Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MiMutru
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

EU Komissio julkaisi 5.3.2020 asetuksen (EU) 2020/358 - Part-SFCL

Asetuksen liite III sisältää purjelentäjän lupakirjaa SPL koskevat uudet vaatimukset (Part-SFCL). Asetuksen teksti on ollut saatavilla suomenkielisenä helpoimmin Traficomin www-sivuilta:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32020R0358

Virallisesta Lehdestä EU Official Journal L67/2020:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 20:067:TOC

Vaatimukset astuvat voimaan 8.4.2020 ja korvaavat aikaisemmat Part-FCL-vaatimukset lupakirjoille LAPL(S) ja SPL. Heiltä kenellä jo EASA-lupakirja on, ei vaadita mitään toimenpiteitä vaan LAPL(S) ja SPL kumpikin täyttävät Part-SFCL vaatimukset. Huomiotava kuitenkin, että 8.4.2020 lukien vaatimukset lupakirjan ja kelpuutusten käytölle on luettava uudesta Part-SFCL:stä.

AMC/GM ohjemateriaalit julkaistu

EASA on 18.3.2020 vahvistanut tänään julkaistut Part-SFCL vaatimusten AMC ja GM -ohjemateriaalit. AMC = Applicable Means of Compliance, keinot mitä noudattamalla asetuksen vaatimukset katsotaan täytetyiksi. GM = Guidance Material, ohjemateriaali. Nämä ovat olemassa ainoastaan englanninkielisinä. Linkki AMC/GM materiaaleihin ja EASAn päätökseen niistä (EASAn sivuille); etsi sivulta Sailplanes - Pilot Licences:

https://www.easa.europa.eu/regulations# ... ns-aircrew

Ohjemateriaaleissa on tulkintoja jotka liittyvät lupakirjan vaatimuksiin. Lisäksi AMC-materiaali sisältää perusteet koulutusohjelmista, joiden osalta Ilmailuliiton Purjelentotoimikunnalla ja Urheiluilmailuopistolla on yhteinen projekti teoria- ja lentokoulutusohjelmien laatimiseksi purjelentokerhojen tueksi, kun luodaan uusia DTO-koulutusorganisaatioita. Purjelentokoulutus lentokaudella 2020 voidaan viedä vielä lävitse kansallisella järjestelmällä 8.12.2020 saakka.

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT vpj.
MiMutru
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Traficom on nyt julkaissut (2.4.2020) virallisen tiedotteen kansallisen poikkeaman osalta, so. koulutustoiminnan jatkumisesta 8.12.2020 saakka vielä kansallisilla vaatimuksulla ja koulutusohjelmilla:

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... -julkaistu

Koulutuskuvan haltijoille Traficom lähettänyt jatkoajalla varustetut uudet luvat. Kuten aiemmin tuotu esille, SIL/PT ja Urheiluilmailuopisto työstävät uusia koulutusohjelmia jotta tuon siirtymän jälkeen päästää helpommin sitten DTO- ja SFCL-aikaan.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.
Sauli S.
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Sauli S. »

Mistä löytyy tietoa siihen onko ja jos niin miten -millä ehdoilla mahdollista tulevassa EASA-maailmassa, siis tämän vuoden jälkeen, saattaa voimaan jo nyt yli 60kk. vanhana ollut kansallinen purjelentäjän lupakirja ?....-meillä kun on muutama tällainen 'haikailija', yleensä näin keväisin ottanut puheeksi.
- Olen yrittänyt heitä patistaa liikkeelle, koska tarkempaa tietoa tulevasta näiltä osin ei ainakaan minulla ole ollut heille tarjota

Pohjoisen pursiope
Sauli S.
MiMutru
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Kysymyksen voisit esittää Traficomiin lupakirjat(at)traficom.fi niin luulisi selkoa tulevan. Minulle on Traficomista kerrottu, että vanha kansallinen lupakirja jäisi olemaan jatkossakin vanhoille "ei-EASA" koneille, joita tosin taitaa olla kovin vähän. 8.4.2021 jälkeen EASA-purjekoneilla lentämiseen pitää olla EASA-lupakirja. Näin ollen voisi kuvitella, että vanhan kansallisen voisi uusia myöhemminkin, mutta kovin vähän sellaisella tekisi, paitsi jos sen sitten pystyy samantien muuntamaan SPL-lupakirjaksi.

Saulin esittämään kysymykseen olisi kyllä ihan hyvä kuulla Traficomin vastaus.

