Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Tuo Kaitsun mainitsema teoriakoesysteemi on hämmästyttänyt ja kummastuttanut. Mielestäni tämä kissa pitää nostaa pöydälle...
Onko ihan totta että purjelennon teoriakokeet pitää suomessa v 2021 käydä tenttaamassa viranomaisella joko helsingissä tai rovaniemellä à 30€kpl + matkakustannukset mahdollisine hotelliyöpymisineen? Kivikauteenko ollaan palattu? Tämä käytäntö tiputtaa ISON joukon, etenkin nuoria kurssilaisia pois rakentavan harrastuksen piiristä.
Varmasti tähän löytyy virkamiesmäinen johdonmukainen selitys, mutta onko tässä mitään järkeä!?! Sahata nyt oksaa poikki jolla istuu, mutta väärältä puolelta...
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Avatar
asko
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 28.12.2004 15:37
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja asko »

Juu, vaikeaksi on tehty pursilentäminen Suomessa. EU:n myötä määräykset kopioitiin DDR:stä. Ilmatilassa on ahdasta. Huoltajavaatimukset käsittämättömät. Lääkärintarkastuskin on samantasoinen kuin NASA:n astronauteille (ainakin yhtä kallis). Itsekin siirryin jokunen vuosi toisten harrastusten pariin.
Ka2b Ka8b Pik5c L13 Ka6cr Pik3c Ka6E ASK13 Pik20D K7 SZD30 Pik20b ASK21 ASW19b SZD51 Grob109b L23 SZD50 LS4 Discusb Pik16c SZD48 DuoDiscus
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Nyt kun teoriakokeet voi väsätä vain viranomaiselle, löytyy historiasta hyvä vertailukohta. Kun aikanaan propelilentämisen (moottorilento, "A2":nen) teoriakokeille tapahtui sama, eli teoriatentit vain viranomaiselle, niin paraniko LENTOTURVALLISUUS MERKITTÄVÄSTI? Mikä varmaan oli ainoa tavoite.
Asia olisi hyvin helppo tsekata. Katsotaan vain ajankohta, milloin tämä merkittävä muutos tapahui ja katsotaan kaputtikäppyrät. Niistä pitäisi hyvin helposti löytyä veretseisauttava mutka, parannus lentoturvallisuudessa. Eli kaputtikäppyröiden huommattava pudotus kohti nollaa. Eikö?
Ajankohta lienee jossain 1990-luvulla.

Vai löytyykö käppyröissä laskua VAIN harrastaja- ja lentomäärissä sen koommin?
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Teoriakokeet

Opistosta päivää. Teoriakokeiden suorittaminen viranomaiselle on tässä viime aikoina ollut täällä tapetilla. EASA-pirulainen on taas mainittu syyksi ja osittain aiheesta.

EASA:n ajatus on, että loppukokeet kaikista aiheista tulee suorittaa viranomaisen pitämissä koetilaisuuksissa tai ainakin viranomaisen hyväksymissä kokeissa viranomaisen valtuuttaman kokeen pitäjän valvonnassa. Vaikka ennen oli kaikki paremmin niin ennen ei kaikki purjelennon teorikokeet olleet aina ihan laadukkaita valtakunnan kaikissa kolkissa eri mittareilla arvioituna. Kokeitakin on välillä arvioitu sillä tavalla asiakaslähtöisesti ettei turhia hylsyjä tullut.

EASA perustelee kantansa oletettavasti sillä, että EASA-maailmassa suoritettuaan yhden ilma-alusryhmän lupakirjan saa henkilö hyvitystä ns. yhteisistä oppiaineista (säädökset, ihmisen suorituskyky, radiopuhelinliikenne, sää) siirtyessään muihin ilma-alusryhmiin. On ymmärrettävää että viranomainen haluaa tässä tulla kokeen pitäjäksi kun ohjaajan saama hyöty on melkoinen ja kantaa ajassa kauas.

