Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Jore kirjoitti: Ti 23.03.2021 14:27 Miten muissa "EASA" maissa purjelentoteoriakokeet on järjestetty? Maksaako ne sielläkin 30€ kpl? Olemmeko samalla "viivalla" muiden EU maiden kanssa?
Onko tietoa?
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Hurja
Viestit: 84
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Matti Huoviala kirjoitti: Ma 22.03.2021 23:13
Ilmailun lupakirjoja on noin 8000, uusia tulee joitain satoja vuositasolla.
Onko tosiaan niin, että lupakirjojen määrä on nousussa eikä laskussa? Paljonko oli lupakirjoja vaikka 10vuotta sitten?

Nykyäänhän nuoriso ei aja välttämättä ajokorttia heti 18vuotta täytettyä ollenkaan. Se on melko kallista nykyään ja kaikilla vanhemmillakaan ei ole varaa maksaa sitä.

Yleisesti ottaen hinnoista ja maksuista olen sitä mieltä, että kyllä se maksaa saa, jos sille saa jotain vastinetta. Hienot ja uudet koneet, niin kyllä sellaisesta on ihmiset valmiit maksamaan jne.

Se että siellä tariffin virkamies tarkastaa kokeita esim. 300€/h vai mikähän siellä tulee tuntitaksaksi, jos oletan, että siellä ei ole jokaiselle kokeen tekijälle omaa valvojaa? Vai meneekö todella tähän suoritteeseen esim neljä tuntia tai enempi per nuppi?
tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 124
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja tapio k »

Ranskalaisten pulinajaksolta löytyi kiihkeä keskustelu teoriaopinnoista ja -kokeista. Tähän asti oli perinteenä tarjota teoriat kokeineen ilmaiseksi kaikkialla Ranskan maalla. Uudessa systeemissä teoriaopinnot ja kokeet etäopiskeluna maksavat liiton alle 25 v jäsenille 50 €, vanhemmille 75 €. Kuulustelun järjestää ilmeisesti viranomaisvaltuutuksen saanut liitto FFVP. Pelkkä teoria maksaa puolet edellisistä hinnoista. Yhdessä viestissä väitettiin liiton keräävän rahoista osan myös ilmailuhallinnon kirstuun. (nämä tiedot ovat siis peräisin keskustelupalstalta, joten niihin pitää suhtautua varauksella)

Periranskalaiseen tapaan maksujen kohoaminen nosti hirvittävän hulabaloon...

Kävin pari viikkoa sitten lennonopettajien kertausseminaarin yksityisessä purjelentokoulussa Saksassa hintaan 90 €. Kurssilla oli puolen kymmentä osallistujaa, joten kuuden tunnin koulutus ei ollut järjestäjälle mikään kultakaivos. Ihan hyvä päiväpalkka kuitenkin.

Sekä SUIOn että Traficomin pitäisi vähän katsella ympärilleen.

Pour les licenciés FFVP

Pack Théorique SPL + examen pour les -25 ans : 50 €

Pack Théorique SPL + examen pour les +25 ans : 75 €



Théorique SPL -25 ans (pour les titulaires d'une SPL) : 25 €

Théorique SPL +25 ans (pour les titulaires d'une SPL) : 37,50 €



Théorique SPL (pour les FI FFVP) : gratuit



Pour les non licenciés FFVP



Pack Théorique SPL : 100 €

Pack Théorique SPL (pour les élèves du BIA, sur justificatif) : 50 €
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 121
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja viper »

tapio k kirjoitti: Ke 24.03.2021 13:35
Sekä SUIOn että Traficomin pitäisi vähän katsella ympärilleen.

Pour les licenciés FFVP

Pack Théorique SPL + examen pour les -25 ans : 50 €

Pack Théorique SPL + examen pour les +25 ans : 75 €



Théorique SPL -25 ans (pour les titulaires d'une SPL) : 25 €

Théorique SPL +25 ans (pour les titulaires d'une SPL) : 37,50 €



Théorique SPL (pour les FI FFVP) : gratuit



Pour les non licenciés FFVP



Pack Théorique SPL : 100 €

Pack Théorique SPL (pour les élèves du BIA, sur justificatif) : 50 €
Nykyään taidetaan monissa kerhoissa ohjata suoraan oppilas suorittamaan nettiteoriat, jotka maksavat ilmeisesti 540 euroa? Ja jos systeemi on tuo että kokeet maksavat noin 300 euroa + matkat koepaikalle, niin helposti koko paketille tulee hintaa 900 euroa. Sehän lähentelee jo hintaa, mikä ihan lähimenneisyydessä meni lento-osaan vintturihinauksesta.

