Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

EU Komissio julkaisi 5.3.2020 asetuksen (EU) 2020/358 - Part-SFCL

Asetuksen liite III sisältää purjelentäjän lupakirjaa SPL koskevat uudet vaatimukset (Part-SFCL). Asetuksen teksti on ollut saatavilla suomenkielisenä helpoimmin Traficomin www-sivuilta:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32020R0358

Virallisesta Lehdestä EU Official Journal L67/2020:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 20:067:TOC

Vaatimukset astuvat voimaan 8.4.2020 ja korvaavat aikaisemmat Part-FCL-vaatimukset lupakirjoille LAPL(S) ja SPL. Heiltä kenellä jo EASA-lupakirja on, ei vaadita mitään toimenpiteitä vaan LAPL(S) ja SPL kumpikin täyttävät Part-SFCL vaatimukset. Huomiotava kuitenkin, että 8.4.2020 lukien vaatimukset lupakirjan ja kelpuutusten käytölle on luettava uudesta Part-SFCL:stä.

AMC/GM ohjemateriaalit julkaistu

EASA on 18.3.2020 vahvistanut tänään julkaistut Part-SFCL vaatimusten AMC ja GM -ohjemateriaalit. AMC = Applicable Means of Compliance, keinot mitä noudattamalla asetuksen vaatimukset katsotaan täytetyiksi. GM = Guidance Material, ohjemateriaali. Nämä ovat olemassa ainoastaan englanninkielisinä. Linkki AMC/GM materiaaleihin ja EASAn päätökseen niistä (EASAn sivuille); etsi sivulta Sailplanes - Pilot Licences:

https://www.easa.europa.eu/regulations# ... ns-aircrew

Ohjemateriaaleissa on tulkintoja jotka liittyvät lupakirjan vaatimuksiin. Lisäksi AMC-materiaali sisältää perusteet koulutusohjelmista, joiden osalta Ilmailuliiton Purjelentotoimikunnalla ja Urheiluilmailuopistolla on yhteinen projekti teoria- ja lentokoulutusohjelmien laatimiseksi purjelentokerhojen tueksi, kun luodaan uusia DTO-koulutusorganisaatioita. Purjelentokoulutus lentokaudella 2020 voidaan viedä vielä lävitse kansallisella järjestelmällä 8.12.2020 saakka.

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT vpj.

MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Traficom on nyt julkaissut (2.4.2020) virallisen tiedotteen kansallisen poikkeaman osalta, so. koulutustoiminnan jatkumisesta 8.12.2020 saakka vielä kansallisilla vaatimuksulla ja koulutusohjelmilla:

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... -julkaistu

Koulutuskuvan haltijoille Traficom lähettänyt jatkoajalla varustetut uudet luvat. Kuten aiemmin tuotu esille, SIL/PT ja Urheiluilmailuopisto työstävät uusia koulutusohjelmia jotta tuon siirtymän jälkeen päästää helpommin sitten DTO- ja SFCL-aikaan.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Sauli S.
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Sauli S. »

Mistä löytyy tietoa siihen onko ja jos niin miten -millä ehdoilla mahdollista tulevassa EASA-maailmassa, siis tämän vuoden jälkeen, saattaa voimaan jo nyt yli 60kk. vanhana ollut kansallinen purjelentäjän lupakirja ?....-meillä kun on muutama tällainen 'haikailija', yleensä näin keväisin ottanut puheeksi.
- Olen yrittänyt heitä patistaa liikkeelle, koska tarkempaa tietoa tulevasta näiltä osin ei ainakaan minulla ole ollut heille tarjota

Pohjoisen pursiope
Sauli S.