SIL ja viranomainen on tässä käymässä keskustelua koejärjestelyn saamiseksi jollain tavalla järkeväksi. On totta että yhdestä osakokeesta perittävä maksu on tällä hetkellä melko korkea ja kustannus kokeiden suorittamisesta nousee lähelle 300€ (jos pääsee yhdellä yrityksellä läpi kaikista osakokeista). Harrastajalle suurin kustannus saattaa syntyä siitä, että tällä hetkellä kokeita ei voi tehdä kuin virka-aikana mikä tarkoittaa monelle työpäivien menetystä ja vielä matkakustannuksia harvoille koepaikkakunnille, pahimmillaan jopa yöpymisiä koematkalla. Nämä kustannukset saattavat helposti jopa tuplata itse kokeesta aiheutuvat kulut.

SIL ja Opisto keskustelevat ensi sijassa sellaisesta järjestelystä jossa kokeiden suorittaminen saataisi mahdolliseksi virka-aikojen ulkopuolella (iltaisin ja viikonloppuisin) sekä saataisi järjestymään alueellisia suorituspaikkoja kokeille jolloin matkustaminen olisi ainakin lyhyemmillä matkoilla jollain tavalla järkevää.

Koronakin vielä mutkistaa itse viranomaisen pitämiä kokeita siten, että 19.3.2021 tilanteen mukaan vasta kesäkuussa on vapaita aikoja teoriakokeisiin tarjolla (kokelaita otetaan rajoitetusti tilaisuuksiin). Oma veikkaukseni on, että siinä vaiheessa kun purjelento-oppilaita alkaa ilmoittautumaan viranomaiskokeeseen niin vapaita aikoja on syyskuussa ellei asiaan saada muutosta. Tästä siis nyt neuvotellaan hyvässä hengessä. Suomalaisen viranomaisen kunnikasi on sanottava että he ovat kyllä tietoisia ongelmista ja ratkaisua etsitään.

Omasta mielestäni on ihan nykypäivää että viranomainen selvittää lupakirjan hakijoiden tietotasoa stadardoidulla kokeella. Sen kokeen järjestelyt vaan on saatava toimivalle ja kustannuksiltaan järkevälle tasolle. SIL/PT ja Opisto ovat tässä etsimässä ratkaisua yhdessä Tarficomin kanssa.

-M-
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 121
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja viper »

Matti Huoviala kirjoitti: Pe 19.03.2021 11:15

Omasta mielestäni on ihan nykypäivää että viranomainen selvittää lupakirjan hakijoiden tietotasoa stadardoidulla kokeella. Sen kokeen järjestelyt vaan on saatava toimivalle ja kustannuksiltaan järkevälle tasolle. SIL/PT ja Opisto ovat tässä etsimässä ratkaisua yhdessä Tarficomin kanssa.

-M-
Minusta se ei ole nykypäivää, että mennään asioissa taaksepäin vaikeuttamalla kaikkea, ilman selkeää hyötyä. Kokeethan voisivat olla standardisoidut siitäkin huolimatta, että purjelennon opettaja pitäisi ne koetapahtumat. Kokeet vain tulisivat traficomilta opettajalle. On muuten aika hassu kuvio jos opettajaan ei luoteta sitä vertaa. Tai sitten jos se ei riittäisi, niin tarkastuslentäjät voisivat pitää niitä koetilaisuuksia. Heihin pitäisi EASAllakin viimeistään olla luottamus, koska he ottavat lentokokeen vastaan.
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

viper kirjoitti: Pe 19.03.2021 12:29
Minusta se ei ole nykypäivää, että mennään asioissa taaksepäin vaikeuttamalla kaikkea, ilman selkeää hyötyä. Kokeethan voisivat olla standardisoidut siitäkin huolimatta, että purjelennon opettaja pitäisi ne koetapahtumat. Kokeet vain tulisivat traficomilta opettajalle. On muuten aika hassu kuvio jos opettajaan ei luoteta sitä vertaa. Tai sitten jos se ei riittäisi, niin tarkastuslentäjät voisivat pitää niitä koetilaisuuksia. Heihin pitäisi EASAllakin viimeistään olla luottamus, koska he ottavat lentokokeen vastaan.
No hommahan on keksitty näin siellä EASA-instansseissa. Itse olen tarkastuslentäjä ja voin kyllä todeta että ei tasan kiinnosta tarkastuslentäjänä alkaa vielä teoriakokeita pitämään sen lisäksi. Tuollaisen järjestelyn rakentaminen (viranomainen jakelemassa kokeita sinne ja tänne) on oikeasti mahdotonta. Katsotaan nyt kuitenkin jos vaikka PT/SIL ja viranominen löytävät tästä toimivan kokonaisuuden.

