Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Jives
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jives »

Kaitsu M. kirjoitti: Pe 02.04.2021 09:02 Kuis ylioppilaskokeet? Kuka ja millä vehkeillä? Minkälaisen "kokeenvalvojakoulutuksen" opettajat saa? Näyttäkää mulle se sisältö-osa ja vaatimukset luokio-opettajan koulutuksesta. Ja eikö kokeen voi tehdä omalla tietoneelle? En tiedä mutta näin olen ymmärtänyt.
Ylioppilaskoe tehdään omalla koneella, MUTTA sitä varten kone täytyy käynnistää sitä varten tehdyllä käyttöjärjestelmällä, Abitilla. Abit maksoi 14 miljoonaa euroa. Ei ihan halpa koejärjestelmä sekään.

Niin ja lisäksi pitää tietenkin ostaa se oma kone, että voi tehdä ylioppilaskokeen. Kyllähän siitäkin oli aikoinaan paljonkin nurinaa, että se nostaa paljon lukio-opiskelun hintaa ja aiheuttaa eriarvoisuutta eikä kaikilla ole enää varaa opiskella lukiossa. Itse kokeet maksavat vain 14 € + 28 € / aine.

https://www.ylioppilastutkinto.fi/yliop ... astutkinto

Valvojan ohje yms. löytyvät täältä.

https://www.ylioppilastutkinto.fi/maara ... -ja-ohjeet
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 488
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja kristian »

Kaitsu M. kirjoitti: Pe 02.04.2021 09:02 Me "laji-ihmiset" täällä keskenämme höpisemme, perustelemme (ja jo suunnittelemme!) ja väittelemme että kuka ja millä ”koulutuksella ja valtuuksilla” voi valvoa kokeita. Tai minkälaisilla siihen hyväksytyillä tietokoneilla niitä voisi tehdä. Voi luoja meitä auttakoon, alas on vajottu.

Kuis ylioppilaskokeet? Kuka ja millä vehkeillä? Minkälaisen "kokeenvalvojakoulutuksen" opettajat saa? Näyttäkää mulle se sisältö-osa ja vaatimukset luokio-opettajan koulutuksesta. Ja eikö kokeen voi tehdä omalla tietoneelle? En tiedä mutta näin olen ymmärtänyt. Siinä sentään ollaan ”pääsykokeissa elämään”, mikä on vähän isompi juttu kun purjelentokoneen ohjaaminen. Vähän suhteellisuuden tajua näihin höpinöihin. Tai miettikääpäs, että perheen saa perustaa ja lapsia tehdä ilman mitään kokeita. Huimaa hommaa.

Purjelennon ei tarvitse eikä pidä olla ilmaista. Täysin turhia ja perusteettomia tuulesta temmattuja ”jostain vaan syntyviä” kuluja ei voi eikä tarvitse hyväksyä. Purjelentäminen purjelentokoneella on niin helvetin hienoa hommaa, että pelkästään sen takia sen puolesta voi tapella verissä päin. Enkä toisaalta sano, että kaikki säätely on pahasta. Joku tolkkuhan näissä pitäisi olla.
Hyvä Kaitsu, juuri näin. Homman tarkoituksena on kouluttaa ihmiset lentämään purjelentokonetta. Tässä alkaa suhteellisuudentaju olla kateissa.

Teoriakokeet voisi aivan hyvin järjestää valvomattomana simppelillä nettilomakkeella siten että oheismateriaalin käyttö olisi sallittua. Tätä varten voi esim. hyväksymisrajaa nostaa hieman tai vaikeuttaa kysymyksiä. Näin Traficom järjestää mm. ARC lentokelpoisuustarkastajan valtuutukseen vaadittavat teoriakokeet tälläkin hetkellä.
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