MiMutru
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Kysymyksen voisit esittää Traficomiin lupakirjat(at)traficom.fi niin luulisi selkoa tulevan. Minulle on Traficomista kerrottu, että vanha kansallinen lupakirja jäisi olemaan jatkossakin vanhoille "ei-EASA" koneille, joita tosin taitaa olla kovin vähän. 8.4.2021 jälkeen EASA-purjekoneilla lentämiseen pitää olla EASA-lupakirja. Näin ollen voisi kuvitella, että vanhan kansallisen voisi uusia myöhemminkin, mutta kovin vähän sellaisella tekisi, paitsi jos sen sitten pystyy samantien muuntamaan SPL-lupakirjaksi.

Saulin esittämään kysymykseen olisi kyllä ihan hyvä kuulla Traficomin vastaus.

Yst.terv.
Mika Mutru

Hatakka
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Vanhentuneesta lupakirjasta saatava hyvitys EASA-lupakirjaa haettassa on määritelty LAPL-lupakirjojen osalta Part FCL:ssä, mutta jostain syystä Part SFCL:stä puuttuu FCL.110 kohtaa vastaava kohta, jossa määritellään hyvitys samasta ilma-alusryhmästä:

FCL.110 LAPL – Hyvitys samasta ilma-alusryhmästä
a) LAPL-lupakirjan hakijat, joilla on ollut toinen lupakirja samassa ilma-alusryhmässä, saavat täyden hyvityksen LAPL-lupakirjan vaatimuksista kyseisessä ilma-alusryhmässä.
b) Sen estämättä, mitä edellisessä kohdassa määrätään, jos lupakirjan voimassaolo on päättynyt, hakijan on suoritettava kohdan FCL.125:n mukainen lentokoe LAPL-lupakirjan myöntämistä varten asianomaisessa ilma-alusryhmässä.


SFCL:n artikla 3b, jossa puhutaan kansallisista purjelentolupakirjoista ja niiden muuntamisesta, ei mainitse erikseen vanhentuneiden kansallisten lupakirjojen muuntoa: "kansallisten purjelentäjän lupakirjojen haltijoiden on voitava jatkaa lupakirjojensa mukaisten oikeuksien käyttämistä 8 päivään huhtikuuta 2021. Jäsenvaltioiden on mainittuun päivämäärään mennessä muunnettava nämä lupakirjat osa SFCL -lupakirjoiksi ja niihin liittyviksi kelpuutuksiksi, oikeuksiksi ja todistuksiksi asetuksen (EU) N:o 1178/2011 4 artiklan 4 ja 5 kohdan vaatimukset täyttävässä muuntoraportissa olevien tietojen mukaisesti.". FCL:n artikla 4 (kohdat 4 ja 5), johon tuossa viitattiin, määrittelee muuntoraportin vaatimukset, mutta muuntoraportin sisältö lienee vain viranomaisen tiedossa.

Mielenkiintoista kuulla, mitä viranomainen vastaa. Jos periaate purjelentolupakirjoissa on sama, kuin tuossa yllä kopioitu FCL.110:n määrittely, saisi vanhentuneen kansallisen purjelentolupakirjan haltija oikeuden hakea SPL-lupakirjaa hyväksytyn lentokokeen (tarkastuslennon) jälkeen.

Markus

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 152
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Sikäli kun GPL-lupakirjoja tulee tulevaisuudessakin olemaan, ja PEL M2-41 on voimassa, niin varmaan vanhentuneen lupakirjan voi ihan totutuilla menettelyillä uusia (kaikki tentit + tarkkari + hakemus), ja uutta lupakirjaa myönnettäessä tehdään sitten virtuaalinen lupakirja jota ei koskaan printata, vaan se konvertoidaan suoraan SPL-lupakirjaksi ihan niinkuin peruskurssin oppilaillekin nykyään?

