Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
ttmy
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 11.03.2003 07:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja ttmy »

Ruotsista kajahtaa. Segelflyget on nyt QE (Qualified Entity) joka voi järjestää ja vastaanottaa teoriakokeita.

https://nordicgliding.com/robert-danewid-vi-ar-en-qe/

Hauska sivujuonne on, että heidän on PAKKO ottaa maksu teoriakokeista. Toki suuruuden voi itse määrätä.


Teemu (tm)
RiikkaV
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 04.11.2019 14:59

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja RiikkaV »

Hei

Tuossa tekstissä ei kukaan maksun ottamiseen pakota, mutta homman kustannuksia ei muuten saada kasaan. Robban on kyllä pj:nä Ruotsissa jo vuosia ollut kovin selkeä sen asian kanssa, että purjelennon kustannukset tulee nousemaan, ja paljon, vaikka miten tehtäisiin omalla asiantuntevalla porukalla. Vähenevä joukko ylläpitää purjelentoliittoa, jolla on enemmän vastuuta. Porukka on pienentynyt jo pitkään 3-4 % vuodessa.

T. Riikka
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Vielä sellainen homma tiedoksi että jos kerhossa on niitä oppilaita, joilla lentokoulutus jäi kesken viime syksynä mutta teoriat oli tentittynä niin teoriat katsotaan vanhalla koulutuksella suoritetuksi ja todistus on voimassa kaksi vuotta kokeiden päivämääristä, siis kansallisen koulutuksen mukaisesti tehtynä. Näille, jotka siis jatkavat tänä vuonna lupakirjaan asti ei tule viranomaiskokeita.

Niiden oppilaiden osalta joilla ei ole teoriatodistusta ennen 8.12.2020 kirjoitettuna homma ei ole vielä tiedossa. Viranomainen on tehnyt hyvitysraportin joka julkaistaan kun EASA on sen hyväksynyt.

-M-
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Viranomaiskokeista lisätietoja
Traficom on päätynyt itse järjestämään purjelentolupakirjojen viranomaiskokeet. SIL/PT ja Opisto tarjosivat toisenlaista ratkaisua mutta se ei ainakaan vielä saanut toivottua vastaanottoa.
Traficom julkaiseen kokeista tietoja sivuillaan

https://www.traficom.fi/fi/purjelentaji ... oriakokeet

Paljon puhuttanut hinta laskutetaan kuudesta osakokeesta eli 198€. Kokeessa on siis ns. yhteiset aiheet (4kpl, yhteen niputettuna ilma-alusryhmäkohtaisia aiheita ja ilmeisesti vielä suunnistus omana kokeenaan).
Valitettavasti viranomainen ei ole antanut kysymyksiä julkisuuteen joten jäämme jännityksellä odottamaan kokeiden tasoa.
Asetuksen mukaan kysymyksiä tulisi olla vähintään 120 (kaikki aiheet yhteensä). Viranomaisen julkaisemassa purjelennon lähdeaineistoluettelossa on yli 2500 sivua joten kyllä siitä varmaan sen 120 kysymysta saa aikaiseksi.

-M-
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 187
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Jakakaapa kokemuksianne SPL viranomaiskokeista? Meidän kokemuksien mukaan kokeet ovat aivan hanurista.

Vaikeuksia tuottaa erityisesti Suoritusarvot ja lennonsuunnittelu. Useampi oppilas on joutunut yrittämään tuota koetta monta kertaa, joillakin on tullut 70% tulos jo kolmesti.

Kokeessa on useita kysymyksiä joissa on ihan ihmeellisiä vastausvaihtoehtoja joiden väliltä on pakko valita arvalla, ja neljästi väärin arvaaminen tuo 300 euron lisämaksun.