kristian kirjoitti: Pe 02.04.2021 13:41 Teoriakokeet voisi aivan hyvin järjestää valvomattomana simppelillä nettilomakkeella siten että oheismateriaalin käyttö olisi sallittua. Tätä varten voi esim. hyväksymisrajaa nostaa hieman tai vaikeuttaa kysymyksiä. Näin Traficom järjestää mm. ARC lentokelpoisuustarkastajan valtuutukseen vaadittavat teoriakokeet tälläkin hetkellä.
Tämän tyyppisten kokeiden onkin tarkoituksenmukaista olla open book -kokeita, sama koskee myös monia vastuuhenkilökokeita, jotka toteutetaan samalla tavalla. Sen sijaan lentäjän osaaminen lentotoimintaan liittyvän tietämyksen ja ymmärryksen osalta ei voi olla lähdemateriaalin ja "etsi" -toiminnon takana siinä toiminnassa, johon lupakirja oikeuttaa.

Kysymysten "vaikeuttaminen" ei olisi millään tavalla tarkoituksenmukaista, vaan niillä on tämän tason kokeissa tarkoitus mitata pääasiassa sitä ydintietämystä asioista sen sijaan, että kysyttäisiin esimerkiksi jotain yksittäisiä asetuksen knoppeja, joiden puutteellinen tai virheellinen ymmärtäminen ei todennäköisesti vaikuta vakavasti lentoturvallisuuteen.

Part-SFCL:n valmisteluasiakirjojen yhteydestä en löytänyt viranomaiselle annettua kommenttia, jossa olisi ehdotettu esimerkiksi valvotun loppukokeen sijaan valvomatonta simppeliä nettilomaketta.

Ihan hirveästi en laittaisi paukkuja asiasta valittamiseen enää tässä vaiheessa, vaan keskittyisin siihen, miten tästä päästään eteenpäin mahdollisimman järkevästi. Henkilökohtaisesti en kykene näkemään tätä kokeiden tekemistä niin katastrofaalisena ongelmana lajille kuin mitä moni muu näkee, se on ollut esimerkiksi LAPL(A):ta ja PPL:ää varten aivan vakiintunut käytäntö ja siitä on selvitty ympäri Suomen. Ainakaan näistä kokeista syntyvää haittaa tai vaivaa ei kannata lähteä paisuttelemaan potentiaalisille kurssilaisille, sitä kun tekee tarpeeksi, niin aivan varmasti se nostaa kynnystä hommaan ryhtymiseen. Jollekulle, joka ei tiedä aiheen historiasta, viranomaiskokeet saattavat tuntua täysin loogiselta osalta lupakirjaprosessia.
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

t.a.t.u kirjoitti: Pe 02.04.2021 14:41 Jollekulle, joka ei tiedä aiheen historiasta, viranomaiskokeet saattavat tuntua täysin loogiselta osalta lupakirjaprosessia.
Ei varmasti tunnu jos yht'äkkiä purjelentokurssin hinta nousee kymmeniä prosentteja, joka rahassa tarkoittaa 1000€!
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Jore kirjoitti: Pe 02.04.2021 19:07
t.a.t.u kirjoitti: Pe 02.04.2021 14:41 Jollekulle, joka ei tiedä aiheen historiasta, viranomaiskokeet saattavat tuntua täysin loogiselta osalta lupakirjaprosessia.
Ei varmasti tunnu jos yht'äkkiä purjelentokurssin hinta nousee kymmeniä prosentteja, joka rahassa tarkoittaa 1000€!
LVM:n asetuksen 974/2020 liiteen kohdan 2.1.2 mukaisesti muu kuin ATPL, CPL tai IR-teoriakoe maksaa 33 euroa / kpl. Oppiaineita on 9 kpl, eli jos kokeita ei kaikkia reputa kahta kertaa ennen läpäisyä, niin kustannus on n. 300 euroa, ei 1000 euroa. Joka ei historiasta tiedä, ei myöskään tiedä hinnan nousseen.