Hatakka
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

vostok kirjoitti:
Su 10.05.2020 23:36
Sikäli kun GPL-lupakirjoja tulee tulevaisuudessakin olemaan, ja PEL M2-41 on voimassa, niin varmaan vanhentuneen lupakirjan voi ihan totutuilla menettelyillä uusia (kaikki tentit + tarkkari + hakemus), ja uutta lupakirjaa myönnettäessä tehdään sitten virtuaalinen lupakirja jota ei koskaan printata, vaan se konvertoidaan suoraan SPL-lupakirjaksi ihan niinkuin peruskurssin oppilaillekin nykyään?
Näinhän se varmaan menee, kansallinen voidaan jatkossakin uusia ja muuntaa hakemuksesta suoraan EASA-lupakirjaksi. Vanhentuneen kansallisen uusinnassa tuo teoriatenttivaade ei muuten ole enää ehdoton, vaihtoehtona on tarkastuslentäjän pitämä suullinen kuulustelu (PEL M1-4).

Markus

Joakka
Viestit: 5
Liittynyt: Su 10.02.2008 17:48
Paikkakunta: EFVA/EFME/EFKA

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Joakka »

SFCL:ään siirtyminen on tuonut mukanaan jonkin verran haasteita mm. FCL-aikaisten FI(S)-opettajakelpuutusten jatkojen ja FE(S)-tarkastuslentäjävaltuutusten päättymispäivämäärien osalta. Ajattelin hieman jakaa myös Traficomilta saamaani tietoa näihin liittyen.

FCL-aikaiset FI(S)-opekelpparit ja FE(S)-tarkkarivaltuutukset myönnettiin aina kolmeksi vuodeksi kerrallaan, mutta opekelpparia sai tietyin edellytyksin (FCL.940.FI) jatkettua esimerkiksi kuittauksella. SFCL aikana myönnetyissä opekelppareissa taas ei ole päättymispäivämäärää, vaan kelpuutuksen haltijan on itse huolehdittava kelpuutuksen voimassaolosta SFCL.360 vaatimusten mukaan. SFCL:n mukaiset FE(S)-valtuutukset myönnetään viideksi vuodeksi kerrallaan.

Asetuksen 2020/358 artikla 3b:ssä lukee, että "1. Jäsenvaltioiden ennen tämän asetuksen soveltamisen alkamispäivää myöntämät osan FCL mukaiset purjelentäjän lupakirjat sekä niihin liittyvät oikeudet, kelpuutukset ja todistukset on katsottava tämän asetuksen mukaisesti myönnetyiksi.".
Tulkitsin itse tämän kohdan niin, että 8.4.2020 voimassaolleista FCL-aikaisista FI(S)-kelpuutukista yliviivattaisiin päättymispäivämäärä, ja samalla Traficom päivittäisi/poistaisi rekisterin päättymispäivämäärät, minkä jälkeen noudatetaan SFCL.360 vaatimuksia. Samoin olisin olettanut FCL-aikaisen FE(S)-valtuutuksen olleen viisi vuotta voimassa myöntämispäivämäärästä.

Oman FCL-aikaisen FI(S)-opekelpparin voimassaolo päättyi 31.5.2020, joten halusin ennen sitä saada jatkosta varmuuden. Keskustelinkin aiheesta Traficomin kanssa enemmän tai vähemmän aktiivisesti maaliskuun alkupuoliskolta toukokuun loppuun saakka. Muuntoraportti koskien Part-SFCL -asetuksia oli hiljattain valmistunut, joten asia ja menettelyt olivat heillekin olleet kohtuullisen uusia.
Lopulta toukokuun lopussa sain vastauksen, että vanhentuneella kelpuutuksella ei opettajaoikeuksia saa käyttää, ja että tämä on epäselvä kohta SFCL:n artiklassa 3b, minkä vuoksi on selvintä kirjoittaa lupakirja uudestaan muunnettuna SFCL-muotoon.

FCL-aikaista opekelpparin jatkoa ei voi tehdä perinteisellä kuittauksellakaan, kun SFCL ei tunne sellaista mahdollisuutta, sillä SFCL:ssä opekelppari on tosiaan ikuinen, mutta opekelpparini ei silti enää kelvannut vanhenemispäivämäärän vuoksi. Tästä ristiriidasta hämmentyneenä vielä soitin Traficomiin, josta vastattiin että jos esimerkiksi Otkes pyytää tietoja lupakirjasta, on heillä päättymispäivämäärä merkitty rekisteriin. Tällöin vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaisi vahinkoja vedoten mahdollisesti vanhentuneeseen opekelppariin. Päädyin siis pakon edessä jälleen tilaamaan uuden lupakirjan uusilla/poistetuilla päättymispäivämäärillä, ettei lennonopetus ja tarkastuslennot menisi jäihin.