Yst.terv.
Mika Mutru
Hatakka
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Vanhentuneesta lupakirjasta saatava hyvitys EASA-lupakirjaa haettassa on määritelty LAPL-lupakirjojen osalta Part FCL:ssä, mutta jostain syystä Part SFCL:stä puuttuu FCL.110 kohtaa vastaava kohta, jossa määritellään hyvitys samasta ilma-alusryhmästä:

FCL.110 LAPL – Hyvitys samasta ilma-alusryhmästä
a) LAPL-lupakirjan hakijat, joilla on ollut toinen lupakirja samassa ilma-alusryhmässä, saavat täyden hyvityksen LAPL-lupakirjan vaatimuksista kyseisessä ilma-alusryhmässä.
b) Sen estämättä, mitä edellisessä kohdassa määrätään, jos lupakirjan voimassaolo on päättynyt, hakijan on suoritettava kohdan FCL.125:n mukainen lentokoe LAPL-lupakirjan myöntämistä varten asianomaisessa ilma-alusryhmässä.


SFCL:n artikla 3b, jossa puhutaan kansallisista purjelentolupakirjoista ja niiden muuntamisesta, ei mainitse erikseen vanhentuneiden kansallisten lupakirjojen muuntoa: "kansallisten purjelentäjän lupakirjojen haltijoiden on voitava jatkaa lupakirjojensa mukaisten oikeuksien käyttämistä 8 päivään huhtikuuta 2021. Jäsenvaltioiden on mainittuun päivämäärään mennessä muunnettava nämä lupakirjat osa SFCL -lupakirjoiksi ja niihin liittyviksi kelpuutuksiksi, oikeuksiksi ja todistuksiksi asetuksen (EU) N:o 1178/2011 4 artiklan 4 ja 5 kohdan vaatimukset täyttävässä muuntoraportissa olevien tietojen mukaisesti.". FCL:n artikla 4 (kohdat 4 ja 5), johon tuossa viitattiin, määrittelee muuntoraportin vaatimukset, mutta muuntoraportin sisältö lienee vain viranomaisen tiedossa.

Mielenkiintoista kuulla, mitä viranomainen vastaa. Jos periaate purjelentolupakirjoissa on sama, kuin tuossa yllä kopioitu FCL.110:n määrittely, saisi vanhentuneen kansallisen purjelentolupakirjan haltija oikeuden hakea SPL-lupakirjaa hyväksytyn lentokokeen (tarkastuslennon) jälkeen.

Markus
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 167
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Sikäli kun GPL-lupakirjoja tulee tulevaisuudessakin olemaan, ja PEL M2-41 on voimassa, niin varmaan vanhentuneen lupakirjan voi ihan totutuilla menettelyillä uusia (kaikki tentit + tarkkari + hakemus), ja uutta lupakirjaa myönnettäessä tehdään sitten virtuaalinen lupakirja jota ei koskaan printata, vaan se konvertoidaan suoraan SPL-lupakirjaksi ihan niinkuin peruskurssin oppilaillekin nykyään?
Hatakka
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

vostok kirjoitti: Su 10.05.2020 23:36 Sikäli kun GPL-lupakirjoja tulee tulevaisuudessakin olemaan, ja PEL M2-41 on voimassa, niin varmaan vanhentuneen lupakirjan voi ihan totutuilla menettelyillä uusia (kaikki tentit + tarkkari + hakemus), ja uutta lupakirjaa myönnettäessä tehdään sitten virtuaalinen lupakirja jota ei koskaan printata, vaan se konvertoidaan suoraan SPL-lupakirjaksi ihan niinkuin peruskurssin oppilaillekin nykyään?
Näinhän se varmaan menee, kansallinen voidaan jatkossakin uusia ja muuntaa hakemuksesta suoraan EASA-lupakirjaksi. Vanhentuneen kansallisen uusinnassa tuo teoriatenttivaade ei muuten ole enää ehdoton, vaihtoehtona on tarkastuslentäjän pitämä suullinen kuulustelu (PEL M1-4).

Markus
Joakka
Viestit: 5
Liittynyt: Su 10.02.2008 17:48
Paikkakunta: EFVA/EFME/EFKA

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Joakka »

SFCL:ään siirtyminen on tuonut mukanaan jonkin verran haasteita mm. FCL-aikaisten FI(S)-opettajakelpuutusten jatkojen ja FE(S)-tarkastuslentäjävaltuutusten päättymispäivämäärien osalta. Ajattelin hieman jakaa myös Traficomilta saamaani tietoa näihin liittyen.

