Vesitankkien jäätyminen lennolla

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Gaius
Viestit: 10
Liittynyt: La 07.01.2012 02:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja Gaius »

Keskiviikoksi on luvattu kovaa ja korkeata keliä. Mieli tekisi tankata kone täyteen, mutta ylhäällä voi olla toista kymmentä astetta pakkasta. Kuinka nopeasti sata litraa vettä jäätyy siivissä niin, että se on vaaraksi koneelle (koneessa integroidut siipitankit)? Vai tuleeko suurin haitta siitä, että tyhjennysluukut eivät ehkä toimi tai vain toinen toimii, jolloin voi balanssi mennä? Jos laittaa pakkasnestettä niin mitä ja kuinka paljon pitäisi laittaa, ettei siitä ole haittaa kuidulle siivissä?

Gaius
Viestit: 10
Liittynyt: La 07.01.2012 02:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja Gaius »

Muotoillaanpa kysymys toisin: tankkaako joku koneensa näillä keleillä? Käytättekö jäänestoa veden joukossa? Menee vain aika kalliiksi kun Lasolia pitäisi olla 1:4, että saa -7°C pakkaskeston ja sataan litraan se maksaa lähes sata euroa.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Mitä koneen lentokäsikirja kertoo lentämisestä vesillä jäätävissä olosuhteissa.
Sitä ohjetta (kai) pitäsi noudattaa.

-J

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja RR »

Terve,

Pyrstötankkiin laitan lasolia tai auton pissapojannestettä.

Suurin mahdollinen ongelma liittyy venttiileihin, jos pitää vesiä laskea pois - että saa kevennettyä symmetrisesti.

Kuten Juha sanoi, käsikirjaa pitää noudattaa tietysti. Mutta yhtälailla, 100 litraa (tai 50-200L ylipäänsä) ei kyllä normaalin keikan aikana ehdi jäätyä.

R

Gaius
Viestit: 10
Liittynyt: La 07.01.2012 02:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja Gaius »

RR kirjoitti:
Ti 12.05.2020 14:18
Terve,

Pyrstötankkiin laitan lasolia tai auton pissapojannestettä.

Suurin mahdollinen ongelma liittyy venttiileihin, jos pitää vesiä laskea pois - että saa kevennettyä symmetrisesti.

Kuten Juha sanoi, käsikirjaa pitää noudattaa tietysti. Mutta yhtälailla, 100 litraa (tai 50-200L ylipäänsä) ei kyllä normaalin keikan aikana ehdi jäätyä.

R
Kiitos,

tämä tosiaan tuntuu olevan yleinen näkemys. Lentävät kuulemma aalloissa tuntikausia -20°C ilman tankkien jäätymistä (Kebnellä ei ehkä kuitenkaan kannata). Siipien foami eristää hyvin ja riskiä voi pienentää vielä käyttämällä lämmintä vettä (tankithan voi pitää edellisen yön vaikka makuuhuoneessa). Mutta ne venttiilit. Jos tyhjenee vain toinen siipi niin peltoon laskeminen voi mennä hankalaksi kun painavampi siipi ottaa maahan väistämättä jonkinmoisessa vauhdissa. Johtopäätöksenä aion itse jättää vedet tällä viikolla pois. Olisi kyllä mielenkiintoista edelleen kuulla lentääkö moni vesien kanssa kuitenkin tähän vuodenaikaan.

Kai

jlaine
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 11.07.2006 17:21

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja jlaine »

Kuittisen Make aikanaan, kun lähti keväällä Utista lentämään PIKillä 750 km:n kolmiota, laittoi tankkiin suolavettä.