Lentokoululle (DTO/ATO) on ihan hyvä, että viranomainen on ottamassa osan vastuusta testaamalla koulutuksen tulosta. Lentokoulutusta harjoittavan kerhon hallituksessa istuvat ovat varmaan ihan tyytyväisiä siitä, niin voisi olla se opettajakin.

Part-SFCL muuttaa purjelennon koulutusta mutta vain vähän loppujen lopuksi. Säännöt on nyt selvillä ja niiden osalta pohja on nyt kaikilla tiedossa. Englantia hyvin lukeville on myös EasyEASA laatinut Sailplane Rule Bookin jossa useimmat asiat on ymmärrettävästi selvitetty.

Näistä teoriakokeista siellä on mm. seuraavaa:

SFCL.135 SPL – Theoretical knowledge examination
...
(b) Responsibilities of the applicant
(1) The applicant shall take the entire set of theoretical knowledge examinations for the SPL under the responsibility of the same Member State’s competent authority.
(2) The applicant shall take the theoretical knowledge examination only if recommended by the ATO or the DTO that is responsible for his or her training and once he or she has completed the appropriate elements of the training course of theoretical knowledge instruction to a satisfactory standard.

Mielestäni nämä vaatimukset ovat selkeät ja johdonmukaiset. Viranomaisen kuuluu näin valvoa koulutuksen tasoa ja kouluttajien pitää huoli oppilaistaan. Kyse ei ole luottamuksesta tai sen puutteesta siihen purjelennonopettajaan vaan yleinen toimintatapa ilmailussa.

-M-
Pertti
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.01.2019 12:28

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Purjelentotoimintaa ja siihen liittyvää harrastustoimintaa on muuallakin kuin Räyskälässä. Vahvasti epäilen, että pohjanmaalla uusi kiinnostunut harrastuksen aloittaja nostaa siinä vaiheessa kädet pystyyn, kun kysytään kumpaan menet kokeisiin, Helsinkiin vai Rovaniemelle.
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 121
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja viper »

Matti Huoviala kirjoitti: Pe 19.03.2021 14:57
viper kirjoitti: Pe 19.03.2021 12:29
Minusta se ei ole nykypäivää, että mennään asioissa taaksepäin vaikeuttamalla kaikkea, ilman selkeää hyötyä. Kokeethan voisivat olla standardisoidut siitäkin huolimatta, että purjelennon opettaja pitäisi ne koetapahtumat. Kokeet vain tulisivat traficomilta opettajalle. On muuten aika hassu kuvio jos opettajaan ei luoteta sitä vertaa. Tai sitten jos se ei riittäisi, niin tarkastuslentäjät voisivat pitää niitä koetilaisuuksia. Heihin pitäisi EASAllakin viimeistään olla luottamus, koska he ottavat lentokokeen vastaan.
No hommahan on keksitty näin siellä EASA-instansseissa. Itse olen tarkastuslentäjä ja voin kyllä todeta että ei tasan kiinnosta tarkastuslentäjänä alkaa vielä teoriakokeita pitämään sen lisäksi. Tuollaisen järjestelyn rakentaminen (viranomainen jakelemassa kokeita sinne ja tänne) on oikeasti mahdotonta. Katsotaan nyt kuitenkin jos vaikka PT/SIL ja viranominen löytävät tästä toimivan kokonaisuuden.

Lentokoululle (DTO/ATO) on ihan hyvä, että viranomainen on ottamassa osan vastuusta testaamalla koulutuksen tulosta. Lentokoulutusta harjoittavan kerhon hallituksessa istuvat ovat varmaan ihan tyytyväisiä siitä, niin voisi olla se opettajakin.

Part-SFCL muuttaa purjelennon koulutusta mutta vain vähän loppujen lopuksi. Säännöt on nyt selvillä ja niiden osalta pohja on nyt kaikilla tiedossa. Englantia hyvin lukeville on myös EasyEASA laatinut Sailplane Rule Bookin jossa useimmat asiat on ymmärrettävästi selvitetty.

