Tiedotusta pohtiva työryhmä

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
-Timpe-
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 29.01.2003 16:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Tiedotusta pohtiva työryhmä

Viesti Kirjoittaja -Timpe- » Pe 14.03.2003 15:54

Elikäs jotenkin kummallisesti päädyin edustamaan purjelentoa Liiton muodostamassa tiedotusta pohtivassa työryhmässä. Ensimmäinen kokoontuminen pidetty ja tässä omia huomioita ja ajatuksia hommasta. Saatan kirjoittaa asioista kärkevästikin, mutta tarkoituksenani on vain herättää keskustelua. :) Mielipiteitä on monia ja omanikaan ei ole mitenkään paalujuntattu, joten saatan vaihtaa mielipiteitäni, jos joku kykenee perustelemaan oman kantansa riittävän hyvin. :) (tuo on haaste teille! ;)

Tunnustan, että omasta aktiivipurjelentovaiheestani on aikaa ja olen tällä hetkellä enempi hang-around-tyyppi. Lupauduin tähän toimikuntaan siksi aikaa, että a) homma saataisiin edes käyntiin ja b) kunnes Lesznon MM:t on ohi. Joten paikka aukenee syksyllä. :) Visa-Matille voi laittaa hakuanomuksia. ;)

Mitta itse asiaan. Ryhmä piti ensimmäisen palaverin viime viikolla ja teemaksi tuli 'sorkkarauta'.
Tämä lähti siitä, että yleensä ilmailun julkisuuskuva on heikko ja käytännössä ainoastaan negatiiviset aiheet, artikkelit ja onnettomuudet ylittävät uutiskynnyksen. Nyt pitäisi jotenkin yrittää etsiä se sorkkarauta, jolla saataisiin muutettua tilannetta siten, että esimerkiksi kisatulokset saataisiin lehtiin ilman tolkutonta vääntöä.
Päädyttiin siihen, että ensiksi pitää sisäistä tiedotusta parantaa siten, että yleensä liitto tietää mitä kentillä tapahtuu ja toisaalta mitä liitossa tapahtuu lajin tiimoilta. Näin jotta saataisiin edes ne harvat suhteet ja kontaktit käytettyä hyödyksi.
Toisekseen tekeillä on tiedotusohjepaketti, jossa on pikaopas tiedotteiden ja artikkelien tekemiseen. Hyvien kirjallisten suoritusten tuottamiseen on taas sitten harjoittelulaji. Mutta että edes jonninmoiset perusteet olisi saatavilla asiasta kiinnostuneille. Aluksi kerätään olemassa oleva materiaali ja julkaistaan se. Seuraavassa vaiheessa tehdään paremmat versiot - tähän kaivataan käyttäjien kommentteja. Samalla kannustetaan kaikkia hitusenkaan kirjoittamisesta kiinnostuneita tekemään edes jonninmoisia artikkeleita ihan mihin tahansa lehteen.
Kolmanneksi ryhdytään varsinaisesti panostamaan tiedotukseen ulospäin ja koordinoimaan sitä. Yhtenä esille tulleista ideoista oli se, että kaikkien SM-tason kisoihin tulee nimetä henkilö joka keskittyy puhtaasti tiedottamiseen. (ei vielä määräys) :) Eli joku joka tekee yhteenvedon päivän tapahtumista (vaikkapa pilotteja haastattelemalla). Toisena kohtana kerättääisiin hyviä lehti-aihe -pareja. Ideoissa saa olla muidenkin ilmailulajien ideoita, sillä kaikkien muidenkin ilmailulajien näkyvyys edesauttaa myös purjelennon näkyvyyttä.