FCL-aikaiset FI(S)-opekelpparit ja FE(S)-tarkkarivaltuutukset myönnettiin aina kolmeksi vuodeksi kerrallaan, mutta opekelpparia sai tietyin edellytyksin (FCL.940.FI) jatkettua esimerkiksi kuittauksella. SFCL aikana myönnetyissä opekelppareissa taas ei ole päättymispäivämäärää, vaan kelpuutuksen haltijan on itse huolehdittava kelpuutuksen voimassaolosta SFCL.360 vaatimusten mukaan. SFCL:n mukaiset FE(S)-valtuutukset myönnetään viideksi vuodeksi kerrallaan.

Asetuksen 2020/358 artikla 3b:ssä lukee, että "1. Jäsenvaltioiden ennen tämän asetuksen soveltamisen alkamispäivää myöntämät osan FCL mukaiset purjelentäjän lupakirjat sekä niihin liittyvät oikeudet, kelpuutukset ja todistukset on katsottava tämän asetuksen mukaisesti myönnetyiksi.".
Tulkitsin itse tämän kohdan niin, että 8.4.2020 voimassaolleista FCL-aikaisista FI(S)-kelpuutukista yliviivattaisiin päättymispäivämäärä, ja samalla Traficom päivittäisi/poistaisi rekisterin päättymispäivämäärät, minkä jälkeen noudatetaan SFCL.360 vaatimuksia. Samoin olisin olettanut FCL-aikaisen FE(S)-valtuutuksen olleen viisi vuotta voimassa myöntämispäivämäärästä.

Oman FCL-aikaisen FI(S)-opekelpparin voimassaolo päättyi 31.5.2020, joten halusin ennen sitä saada jatkosta varmuuden. Keskustelinkin aiheesta Traficomin kanssa enemmän tai vähemmän aktiivisesti maaliskuun alkupuoliskolta toukokuun loppuun saakka. Muuntoraportti koskien Part-SFCL -asetuksia oli hiljattain valmistunut, joten asia ja menettelyt olivat heillekin olleet kohtuullisen uusia.
Lopulta toukokuun lopussa sain vastauksen, että vanhentuneella kelpuutuksella ei opettajaoikeuksia saa käyttää, ja että tämä on epäselvä kohta SFCL:n artiklassa 3b, minkä vuoksi on selvintä kirjoittaa lupakirja uudestaan muunnettuna SFCL-muotoon.

FCL-aikaista opekelpparin jatkoa ei voi tehdä perinteisellä kuittauksellakaan, kun SFCL ei tunne sellaista mahdollisuutta, sillä SFCL:ssä opekelppari on tosiaan ikuinen, mutta opekelpparini ei silti enää kelvannut vanhenemispäivämäärän vuoksi. Tästä ristiriidasta hämmentyneenä vielä soitin Traficomiin, josta vastattiin että jos esimerkiksi Otkes pyytää tietoja lupakirjasta, on heillä päättymispäivämäärä merkitty rekisteriin. Tällöin vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaisi vahinkoja vedoten mahdollisesti vanhentuneeseen opekelppariin. Päädyin siis pakon edessä jälleen tilaamaan uuden lupakirjan uusilla/poistetuilla päättymispäivämäärillä, ettei lennonopetus ja tarkastuslennot menisi jäihin.

Saatuani eilen uuden lupakirjan havaitsin kuitenkin, että FE(S)-valtuutukseni päättymispäivämäärä oli edelleen sama FCL:n mukainen kolme vuotta myöntämispäivämäärästä, eikä SFCL:n mukaisesti viisi vuotta, ja näin se myös Traficomin kommentin mukaan menee. Ehkä se jakson pidennys viiteen vuoteen olisi vaatinut sen kertauskurssin ja osoituksen kyvystä ottaa vastaa tarkkareita.

Viime kesänä hakiessani FE-valtuutusta, kirjoitin lisätietokenttään, että tahtoisin samalla "nollata" opekelpparin jakson niin, että FE(S) ja FI(S) jaksot/päättymispäivämäärät menisivät käsi kädessä. Luonnollisesti liitin FI-seminaaritodistukset sun muut tarvittavat mukaan hakemukseen. Silloin sain kuitenkin uuden lupakirjan jälleen vanhalla FI(S)-opekelpparin päivämäärällä (31.5.2020), ilman sen kummempaa yhteydenottoa. Kun Traficomilta sitten kysyin, että miksi sitä ei nollattu, oli vastaus että se olisi pitänyt hakea erillisellä lomakkeella. Mielestäni olisi kuitenkin ollut asiallista heiltä ottaa yhteyttä ja kertoa puuttuvasta hakemuksesta ja hieman auttaa asiakasta, kun paperista kuitenkin maksettiin. Jos opekelppari olisi silloin nollattu, en olisi koko tähän päättymispäivämääräongelmaan ja jälleen lupakirjan uusimiseen törmännyt vielä pitkään aikaan.