Näistä teoriakokeista siellä on mm. seuraavaa:

SFCL.135 SPL – Theoretical knowledge examination
...
(b) Responsibilities of the applicant
(1) The applicant shall take the entire set of theoretical knowledge examinations for the SPL under the responsibility of the same Member State’s competent authority.
(2) The applicant shall take the theoretical knowledge examination only if recommended by the ATO or the DTO that is responsible for his or her training and once he or she has completed the appropriate elements of the training course of theoretical knowledge instruction to a satisfactory standard.

Mielestäni nämä vaatimukset ovat selkeät ja johdonmukaiset. Viranomaisen kuuluu näin valvoa koulutuksen tasoa ja kouluttajien pitää huoli oppilaistaan. Kyse ei ole luottamuksesta tai sen puutteesta siihen purjelennonopettajaan vaan yleinen toimintatapa ilmailussa.

-M-
Ei se standardisoitujen kokeiden jakaminen traficomin puolelta olisi varmaan kummoinen juttu. Ei missään nimessä mahdotonta. Tehdäänhän nykyään vaikeampiakin asioita. Nyt vain on halu tehdä asiat aloittelevan lentäjän kannalta katsottuna hankalammin. Otin tuon luottamusasian esille kun aiemmassa viestissä mainitsit, että: "Kokeitakin on välillä arvioitu sillä tavalla asiakaslähtöisesti ettei turhia hylsyjä tullut"
t.a.t.u
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 20:41

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja t.a.t.u »

Pertti kirjoitti: Pe 19.03.2021 15:17 Purjelentotoimintaa ja siihen liittyvää harrastustoimintaa on muuallakin kuin Räyskälässä. Vahvasti epäilen, että pohjanmaalla uusi kiinnostunut harrastuksen aloittaja nostaa siinä vaiheessa kädet pystyyn, kun kysytään kumpaan menet kokeisiin, Helsinkiin vai Rovaniemelle.
Part-FCL -viranomaiskokeita voi tehdä myös esimerkiksi Oulussa (SMLL) ja en näe syytä, etteikö myös Part-SFCL-teoriakokeet samassa koejärjestelmässä onnistuisi. Tämän lisäksi muita organisaatioita, joilla on oikeus valvoa viranomaiskokeen suorittaminen tiloissaan, löytyy ainakin yksi (Suomen Ilmailuopisto), mutta toistaiseksi SIO ei ole tarjonnut palvelua julkisesti saataville; kokeen järjestämisestä kun on organisaatiolle lähinnä vaivaa, ei hyötyjä.

Tuon matin mainitsema virka-aikaa koskeva ongelma koskettaa samalla tavalla myös SMLL:ää ja SIO:ta, koska kokeen järjestää edelleen viranomainen ja viranomaisella on jonkun oltava töissä koejärjestelmän hallinnan takia. Tarvittaessa viranomaisen on määriteltävä esimerkiksi hyvitysaikoja, jos koejärjestelmä, tietokone, sähköt, nettiyhteys tms. kesken kokeiden teon kyykkää.

On selvää, että tästä tulee uuden koulutettavan näkökulmasta "ylimääräinen riesa", toisaalta saman riesan ovat kuitenkin kestäneet LAPL(A) / PPL(A) -oppilaat kerhoissa. Myös ajanhukka, jos sitä pitää harrastukselle laskea, on aika vähäinen verrattuna siihen aikaan, joka kentän laidalla menee konetta odotellessa tai sitä työnnellessä tyypillisellä purjelentokurssilla. En pitäisi noita kokeita kynnyskysymyksenä, suurempi ongelma on saada ylipäätään kiinnostuneita sinne kurssille.
Hurja
Viestit: 84
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Hulluksi on mennyt ja hullummaksi vain menee. Siis 300€ teoriakokeesta. Joo hankala on löytää kiinnostuneita ja vielä hankalampi on saada ne vähäiset kiinnostuneet tuollaiseen kokeeseen.

Naurettavaa se, että viranomainen ei luota enää opettajiin. Lähes umpirehellisessä kansassa kuin Suomalaiset on, mutta ei tämä taida "meille" olla räätälöity ja etelämpänä ollaan paljon luovempia viranomaisten tai EU:n suuntaan.