Traficomin kanssa ongelma on myös se, että kokeiden hinta saattaa elää ylöspäin ihan tuosta vaan. Eli hinta ei välttämättä säily joillain tietyllä tasolla.
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 121
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja viper »

Hurja kirjoitti: Ke 24.03.2021 07:24
Matti Huoviala kirjoitti: Ma 22.03.2021 23:13
Ilmailun lupakirjoja on noin 8000, uusia tulee joitain satoja vuositasolla.
Onko tosiaan niin, että lupakirjojen määrä on nousussa eikä laskussa? Paljonko oli lupakirjoja vaikka 10vuotta sitten?

Nykyäänhän nuoriso ei aja välttämättä ajokorttia heti 18vuotta täytettyä ollenkaan. Se on melko kallista nykyään ja kaikilla vanhemmillakaan ei ole varaa maksaa sitä.

Yleisesti ottaen hinnoista ja maksuista olen sitä mieltä, että kyllä se maksaa saa, jos sille saa jotain vastinetta. Hienot ja uudet koneet, niin kyllä sellaisesta on ihmiset valmiit maksamaan jne.

Se että siellä tariffin virkamies tarkastaa kokeita esim. 300€/h vai mikähän siellä tulee tuntitaksaksi, jos oletan, että siellä ei ole jokaiselle kokeen tekijälle omaa valvojaa? Vai meneekö todella tähän suoritteeseen esim neljä tuntia tai enempi per nuppi?
Jos katsotaan pelkkiä purjelentolupakirjoja, niin esimerkiksi vuonna 2009 lupakirjoja oli 1 684. Sitten vuonna 2018 niitä yli neljäsataa vähemmän eli 1 212. Prosentuaalisesti 28 % pudotus aika lyhyelle aikavälille.
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Purjelentolupakirjojen määrä ei oikein enää kerro harrastajien määrästä koska lupakirjat ovat ilman parasta-ennen-päivää nykyään mikä taas valitettavasti tarkoittaa sitä, että aktiiveja on vielä vähemmän kuin lupakirjoja. Lisäksi totesin että uusia ilmailulupakirjoja kirjoitellaan jonkin verran, en puhunut purjelentolupakirjoista. Niiden osalta en nyt saa tilastoa haltuuni mutta uusia purjelentolupakirjoja kirjoitetaan arviolta joitain kymmeniä vuositasolla. Poistumaa purjelentolupakirjoista tosiaan tulee käytännössä vain kuolemantapausten muodossa..

Ulkomaiden hintataso ei ola suoraan verrattavissa siihen, miten meillä Suomessa maksut määräytyvät, ei viranomaismaksujen eikä Opiston kurssihintojen osalta. Esimerkiksi Ruotsissa kaikki on paremmin. Yhteiskunta saattaa tukea koulutusta aivan eri tavalla kuin Suomessa. Saatan kyllä arvata miten Ranskassa suhtaudutaan aikaisemmin ilmaisen edun muuttumiseen maksulliseksi palveluksi.

Olen jo aikaisemmin tässä säikeessä ilmaissut huoleni mm. viranomaisen koemaksujen ja erityisesti itse kokeissa käymisen tuomista lisäkuluista joihin edustamani Opisto voisi kyllä tarjota paremmin harrastajaa palvelevan vaihtoehdon ja myös selvästi pienemmillä kuluilla. Nyt uhkakuva on tosiaan että viranomaiskokeisiin joutuu matkustamaan yön yli ja itse kokeet maksavat sen 33€*9. Pari päivää palkatonta, satoja kilometrejä autolla ja yöpyminen niin olisi kyllä hyvä löytää parempi ratkaisu. Jonkun junnun tapauksessa vielä kuski/huoltaja mukaan.