Muut tänä vuonna lähettämäni kysymykset koskivat mm. nyt jo poistunutta FIE(S)-valtuutusta, joka on nykyisin FE(S)-valtuutukseen liitettävä oikeus ottaa vastaan FI(S) -pätevyyden arviointeja. Tämä muuttui siten, että pätevyyden arviointi FIE(S) myöntämistä varten poistui, ja tilalle tuli tarkastuslentäjien standardointikurssilla saatava erityiskoulutus tähän liittyen (SFCL.415 c)), mikä ei siis ole sama kurssi kuin se perus tarkastuslentäjien standardointikurssi. Kokemusvaatimus kokonaistuntien ja "FIFI"-tuntien osalta pysyivät samoina. SFCL:ssä opeope- (SFCL315 a)7)) ja opetarkkarioikeudet (SFCL.415 c)) eivät tule automaattisesti voimaan SFCL-pykälien täyttyessä, vaan oikeudet merkitään lupakirjaan tapauksen mukaan FI(S)-kelpuutuksen tai FE(S)-valtuutuksen perään "Huomautukset ja rajoitukset"-kohtaan. Esimerkiksi "FIFI"-oikeus on merkitty FI(S):n perään seuraavalle sarakkeelle muodossa "FI(S): SFCL.315(a)(7) privileges included/oikeuksin". Eli vaikka esimerkiksi FIE(S)-kelpuutus on poistunut, tulee uusi lupakirja silti anoa uudella huomautuksella, jos kyseisen oikeuden haluaa hankkia.

Traficom suositteli kaikkia muitakin opettajia hankkimaan uuden lupakirjan viimeistään kun opekelppari vanhenee. Hintapolitiikka tämän suhteen on vielä epäselvä. Toivottavasti näistä asioista tulee lisätietoa tulevissa ope- ja tarkkariseminaareissa.

Terveisin,
Joakim
MiMutru
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

EASA 'Sailplane Rule Book' Oct. 2020 julkaistu - Ref: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

EASA on julkaissut (englanninkielisenä only) päivitetyn painoksen EASA Sailplane Rule Book (October 2020). Opukseen on koottu sekä säädöstekstit (=vaatimuskohdat) että niihin liittyvät AMC/GM -ohjeet 'sisäänkirjoitettuna', seuraavasti:

- Chapter 1 (Luku 1): Air Operation and Licencing (= Purjelentotoiminnan OPS ja Lupakirjavaatimukset SFCL)
-sivut 19-28 kattavat näiden vaatimusten voimaantuloon ja määritelmiin liittyviä perusteita;
-sivut 29-57 sisältävät OPS-vaatimukset (astuivat voimaan 9.7.2018)
-sivut 58-157 sisältävät SFCL-lupakirjan ja kelpuutusten vaatimukset (astuivat voimaan 8.4.2020, siirtymäaika päättyy 8.4.2021)

- Chapter 2 (Luku 2): Continuing airworthiness (= Jatkuvan lentokelpoisuuden hallinta)
-sivu 158 jossa EI TOISTAISEKSI OLE SISÄLTÖÄ PURJEKONEILLE, vain VIITTAUS Easy Access Rules-julkaisuun asetuksesta (EU) No 1321/2014

- Chapter 3 (Luku 3): Initial airworthiness (= Lentokelpoisuusvaatimukset tyyppihyväksyntää varten)
-sivut 159-314 sisältävät CS-22 lentokelpoisuusvaatimukset Subpart A - Subpart J.

Julkaisu 'Sailplane Rule Book' on siis EASAn koostama ns. "Easy Access Rules" eli "helpommin luettavat määräykset" jotka koskevat yhtä lajia ja johon purjelentäjän kannalta olennaisimmat toimintaa, lupakirjan vaatimuksia ja ylläpitoa, sekä sitten purjekoneita koskevat vaatimukset ja tulkintaohjeet (EASA) on koottu.

EASA Sailplane Rule Book (October 2020) on ladattavissa linkistä (PDF noin 5 MB):

https://www.easa.europa.eu/document-lib ... cess-rules

Edellä on tiivistelmänä mitä aiheita sisältö kattaa ja millä sivuilla. Saatavilla vain englanninkielisenä (kuten AMC/GM-materiaalitkin). Lukemista voi kuitenkin avittaa - jos siltä tuntuu - varsinaisten säädöstekstien OPS ja SFCL ottaminen rinnalle suomenkielisenä ja lukeminen yhdessä. Silloin voi ehkä enemmän keskittyä vain AMC/GM-kohtien tavaamiseen ja siihen miten ne ohjaavat vaatimuksen toteutusta.