Näen kyllä samanlaiset EU:n elkeet kuin maataloudessa. Kohta löytyy jokaiselle lentäjälle oma tarkastaja ja vahtija viranomaisen toimesta tällä menolla.
Pertti
Viestit: 13
Liittynyt: Su 06.01.2019 12:28

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Noihin moottorilentojuttuihin ei pitäisi näitä asioita verrata. Niissä mennään jo pikkuisen edemmäksi tällaisesta alkukantaisesta joka-poika meiningistä. Jos purjelentoon meinataan uutta verta saada, pitäisi päästä takaisin kerhokoulutukseen.
Purjelento on kuitenkin aika pitkälti nollasta aloittavien hommaa ja sen lupakirjaan tähtäävä koulutus kaikkineen pitäisi pysyä helposti saavutettavana ja järkevän hintaisena
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Hurja kirjoitti: Ma 22.03.2021 07:45 Hulluksi on mennyt ja hullummaksi vain menee. Siis 300€ teoriakokeesta. Joo hankala on löytää kiinnostuneita ja vielä hankalampi on saada ne vähäiset kiinnostuneet tuollaiseen kokeeseen.

Naurettavaa se, että viranomainen ei luota enää opettajiin. Lähes umpirehellisessä kansassa kuin Suomalaiset on, mutta ei tämä taida "meille" olla räätälöity ja etelämpänä ollaan paljon luovempia viranomaisten tai EU:n suuntaan.

Näen kyllä samanlaiset EU:n elkeet kuin maataloudessa. Kohta löytyy jokaiselle lentäjälle oma tarkastaja ja vahtija viranomaisen toimesta tällä menolla.
Purjelennon ja maataloustukien yhteys on kaikille selvä, siitä ei nyt sen enempää.
Lukujen perusteella moottorilennon harrastuneisuus on kasvussa ja siellä kustannukset eivät ole myöskään alentuneet. Olen toki itse samaa mieltä että teoriakokeen hinta on turhan suuri ja kokeiden järjestäminen liian hankalaa tällä hetkellä. Kuten kirjoitin tuossa aikaisemmin, asialle koitetaan tehdä jotain.
Minun on kuitenkin nyt oltava Hurjan ja Viperin kanssa eri mieltä lennonopettajan vakaasta halusta vaatimusten mukaisuuden kunnioittamiseen. Valitettavasti tunnen turhan monta tapausta ihan täältä kotimaastakin joissa on oikaistu väärissä paikoissa. Ei se suomalaisuus tee henkilöstä yhtään sen rehellisempää, valitettavasti. Onneksi limbon harrastajia on tässä joukossa kuitenkin hyvin pieni vähemmistö. Tuhoa ne silti voivat tehdä.

-M-
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Kiva että on herännyt edes vähän keskustelua ja kannanottoja. Siis, eihän teoriakokeiden pitäisi maksaa mitään. Ja kyllä ne kokeet tulisi voida valvoa DTO koulutusorganisaation taholta. Siksi on olemassa auditointijärjestelmä, jotta lipsuvat organisaatiot olisivat varpaillaan.
Ei myöskään lupakirjan lääkärintodistuksesta pitäisi joutua maksamaan mitään traficomille. Maksaako autoilijat kun käyvät esim ikätarkistuksessa?

Enemmän vastuuta kerhoille, niin osaaminen paranee. Luotan suomalaisiin kyllä niin paljon että traficomin tulisi antaa ns löysää, eikä kiristää valvontaa yli järjen juoksun. Kuten sanoin, auditointi olisi riittävä valvontamenenelmä monessa kohtaa.
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Jore kirjoitti: Ma 22.03.2021 15:42 Kiva että on herännyt edes vähän keskustelua ja kannanottoja. Siis, eihän teoriakokeiden pitäisi maksaa mitään. Ja kyllä ne kokeet tulisi voida valvoa DTO koulutusorganisaation taholta. Siksi on olemassa auditointijärjestelmä, jotta lipsuvat organisaatiot olisivat varpaillaan.
Ei myöskään lupakirjan lääkärintodistuksesta pitäisi joutua maksamaan mitään traficomille. Maksaako autoilijat kun käyvät esim ikätarkistuksessa?