Miten onhaan saatu moottorilennon LAPL- tai PPL-lupakirjoja ikinä koulutettua kerhoissa...
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

t.a.t.u kirjoitti: La 03.04.2021 22:35
Jore kirjoitti: Pe 02.04.2021 19:07
t.a.t.u kirjoitti: Pe 02.04.2021 14:41 Jollekulle, joka ei tiedä aiheen historiasta, viranomaiskokeet saattavat tuntua täysin loogiselta osalta lupakirjaprosessia.
Ei varmasti tunnu jos yht'äkkiä purjelentokurssin hinta nousee kymmeniä prosentteja, joka rahassa tarkoittaa 1000€!
LVM:n asetuksen 974/2020 liiteen kohdan 2.1.2 mukaisesti muu kuin ATPL, CPL tai IR-teoriakoe maksaa 33 euroa / kpl. Oppiaineita on 9 kpl, eli jos kokeita ei kaikkia reputa kahta kertaa ennen läpäisyä, niin kustannus on n. 300 euroa, ei 1000 euroa. Joka ei historiasta tiedä, ei myöskään tiedä hinnan nousseen.

Miten onhaan saatu moottorilennon LAPL- tai PPL-lupakirjoja ikinä koulutettua kerhoissa...
Teoriakurssi 540€, (mahdollisesti testikokeet malmilla suion tiloissa eli matkat???), kokeet malmilla tai Rovaniemellä 300€ + matkat mahdollisine yöpymisineen. Näillä päädytään jo yli 1000€...
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Ihan sama onko kokeen/kokeiden hinta 30 egee, 300 egee vai 1000 egee. Se on turhaa ja liikaa kun vallan hyvin ilmankin voitas elää.

”Työhän lennätte monen sadan tonnin vehkeillä niin eihän toi 300 egee nyt ole juttu eikä mikään”. No vaikka sen suhteuttaa ihan mihin vaan, se on edelleen 300 egee liikaa ja turhaa. Joku JS-VentusAS -pilotti ostaa kaudessa tusinan kymmenen kertaa kalliimpia mittareita ja muita härpäkkeitä mutta silti toi 300 euroa on turhaa ja liikaa. Vähän kun naaman pakkelointi ja hiusten harjaaminen valtion rahoilla muutamalla tonnilla perustellaan, että ”eihän se valtion budjetissa ole paljon”. Ei niin mutta se on muutama tonni turhaa ja liikaa. Katson olevani suht aktiivinen purjelennon harrastaja ja mun koko viime vuoden hinaukset maksoi noin 300 euroa. Lensin yli 100h. Mitäs jos noi koemaksut suhteutaa tähän? Onko OK?

Ei niiden kokeiden pitämiseen aikuisten oikeesti tarvittaisi erikseen hyväksyttyjä tietokoneita ja erikseen leimattuja ilmailukoe-valvojia. Paperiprintti ja lyijykynä riittää. Ja valvojakin voi olla aivan kuka tahansa, jos lähdemateriaalia saa kerran käyttää niin lunttaaminenkaan ei ole vaara.

Vähän sama kun ilma-alusrekisteriä ja sen aiheuttamia kustannuksia perustellaan, että kun sinä on eritysvaatimuksia ja semmonen pitää luoda ja se tulee siksi kalliiksi kun koneita ja suorituksia on niin vähän. Kaikki mitä on vähän on kallista jos niin halutaan. Mutta tarvitaanko?
- Tieliikenteessä käytettävän kevytperävaunun omistajavaihdos: 2 euroa 70 centtiä, rekisteröimistodistus ilmatteeks. Ei vuosikuluja.
- Hupi- ja huumorilentotoimintaan käytettävän purjelentokoneen omistajanvaihdos: rekisteröintipäätös 150 euroa ja rekisteröimistodistuksen tulostus 60 euroa. Ja sit vielä se, että se vekotin pysyy siellä rekisterissä maksaa 60 euroa vuodessa ja sit tulee vielä 100 euron lentokelpoisuuden valvontamaksu per vuosi.
Tämmönen nielaissaan ihan ”klunks” vaan. Ruutuvihko purjekonerekisterin ylläpitoon riittäisi aivan hyvin. Vihko maksaa Suomalaisessa pari euroa. Loppuun jäädä monta sivua käyttämättä eli kasvuvaraa vaikka siihen alkuun napoo kaik Suomen purjekoneet.