- Vaatimuskohdat (säädöksistä) on otsikoitu SINISELLÄ
- AMC-soveltamisohje on otsikoitu KELTAISELLA
- GM-ohjekohdat on otsikoitu VIHREÄLLÄ
- Sertifiointivaatimukset CS-22 on otsikoitu MUSTALLA

Vaatimukset yhteen kokoava julkaisu on hyvä asia. Nyt on hyvä korvata aikaisempi versio tällä ajanmukaisella julkaisulla. Hyvä kuitenkin muistaa, että säädösten muuttuessa tai AMC/GM-ohjeiden mahdollisesti uusiutuessa tai täydentyessä, niiden alkuperäiset versiot julkaistaan EASAn kotisivuilla https://www.easa.europa.eu/regulations . Se, kuinka usein EASA aikanaan päivittää tätä opusta on sitten eri asia. Nyt se on up-to-date. Ehkäpä siihen jossakin vaiheessa tulevat sisään myös jatkuvan lentokelpoisuuden vaatimukset ja ohjeet, nimenomaan purjelentokoneille. Nyt kohdassa on vain viittaus eteenpäin.

Purjelentokouluttajia koskevat DTO-vaatimukset ovat omassa vastaavassa EASA easy access rules -julkaisussaan joka on saatavilla. SIL Purjelentotoimikunta tekee yhdessä Urheiluilmailuopiston kanssa projektia SIL-koulutusohjelmien (Part-SFCL) muodostamiseksi purjelentokoulutusta varten ja tiedottaa siitä erikseen. Kansallisen koulutuksen takarajana on tällä hetkellä 8.12.2020 minkä jälkeen koulutustoiminta edellyttää että organisaationa on DTO (tai ATO).

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.
Viimeksi muokannut MiMutru, Su 11.10.2020 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 167
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: EASA 'Sailplane Rule Book' Sept. 2020 julkaistu - Ref: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

MiMutru kirjoitti: Su 11.10.2020 13:29 Purjelentokouluttajia koskevat DTO-vaatimukset ovat omassa vastaavassa EASA easy access rules -julkaisussaan joka on saatavilla. SIL Purjelentotoimikunta tekee yhdessä Urheiluilmailuopiston kanssa projektia SIL-koulutusohjelmien (Part-SFCL) muodostamiseksi purjelentokoulutusta varten ja tiedottaa siitä erikseen.
Olisiko tästä koulutusohjelmien julkaisemisesta antaa mitään alustavaa aikataulua? Ei tarvitse mitään sitovaa, mutta sellaista että tietäisi millaisella kiireellä kannattaisi kerhossa ryhtyä synnyttämään DTO:ta?

Entä onko PT+SUIO koulutusohjelmien tähtäimessä myös TMG-laajennoksen tai nollasta alkavan SPL+TMG koulutusohjelman teko?

Lauri
MiMutru
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: EASA 'Sailplane Rule Book' Oct. 2020 julkaistu - Ref: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Viestiä päivitetty 11.10.2020; Sailplane Rule Book on päivätty "October 2020", tämä oikaisuna. Lisäksi kysymykseen SIL/PT ja Opiston projektista koulutusohjelmien tiimoilta ja liittyen DTO:n soveltamista koskevaan rajaan Suomessa, seuraava kohta täsmennetty.
MiMutru kirjoitti: Su 11.10.2020 13:29
Purjelentokouluttajia koskevat DTO-vaatimukset ovat omassa vastaavassa EASA easy access rules -julkaisussaan joka on saatavilla. SIL Purjelentotoimikunta tekee yhdessä Urheiluilmailuopiston kanssa projektia SIL-koulutusohjelmien (Part-SFCL) muodostamiseksi purjelentokoulutusta varten ja tiedottaa siitä erikseen. Kansallisen koulutuksen takarajana on tällä hetkellä 8.12.2020 minkä jälkeen koulutustoiminta edellyttää että organisaationa on DTO (tai ATO).

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.
Lisäksi palautetta Laurin kysymykseen:
vostok kirjoitti: Su 11.10.2020 14:03
MiMutru kirjoitti: Su 11.10.2020 13:29 Purjelentokouluttajia koskevat DTO-vaatimukset ovat omassa vastaavassa EASA easy access rules -julkaisussaan joka on saatavilla. SIL Purjelentotoimikunta tekee yhdessä Urheiluilmailuopiston kanssa projektia SIL-koulutusohjelmien (Part-SFCL) muodostamiseksi purjelentokoulutusta varten ja tiedottaa siitä erikseen.
Olisiko tästä koulutusohjelmien julkaisemisesta antaa mitään alustavaa aikataulua? Ei tarvitse mitään sitovaa, mutta sellaista että tietäisi millaisella kiireellä kannattaisi kerhossa ryhtyä synnyttämään DTO:ta?