Enemmän vastuuta kerhoille, niin osaaminen paranee. Luotan suomalaisiin kyllä niin paljon että traficomin tulisi antaa ns löysää, eikä kiristää valvontaa yli järjen juoksun. Kuten sanoin, auditointi olisi riittävä valvontamenenelmä monessa kohtaa.
Vastoin parempaa tietoani kommentoin vielä.
Teoriakokeen maksuttomuus olisi mukava tavoite vaan eipä se ole tätä maailmanaikaa millään tavalla. Ymmärtänemme sen, että kokeista on aina kuluja, samoin on niistä auditointitoimista. Niille pitää löytää maksaja tässä maailmanajassa ja yhteiskuntajärjestelmässä jossa elämme. Ajoneuvoliikenteestä voisi ottaa esimerkin (B-luokan ajokortti):

Ajokorttihakemus 26
Ajokorttilupahakemus 37
Teoriakoe 37
Ajokoe 93
Yhteensä about 200€

Huomaamme ettei ajoneuvopuolella ole maksuttomia ajokortin hankkimiseen liittyviä suoritteita. Kysymykseen maksavatko autoilijat kortin uusinnasta niin voimme myös todeta että 65 ikävuoden jälkeen tulee kortin (maksullinen) uusiminen eteen viiden vuoden välein ja kansaneläkkeen perusosan kanssa uusinta vaikuttaa tyyriiltä. Ajokorttilupahakemus ja varmaan joku maksu uudesta kortista, arvaan että noin 60€ (en ole vielä niin vanha).
Ajokortin haltijoita on noin 3.7 miljoonaa ja sitä kautta tapahtumia ajokorttirekisterissä melkoisesti vuosittain (laskutettavia juttuja siis). Uusia ajokortteja myönnetään vuosittain 43 000.

Ilmailun lupakirjoja on noin 8000, uusia tulee joitain satoja vuositasolla.

Kummassakin luvussa on lähteenä traficomin tilasto.
Lupakirjarekistereitä on oltava (ilmailulaki ja kansainväliset vaatimukset) ja niihin tarvitaan jonkinlaiset tietojärjestelmät ja "tarkastajia". Veikkaan että ajoneuvoliikenteen maksuilla aika hyvin saatetaan kattaa sen puolen reksiterinpitokustannukset suuren volyymin takia. Ilmailupuolella asia voi olla haastavampi kun volyymit ovat pieniä ja vaaditun valvonnan taso on osittain kovempi.
Yleistäisin havainnon koskemaan myös lupiin liittyviä teoriakokeita.

On melko erikoista ehdottaa että ilmailijat tulisi vapauttaa näistä maksuista. Se kuulostaa ihan eri yhteiskuntajärjestelmältä kuin maassamme onneksi on vallalla. On toki kokonaan eri asia olisiko esimerkiksi kansallisella harrasteilmailujärjestöllä osin vapaaehtoistyövoimaa hyödyntämällä mahdollista toteuttaa ainakin osa viranomaistehtävistä kustannustehokkaammin ja pitää ne kustannukset sitä kautta hanskassa paremmin.
Kuten aikaisemmin sanoin, ei harrastetoimijoilla ole ihan helppo tehtävä vakuuttaa viranomaista kyvystämme hoitaa valvontatehtävät kunnolla.
Huomautan vielä ettei esimerkiksi kokeiden pitäminen ole talkootyötä ihan talkootyön määritelmänkään mukaan, se on työtä jota kuka tahansa voi tehdä. Kokeen valvojat (kuten tarkastuslentäjät ja lennonopettajat) eivät voi olla tehtävässä ilman erikoiskoulutusta.
Viranomaisella ei myöskään EASA:n alaisuudessa ole sellaista toimivaltaa, jolla se voisi ihan mitä tahansa "löysää" antaa harrastajille. Jos toimitaan EASA-koneilla EASA-ympäristössä niin niillä säännöillä on mentävä. Omien viritysten mukaan eläminen kohtaa heti haasteita kun mennään harrastamaan oman maan rajojen ulkopuolelle esimerkiksi kilpailuissa.
Kevympää säätelyä on tarjolla kevyemmälle kalustolle jos niin haluaa (ultrakevyt tjsp purjekoneet). Toki suorituskyky on heikompi.
EASA:n myötä myös eteneminen muihin lupakirjoihin on melko selkeää jos aloittaa purjelennosta.