Saatuani eilen uuden lupakirjan havaitsin kuitenkin, että FE(S)-valtuutukseni päättymispäivämäärä oli edelleen sama FCL:n mukainen kolme vuotta myöntämispäivämäärästä, eikä SFCL:n mukaisesti viisi vuotta, ja näin se myös Traficomin kommentin mukaan menee. Ehkä se jakson pidennys viiteen vuoteen olisi vaatinut sen kertauskurssin ja osoituksen kyvystä ottaa vastaa tarkkareita.

Viime kesänä hakiessani FE-valtuutusta, kirjoitin lisätietokenttään, että tahtoisin samalla "nollata" opekelpparin jakson niin, että FE(S) ja FI(S) jaksot/päättymispäivämäärät menisivät käsi kädessä. Luonnollisesti liitin FI-seminaaritodistukset sun muut tarvittavat mukaan hakemukseen. Silloin sain kuitenkin uuden lupakirjan jälleen vanhalla FI(S)-opekelpparin päivämäärällä (31.5.2020), ilman sen kummempaa yhteydenottoa. Kun Traficomilta sitten kysyin, että miksi sitä ei nollattu, oli vastaus että se olisi pitänyt hakea erillisellä lomakkeella. Mielestäni olisi kuitenkin ollut asiallista heiltä ottaa yhteyttä ja kertoa puuttuvasta hakemuksesta ja hieman auttaa asiakasta, kun paperista kuitenkin maksettiin. Jos opekelppari olisi silloin nollattu, en olisi koko tähän päättymispäivämääräongelmaan ja jälleen lupakirjan uusimiseen törmännyt vielä pitkään aikaan.

Muut tänä vuonna lähettämäni kysymykset koskivat mm. nyt jo poistunutta FIE(S)-valtuutusta, joka on nykyisin FE(S)-valtuutukseen liitettävä oikeus ottaa vastaan FI(S) -pätevyyden arviointeja. Tämä muuttui siten, että pätevyyden arviointi FIE(S) myöntämistä varten poistui, ja tilalle tuli tarkastuslentäjien standardointikurssilla saatava erityiskoulutus tähän liittyen (SFCL.415 c)), mikä ei siis ole sama kurssi kuin se perus tarkastuslentäjien standardointikurssi. Kokemusvaatimus kokonaistuntien ja "FIFI"-tuntien osalta pysyivät samoina. SFCL:ssä opeope- (SFCL315 a)7)) ja opetarkkarioikeudet (SFCL.415 c)) eivät tule automaattisesti voimaan SFCL-pykälien täyttyessä, vaan oikeudet merkitään lupakirjaan tapauksen mukaan FI(S)-kelpuutuksen tai FE(S)-valtuutuksen perään "Huomautukset ja rajoitukset"-kohtaan. Esimerkiksi "FIFI"-oikeus on merkitty FI(S):n perään seuraavalle sarakkeelle muodossa "FI(S): SFCL.315(a)(7) privileges included/oikeuksin". Eli vaikka esimerkiksi FIE(S)-kelpuutus on poistunut, tulee uusi lupakirja silti anoa uudella huomautuksella, jos kyseisen oikeuden haluaa hankkia.

Traficom suositteli kaikkia muitakin opettajia hankkimaan uuden lupakirjan viimeistään kun opekelppari vanhenee. Hintapolitiikka tämän suhteen on vielä epäselvä. Toivottavasti näistä asioista tulee lisätietoa tulevissa ope- ja tarkkariseminaareissa.

Terveisin,
Joakim

Vastaa Viestiin