Mutta takaisin koe-asiaan.

On päivänselvä fakta, että liian moni tuttu ja erittäin hyväkin tuttu on kuollut purjelento-onnettomuuksissa. Jokainen onnettomuus on liikaa. Mutta en silti usko, että historian ”väitetyt huonot kokeet, huonot ”koeprosessit” ja huono kokeiden valvonta” olisi ollut näissä merkittävänä osatekijänä. Tai toisin päin, että yksikään ei toistuisi jos peruskurssin kokeita nyt muutetaan tai niitä valvoisi joku siihen erityisen pätevyyden saanut ja tietsikat olisi ”Windows Aviation” -tuoteperheestä ja käynnistystikku Bill Gatesin haamun suunnittelema. Tai että kun niistä kokeista maksetaan 30 euroa per oppiaine olisi joku autuaaksi tekevä, että kokeet ja lopputulema paranee sitä myöten. Satuin näkemään yhden dronetentin kokeen. Siinä kysytään ”Kuka julkaisee Suomessa AIPn?” Tärkeää? Olisiko tärkeämpää ehkä kysysä ”Mistä löydät ajantasalla olevan AIP:n?”. Voin vastata: ”Internetistä”. Oikein, täydet pisteet.

Koska dronehommiin vaaditaan noi tentit ja laitteiden rekiströinnit yms jne, en moiseen puuhaan ala. Moniko miettii purjelennosta samaa?

Myydään koneet ja pidetään hiivatinmoiset peijaiset. Olis ainakin hetki kivaa.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Jives
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jives »

Jore kirjoitti: Su 04.04.2021 00:46 Teoriakurssi 540€, (mahdollisesti testikokeet malmilla suion tiloissa eli matkat???), kokeet malmilla tai Rovaniemellä 300€ + matkat mahdollisine yöpymisineen. Näillä päädytään jo yli 1000€...
Onkos teoriakurssi ollut aiemmin 0 € tai onko sen hinta tuplaantunu vuoden sisällä? No eihän nytkään ole pakko valita kalleinta, kun saa esim. 150 € teoriakurssin.

Tuo on toki järjetöntä, että ei voi kokeita suorittaa muualla kuin Helsingissä tai Rovaniemellä. Siitäkin huolimatta, että "vanhaan hyvään aikaan" medikaalin sai vain Helsingistä. Vaan ehkäpä tämä tästä parin vuoden päästä helpottuu ja halpenee.
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Kaitsu M. kirjoitti: Su 04.04.2021 11:23 Ihan sama onko kokeen/kokeiden hinta 30 egee, 300 egee vai 1000 egee. Se on turhaa ja liikaa kun vallan hyvin ilmankin voitas elää.
Ei voida, koska ilman kokeita ei tule uusia lentäjiä nykyisellä EU-lainsäädännöllä, josta on ihan turha vetää itkuraivareita tällä foorumilla, kun se ei auta yhtään mitään.
Kaitsu M. kirjoitti: Su 04.04.2021 11:23 Siinä kysytään ”Kuka julkaisee Suomessa AIPn?” Tärkeää? Olisiko tärkeämpää ehkä kysysä ”Mistä löydät ajantasalla olevan AIP:n?”. Voin vastata: ”Internetistä”. Oikein, täydet pisteet.
Voisi tehdä ihan hyvää monelle purjelentäjällekin tuon kysymyksen esittäminen, niin kenties päästäisiin hiljalleen eroon niistä kuvitelmista, että AIP olisi viranomaisjulkaisu tai että lennonjohto on viranomaistoimija.
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Jore kirjoitti: Su 04.04.2021 00:46 Teoriakurssi 540€, (mahdollisesti testikokeet malmilla suion tiloissa eli matkat???), kokeet malmilla tai Rovaniemellä 300€ + matkat mahdollisine yöpymisineen. Näillä päädytään jo yli 1000€...
SUIO:lla ei ole yksinoikeutta teoriakurssin järjestämiseen nyt, eikä ollut ennenkään. Esimerkiksi koko Suomessa suoritettavissa oleva (jo alkanut) "etä"kurssi 150 euroa: https://pik.ayy.fi/wordpress/koulutus/p ... rjakurssi/