Kokeet on nykyisin tarkoituksenmukaista pitää sähköisellä järjestelmällä. Ei niitä tarkastamaan virkamiestä tarvita. Välineet on olemassa, sekä opistolla että traficomilla. Kokeiden maksimisuoritusaika on 4h 35min, aika jakaantuu osakokeiden kesken siten, että aikaa on 20-75 min per osakoe. Kokemukseni mukaan suuri osa kokelaista käyttää loppukokeisiin tyypillisesti vähän reilut puolet tarjotausta ajasta, valitettavasti. Viranomaisen kokeissa uusinnat maksavat lisää.

Opiston maksuja saa arvostella. Yhteistyötahoillemme olemme antaneet kohtuullisia tarjouksia kursseistamme. Tänään olemme saaneet vihdoin uudet materiaalit purjelennon verkkoteorioista syötettyä järjestelmään. Viranomaishyväksyntä on odotettavissa piakkoin, toivottavasti. Homma on viivästynyt ennen kaikkea siksi, että materiaalin tuottaminen oli työläämpää kuin aluksi arveltiin. Tuloksena on ajanmukaistettu Part-SFCL:n mukainen purjelennon oppimateriaali. EASA-ajan hengen mukaisesti aineisto on "melko" laaja. PT:n kanssa on yhteisprojekti myös meneillään jotta aineisto olisi myös muille saatavilla painotuotteena.

-M-
Hatakka
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Tässä Traficomin tilastoa myönnetyistä purjelentolupakirjoista vuosittain 1962-2020:
Liitteet
Purjelentolupakirjat 1962-2020.png
Purjelentolupakirjat 1962-2020.png (14.56 KiB) Katsottu 1001 kertaa
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Kiitos tilaston esiin kaivamisesta Markus, tuon perusteella voisi jo melkein perustella viranomaiselle että jättää purjelentokokeiden pidon järjestölle. 50 +/- kokelasta vuodessa on niin pieni määrä, että siihen ei viranomaisen kannata resurssejaan tuhlata. Auditoivat sitten sitä kokeen järjestäjätahoa.

Opiston koejärjestelmässä (Aviatron) tehdään nykyään noin 1500 koetta vuodessa eri kurssien eri opiskeluvaiheisiin liittyen.
edit: 1500 loppukokeen lisäksi tehdään reilu 1000 välikoetta.

-M-
Viimeksi muokannut Matti Huoviala, Pe 26.03.2021 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pertti Pääsky
Viestit: 47
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky »

Mielenkiintoinen tilasto. Kun aloitin v. 1973, niin lupakirjapinoa tuskin erottaa diagrammista. Sitten v. -78 kävin opekursin, ja oho, lupakirjapino raapii jo pilvipohjia. Tähän buumiin on kuitenkin varmaan joku muu selitys. Noin 10 vuoden välein toistuvaa vaimenevaa aaltolikettä myös havaittavissa tilastoissa.
Muistakseni tuolloin 70-luvulla oli tapana tenttiä lentosäännöt lennonjohdossa. Ainakaan silloin se ei tuntunut ikävältä velvollisuudelta, olipahan mielenkiintoista tutustua lennonjohtoon livenä. Ja miksi ei nytkin voitaisi järjestää tenttejä alueellisesti, valvotusti ja oikesuhtaisesti lentoasemilla? Niitä on sentään vielä muutama jäljellä, ennen kuin nekin muuttuvat etäsellaisiksi.
Ja minäkin ihmettelen sitä, miksi oppilaiden pitäisi kustantaa muutaman väitetyn koulutusorganisaation alisuorittajan aiheuttama lentoturvallisuusuhkan poistaminen koulutettavien valvonnan lisäämisellä.
hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 459
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Pertti Pääsky kirjoitti: To 25.03.2021 19:28 Mielenkiintoinen tilasto. Kun aloitin v. 1973, niin lupakirjapinoa tuskin erottaa diagrammista. Sitten v. -78 kävin opekursin, ja oho, lupakirjapino raapii jo pilvipohjia. Tähän buumiin on kuitenkin varmaan joku muu selitys. Noin 10 vuoden välein toistuvaa vaimenevaa aaltolikettä myös havaittavissa tilastoissa.
Muistakseni tuolloin 70-luvulla oli tapana tenttiä lentosäännöt lennonjohdossa. Ainakaan silloin se ei tuntunut ikävältä velvollisuudelta, olipahan mielenkiintoista tutustua lennonjohtoon livenä.
Kyllä tuossa kuviossa on melkein pakko olla joku tilastointivirhe. Melkein väittäisin, että vuodelta 74-75 jo Vesivehmaalta yksinään tuli tuon verran lupakirjoja, miltä tuo kuvaaja näyttää, vaikkei nyt tarkkoja lukuja siitä erotakaan (enkä kyllä osaisi tarkkoja lukuja Vesikseltäkään muistaa). Kentällä oli kuitenkin nykypäivään verrattuna porukkaa kuin pipoa ja suuri osa oli kyllä taatusti lupakirjansa tuolla aikajanalla suorittanut, vaikka toki mukana oli vanhempaakin kaartia.