Kerhokoulutuksen haasteet ovat ihan muualla kuin harrastuksen aloittamiseen liittyvissä ennakoitavissa kuluissa. Hienoa hommaa markkinoidessa pitää pitää huoli siitä, että luvattu koulutus toteutetaan laadukkaasti ja oppilaan jatkokoulutus lupakirjan jälkeen toimii. Lajimme on hieno ja erikoinen, sellaisesta voi nauttia kun pääsee heti mukaan kunnolla. Puolivillaisesti hoidettuna homma ei houkuttele.

-M-
Viimeksi muokannut Matti Huoviala, Ti 23.03.2021 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 488
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja kristian »

Päällimmäinen ongelma ei varmaan ole Traficomin hinnasto kokeille (vaikka sekin on ongelma), vaan se että kouluttava organisaatio ei voi teettää teoriaoppilailla kokeita vapaasti. Jos nykykäytännölle löytyy joku turvallisuusperuste, ehkäpä vahvempi kuin yksittäinen anekdootti, kuulisin sellaisen mielelläni. Kai onnettomuustilastoissa sitten näkyy selvästi miten puutteelliset teoreettiset taidot, jotka johtuvat nimenomaan lepsusta koekulttuurista, ovat aiheuttaneet ongelmia? En kyllä odota kuulevani tällaisia.

Siitä olen samaa mieltä että nyky-yhteiskunnassa harrastamisen kustannus on yleensä pienempi ongelma kuin siihen käytetty aika, tämän voi nähdä suoraan koulutuksen laatuna. Me olemme vieläkin kiinni jossain 70 vuotta vanhassa kerhokulttuurissa jossa ainoa tavoite oli tehdä tikuista alkaen kaikki niin halvalla kuin mahdollista, koska muuten kukaan ei lennä metriäkään. Se aika meni vuosikymmeniä sitten.
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Kristian tuossa tiivisti aika hyvin mistä on kyse kerhokulttuurissa.
Sen verran vielä kokeista että EASA (oletettavasti) katsoo laajempaa onnettomuus/vaaratilanne tilastoa kuin vain Suomessa sattuneita. Näin meidän ei tarvitse itse tehdä kaikkia haavereita vaan saadaan laajemman pohjan tieto/hyöty käyttöömme.

Osaamisen ja tiedon puute on aiheuttanut onnettomuuksia ja vaaratilanteita.

-M-
JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 215
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja JTH »

Matti Huoviala kirjoitti: Ma 22.03.2021 23:13
.... Kokeen valvojat (kuten tarkastuslentäjät ja lennonopettajat) eivät voi olla tehtävässä ilman erikoiskoulutusta.
...
-M-
? Ei kai kokeen valvojan tarvitsisi olla edes ilmailija. Hänen tulee valvoa, että kokeet tehdään Traficomin antamien ohjeiden mukaan ja ei siinä tarvitse tuntea kokeen tarkkaa sisältöä. Jos ei tarkastuslentäjiin tai lennonopettajiin luoteta, niin tehdään ne kokeet sitten vaikka paikallisessa autokoulussa heidän valvomina.

Terveisin Jyrki
Jore
Viestit: 26
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Jore »

Miten muissa "EASA" maissa purjelentoteoriakokeet on järjestetty? Maksaako ne sielläkin 30€ kpl? Olemmeko samalla "viivalla" muiden EU maiden kanssa?
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...
Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 373
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

JTH kirjoitti: Ti 23.03.2021 13:30 ? Ei kai kokeen valvojan tarvitsisi olla edes ilmailija. Hänen tulee valvoa, että kokeet tehdään Traficomin antamien ohjeiden mukaan ja ei siinä tarvitse tuntea kokeen tarkkaa sisältöä.
No ei tietenkään, sitä minä vain että valvojien on saatava siihen valvontaan koulutus. Silloin se ei ole jokamiehen hommaa.
Lienee ilmailuystävällisin tapa jos saataisi SIL/Opisto kokeiden pitäjäksi. Silloin ehkä parhaiten ajalliseen tarpeeseen ja myös paikalliseen pystyttäisi parhaiten vastaamaan ja täyttämään myös vaatimukset. Katsotaan miten neuvottelut etenevät.
Itse en usko, että viranomaisella edes on valmiutta pitää itsekään purjelennon teoriakokeita tällä hetkellä.
Pakko on paras muusa.

-M-
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Purjelennon teoriakokeen valvojan kelpuutus. Mitä vielä?
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Vastaa Viestiin