Duo Discus FES ensilennolla

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 487
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Duo Discus FES ensilennolla

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

FES kotiinpaluumoottorilla varustettu Duo Discus teki ensilentonsa eilen Hahnweidessa Saksassa. Kone on kolmas Schempp-Hirth malli, jonka saa varustettuna FES:lla. Jo aiemmin tuotannossa ovat olleet Discus-2cFES ja Ventus-3F.

Allaolevaan Aerokurierin artikkelliin kommentti koskien akkujen kapasitettia. Ensilennolla koneessa oli samat akut kuin Discus-2 ja Ventus-3:ssa. Koelentojen aikana on tarkoitus testata eri vaihtoehtoja ja löytää parhaiten kaksikkoon soveltuva akkuversio. Tältä osin koneen speksejä ei ole vielä lyöty lukkoon.

Kiinnostuneille annan mielelläni lisätietoja.

https://www.aerokurier.de/segelflug/seg ... s-hebt-ab/

Yst terv,
Antti
040 5006665

Vapaa suomennos Aerokurierin tekstistä:

Duo Discus xL FES nousi siivilleen

Noin vuoden rakennus- ja kehitystyön jälkeen Schempp-Hirth julkisti Duo Discus XL -mallinsa FES:llä varustettuna. Toimitusjohtaja Tilo Holighaus ja FES: n keksijä Luka Žnidaršič istuivat yhdessä ohjaamossa ensimmäisellä lennolla.

"Mieluiten olisin heti kokeillut, kuinka pitkälle se olisi mennyt tänään." Tilo Holighaus ei voinut salata iloaan viimeisimmän koneversion ensimmäisestä lennosta, jota hieman himmensi se tosiasia, että toimitusjohtajan oli laskeuduttava FES ensilennolta jo 20 minuutin kuluttua tekemään tilaa insinööreilleen ohjaamossa ensimmäistä koelentoa varten.

Ajatus sähköistetystä kaksipaikkaisesta oli herännyt Kirchheimin Krebenstrassen toimistoissa pari vuotta sitten ja Duo Discus FES: n konkreettinen kehitystyö alkoi reilu vuosi sitten. "Järjestelmä perustuu yksipaikkaisissa koneissa käyttämäämme versioon ja se oli suhteellisen helppo integroida kaksipaikkaiseen, selitti Holighaus. Itse asiassa moottori on sama, mutta kaksikkoon tulee myöhemmin voimakkaammat akut, jotka täyttävät korkeammat energiantarpeet kuin yksipaikkaisissa. "Normaalisti tarvitaan noin 4-5 kilowattia tehoa korkeuden ylläpitämiseksi Discus-2 tai Ventus-3 FES:llä, nyt Duolla lensimme seitsemän-kahdeksan kilowatin teholla vaakalentoa, joka sopii melko hyvin yhteen laskelmiemme kanssa", Holighaus sanoo.

FES:n käyttöpaneelit löytyvät molemmista kojetauluista, mutta toisin kuin perinteisessä turbossa, etusijakytkintä ei ole. Tämä tarkoittaa, että Duo FES soveltuu hyvin opetukseen tai jopa peruskoulutukseen, koska molemmat lentäjät voivat halutessaan käynnistää moottorin ja säätää tehoa.

Duo Discus FES:n koelennot alkoivat välittömästi ja se täydentää Schempp Hirthin sähkölentokonevalikoimaa kolmantena mallina. Tämä tarkoittaa sitä, että Flugzeugbaun DG-1001e neolla on vakavia kilpailijoita, ja asiakkaille, jotka haluavat mutkattoman kaksipaikkaisen sähköisellä kotiinpaluumoottorilla, on toinen vaihtoehto. ASG32 on myös sähkökäyttöinen, mutta vetoaa toiseen asiakaskuntaan laipallisena kaksipaikkaisena.
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!