Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 333
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

On hurjaa menoa.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
t.a.t.u
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Matti Huoviala kirjoitti: Ti 21.09.2021 11:41 Tulkintasi on mielenkiintoinen mutta ymmärrän lähtökohdan. En ole varma onko traficomilla sama näkemys asiasta mutta siellähän näitän tietosuoja-asioita on ennenkin tulkittu aika vapaasti (esimerkkinä ajokorttitiedot).
Tässähän viranomainen toimittaa todistuksen koulutusorganisaatiolle, ei toisin päin.
Suomessa on ainakin SPL-kokeissa käytäntö ohjaamassa organisaatiota osalliseksi.
Traficomin sivulta : Hakija tai koulutusorganisaatio lähettää suosituksen kokeisiin erikseen osoitteeseen: teoriakokeet(at)traficom.fi.

Me emme Opistossa lähetä (ilman asianosaisen nimenomaista suostumusta) todistuksia viranomaiselle tai muuualle.

-M-
Moottorilentopuolella on varmaan jäänteitä kansallisten koulutusorganisaatioiden ajasta, jolloin koulutusorganisaatio ilmoitti oppilaan kokeisiin. Oppilas, jolla oli kaikki mahdolliset ja mahdottomat todistukset, ei voinut itsenäisestä ilmoittautua valitsemalleen koepäivälle, vaan ilmoittautumisen allekirjoitti koulutusoganisaation HT tai CFI. Tällöin päästiin vielä varmaan jollain konstilla tulkintaan, että tuloksetkin voi toimittaa koulutusorganisaatiolle.

Nyt, kun koulutusorganisaatio ei ilmoita oppilaita kokeisiin vaan oppilaat itse ilmoittavat itsensä kokeisiin, koulutusorganisaatio ei ole asiassa osapuoli, eikä koulutusorganisaation pitäisi voida mistään edes tietää, onko joku oppilaista esimerkiksi ilmoittautunut kokeisiin tai käynyt niissä ylipäätään, ellei sitten esimerkiksi asiakirjan aitouden tarkastamisen tai vastaavan syyn takia tilanne tule esiin.

Se, että organisaatio voi lähettää suosituksen kokeisiin suoraa Traficomille ei muuta sitä tilannetta, että hakija itsenäisesti ilmoittautuu kokeisiin. Aivan sama tilanne on lupakirjaa hakiessa, siihenkään ei kouluttajan pitäisi olla millään tavalla suoraa osallinen, koska kyse on hakijan ja viranomaisen välisestä hallintoasiasta, vaikka hakemuksessa käytettäisiin koulun X todistuksia hakemuksen osana.

Toki moni käytännön asia voisi hoitua sujuvammin jos tieto kulkisi myös suoraa viranomaiselta kouluttajalle, mutta joku ruksi tietojen luovuttamisesta pitäisi lisätä koeilmoittautumislomakkeeseen tätä varten. Maallikosta tuntuu siltä, ettei sen muutoksen pitäisi olla ylitsepääsemättömän hankala teknisesti, mutta...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 391
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

t.a.t.u kirjoitti: Ti 21.09.2021 22:59 Nyt, kun koulutusorganisaatio ei ilmoita oppilaita kokeisiin vaan oppilaat itse ilmoittavat itsensä kokeisiin, koulutusorganisaatio ei ole asiassa osapuoli, eikä koulutusorganisaation pitäisi voida mistään edes tietää, onko joku oppilaista esimerkiksi ilmoittautunut kokeisiin tai käynyt niissä ylipäätään, ellei sitten esimerkiksi asiakirjan aitouden tarkastamisen tai vastaavan syyn takia tilanne tule esiin.

Toki moni käytännön asia voisi hoitua sujuvammin jos tieto kulkisi myös suoraa viranomaiselta kouluttajalle, mutta joku ruksi tietojen luovuttamisesta pitäisi lisätä koeilmoittautumislomakkeeseen tätä varten. Maallikosta tuntuu siltä, ettei sen muutoksen pitäisi olla ylitsepääsemättömän hankala teknisesti, mutta...
Olenkin tullut siihen tulokseen, että viranomainen voi (mielestään) soveltaa erilaisia säädöksiä haluamallaan tavalla.
GDPR tai muut sellaiset pikkujutut voi ohittaa sen kummemmin asiaa pohtimatta. Sama ei päde hallintoalamaiseen.

Usein ratkaisukin löytyisi läheltä, oli se sitten tietoluovutuksen salliva ruksi, tai kysyisi vaikka neuvoa sieltä missä osataan neuvoa.
Aina itse tehty ei ole paras jonka olen kyllä huomannut usein omakohtaisestikin.