Esimerkkejä kysymyksistä:

-PIK20D:llä 700m korkeudessa 20km kentästä: Valmistaudutko maastolaskuun vai asetatko MC0 ja liidät kentälle?
-Mitä neuvoisit ensimmäiselle matkalennolle lähtijälle: Käytä jokainen nosto ylös asti / lennä vain tyynessä? (jälkimmäinen oikein)
-Mikä on oikea menettelytapa maastolaskussa: Arvioi korkeus ja laske pitkällä finaalilla/ tähtää kovapohjaiselle alueelle jotta kone on helpompi hakea pois / käytä standardipainetta ja arvioi korkeus ilmailukartasta/ käytä QFE paineasetusta.
-Kuormauslaskelmatehtävässä annetuilla arvoilla painopiste menee nippa nappa sallittuihin rajoihin, mutta oikea vastaus näyttää olevan "takarajalla tai liian takana - käytä lisäpainoja"
-Minkä MC-rengas kertoo: Tarkan nopeuden joka optimoi suorituskyvyn kyseiselle matkalennolle / Nopeusalueen jolla suoritusta voi optimoida?

Kysymysten asettelu ja vastausvaihtoehdot perustuvat oppilaiden muistikuviin ja kuulopuheisiin, joten eivät varmaan ole täysin tarkasti tuollaisia. Oikeita vastauksia ei tietenkään kerrota, vaan niitä on pitänyt yrittää päätellä oppilaiden tuloksia ristiin vertaamalla. Vain kaksi saa mennä väärin.

Oppilaat ovat tehneet oikaisupyynnön näistä tehtävistä mutta viranomainen on vastannut ettei ole aihetta oikaisuun. Kohta pitää varmaan pyytää valituskelpoinen päätös.

Kaikki oppilaista ovat lentäneet kurssin kokonaan ja oppineetkin aivan erinomaisesti. Olisi kiva saada näille tarkkarit lennettyä vielä tänä vuonna, mutta eipä meinaa onnistua kun tuosta yhdestä kokeesta pukkaa hylsyjä toistensa jälkeen ja uudet yritykset onnistuu aina kuukauden välein.

En perkele pääsisi tuosta kokeesta läpi varmaan itsekään. Onkohan jossain AMC:n liitteissä asetettu viranomaiselle vaatimus tehdä näistä kokeista mahdollisimman hankalia ja nöyryyttäviä, vai onko tämä vain kansallinen implementaatio?

Lauri
Viimeksi muokannut vostok, Ke 01.09.2021 11:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 187
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Millä tavalla voi ICAO plaanilomakkeessa merkata purjekoneen tyypin tyyppikohtaan?
a) - viivalla (tulee ilmi muista rekisteritiedoista)
b) rekisterinumerolla esim OH-123
c) GLID
d) purjekone

Olisi tämän voinut teoriakurssilla opettaa jos olisi tiennyt että tätä tullaan kysymään. Täytynee ensin opetella oikea vastaus itse.
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 499
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja kristian »

Valituskelpoinen päätös ja sitten prosessi pyörimään.

En kyllä pääsisi läpi minäkään tuosta kokeesta.

Ja sillä aikaa kannattaa iteroida se vastaus noihin hulluimpiin kysymyksiin ja opettaa suoraan "jos kysytään tätä, vastaa näin".
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Olisi ollut kohtuu hyvä idea kutsua vaikkapa 20 purjelennonopettajaa kokeisiin ennen kuin viattomat kurssilaiset altistetaan käytännössä mahdottomaan.

Totta puhuen, tilanne on täysin kestämätön ja viranomaisen täysin itsensä aikaansaama.
PPL/LAPL kokeissa koulun edustaja on voinut haastaa yksittäisten tehtävien arvostelun. Kas kun vaihtoehtoa ei ole tarjottu purjelentopuolelle?

-M-
Joakka
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.02.2008 17:48
Paikkakunta: EFVA/EFME/EFKA

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Joakka »

Olisin Laurin kertomista kysymyksistä tiennyt oikean vastauksen ainoastaan viimeiseen kysymykseen. Pitäisi varmaan huolestua, sillä olen ollut mukana kirjoittamassa kyseisen aineen oppimateriaalia eräälle suurehkolle koulutusorganisaatiolle.

Toivottavasti nämä teoriakoeongelmat saadaan korjattua pian. Tällä hetkellä kaikki tänä vuonna VLK:sta valmistuneet oppilaat ovat saaneet lupakirjoja vielä vanhalla kansallisella teoriatodistuksella, mutta ensi vuonna viranomaisen tenttiin menijöitä on sitten varmasti useampi. Ei oikein huvittaisi täältä asti lähettää oppilaita hylsytettäväksi.

