Sivu 1/1

Vintturihinaus, PT:n ohjeet

Lähetetty: Ke 30.01.2019 20:43
Kirjoittaja tapio k
Purjelentotoimikunta julkaisi tänään powerpoint-esityksen turvallisesta vintturihinauksesta:

https://www.ilmailuliitto.fi/laji/purje ... teriaalit/

Siis Ilmailuliiton sivuilta purjelento ja valikko materiaalit - sivun oikealta reunalta löytyy ohjeet otsikon alta vintturihinaus

Vintturihinauksen turvallisuutta parantamaan kutsuttiin koolle kerhojen edustajia useita vuosia sitten. Tavoitteena oli tehdä lyhyt oppimäärä vintturihinauksista. Pitkähkön hinkkaamisen jälkeen todettiin, ettei pari sivua riitä vaan tarvitaan kunnon esitys. Tätä on sitten veivattu eri foorumeilla ja pikkuhiljaa mankeloitu valmiiksi. Tässä yhteydessä valmis tarkoittaa sitä, että asiallisia kommentteja ja parannusehdotuksia otetaan vastaan.

Kerhoilla on jossakin määrin erilaisia käytäntöjä ja useimmat niistä ovat hyviä - miettikää itse, mitä mahdollisia parannuksia otatte käyttöönne. Ohjeet ovat pitkälle samoja kuin Saksassa ja Englannissa, mutta katsoimme turvallisimmaksi vaihtoehdoksi käyttää hinauksen alussa loivaa vakionousukulmaa n.50 metrin korkeuteen, josta sitten kiristetään vetoa hitaasti. Englantilaisten käyttämä jatkuva hidas nousukulman muutos on mielestämme riskialtis menetelmä, koska se johtaa helposti liian jyrkkään nousukulmaan matalalla.

Re: Vintturihinaus, PT:n ohjeet

Lähetetty: Ti 05.02.2019 00:08
Kirjoittaja Hytsky
Lisäisin sivun siivenkärkimiehen hommista, siipeä on vietävä niin pitkään kuin pystyy. Nyt Näkyy tapauksia jossa siipimies ei askelta viitsi ottaa.

Voisimme koittaa Suomessa yhtenäistää käytäntöjä lähtöilmoituksista ja radioterminologiaa. Voisikohan ilmailuradiokoulutukseen ottaa mukaan vintturitoimintaa sen verran, että moottorimiehet ymmärtävät että purtsikkahinauksessa pystyyn nousee 500+ metriä Dyneemaa, joka on kokolailla jämäkkää kamaa. Ja että olisi hyvä ettei kentän jaksolle tulla hinauksen aikana.

Varjon ja hinauskytkimen rinkilan välissä pitäisi mielestäni saksalaiseen tyyliin olla 2*koneenmitta jäykistettyä narua. Sulakkeet jäykistettyjen narujen puolivälissä. Näin ei varjo voi takertua koneeseen langan katkettua. Varjon siirtäminen kauemmas koneesta myös parantaa langan vetokulmaa koneeseen nähden ja sitä kautta lisää hinauskorkeutta.

Viimeisenä mutta imho tärkeimpänä lisäisin lentäjän ohjeisiin muistutuksen siitä, että useissa koneissa hinauskytkimen irroituskytkimen kahva on sauvan juuressa vasemmalla. Jos lentoonlähdössä joutuu antamaan täyden siivekeohjauksen vasemmalle, saattaa lentäjä samalla irroittaa vasemman käden kytkimeltä jottei se olisi tiellä ja rajoittaisi sauvan liikettä. Tämän jälkeen katastrofin ainekset ovat kasassa jos siipi osuu maahan. Liike on niin nopea ja raju, että irroituskytkintä on hankalaa enää löytää, ja taitaa olla refleksi painaa sauvaa hädissään edelleen vasemmalle.

Re: Vintturihinaus, PT:n ohjeet

Lähetetty: Pe 08.02.2019 14:21
Kirjoittaja Matti Huoviala
"Voisikohan ilmailuradiokoulutukseen ottaa mukaan vintturitoimintaa sen verran, että moottorimiehet ymmärtävät että purtsikkahinauksessa pystyyn nousee 500+ metriä Dyneemaa, joka on kokolailla jämäkkää kamaa. Ja että olisi hyvä ettei kentän jaksolle tulla hinauksen aikana." -kirjoittaa hytsky.

Ei voida, koska se ei nyt oikeastaan ole ilmailun radiopuhelinliikenteen koulutuksen asia millään tavalla. Asiaa tulee lähestyä lentotoimintaa yleisesti käsittelevässä koulutuksessa.

-M-