Entä onko PT+SUIO koulutusohjelmien tähtäimessä myös TMG-laajennoksen tai nollasta alkavan SPL+TMG koulutusohjelman teko?

Lauri
SIL/PT ja Opisto tähtäävät koulutusohjelmatyössä siihen, että SPL ja TMG-extension, kuin myös SPL rajattuna vain TMG tulevat katetuksi. Työohjelmaan kuuluu myös pilvilento-oikeuden kouluttamiseksi tarvittava koulutusohjelma.

Kysymykseen koulutusohjelmista ja aikataulusta: tavoitteena projektissa on huomioida em. kansallinen takaraja. Jos purjelentokerholla ei ole joulunajan ympärillä tarkoitusta käynnistää ja ylläpitää SFCL-pohjaista SPL-koulutusta, vaan koulutusorganisaation valmiuden tarve tulee eteen tuonnempana uuden kauden lähestyessä, sillä on myös aikaa mukautumiseen kun ohjeistukset saadaan valmiiksi. Kansalliset koulutukset jotka ovat kesän jäljiltä olleet kesken, olisi parasta saada valmiiksi mainittuun takarajaan mennessä.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 167
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Kiitos vastauksesta, odotamme innolla.

Meidän osalta aikataulu on sellainen että vaikka purjelentokoulutus alkaakin vasta reilun puolen vuoden kuluttua, niin teoriakurssia haluttaisiin kuitenkin alkaa opettaa heti vuodenvaihteen jälkeen, ja uuden mallisen koulutusohjelman mukaisen kurssin pystytys varmaan ottanee hieman aikaa.

Samoin TMG-laajennuksen kouluttamista olisi kova halu ruveta kouluttamaan niin pian kuin mahdollista. Ei nyt ehkä ihan joulu-tammikuussa, mutta melkein. Tätä ei ole meillä kansallisessa koulutusluvassa ollut mukana ollenkaan, joten melkein tyhjästä pitäisi aloittaa.

Lauri
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Hei,

Tiedoksi viranomaiselta saatu muunto- ja hyvitysraportin nykyinen versio niille, joita se mahdollisesti kiinnostaa, en ainakaan itse onnistunut löytämään tätä julkaistuna mistään (tosin EASA:n sivuilta en lähtenyt etsimään). Tärkein sivu on tällä hetkellä sivu 6, jonka taulukosta selviää, mitä kansallisia oikeuksia on mahdollista saada muunnettua SPL-lupakirjaan. Mopujen osalta raportti ei huomioi tällä hetkellä kansallisen hinauslento-oikeuden muuntoa SPL:n hinauslentokelpuutukseksi, eikä siinä ole otettu pursikoiden tai mopujen osalta kantaa siihen, minkälaisen kokemuksen perusteella olisi mahdollista saada taitolento-oikeus, jos ennestään ei ole jo saanut taitolentokelpuutusta SPL:ään. Viranomaiselle on jätetty esitys näiden ottamisesta huomioon, kun raporttia vielä päivitetään.

Raportista on siis odotettavissa uusi versio jossain vaiheessa, koska siitä toistaiseksi puuttuu kansallista teoria- ja lentokoulutusta koskevat hyvitykset (sivulla 9 lukee lyhyesti TBD). Jos esimerkiksi hinauslentokelpuutusta sattuu tarvitsemaan, voi olla (?) järkevämpää odottaa vielä hetki ennen kun omaa lupakirjaansa lähtee kääntämään SPL-lupakirjaksi, josko sen saisi sitten tulevaisuudessa samalla hakemuksella, jolloin ei tule tuplamaksuakaan.

https://koiranen.fi/filestorage/Kansall ... 20rev3.pdf

-Tatu

ps. vaikka yölentokelpoisia mopuja on maassa melko niukasti, niin viranomainen myöntää hakemuksesta yölentokelpuutuksen ilman koulutusta, jos Part-FCL-lupakirjasta (vaikka PPL:stä) sattuu löytymään yölentokelpuutus, eli sitä voi hakea samalla kun muuntaa kansallisen lupakirjan SPL:ksi. Tätä ei ole muuntoraportissa, koska hyvitys on kirjoitettu suoraa Part-SFCL:ään (SFCL.210 d). Hakemuslomakkeestakaan tätä ei voinut raksia vielä pari viikkoa sitten, mutta vapaaseen tekstikenttään voi kirjoittaa asian... lomakkeen päivitystä odotellessa.
MiMutru
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Tilannetta SIL/PT koulutusohjelmat Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja MiMutru »

Uusien SFCL-mukaisten koulutusohjelmien projektissa aletaan olla viimeistelyvaiheessa; työstetty SIL/PT sekä Urheiluilmailuopiston kesken. Niin pian kun viimeistely ja SIL/PT varmistus saadaan valmiiksi, on tarkoitus saada ohjelmat edelleen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.