PIKin GPL-teoriakurssi maksoi saman verran myös vuonna 2007, kun sen itse kävin (joskin inflaation takia teoriakurssin hinta on itseasiassa laskenut, nykyhinta vuoden 2007 hintatasolla on 126,50 euroa).

Kouluttaja päättää itse siitä, missä ja miten järjestää omat tasokokeensa.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Nykyistä EU-lainsäädäntöä siis ei ole mitään mahdollisuutta muuttaa? Ikinä?
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Kaitsu M. kirjoitti: Ma 05.04.2021 22:21 Nykyistä EU-lainsäädäntöä siis ei ole mitään mahdollisuutta muuttaa? Ikinä?
Tottakai on, mutta ei tulevaksi kesäksi, eikä välttämättä edes seuraavaksi. Vaihtoehdot on joko sopeutua tilanteeseen ja keksiä keinot, tai lopettaa kouluttaminen. Sillä, miten asia esitetään lupakirjakurssin suorittajalle, on valtava merkitys sille, miten vaikeana/helppona tai tarpeellisena/turhana kurssilainen asian henkilökohtaisesti kokee. Ei kannata ajaa yhtään potentiaalista purjelentäjää lajin parista pois jo heti kättelyssä sillä, että ryhtyy esitelmöimään, kuinka perseestä EASA ja Traficom ja oikeastaan kaikki muukin on. Asiasta saa varmasti kehiteltyä ylitsepääsemättömän ongelman, jos niin haluaa, mutta lyhyellä aikajänteellä se ei johda yhtään mihinkään (hyvään).

Yksi asia on varma: tällä foorumilla tai vaikka pikkusaunassa asiasta avautuminen ei sitä tule muuttamaan. SIL voi esimerkiksi omien jäsenyyksiensä kautta pyrkiä vaikuttamaan asiaan EASA:ssa joka sitä lainsäädäntöä valmistelee, tai jos Traficom on samaa mieltä SIL:n kanssa ja pitää asiaa tärkeänä, niin myös Traficom voi tätä näkemystä EASA:ssa markkinoida.

Kun lukee valmisteluasiakirjoja, niin yhtenä syynä kokeiden pitämiseen on ajatusmalli siitä, että miten lupakirjaa saa laajennettua esimerkiksi moottorilentoon. Ennen Part-SFCL:ää oli mahdollista saada PPL(A) muuntojen kautta niin, ettei missään vaiheessa olisi tehnyt ainuttakaan viranomaiskoetta, ja tämän "reitin" EASA kai halusi kaiken muun ohella ns. tilkitä.

Ettei nyt vaan jää epäselväksi, niin en minä itsekään pidä tätä tilannetta hyvänä.
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

t.a.t.u kirjoitti: Ma 05.04.2021 19:18 SUIO:lla ei ole yksinoikeutta teoriakurssin järjestämiseen nyt, eikä ollut ennenkään.

Kouluttaja päättää itse siitä, missä ja miten järjestää omat tasokokeensa.
Opisto ei ole koskaan pyrkinytkään mihinkään monopoliasemaan purjelennon teoriakoulutuksessa. Kantamme on, että on vain eduksi lentokoulutusta haluaville että erilaisia kurssimuotoja on tarjolla (mm. Willen ihmettely).

