Traficomin kaavailema poikkeuslupa jatkaa nykyisen käytännön soveltamista vielä 8 kk, olisi olennainen helpotus uuteen systeemiin sopeutumiseksi. Ilman sekoiluja ja "kalabaliikkia". Sehän kantaisi siirtymähetken aktiivisen lentokauden ylitse. Ja kun nuo säädökset ja AMC/GM tulevat julki lopullisessa asussa vasta tässä vaiheessa, so. alle 8 viikkoa "maagisesta rajasta" 8.4.2020, voitaisi ohjelmat, hyväksynnät ja organisaatiorakennelmat viimeistellä ja pistää kasaan hyvässä järjestyksessä. Ja vielä kouluttautuakin niihin, ennen kauden 2021 alkua.

Toivotaan että ennakkotieto pitäisi paikkansa ja avittaisi tällä tavoin. Säädöksen lopullista julkaisua ja Traficomin virallista tiedotusta odotellen. Asiasta puhutaan varmasti PL-kerhojen Päivässä Lahdessa. Siitä onkin viesti toisaalla, ilmoittautuminenkin jo avattu.

EGU:n vuosikokous on 22.2.2020 missä myös tulee esille tämä SFCL:n julkaisun tilanne.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Su 16.02.2020 12:58
Kirjoittaja Kaitsu M.
Onhan tää ihana sekasotku. Kyse on kuitenkin vain ihmisten opettamisesta ohjaamaan purjelentokonetta. Ja se on osattu jo pitkään.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Ma 17.02.2020 08:55
Kirjoittaja Matti Huoviala
Ehdotus kansallisesta poikkeusluvasta joulukuulle asti on realistisin toimintalinja. 8 viikon aikataululla saataisi nippanappa koulutusohjelmat kirjoiteltua ja ehkä viranomainen ne saisi hyväksyttyäkin mutta mitään oppimateriaalin uudelleenjärjestelyjä ei ehditä tekemään. Epäilen onko viranomaisella mahdollisuutta ottaa vastaa teoriakokeita 9.4.2020 alkaen.

Hätäilemällä ei muutenkaan tule hyvää joten Opiston suunnalta suositus on että kaikki purjelennon/MoPu:n kouluttajat ottavat kiinni 8kk poikkeusluvasta.


Matti Huoviala
Koulutuspäällikkö
Urheiluilmailuopisto

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Ke 19.02.2020 13:02
Kirjoittaja vostok
Uusimmat hyvät uutiset Traficomilta:

"Tarkoitus on että poikkeusluvan aikana voi aloittaa kansallisen koulutuksen. Olisi hyvä pyrkiä saamaan koulutus loppuun 8.12.2020 mennessä, mutta mikäli se jostain syystä jää kesken, poikkeusluvan aikana annetun kansallisen koulutuksen voi hyvittää hyvitysraportin pohjalta ja suorittaa loppukoulutuksen SFCL:n mukaisesti.

Syntyvät kansalliset lupakirjat muunnetaan SFCL-lupakirjaksi tai -kelpuutukseksi."

Tämä tieto siis Traficomista Helena Pietilältä.

yst. terv.
Lauri Kangas, PIK ry plo

Edit: Lisätty henkilötietoja lähdekritiikkiä harjoittaville 8)

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: To 05.03.2020 16:02
Kirjoittaja MiMutru
Uudet purjelentäjän lupakirjavaatimukset SFCL on vahvistettu 4.3.2020 ja julkaistu tänään EU:n virallisessa lehdessä Official Journal L67-2020, tarkemmin sen sivuilla 57-81. Official Journaliin pääsee alla olevasta linkistä, mistä voi ladata julkaisun myös suomenkielisenä versiona (PDF). Sieltä sitten etsimään oikeat sivut.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 20:067:TOC

Tämän lisäksi tarvitaan vielä EASAn julkaisemana tulkintamateriaalit AMC/GM, ilmestyvät varmaan pian.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: To 05.03.2020 16:39
Kirjoittaja Hatakka
Erinomaista, kiitos tiedosta. Näyttää tulevan voimaan alkuperäisen aikataulun mukaisesti 8.4.2020. Samalla päivittyvän lentomiehistöasetuksen (FCL) konsolidoitu versio tullee tarjolle myös piakkoin.

Kevennyksenä suoraa lainaa nyt julkaistusta SFCL-asetuksesta:
"Hyvitys ei missään tapauksessa saa sisältää a alakohdan 2 alakohdan ii alakohdan, a alakohdan 2 alakohdan iv alakohdan B alakohdan ja a alakohdan 2 alakohdan v alakohdan B alakohdan vaatimuksia"

:shock:

Re: SIL/PT sekä purjelentolupakirjan vaatimukset SFCL ja DTO

Lähetetty: Pe 06.03.2020 11:58
Kirjoittaja vostok
Hatakka kirjoitti:
To 05.03.2020 16:39
Erinomaista, kiitos tiedosta. Näyttää tulevan voimaan alkuperäisen aikataulun mukaisesti 8.4.2020. Samalla päivittyvän lentomiehistöasetuksen (FCL) konsolidoitu versio tullee tarjolle myös piakkoin.

Kevennyksenä suoraa lainaa nyt julkaistusta SFCL-asetuksesta:
"Hyvitys ei missään tapauksessa saa sisältää a alakohdan 2 alakohdan ii alakohdan, a alakohdan 2 alakohdan iv alakohdan B alakohdan ja a alakohdan 2 alakohdan v alakohdan B alakohdan vaatimuksia"

:shock:
Mietin miten tuo lause kuulosti niin tutulta, mutta sehän muistuttikin tätä valtioneuvoston asetuksen otsikkoa vuodelta 2004: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040778

"Valtioneuvoston asetus voimaantulosäännöksen muuttamisesta valtioneuvoston asetuksessa maaseudun kehittämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen voimaantulosäännöksen muuttamisesta"

Ei muuten pidä unohtaa että juuri julkaistun SFCL.160 d) kohdan mukaan:

"Edellä a alakohdan 1 alakohdassa ja b alakohdan 1 alakohdassa tarkoitettujen opettajan kanssa suoritettavien lentojen, opettajan valvonnassa suoritettavien lentojen ja koululentojen sekä a alakohdan 2 alakohdassa ja b alakohdan 2 alakohdassa tarkoitettujen tarkastuslentojen suorittaminen on merkittävä lentäjän lentopäiväkirjaan, ja merkinnän allekirjoittaa a alakohdan 1 alakohdan ja b alakohdan 1 alakohdan tapauksissa vastuussa oleva FI(S)-lennonopettaja ja a alakohdan 2 alakohdan ja b alakohdan 2 alakohdan tapauksissa vastuussa oleva FE(S)-tarkastuslentäjä."