Ilmailuliiton ohjelmilla tullaan kattamaan:

- SIL/PT Teoriakoulutusohjelma purjelentäjän lupakirjaa SPL varten, ottaen huomioon myös TMG-koulutuksen tarvittavan lisäosuuden (olipa kyse sitten lupakirjakoulutuksesta vain SPL rajattuna TMG:lle, tai yleisemmin käytetystä SPL-lupakirjan TMG-laajennuksesta).

- SIL/PT Lentokoulutusohjelma purjelentäjän lupakirjaa varten purjelentokoneella,

- SIL/PT Lentokoulutusohjelma SPL-lupakirjan laajentamiseksi TMG-oikeudella,

- SIL/PT Teoria- ja lentokoulutusohjelma purjelentäjän pilvilentokelpuutusta varten, sekä vielä

- SIL/PT Lentokoulutusohjelma pelkästään TMG:lle rajoitettua SPL-lupakirjaa varten; muuttama pelkän mopu-lupakirjan kouluttaja on tunnistettu.

Purjelentotoimikunta tulee informoimaan kun ohjelmat on Traficomiin toimitettu ja mitkä niiden nimikkeet/päiväykset ovat - käytettäväksi kerhojen DTO-ilmoituksissa oikeilla viitteillä. Tietojemme mukaan viranomaisella on ohjelmat saatuaan useita kuukausia aikaa niitä tarkastella ja antaa mahdollinen palautteensa mikäli katsovat korjaustarpeita olevan. Siinä tapauksessa SIL/PT tekee tarvittavat päivitykset ja uusii ohjelmat. DTO-vaatimukset kuitenkin mahdollistavat sen, että ohjelmat ovat käytettävissä kun ne on viranomaiselle toimitettu eikä siis vaadi ensin erityistä ennakkohyväksyttämistä kuten kansallisessa järjestelmässä on ollut.

Tämä nyt tilannetietona 6.12.2020 koska kansallisen koulutuksen takaraja 8.12.2020 on lähellä ja tilanne on varmasti herättänyt kysymysmerkkejä missä mennään. On myönnettävä, että ihan tuossa aikarajassa emme kuitenkaan pysy, mutta hyvällä mallilla työssä ollaan. Kuitenkin, jos tälle muutosruljanssille on jokin otollinen aika vuodesta, niin se lienee näinä aikoina.

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT vpj.
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

t.a.t.u kirjoitti: Su 18.10.2020 01:40 Raportista on siis odotettavissa uusi versio jossain vaiheessa, koska siitä toistaiseksi puuttuu kansallista teoria- ja lentokoulutusta koskevat hyvitykset (sivulla 9 lukee lyhyesti TBD). Jos esimerkiksi hinauslentokelpuutusta sattuu tarvitsemaan, voi olla (?) järkevämpää odottaa vielä hetki ennen kun omaa lupakirjaansa lähtee kääntämään SPL-lupakirjaksi, josko sen saisi sitten tulevaisuudessa samalla hakemuksella, jolloin ei tule tuplamaksuakaan.

https://koiranen.fi/filestorage/Kansall ... 20rev3.pdf
Tervehdys hinaajat,

Nyt myös hinauskelpparin saa muuntoraportin perusteella TMG:lle, hakemuksia sisään vaan :)

-Tatu Koiranen
Pertti
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.01.2019 12:28

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos en ole aivan väärin ymmärtänyt, on uusien purjelentäjien aloituskynnys pikkuisen pompsahtanut.
Toivottavasti olen ymmärtänyt väärin.
Itsekin vielä nuori harrastaja, mutta entisen nuoren statuksella muuten.
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 121
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja viper »