Mitä noihin tornitentteihin tuli, niin ainakin meillä ne lentosäännöt tentittiin kurssin yhteydessä, kuten muutkin kokeet. Silloin lentosäänöt piti kuitenkin käydä uusimassa määrävälein, ja ainakin kerran muistan ne käyneeni Malmilla tenttimässä.

h
Hatakka
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

hnpilot kirjoitti: Pe 26.03.2021 07:03 Kyllä tuossa kuviossa on melkein pakko olla joku tilastointivirhe.
Siltähän tuo näyttää, ja samaa virhettä taitaa olla läpi lupakirjatilaston: alla kaikki myönnetyt lupakirjat yhteensä vuosittain. Asiaa paremmin tuntematta voisi vaikka väittää, että vuoteen 1976 saakka lupakirjamäärät tilastoitiin kymmenen nipuissa ;)
Liitteet
Kaikki_uudet_lupakirjat_vuosittain_1962-2020.png
Kaikki_uudet_lupakirjat_vuosittain_1962-2020.png (14.6 KiB) Katsottu 847 kertaa
Avatar
Rami RH
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 28.04.2003 09:45
Paikkakunta: EFNU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Rami RH »

Silloin Purjelennon "Kivikaudella" kun sain Purjelentäjän Lupakirjan - vuonna 1960 - numero oli 643.
Silloinen kehitystä jarrutti lääkärintarkastus joka piti käydä Psykossa ja oli vain yksi lääkäri tasavallassa joka tarkasti kaikki pilotit!

Matkustin junalla Rovaniemeltä Psykoon.
Rami

AVIACCIONE NECESSE EST!
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Matti Huoviala kirjoitti: To 25.03.2021 11:24 Kiitos tilaston esiin kaivamisesta Markus, tuon perusteella voisi jo melkein perustella viranomaiselle että jättää purjelentokokeiden pidon järjestölle. 50 +/- kokelasta vuodessa on niin pieni määrä, että siihen ei viranomaisen kannata resurssejaan tuhlata. Auditoivat sitten sitä kokeen järjestäjätahoa.

-M-
Noniin, nyt ollaan samoilla linjoilla Matti:) Nykyään kun kerhoilla on käytössä SMS ja vielä DTO, ja sen päälle kun vielä saadaan traficomin auditointikäynnit harkinnan mukaan ja tarvittaessa, niin ei minkään pitäisi estää teoriakokeiden pitämistä kuten ennenkin, eli kerhon omassa valvonnassa.
Teoriat lienevät jo tulossa jakoon (korjaa jos olen ymmärtänyt väärin), ja koekysymysten kerääminen onnistuu varmaan parhaiten kun laittaa kokeneet opettajat ja tarkastuslentäjät asialle. Suurin osa kysymyksistä lienee samoja kuin aina ennenkin. Eihän fysiikka ole muuttunut, eikä sääoppikaan vaikka yrittävätkin ilmastonmuutosta tuputtaa meille;)

