Sivu 1/1

Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Lähetetty: To 19.03.2020 22:27
Kirjoittaja MiMutru
EU Komissio julkaisi 5.3.2020 asetuksen (EU) 2020/358 - Part-SFCL

Asetuksen liite III sisältää purjelentäjän lupakirjaa SPL koskevat uudet vaatimukset (Part-SFCL). Asetuksen teksti on ollut saatavilla suomenkielisenä helpoimmin Traficomin www-sivuilta:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32020R0358

Virallisesta Lehdestä EU Official Journal L67/2020:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 20:067:TOC

Vaatimukset astuvat voimaan 8.4.2020 ja korvaavat aikaisemmat Part-FCL-vaatimukset lupakirjoille LAPL(S) ja SPL. Heiltä kenellä jo EASA-lupakirja on, ei vaadita mitään toimenpiteitä vaan LAPL(S) ja SPL kumpikin täyttävät Part-SFCL vaatimukset. Huomiotava kuitenkin, että 8.4.2020 lukien vaatimukset lupakirjan ja kelpuutusten käytölle on luettava uudesta Part-SFCL:stä.

AMC/GM ohjemateriaalit julkaistu

EASA on 18.3.2020 vahvistanut tänään julkaistut Part-SFCL vaatimusten AMC ja GM -ohjemateriaalit. AMC = Applicable Means of Compliance, keinot mitä noudattamalla asetuksen vaatimukset katsotaan täytetyiksi. GM = Guidance Material, ohjemateriaali. Nämä ovat olemassa ainoastaan englanninkielisinä. Linkki AMC/GM materiaaleihin ja EASAn päätökseen niistä (EASAn sivuille); etsi sivulta Sailplanes - Pilot Licences:

https://www.easa.europa.eu/regulations# ... ns-aircrew

Ohjemateriaaleissa on tulkintoja jotka liittyvät lupakirjan vaatimuksiin. Lisäksi AMC-materiaali sisältää perusteet koulutusohjelmista, joiden osalta Ilmailuliiton Purjelentotoimikunnalla ja Urheiluilmailuopistolla on yhteinen projekti teoria- ja lentokoulutusohjelmien laatimiseksi purjelentokerhojen tueksi, kun luodaan uusia DTO-koulutusorganisaatioita. Purjelentokoulutus lentokaudella 2020 voidaan viedä vielä lävitse kansallisella järjestelmällä 8.12.2020 saakka.

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT vpj.

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Lähetetty: Pe 03.04.2020 07:45
Kirjoittaja MiMutru
Traficom on nyt julkaissut (2.4.2020) virallisen tiedotteen kansallisen poikkeaman osalta, so. koulutustoiminnan jatkumisesta 8.12.2020 saakka vielä kansallisilla vaatimuksulla ja koulutusohjelmilla:

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... -julkaistu

Koulutuskuvan haltijoille Traficom lähettänyt jatkoajalla varustetut uudet luvat. Kuten aiemmin tuotu esille, SIL/PT ja Urheiluilmailuopisto työstävät uusia koulutusohjelmia jotta tuon siirtymän jälkeen päästää helpommin sitten DTO- ja SFCL-aikaan.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Lähetetty: Pe 08.05.2020 10:42
Kirjoittaja Sauli S.
Mistä löytyy tietoa siihen onko ja jos niin miten -millä ehdoilla mahdollista tulevassa EASA-maailmassa, siis tämän vuoden jälkeen, saattaa voimaan jo nyt yli 60kk. vanhana ollut kansallinen purjelentäjän lupakirja ?....-meillä kun on muutama tällainen 'haikailija', yleensä näin keväisin ottanut puheeksi.
- Olen yrittänyt heitä patistaa liikkeelle, koska tarkempaa tietoa tulevasta näiltä osin ei ainakaan minulla ole ollut heille tarjota

Pohjoisen pursiope
Sauli S.

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Lähetetty: La 09.05.2020 23:15
Kirjoittaja MiMutru
Kysymyksen voisit esittää Traficomiin lupakirjat(at)traficom.fi niin luulisi selkoa tulevan. Minulle on Traficomista kerrottu, että vanha kansallinen lupakirja jäisi olemaan jatkossakin vanhoille "ei-EASA" koneille, joita tosin taitaa olla kovin vähän. 8.4.2021 jälkeen EASA-purjekoneilla lentämiseen pitää olla EASA-lupakirja. Näin ollen voisi kuvitella, että vanhan kansallisen voisi uusia myöhemminkin, mutta kovin vähän sellaisella tekisi, paitsi jos sen sitten pystyy samantien muuntamaan SPL-lupakirjaksi.