Terveisin,
Joakim
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 187
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Matti Huoviala kirjoitti: Ke 01.09.2021 12:04 PPL/LAPL kokeissa koulun edustaja on voinut haastaa yksittäisten tehtävien arvostelun. Kas kun vaihtoehtoa ei ole tarjottu purjelentopuolelle?
Oppilas jos haastaa oman koetuloksen, vastaus on:

"Olemme tarkastaneet kysymyksen, vastausvaihtoehdot ja vastauksesi. Sen pohjalta koetulokseesi ei tule muutosta."

Onkohan tämä oikeasti ponnistettava hallinto-oikeuden kautta.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 351
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Pahaa unta. Onhan...

Heräsin. Ei taida olla. Voi hevonp.

Tästä koko koehässäkästä kyl varoitettiin. Ja nyt ollaan tässä.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja PY »

Kysymys koskee virkavastuuta ja asiakkaan oikeusturvaa, jos esimerkit pitävät paikkansa.

Eli ei ole kysymys pelkästään typeristä, säälittävistä ja naurettavista, mahdollisesti jopa vaaratilanteisiin ohjaavista tenttikysymyksistä.

Jos tenttitilaisuuksia on harvoin ja harvassa pisteessä se kielii myös viranomaisen kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta palvella asiakkaita.

(Muistelen kaiholla ilmailumääräysten tornitenttiä kotipaikkakunnalla, niin yksinkertaista).
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Merkillinen yhteensattuma että eilen kello 14.43 sain materiaalipyynnön traficomista:

"Olemme aloittaneet EASA SPL -organisaatioiden valvonnan EASA SPL -koulutuksen lähdettyä käyntiin. Siihen liittyen pyytäisimme teiltä SPL -teoriakoulutusmateriaaleja tarkastettavaksi seuraavista oppiaineista:

- 8. AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE, AIRFRAME AND SYSTEMS AND EMERGENCY EQUIPMENT. Viittaatteko lisäksi mistä kohtaa materiaalista löytyy ala-aihe 8.2 (System design, loads and stresses); ja

- 7. FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING. Viittaatteko tästä lisäksi mistä kohtaa materiaalista löytyy ala-aihe 7.1 (Mass and balance)

Jos teillä on käytössä etäopiskelu, johon sisältyy myös lähiopetusta, lähettäisittekö edellä mainitut materiaalit sekä etä- että lähiopetuksen osalta..."

Onkohan muillekin kouluttaville organisaatioille tullut?
Ihan hyvä että kouluja valvotaan. Itse epäilen (myös toivon) että viranomainen etsii myös oikeaa vaatimustasoa.
Me Opistolla olisimme kyllä tässä jälkimmäisessä tavoitteessa olleet valmiina avustamaan viranomaista ihan muutenkin.
Pyydetty aineisto on toimitettu.

Matti Huoviala
Suomen Urheiluilmailuopisto Oy
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

vostok kirjoitti: Ke 01.09.2021 09:57 Vain kaksi saa mennä väärin.
Onko tosiaan niin että viranomainen on laittanut kokeeseen vain 10 kysymystä jolloin tosiasiallinen osaamisvaatimus on 80% vastauksista oikein?
Ehdottomasti tulee olla 12 kysymystä jos 75% osaamisvaatimuksella pääsee läpi.
Toki asetuksessa on määritelty kysymysten minimimääräksi 10 osassa kokeista mutta jos matikkaa ei osata muualla...

-M-
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 187
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Matti Huoviala kirjoitti: To 02.09.2021 09:40
vostok kirjoitti: Ke 01.09.2021 09:57 Vain kaksi saa mennä väärin.
Onko tosiaan niin että viranomainen on laittanut kokeeseen vain 10 kysymystä jolloin tosiasiallinen osaamisvaatimus on 80% vastauksista oikein?
Ehdottomasti tulee olla 12 kysymystä jos 75% osaamisvaatimuksella pääsee läpi.
Toki asetuksessa on määritelty kysymysten minimimääräksi 10 osassa kokeista mutta jos matikkaa ei osata muualla...

-M-
Kyllä juuri näin on.