Kymissä on koneet huollettu, lumi sulaa kovaa vauhtia ja ekat kelipäivät on jo nähty:)
Harmi vaan että ne muutamat kurssikyselyt, joita on tullut, ovat tyssänneet hankalaan ja kalliiseen teoriapakettiin:/
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Jore kirjoitti: La 27.03.2021 18:51 Noniin, nyt ollaan samoilla linjoilla Matti:) Nykyään kun kerhoilla on käytössä SMS ja vielä DTO, ja sen päälle kun vielä saadaan traficomin auditointikäynnit harkinnan mukaan ja tarvittaessa, niin ei minkään pitäisi estää teoriakokeiden pitämistä kuten ennenkin, eli kerhon omassa valvonnassa.
Teoriat lienevät jo tulossa jakoon (korjaa jos olen ymmärtänyt väärin), ja koekysymysten kerääminen onnistuu varmaan parhaiten kun laittaa kokeneet opettajat ja tarkastuslentäjät asialle.
Hyvä jos ollaan.
Sellaisen korjauksen joudun antamaan että asetus sanoo:
(1) The applicant shall take the entire set of theoretical knowledge examinations for the SPL under the responsibility of the same Member State’s competent authority.

Kerho tuskin saa toimivaltaisen viranomaisen asemaa tai pystyy tekemään itsestään qualified entityä. Tämä ei ole kiinni traficomista.
Teoriat eivät tule "jakoon". Opiston koostamia ajantasaistettuja oppimateriaaleja tullaan käyttämään uuden oppikirjan toimittamisessa. Kirja tulee arvatenkin myyntiin, purjelentotoimikunta vastaa tästä osasta projektia, mitään jakamista ei tapahdu. Opiston verkkoteorikurssilaisille aineisto on toki sähköisesti saatavilla kurssimateriaalina.

Sen verran minulla on kokemusta asioiden saamisesta valmiiksi että kokeneet tai muutkaan tarkastuslentäjät tai opettajat eivät ihan nopeasti saa kasaan koekysymyksiä (niissä on jonkin verran laadullisia kriteerejä). Vapaaehtoistyönä se voisi onnistua mutta ei ennen kesää (puhun tästä kesästä).
On totta, että vanhoja kysymyksiä pystyy hyödyntämään jonkin verran jos/kun rakennetaan viranomaiskokeita. Samoin tehtiin oppimateriaalien kanssa ja silti työmäärä oli melkoinen, siksi ollaan myöhässä. Oppimateriaalityötä ei tehty vapaaehtoisvoimin, siinä maksettiin jonkinlaisia korvauksia tuottajille. Ne olivat niitä tarkastuslentäjiä ja opettajia.

Siellä Kymin suunnalla on muistaakseni ollut joku ryhmähinta oppilaille. Se lienee ollut hyvä asia?

-M-
Pertti
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.01.2019 12:28

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos traficomin pitää toimia kokeiden pitäjänä, niin sillähän on jo valmis verkosto olemassa.
Ajovarman toimipisteitä löytyy melkein joka kylästä ja ne on tarkoitettu juuri tuollaisiin opinnäytekoettelemuksiin.
Trafin ei tarvitsisi kuin laajentaa omaa tuotettaan koskemaan myös ilmailun teoriaa.
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja PY »

Tulkitsevatkohan pykälänikkarit ( ”EASA fundamentalistit”) tuota asetustekstiä ”under the responsibility” taas Suomessa liian ahtaasti suorana ”sanakirjakäännöksenä ?

Viranomaisvaatuu on näet paljon laajempi käsite kuin se, että kuka istuu valvomassa koetta tai kuka tarkastaa koesuoritukset tai edes tekee kysymykset.

Tarkoitus lienee taata samantasoinen loppukoe kaikille ja siitä viranomainen vastaa.

Jos tarkoitus on, että viranomainen tekee kysymykset, valvoo kokeen ja tarkastaa sen niin, miksi sitä ei ole suoraan kirjoitettu ? Kysyn vaan.
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Pertti kirjoitti: Su 28.03.2021 09:46 Jos traficomin pitää toimia kokeiden pitäjänä, niin sillähän on jo valmis verkosto olemassa.
Ajovarman toimipisteitä löytyy melkein joka kylästä ja ne on tarkoitettu juuri tuollaisiin opinnäytekoettelemuksiin.
Trafin ei tarvitsisi kuin laajentaa omaa tuotettaan koskemaan myös ilmailun teoriaa.
Erittäin hyvä huomio! Kiitos tästä kommentista koko jäsenistön puolesta👍
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

PY kirjoitti: Su 28.03.2021 09:53 Tulkitsevatkohan pykälänikkarit ( ”EASA fundamentalistit”) tuota asetustekstiä ”under the responsibility” taas Suomessa liian ahtaasti suorana ”sanakirjakäännöksenä ?