-T-
Keli kuin keli - aina nousee! ------ LimaKilo Support Team

junior
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.03.2003 12:02
Paikkakunta: EFLA
Viesti:

Re: Tiedotusta pohtiva työryhmä

Viesti Kirjoittaja junior » Ma 07.04.2003 14:05

Olen tässä kerhoni tuoreena tiedotusvastaavana pohtinut juuri tätä näkyvyytä. Etenkin, kun vielä tähän mennessä ei kurssille tulemista ole varmistanut kukaan. Vuosi sitten huhtikuun alussa oli 4 varmaa kurssilaista, joista tosin yksi on nyt vielä "vaiheessa" koulukoneen laskuvaurion vuoksi. Koulutus varmistaa usemmissa kerhoissa toiminnan jatkuvuuden ja takaa vähintään kurssin vaatimat 50 hinausta hinulle ja koulutuskalustolle, joka osittain on vajaassa käytössä.

Useat kurssilaiset tulevat mukaan vain yhdeksi kesäksi. Tavoitteena on suorittaa lentolupakirja ja varaa sen hankkimiseen on, joten ei noin 1500 euroa kesän elämyksestä ole paha summa. On vaikea ensin saada ihmisiä kursille ja vielä vaikeampaa saada heidät pysymään mukana toiminnassa.

Lehti-ilmoittelulla ei todella ole varsinaista merkitystä sille tulevatko jotkut kurssille/tutustumislennolle, vaan jotkut saattavat pyöriä kentällä useitakin vuosia "vain katselemassa", mutta mistään he eivät saa sitä viimeistä potkua kurssille tulemiseen. Tutustumislentoja on turhauttavaa järjestää, lennättäjän ja lennätettävän erilaisista aikatauluista johtuen, ja silloin kun sopii, Suomessa tunnetusti sataa aina.

Lehtiartikkeleitten pitäisi olla mahdollisimman ytimekkäitä ja sisältää vain pääasiat. esim. Viikonloppuna silloin ja silloin siellä ja siellä järjestettiin purjelennon maaliinlaskukilpailu. Kilpailun voitti se ja se siitä ja siitä kerhosta. Lisätietoja siitä ja siitä www-osoitteesta. Eikä muuta!! Toimittajat ovat laiskoja, he valitsevat mielellään valmiita sellaisenaan lehteen sopivia juttuja. Ensin näkyvyys on toki vähäisten palstamillimetrien määrän vuoksi melko olematon, mutta kun ihmiset kiinnostuvat lajista, on mahdollista kirjoittaa tai kirjoituttaa pidempiä ja laajempia juttuja.

Pahus, hyppäri loppuu ihan just, toivottavasti tästä voidaan viedä asiaa eteenpäin ja ajatuksistani oli jotain hyötyä.
junior

erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tiedotusta pohtiva työryhmä

Viesti Kirjoittaja erkkim » Ke 20.08.2003 17:03

-Timpe- kirjoitti: Mutta itse asiaan. Ryhmä piti ensimmäisen palaverin viime viikolla ja teemaksi tuli 'sorkkarauta'.
Tämä lähti siitä, että yleensä ilmailun julkisuuskuva on heikko ja käytännössä ainoastaan negatiiviset aiheet, artikkelit ja onnettomuudet ylittävät uutiskynnyksen. Nyt pitäisi jotenkin yrittää etsiä se sorkkarauta, jolla saataisiin muutettua tilannetta siten, että esimerkiksi kisatulokset saataisiin lehtiin ilman tolkutonta vääntöä.

.... Ideoissa saa olla muidenkin ilmailulajien ideoita, sillä kaikkien muidenkin ilmailulajien näkyvyys edesauttaa myös purjelennon näkyvyyttä.
Itseäni kiinnostaa ilmailun julkisuuskuva sen takia, että uskon sillä olevan suora yhteys siihen, miten poliitikot suhtautuvat Malmin lentokentän säilyttämiseen.

Ja purjelennon uskon olevan se ilmailulaji, jolla on parhaat edellytykset miellyttää nykyajan ympäristötietoista (tai sellaisena itseään pitävää) mediaa, poliitikkoja ja rahvasta... Purjelento on, tai pitäisi esittää, harrastuksena, joka ei saastuta luontoa, ei ärsytä eikä häiritse muita ihmisiä, ei vaadi kalliita rakennuksia eikä aiheuta vaaraa tai haittaa kenellekään, mutta tarjoaa rauhaa, näkymiä ja elämyksiä, joita ei maan päällä voi kokea.