Usean kerhon kanssa on myös tehty hyvää yhteistyötä etäteoriakurssien kanssa ja erilaisia ryhmähintojakin on listahinnan lisäksi yhteistyökumppanien kanssa sovittu.

Opiston koulutuskäsikirja sallii ns. koulun kokeiden pitämisen etäyhteydellä tietyin edellytyksin samoin kuin etäteoriakurssiin liittyvät luokkaopetuksetkin.

Matti Huoviala
Koulutuspäällikkö
Suomen Urheiluilmailuopisto Oy
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 488
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja kristian »

EASA-kritiikistä. Harrastajilla on ollut todella iso vaikutus EASA-määräysten valmisteluun, tosin valitettavasti vasta ongelmia korjatessa, ei niitä ensimmäisiä pykäliä aikanaan luodessa, ja noissa kuvioissa mukana pyörivät lukevat tätäkin ketjua. EASAsta on tullut aivan järjettömiä määräyskokonaisuuksia joita on muutettu yllättävän nopealla aikataululla vähemmän järjettömiksi (mm. EASAn Sailplane Rule Book). Yhtälailla esim. Traficomin maksuasetuksiin on (joskus) saatu halvennuksia pitämällä asiaa esillä.

Aina voidaan ottaa mukisematta vastaan kaikki mitä ylhäältä annetaan, mutta tosiasia on että jos näin olisi aina toimittu, homma olisi nyt ihan helkkaristi vaikeampaa ja kalliimpaa kuin se on. Sikäli kritiikkiä kannattaa ja pitää esittää eri foorumeilla, niin pikkusaunoissa kuin täällä. Ongelmat on tuotava tietoon, jonka jälkeen asioita voidaan muuttaa.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Nopeasti muutamia syitä miksi paasaan:
- maakunnassa kaukana kotoota 25:n minuutin taistelu 180m:stä 250m:iin ja sit nosto vähän voimistui ja pääsi lopulta maaliin
- useampaan kertaan maastolaskun jälkeen kylän ukkojen kanssa paskan puhuminen kylän keskikaljabaarissa (suosittelen ihan yleissivistyksenä, maailmankatsomus avartuu)
- sateen sattuessa reitille 180 astetta ympäri, tunti pakkia ja aikanaan uusi yritys, jo pääsi kuuron loputtua perille
- Suomessa 230km:n liito keskinopeudella 179km/h, kaartamatta kertaakaan nostossa
- loppuliu’un aloitus 120km:n päästä kotoota kun laskin näyttää noin 2000m plussaa (oli varaa koukata Botswanan kautta)
- n. 15km Hangon eteläpuolelle nostossa kaartaminen kun ro-ro -laivat puksuttaa alapuolella itään ja länteen
- Kaunissaaren kierto on aina myös upeeta
- parin tunnin lento käytännössä laskukierrosalueelle kentän vieressä, keskinosto 0,2m/s ja pilviraja 500 metriä
- Norjan takamettissä lumisessa mäensyrjässä rinnetuulessa taistelu puskaisessa nostossa ylös (vaihtoehtona lasku järven jäälle)
- illalla viimeisenä ilmassa ja katselet kenttää noin tunnin ajan ilmasta, mitään liikettä/liikennettä ei näy, radiosta ei kuulu mitään, laskeudut parhaaksi katsomallesi kiitoradalle ja kuinka ollakaan kuin tyhjästä ilmestyy kentän päällikkö toteamaan, että ”se rata on muutes suljettu”
- kisa- ja joukkuelippujen vahtiminen, pölliminen ja jopa palauttaminen
- samassa nostossa kun kelattiin merikotkan, Jussin, Nakin ja Saran kanssa (jaettu ilo on isompi ilo)