Viranomaisvaatuu on näet paljon laajempi käsite kuin se, että kuka istuu valvomassa koetta tai kuka tarkastaa koesuoritukset tai edes tekee kysymykset.

Tarkoitus lienee taata samantasoinen loppukoe kaikille ja siitä viranomainen vastaa.

Jos tarkoitus on, että viranomainen tekee kysymykset, valvoo kokeen ja tarkastaa sen niin, miksi sitä ei ole suoraan kirjoitettu ? Kysyn vaan.
Kiitos Paavali osuvasta huomiosta mitä "under the responsibility" pitää sisällään. Samaa mieltä ollaan täällä kaakonkulmallakin. DTO, joka on viranomaisen nimenomaisesti kolutustehtävään asettama toimija, voi varmasti olla juurikin se vastuuta kantava purjelentoteoriakokeiden valvoja.
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Hatakka
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Vaikka tuo ”viranomaisen vastuun alaisena” mahdollistaisi teoriakokeiden järjestämisen jonkin muun tahon kuin Traficomin toimesta, ei kokeita voinne kuitenkaan koulutuksesta vastanneen DTO:n (”kerhon”) järjestettäväksi antaa. Asetuksen mukaan oppilaan teoriatiedon arviointi on tavallaan kaksivaiheinen; ensimmäisessä vaiheessa DTO arvioi koulutuksessa saavutetun osaamisen ja suosittelee oppilasta teoriakokeeseen. Ilman DTOn suositusta ei oppilas voi varsinaiseen teoriakokeeseen osallistua (SFCL.135 b, alakohta 2). Asetus on ainakin minun mielestäni kirjoitettu niin, että kouluttava taho ei voi olla (viranomais)kokeita pitävä taho.

Matti toi tuolla aiemmin esille myös sen olennaisen seikan, että EASA-maailmassa teoriatietojen yleiset oppiaineet hyvitetään täysimääräisesti muihin lupakirjaluokkiin siirryttäessä. Olettaisin, että näiden oppiaineiden kokeissa käytetään myös samaa kysymyspankkia, lupakirjaluokasta riippumatta.


Markus
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Markukselle kiitos noiden pointtien esille tuomisesta.
Homma edellyttää nyt muiltakin hyvien ideoiden esittäjiltä perehtymistä tuohon EASA:n säädöstöön.

Markuksen kanssa olen samaa mieltä ja myös pelkään, että viranomainen saattaisi pahimmassa tapauksessa käyttää lentokoneluokan kysymyksiä yhteisissä oppiaiheissa. Se ei olisi edes linjassa SFCL:n kyseisiin aiheisiin kirjoitettujen vaatimusten kanssa (mm. radiosuunistukseen liittyviä kysymyksiä). Toivotaan ettei näin käy.

SFCL:n arvostelussa kannattaa muistaa, että sen pahimmat harharetket on onnistuneesti eurooppalaisten purjelentojärjestöjen toimesta onnistuttu saamaan yleisesti muissa maissa hyväksytylle ja toimivalle tasolle. Meillä tuskin täällä Suomessa on sellaista parempaa tietoa ja taitoa joka antaisi eri oikeuksia. Paavalilla oli hyvä pointti siinä, että säädkset kannattaa lukea oikein. Tähän toki lisäisin sen, että ne kannattaa lukea. Ihan kaikki kirjoittajat eivät tässä ketjussa ehkä ole tutustuneet siihen miten homma oikeasti menee.

Näin pääsiäisen alla ehdotan että pannaan jäitä hattuun ja katsotaan saako edunvalvonta ja viranomainen yhteistyössä ainakin tälle kaudelle toimivan ratkaisun. Toiveita on.

-M-
Vastaa Viestiin