Ilmailuharrastuksen uskon itsekin olevan melko tuntematon nykyiselle nuorisolle, ja heidän vanhemmilleen, joiden pitäisi rahoittaa jälkikasvunsa harrastukset. Ja antaa lupa niiden aloittamiseen. Siinä mielessä on tärkeää antaa julkisuuteen kuva, että ilmailu on turvallista. Unohtamatta kertoa lentämisen jännityksestä ja haasteista (ja vaaroistakin, ellei noudateta sääntöjä)

Sinänsä lentämisellä on kai edelleen hohtoa kansan mielissä ja kielenkäytössä. Päätellen siitä, miten monia suomalaisia on nimitetty "lentäviksi suomalaisiksi", "Flying Finns"
Googlella löytyy näitä sivuja 1320 kpl. Niillä ei kuitenkaan ole juurikaan yhteyttä ilmailuun:
http://www.flyingfinns.com/
http://www.cc.jyu.fi/~lamaon/lamaon2.htm
http://www.finnpower.com/finnishline/Vo ... facts.html
http://www.darkdog.com/red2/finn-wchamp.html
http://www.flyingfinnscenter.net/
http://www.copacabanarunners.net/ihistfin.html
http://www.copacabanarunners.net/ihistpaavo.html
http://www.htk.fi/public/tarmoyleisurheilu/aulanko.html

Mutta toki suomalaiset lentäjätkin ovat olleet arvostettuja.
Tässä tulee mieleen sotalentäjiemme ja hävittäjä-ässiemme maine. Samoin kuin maine, että suomalaiset liikennelentäjät laskeutuvat sellaisessakin sumussa, jossa muiden maiden lentokoneet pysyvät maassa tai hakeutuvat varakentille.
Ote nettisivulta http://www.herpa.de/magazine/pdf/ww599/Finnair.pdf ei liene Finnairin omaa mainostekstiä:
"The major reasons are the great distances and the difficult climatic conditions which justify airplane connections even to comparatively small communities. This fact has greatly contributed to the Finnish pilots’ excellent reputation:
if you can fly safely under Nordic conditions such as those
found in Finland, you will not be afraid of any Central European
weather, and if you can bring down a jet on those tiny airfields, you
can land it safely at any other airport of the world."

Hyvä tarinaa suomalaisten lentäjien maineesta (rohkeudesta ja taidoista) löytyy http://www.svly.net/atis/atis_012002.pdf sivulta 10/20 "Suomalainen lentäjä: Silmää ja sisua"

Ja onhan Finnairin onnettomuustilastokin viimeisiltä vuosikymmeniltä malliksi kelpaava.

Ilmeisesti rohkeus on se asia, johon suhtautuminen on muuttunut yhteiskunnassamme viime vuosien (vuosikymmenten?) aikana. Ennen sanottiin, että saa olla rohkea, mutta ei uhkarohkea. Nykyään tuntuu että kaikki vaaroja sisältävä on pahaa ja kiellettyä. Vai onko rohkeuden ja uhkarohkeuden raja vain siirtynyt, niin että hyväksyttävää rohkeutta ei enää olekaan?

Olisi tietysti kiva, jos suomalaiset voittaisivat kansainvälisiä purjelentomestaruuksia, mutta omasta mielestäni julkisuutta pitäisi lähteä hakemaan ilman niitä voittojakin: Että purjelento on hyvä ja kehittävä harrastus, joka opettaa luonnonlakeja, ihmissuhteita ja omaa harkintakykyä, vaikkei kilpailuihin osallistuisikaan.
Ja näillä linjoillahan purjelentoväki on tänä vuonna ollutkin, mm. Heurekassa ja TV:n ajankohtaisohjelmissa. Sekä Hesarissa.
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html

Vastaa Viestiin