- räimäisy matalalla kentän yli ”harjoitusmaaliintuloa” ( ;-D ) tekevän toisen koneen perässä
- avustajana Afrikan sysimustassa illassa kone pellolla putkeen ja putken peräluukku kiinni muutamia sekunteja ennen helvetillistä hiekka- ja ukkosmyrskyä
- Päijänteen ylityksen jälkeen juuri ja juuri korkeus riittää kelin reunaan ja pääsee kuin pääseekin siitä tappelemalla ylös
- oppilaan kanssa ”laskuharjoituslennolla” shortseissa yli viiteen tonniin pilvessä ja kun oppilas kysyy, että ”onks tää aina tämmöstä?”
- no tietysti ne maisemat ja se rauhallisuus pilvinousujen jälkeen siivet ja kuomu umpijäässä
- Mommilan järven vakionosto järven rannasta, rantapuut heilui hurjasti ja laiturikin meinas lähteä järvestä, napattiin se nosto parista sadasta metristä
- kisalennolla kun pelastava nosto löytyy nippa nappa vain 50m kielletyn alueen rajasta
- seuraavana päivä nouset toisella alueella liian korkealle ja ”outlanding”
- loppuliuku viestilentokisoissa Lappeenrantaan kun matkustajat vilkuttaa vieressä finaalissa olevan ATR:n ikkunoista että ”moi vaan”
- yli 600km:n kisatehtävä kuivassa kelissä, tai oli yksi pilvi Taavetissa mutta ei se toiminut
- kevään ja syksyn muuttolintupuljat, ai että
- gintonicin hörppiminen Kuittisen kanssa kaksisteen Rietin ”Esson” pikkubaarissa kun sillä oli mennyt päivä pipariksi EM:issä ja se uhosi, että ”ens talvena näytetään” (ja sit se voitti MM:n)
- vintturihinauksesta suora huikkoliito kohti ”keliä” teemalla ”peltoon tai kiinni”, vajaasta parista sadasta nappasi…
- ennen lähtölinjan aukeamista kisoissa kaikkien muiden kisaajien päivittäisten radiokokeilujen jälkeen hihkaisu jaksolla avustajille, että ”mullakaan ei ole yhtään mitään asiaa”
- iso osa kisaajista huutelee vasta avustajille, että ”hakumatka lyhenee”, ne on kääntämässä jossain Taavetissa (?), me ollaan Antti T:n kanssa jo Hämeenlinnassa loppuliu’ussa, nyt menee hyvin 😉
- ulkomailla saunomisesta päätyminen paikallislehden etusivulle (Norja)
- kivitalon kokoisella Caterpillarilla kyyti maastolaskupaikalta ihmisten ilmoille ja puhelimen kuuluvuusalueelle Puolassa (pillarikuski oli umpikännissä)
- osallisuus EM-kisoissa kisan ennakkosuosikin saunottamiseen (seuraavana päivänä) peltoon
- olishan näitä…

Something to fight for!

Toivottavasti yksikään kolkyteuronen ei ole se raja, joka estäisi jonkun aloittamasta ja ehkä kokemasta jotain vastaavaa. Mutta voi olla, että on, kun niitä kolmekymppisiä ja muita pieniä rappusia on liian monta.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Kaitsu aika hienosti kuvasi purjelennon parasta olemusta. On helppo yhtyä noihin kokemuksiin omankin vähäisen uran muodossa.
Kun tunnemme Kaitsun mittavan uran purjelennon parissa ja laskemme yhteen vuodet ja kulutetun "purjelentorahan" niin millaisen prosenttiosuuden uskotte noiden koekolmekymppisten muodostavan tästä kokonaisuudesta tai vuositasolle jyvitettynä? Siis jos Kaitsu olisi joutunut sellaiset lunnaat aikanaan maksamaan.