Jorma

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 304
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Ylipäätään kait pyrstötankki on kriittinen niin, että siivet tyhjenee ja pyrstö ei (tulee voltti suorin vartaloin taakse päin kerien). Ja venttiilit ylipäätään, missä vesi ei hölsky ja määrät on pieniä, on otollinen paikka jäätymiselle.
Aallossa lennettäessä aika nollarajasta laskuun on yleensä (kait) sen sorttinen, että venttiilitkin ehtii sulaa (jos ei hajoa) ja vedet saa veks. Meillä näissä keleissä nollarajasta peltoon aikaa on muutama minuutti ja vedet ei tyhjene. Laskeppa täysillä vesillä (jäätynyt venttiili) peltoon, niin on ihan sama onko vedet symmetrisesti vai ei.
Rahalla selviää tästäkin. Lasol.

ps. Itse olen mennyt 700 metristä kahdessa minuutissa peltoon. Monella muullakin tapaa toki ;-)
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Hermanni
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 18.08.2004 15:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Tervehdys !

Lasolissa on 80 % etanolia. Kuinkahan kumitiivisteet kestävät ?

- Hermanni

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 474
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja kristian »

Useimmat siipitankkien venttiilit tiputtavat vähän. Pakkasessa lentäessä tämä tippuva vesi jäätyy sellaiseksi lohikäärmeen harjaksi siipien tai rungon alapinnalle. En tiedä onko sillä merkitystä lentämisen kannalta mutta aika hurjan näköistä.

Jos olisi ihan pakko tankata kylmässä kelissä, laskisin siipiin lämmintä vettä ja pyrstöön reilusti lasinpesuainetta (Motonetin 10l -40C taitaa olla Lasolia halvempaa). Onneksi ei ole pakko.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 445
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Hei,

puhtaasti teoreettisena pohdintana: veden ominaislämpökapasiteetti on 4 186 J/(K·kg) ja sulamislämpö 333 kJ/kg

Jos siis tankkaat koneeseen 100kg vaikkapa 55 asteista vettä eli niin kuumaa kuin normi vesihanasta tulee, niin sen jäähtyminen nollaan ja sen jälkeen jäätyminen luovuttaa lämpöä 56,3 MJ. Jos taas tankattava vesi on vaikkapa 10 asteista, niin luovutettava lämpö on 37,5 MJ.

Lisäksi lämmön luovutus on sitä nopeampaa, mitä isompi on vesisäiliöissä olevan veden ja ympäröivän ilmamassan lämpötila ero. Lämpimän veden tankkaus siis auttaa vähän mutta ei ratkaise asiaa, koska olomuodon muutos on ratkaiseva.
haapajarvi kirjoitti:
Ti 12.05.2020 14:13
Mitä koneen lentokäsikirja kertoo lentämisestä vesillä jäätävissä olosuhteissa.
Sitä ohjetta (kai) pitäsi noudattaa.
Kyllä. Näin sanoo mm.:
Ilmailulaki 57 § Lennon valmistelu ja suorittaminen
...
(2. momentti:) Päällikön on huolehdittava siitä, että lento suoritetaan turvallisesti ja että lennolla noudatetaan säännöksiä, määräyksiä ja lentotoiminta-, lentotyö- tai lentokoulutusluvan ehtoja sekä ilmailuviranomaisen hyväksymää lentokäsikirjaa.

ja

SAO.GEN.130 Ilma-aluksen päällikön velvollisuudet
Ilma-aluksen päällikkö
...
d) saa aloittaa lennon vasta varmistuttuaan siitä, että kaikkia lentotoiminnallisia vaatimuksia noudatetaan seuraavasti:
...
6) lentokäsikirjassa määritettyjä purjelentokoneen toimintarajoituksia ei ylitetä missään vaiheessa lennon aikana;

YT Antti

Gaius
Viestit: 10
Liittynyt: La 07.01.2012 02:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vesitankkien jäätyminen lennolla

Viesti Kirjoittaja Gaius »

Viime keskiviikkona oli tosiaan kovaa ja korkeata keliä. Parhaimmillaan korkeutta 2200 m ja lämpötila tuolla korkeudella -10°C. Ei kaduttanut, että jätin vedet laittamatta.

Vastaa Viestiin