Saulin esittämään kysymykseen olisi kyllä ihan hyvä kuulla Traficomin vastaus.

Yst.terv.
Mika Mutru

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Lähetetty: Su 10.05.2020 21:25
Kirjoittaja Hatakka
Vanhentuneesta lupakirjasta saatava hyvitys EASA-lupakirjaa haettassa on määritelty LAPL-lupakirjojen osalta Part FCL:ssä, mutta jostain syystä Part SFCL:stä puuttuu FCL.110 kohtaa vastaava kohta, jossa määritellään hyvitys samasta ilma-alusryhmästä:

FCL.110 LAPL – Hyvitys samasta ilma-alusryhmästä
a) LAPL-lupakirjan hakijat, joilla on ollut toinen lupakirja samassa ilma-alusryhmässä, saavat täyden hyvityksen LAPL-lupakirjan vaatimuksista kyseisessä ilma-alusryhmässä.
b) Sen estämättä, mitä edellisessä kohdassa määrätään, jos lupakirjan voimassaolo on päättynyt, hakijan on suoritettava kohdan FCL.125:n mukainen lentokoe LAPL-lupakirjan myöntämistä varten asianomaisessa ilma-alusryhmässä.


SFCL:n artikla 3b, jossa puhutaan kansallisista purjelentolupakirjoista ja niiden muuntamisesta, ei mainitse erikseen vanhentuneiden kansallisten lupakirjojen muuntoa: "kansallisten purjelentäjän lupakirjojen haltijoiden on voitava jatkaa lupakirjojensa mukaisten oikeuksien käyttämistä 8 päivään huhtikuuta 2021. Jäsenvaltioiden on mainittuun päivämäärään mennessä muunnettava nämä lupakirjat osa SFCL -lupakirjoiksi ja niihin liittyviksi kelpuutuksiksi, oikeuksiksi ja todistuksiksi asetuksen (EU) N:o 1178/2011 4 artiklan 4 ja 5 kohdan vaatimukset täyttävässä muuntoraportissa olevien tietojen mukaisesti.". FCL:n artikla 4 (kohdat 4 ja 5), johon tuossa viitattiin, määrittelee muuntoraportin vaatimukset, mutta muuntoraportin sisältö lienee vain viranomaisen tiedossa.

Mielenkiintoista kuulla, mitä viranomainen vastaa. Jos periaate purjelentolupakirjoissa on sama, kuin tuossa yllä kopioitu FCL.110:n määrittely, saisi vanhentuneen kansallisen purjelentolupakirjan haltija oikeuden hakea SPL-lupakirjaa hyväksytyn lentokokeen (tarkastuslennon) jälkeen.

Markus

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Lähetetty: Su 10.05.2020 23:36
Kirjoittaja vostok
Sikäli kun GPL-lupakirjoja tulee tulevaisuudessakin olemaan, ja PEL M2-41 on voimassa, niin varmaan vanhentuneen lupakirjan voi ihan totutuilla menettelyillä uusia (kaikki tentit + tarkkari + hakemus), ja uutta lupakirjaa myönnettäessä tehdään sitten virtuaalinen lupakirja jota ei koskaan printata, vaan se konvertoidaan suoraan SPL-lupakirjaksi ihan niinkuin peruskurssin oppilaillekin nykyään?

Re: Uusi purjelentäjän lupakirja SFCL ja siihen liittyvät AMC/GM ohjemateriaalit

Lähetetty: Ma 11.05.2020 17:48
Kirjoittaja Hatakka
vostok kirjoitti:
Su 10.05.2020 23:36
Sikäli kun GPL-lupakirjoja tulee tulevaisuudessakin olemaan, ja PEL M2-41 on voimassa, niin varmaan vanhentuneen lupakirjan voi ihan totutuilla menettelyillä uusia (kaikki tentit + tarkkari + hakemus), ja uutta lupakirjaa myönnettäessä tehdään sitten virtuaalinen lupakirja jota ei koskaan printata, vaan se konvertoidaan suoraan SPL-lupakirjaksi ihan niinkuin peruskurssin oppilaillekin nykyään?
Näinhän se varmaan menee, kansallinen voidaan jatkossakin uusia ja muuntaa hakemuksesta suoraan EASA-lupakirjaksi. Vanhentuneen kansallisen uusinnassa tuo teoriatenttivaade ei muuten ole enää ehdoton, vaihtoehtona on tarkastuslentäjän pitämä suullinen kuulustelu (PEL M1-4).

Markus