-M-
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja PY »

Maassa on kymmeniä kokeneita purjelennonopettajia, jotka ovat kouluttaneet vuosikymmeniä ja
osaavat keskittyä oleelliseen.

Mikä estää Traficomia teettämästä muutamalla kokeneella ulkopuolisella ”vertaisarviointia” kysymyspankistaan ?

Tässä herää sivullisessa keskustelua seuraavassa jo epäillys, että asiaan liittyy mahdollisesti jotain poleemisuutta ?
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 333
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Kyllähän tämä vähän sivuaa aihetta: https://nordicgliding.com/robert-danewi ... a-hjaltar/
Hankalaa vierasta kieltä mutta eiköhän suurin osa tuosta selviä, kun enklanniksi voipi sivulla suoraan kääntää.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Jore
Viestit: 28
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Onko tietoa kuinka monta uutta purjelentäjän lupakirjaa saatiin kuluneella kaudella Suomeen?
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
tapsa k
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:35

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja tapsa k »

Tarkoittanet uudella teoriakokeella suoritettuja lupakirjoja. Omassa kerhossani valmistui kaksi vanhoilla teorioilla. Uudet teoriat taas karkottivat ainakin yhden oppilaan, toinen roikkuu vielä mukana. Molemmilla on kerhon antamat teoriat tentitty ja lentäminen sujuu jo lähellä lupakirjatasoa, mutta odotellaan vielä kokeiden kohtuullistumista.

Koronarajoitusten vuoksi parilla oppilaalla pääsi vanhan mallin mukaiset teoriat vanhenemaan. V-käyrä saattaa olla niin pahalla tasolla, ettei kurssi jatku. Myös pari opettajaa on lehtoroinut koronatilanteen takia liian vähän ja tarvitsee tarkkarin. Toivottavasti motivaatio on tallella.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 333
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Onhan tää hitto, jos lajiin pariin pyrkivät on enemmänkin "saa nähdä riittääkö motivaatio", "v-käyrä on korkeella" ja "odotellaan kokeiden kohtuullistumista" ja mitä näitä nyt tossa oli... hurjaa on meno :evil:
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Jore
Viestit: 28
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/T ... ewLayout1/

Tämä sisältää niin vanhoilla kuin uusillakin teoriakokeilla valmistuneet...
2021 antoi 14 uutta purjelentolupakirjaa...
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Hatakka
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 26.01.2007 16:17
Paikkakunta: EFOP / EFTU

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hatakka »

Jore kirjoitti: Ti 23.11.2021 12:19 2021 antoi 14 uutta purjelentolupakirjaa...
Tilaston mukaan huonoin tulos 46 vuoteen. Todennäköisesti joutuu menemään vielä kauemmas historiaan löytääkseen vastaavia lukuja, nuo Traficomin tilaston alkupään (1962-1976) lupakirjamäärät eivät näytä lainkaan todellisilta.
Liitteet
Purjelentolupakirjat_1962-2021.png
Purjelentolupakirjat_1962-2021.png (23.31 KiB) Katsottu 412 kertaa
Joakka
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.02.2008 17:48
Paikkakunta: EFVA/EFME/EFKA

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Joakka »

Jore kirjoitti: Ti 23.11.2021 12:19 https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/T ... ewLayout1/

Tämä sisältää niin vanhoilla kuin uusillakin teoriakokeilla valmistuneet...
2021 antoi 14 uutta purjelentolupakirjaa...
Ihmettelin aluksi, miksi "Purjelentäjä (moottoripurjekoneet)" ei näytä tälle vuodelle mitään, kunnes alaviitteestä selvisi, että tuolla tarkoitetaan vain MGPL-lupakirjaa. Lukumäärä 14 siis näyttäisi sisältävän myös ne SPL+TMG -lupakirjat, joidenka oikeudet on lupakirjan XIII (sivu 3) ja XII (sivu 4) -kohdissa rajattu vain TMG-mopuihin. Alaviitteen mukaan "Purjelentäjä (purjekoneet)" tosiaan sisältää GPL, LAPL(S) ja SPL -lupakirjat, joten sieltä ne valmistuneet mopuoppilaatkin sitten oletettavasti löytyvät.

Tänä vuonna tiedän ainakin kolmen henkilön saaneen SPL+TMG -lupakirjan "SFCL.150d) Only TMG privileges/Lupakirjan oikeudet voimassa vain TMG ilma-aluksella" -rajoituksella, sekä yhden TMG-laajennuksen olemassaolevaan SPL-lupakirjaan. Nuo kolme 'zero to SPL+TMG' -oppilasta saivat kaikki lupakirjan kansallisella teoriatodistuksella.

Tämä pursi- ja mopulupakirjojen yhdistäminen saman otsikon alle saattaa jonkin verran vaikeuttaa tilastojen tulkintaa.
Vastaa Viestiin