Selvyyden vuoksi, mielestäni kaikki maksaa liikaa mutta ei mitään ilmankaan voi saada.
Kohtuus kaikessa, toiveissakin.

-M-
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Olen moneen otteeseen kirjoittanut täällä, että ei sitä kolmekymppistä voi verrata yhtään mihinkään. Ei se 30egee ole paljon mutta se ON LIIKAA. Ilmakin voitas elää. Voitas hoitaa itse.
Ja jos se 9 x 30e plus matkat muodostuu yhdellekään purjelentoa miettivälle junnulle (tai seniorille) kynnykseksi, että empä sit kuitenkaan aloita tai keskeytän, niin se on hiivatin paljon liikaa. Jää paljosta paitsi, mistä ei osaa tai tiedä unelmoidakkaan.
Noita kolmekymppisiä ja muita maksuja siitä ja tästä ja tosta kun heitellään sinne sun tänne niin niistä vaan kertyy. Senkin rahan vois ihan vaan vaikka LENTÄÄ.
Sit aikanaan voi lelut ja dingelidangelit ja reissut maksaa ihan mitä vaan. Mutta se on ihan eri juttu.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 488
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja kristian »

Kympit eivät meidän aktiivien harrastusbudjettia kaada, ongelma on enemmänkin siinä kun yrität myydä harrastusta uudelle nuorelle jolla on kolme kilpailevaa harrastusta samaan aikaan pohdinnassa. Kun siihen muutaman tonnin kurssin hintaan laitetaan 9 kpl viranomaiskokeita 270 eur tms., niin ei ole täysin poissuljettua että joku potentiaalinen harrastaja toteaa leijalautailun vaikuttavan houkuttelevammalta.

Voisin myös helposti samaistua johonkin pitkän linjan harrastajaan jolla on vielä oma kone pientä sunnuntailentelyä varten. Kun vuodesta toiseen maksat "lentokelpoisuuden valvontamaksua", "medikaalin kirjaamismaksua" ym. vastikkeettomia huviveroja tai tarpeettoman byrokratian kustannusrakenteita, niin kynnys laittaa pillit pussiin heti eikä kymmenen vuoden päästä on alhainen.

EDIT: Kaitsu laittoi samat ajatukset ennen kuin ehdin
Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kari K »

Hauskin on Traficomilta joku "Ilma-aluksen rekisterissäpitomaksu"...
Pysyy kai se siellä serverillä pitelemättäkin.

-K
RiikkaV
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 04.11.2019 14:59

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja RiikkaV »

Hei kaikki

Lukaisin tämän keskustelun nyt tänään (kiitti Kaitsu vinkistä), koska olen itsekin tässä x kuukautta taistellut ihan Ruotsissa myönnetyn SPLn ja suomalaisen medikaalin kanssa. Ei mennä siihen, kai se siitä selviää. Ja jos ei, niin ei mahda sitten mitään. Mutta tästä keskustelusta sellainen huomio, että täällä keskustelevat jo pitkään mukana olleet ja kokeneet harrastajat, joille historia on tuttu ja joille myös kustannusrakenne on tiedossa, vaikka kukaan ei pidäkään koko ajan nousevista kustannuksista.

Itse harrastan myös erilaisia ulkoilmalajeja, joiden harrastajille on mahdoton koittaa selittää purjelennon paperisotaa/paperisotakustannuksia mitenkään loogisesti. "Ilmailu nyt vaan on tosi hienoa" ei valitettavasti riitä. Ja näiden muiden lajien kanssa olemme kilpailutilanteessa harrastajista. Ja muiden ilmailulajien, joissa ei näitä vaatimuksia ole. Ei minulla tietysti ole mitään ratkaisua tähän, mutta ajattelin vain kommentoida, että lisääntyvä byrokratia/kustannukset on oikeasti valtava este, koska muitakin tosi hienoja harrastuksia, joissa itseään voi haastaa, on olemassa.

T. Riikka
Vastaa Viestiin