Pertti kirjoitti: Pe 12.03.2021 21:58 Jos en ole aivan väärin ymmärtänyt, on uusien purjelentäjien aloituskynnys pikkuisen pompsahtanut.
Toivottavasti olen ymmärtänyt väärin.
Itsekin vielä nuori harrastaja, mutta entisen nuoren statuksella muuten.
Aloituskynnys on noussut paljon, ja se on koko harrasteen kannalta surullinen asia. Kun minä aloitin vuonna 2003 purjelennon, niin lupakirjoja oli Suomessa jotain 2300 paikkeilla. Vuonna 2018 niitä oli reilu 1200. Vuonna 2003 lupakirjoja myönnettiin 116 ja vuonna 2018 50 kappaletta. Tuohon 2018 vuoteen ei tainnut vielä edes vaikuttaa nämä EASA:n sekoilut, vaan kansallisilla pystyi vielä kouluttamaan? Myös harrastajien ikärakenne on ollut vaikuttava tekijä. Niin tai näin, lajin näivettyminen Suomessa vain vauhdittuu EASAn yliampuvien määräysten ansiosta.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Vähän asian sivusta....
Mitenköhän Tarifficomissa nykyään muutes lasketaan "voimassa olevat" lupakirjat. Jos semmosta lukua missään on edes mainittu tai ketään kiinnostaa eli kukaan kysynyt. Sekamelska on aika makee, kun on ilmeisesti vielä näitä kansallisia kirjoja (just näitä aikoja TAAS viimeinen takaraja muuntaa EASA-pahveiksi) ja ainakin kahden sorttisia EASA-pahveja, LAPL(S) ja GPL, jos olen yhtään ymmärtänyt. Voi olla muitakin, en tiedä.
EASA-pahvit on "ikuisia". Eli mistä kukaan tietää moniko on "tulilla", käy ja kukkuu? Oma LAPL(S) on myönnetty vuonna 2014 (oli yksi EHDOTON takaraja muuntaa EASA-pahviksi) enkä sen koommin ole ollut viranomaisen kanssa missään tekemisissä ko. lippulapun tiimoilta. Eli tietääkö ne viranomaiset siellä, että edelleen lennän tai olen ylipäätään elossa? Ja kiinnostaako se edes niitä? Medikaalin olen hakenut Virosta ja siitä tietääkseni menee tieto Tarifficomille mutta sekään ei takaa, että edelleen lentäisin. Voisinhan hakea medikaalin ihan vaan huvin vuoksi todistaakseni rautaista kuntoani kun käyn Tallinnassa ihan muuten vaan. Eli kuka tietää vai tietääkö kukaan paljonko "lentäviä" purjelentäjiä on Suomessa?
SIL ei mainitse vuoden 2020 toimintakertomusluonnoksessaan edes totaalia henkilöjäsenten määrä, saatikka lajeittain, mikä sekään ei toki olisi mikään tae "aktiivisten purjelentäjien määrästä".

Sit vois aloituskynnykseen liittye kirjuutella pisempäänkin vaikkapa uusista teoriakoesysteemeistä mutta olkoon nyt tällä kertaa.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
jyri
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja jyri »

No ihan varmasti nostaa tämäntyyppinen viranomaistoiminta aloituskynnystä (ja laskee lopetuskynnystä). Kyseessä on kuitenkin harrastustoiminta, jonka koulutuksen turvallisuustilastot eivät olisi antaneet aihetta ryhtyä näin raskaisiin sääntelytoimiin. EASA:han harjoittaa tai ainakin kehuu harjoittavansa "risk-based regulation". Jos pelkissä lupakirjamääräyksissä on satoja sivuja (onko niitä kaikkia muuten vieläkään käännetty suomeksi?) ja jos niistä saadaan aikaan tässä viestiketjussakin esille tuleva valtava sählinki, ei ole ihme, että moni purjelennosta haaveillut jättää homman sikseen. Hirvittää ajatellakin, mitä tästä kaikesta olisi tullut, ellei Mika Mutrun porukka olisi edes vähän jarrutellut. Ihan kamalaa regulaatiota se on nykyiselläänkin. Saas nähdä kuinka hienon harrastuksen käy, muistakin kuin sääntelysyistä. Nykyisellään se alkaa olla kuin pyramidi, jossa on vain huippu (Arcus-, Ventus-, AS- ym. kisalentäjät) mutta ei juuri lainkaan sitä laakeata suuren harrastajamäärän muodostamaa pohjaosaa, jonka varassa huippu lepää. Elämme vakavia aikoja, monessakin mielessä pelkää
Jyri
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Off topic: Jos haluatte viihdyttää itseänne sillä, minkälaista sotkua EASA-pykäläsiansaksa saa aikaiseksi, käykää lukemassa lennokkiväen tuskaa
https://lennokit.net/forumdisplay.php?f=83
ja sieltä EASA-säie. Hurjaa.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Vastaa Viestiin