Myös Räyskälään on em. materiaalipyyntö tullut. Huojentavaa tietysti on että oppilaiden oikaisupyyntöihin on vastattu "Kyseisiin kysymyksiin voi löytää vastauksen nettisivuillamme olevasta suomenkielisestä materiaalista" (suora lainaus).
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja PY »

Kysymys on siis siitä, että viranomainen pitää yllä ”rulettia”, jossa vastaus on kylmä ei voittoa, asettakaa uudet panokset.

(Koulutusmateraalin valvonta ei poista miltään osin viranomaisen velvollisuutta vastata oikaisuvaatimuksiin, mikä koevastauksessa oli väärin ja mikä on oikea vastaus ja millä perusteella).
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 400
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

vostok kirjoitti: To 02.09.2021 11:01
Matti Huoviala kirjoitti: To 02.09.2021 09:40
vostok kirjoitti: Ke 01.09.2021 09:57 Vain kaksi saa mennä väärin.
Onko tosiaan niin että viranomainen on laittanut kokeeseen vain 10 kysymystä jolloin tosiasiallinen osaamisvaatimus on 80% vastauksista oikein?
Ehdottomasti tulee olla 12 kysymystä jos 75% osaamisvaatimuksella pääsee läpi.
Toki asetuksessa on määritelty kysymysten minimimääräksi 10 osassa kokeista mutta jos matikkaa ei osata muualla...

-M-
Kyllä juuri näin on.
Siinä tapauksessa mielestäni oikaisuvaatimus on hyvinkin perusteltu koska arvostelu on SFCL:ssä mainittua tiukempi.

Se viranomaisen julkaisema aineisto on siis yli 2500 sivua. Ihan pienen kapinan ainekset alkaa olemaan kasassa.
Viranomaisen aineiston varsinainen purjelentoa koskeva materiaali on FAA:n julkaisu. Satun tuntemaan jenkkikoulutusta jonkin verran. Kaikki sikäläiset menetelmät eivät ole euroopassa yleisesti käytössä.

-M-
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 187
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

Käytiin oppilaan kanssa Traficomilla tutustumassa väärin menneiden tehtävien arvosteluun. Suurimmasta osasta tehtävistä löytyi kuin löytyikin joku detalji tehtävänannossa jolla ihmeellinen oikea vastaus on perusteltu.
vostok kirjoitti: Ke 01.09.2021 09:57 -PIK20D:llä 700m korkeudessa 20km kentästä: Valmistaudutko maastolaskuun vai asetatko MC0 ja liidät kentälle?
Tässä oli tehtävänannossa annettu runsaasti reunaehtoja:
- Kyseessä on loppuliuku
- 5 kts myötätuuli
- Heikkoa kantavaa keliä
- Täydet vedet

Vastausvaihtoehtoina oli tuon "MC0 liito kentälle" lisäksi tarkempi "Lasket vedet pois koska kuiva kone nousee nostossa paremmin, ja MC0 liito kentälle", mikä on oikea vastaus. Tehtävästä on myös versio jossa korkeus on 400 m, tässä oikea vastaus lienee maastolaskuun valmistautuminen. Huomattavaa on että PIK20 suoritusarvoja ei ole tehtävän liitteenä, vaan liitoluku pitäisi muistaa ulkoa.

Aloittelevalle pilotille aivan käsittämätön skenaario kyseltäväksi.
vostok kirjoitti: Ke 01.09.2021 09:57 -Kuormauslaskelmatehtävässä annetuilla arvoilla painopiste menee nippa nappa sallittuihin rajoihin, mutta oikea vastaus näyttää olevan "takarajalla tai liian takana - käytä lisäpainoja"
Tässä kuormausta piti tihrustaa skannatuista ja uudelleen tulostetuista massa/massamomenttikuvaajista. Annetuilla arvoilla (varsin köykäinen pilotti ja täydet vedet) painopiste on takarajan sisäpuolella. Kuitenkin jos kuormauksen laskee vielä kuivalle koneelle, mennään takarajasta yli.

Ihan validi pointti, mutta voin taata etten olisi itsekään sitä rajallisen ajan koetilanteessa hoksannut ottaa huomioon. Oikeassa lennonvalmistelussa toivottavasti olisin.
vostok kirjoitti: Ke 01.09.2021 09:57 -Minkä MC-rengas kertoo: Tarkan nopeuden joka optimoi suorituskyvyn kyseiselle matkalennolle / Nopeusalueen jolla suoritusta voi optimoida?
Tässä jälkimmäinen vastaus on oikein tuon ensimmäisen sanamuotojen takia. En ole kyllä jälkimmäisenkään sanamuodoista ihan samaa mieltä. MC-rengas kun ei kerro mitään nopeusaluetta. Sellaisen saattaa tietysti voida päätellä mittaria seuraamalla.

Lisäksi oli yksi kysymys jota en laittanut tuohon ylle:

Mitä ei voi suoraan lukea polaarikäyrästä?
- Pienin vajoamisnopeus
- Pienin lentonopeus
- Liitoluku
- Suurin sallittu nopeus

Oikea vastaus ei ole liitoluku, koska sitä ei voi suoraan lukea polaarista vaan vasta kun piirretään tangentti. Oikea vastaus on suurin sallittu nopeus. En ole tästäkään ihan samaa mieltä. Täytyypä käydä vähän manuaaleja lävitse ja katsoa miten VNE mahtaa olla niihin merkattu.

Kaiken kaikkiaan osa kysymyksistä on varsin hanurista. Kysymysten pitäisi olla sellaisia ettei tarvitse miettiä mikä kompa erottaa kaksi vastausvaihtoehtoa toisistaan, vaan sellaisia että kysyttävän asian tuntemuksella oikean vastauksen osaa valita heti. Hyvät väärät vastaukset on sellaisia joita asiaa kokonaan tietämätön saattaisi valita.

Lisäksi kävi ilmi että AMC1 SFCL.135 tosiaankin näyttää määräävän että kysymyksiä täytyy osassa aineista olla tasan 10, vaikka itse määräysteksti edellyttää hyväksytylle suoritukselle vähintään 75% oikeita vastauksia.
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 187
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja vostok »

vostok kirjoitti: Pe 10.09.2021 09:18 Lisäksi oli yksi kysymys jota en laittanut tuohon ylle:

Mitä ei voi suoraan lukea polaarikäyrästä?
- Pienin vajoamisnopeus
- Pienin lentonopeus
- Liitoluku
- Suurin sallittu nopeus

Oikea vastaus ei ole liitoluku, koska sitä ei voi suoraan lukea polaarista vaan vasta kun piirretään tangentti. Oikea vastaus on suurin sallittu nopeus. En ole tästäkään ihan samaa mieltä. Täytyypä käydä vähän manuaaleja lävitse ja katsoa miten VNE mahtaa olla niihin merkattu.
Tähän vähän konkretiaa.

PIK20D polaari Traficomin sivuilta löytyvästä lento-ohjekirjasta (Huom. tämä kuuluu siis viranomaiskokeiden koealueeseen!!)

https://i.imgur.com/hIGN7Rz.png

PIK20D VNE on 292 km/h.

LS8 manuaalista.

https://i.imgur.com/y0Mb0ua.png

Ironisesti tuostakaan ei voi päätellä suurinta sallittua nopeutta (280) mutta liitoluvun kylläkin voi lukea ihan suoraan kun on erikseen siihen piirretty.

Eiköhän tässä ole riittävästi perusteita oikaisuun.
t.a.t.u
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Mielenkiintoista. Kun EASA on päässyt raskaammissa kokeissa eroon tyyppikohtaisista kysymyksistä ECQB:ssa ja Traficomikin on käsittääkseni nimenomaisesti ohjeistanut, että mitään tyyppikohtaista asiaa ei saa kysyä esimerkiksi IR- tai ATPL-tasokokeissa koululla (koska eivät kuulu millään tavalla koulutettavaan asiaan, kun kyse ei ole tyyppikurssista), niin nyt sitten Suomessa on keksitty, että kysytään tyyppitietämystä viranomaisen loppukokeissa.
Lisäksi kävi ilmi että AMC1 SFCL.135 tosiaankin näyttää määräävän että kysymyksiä täytyy osassa aineista olla tasan 10, vaikka itse määräysteksti edellyttää hyväksytylle suoritukselle vähintään 75% oikeita vastauksia.
75 % kysymyksistä oikein vai 75 % pistemäärästä oikein? Eli onko näissä kokeissa mahdollista pisteyttää kysymyksiä eri tavoin, kuten ECQB:n kysymyksissä on tehty.
Vastaa Viestiin