Sähköpostilista pursitaitolennosta kiinnostuneille

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
karik
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 22.02.2005 15:24

Sähköpostilista pursitaitolennosta kiinnostuneille

Viesti Kirjoittaja karik »

Hei

Mainostin taannoin Urheilutaitolentäjät ry:n aloittamaa taitolentoprojektia
purjelentäjille. Homma on edennyt nyt siihen vaiheeseen, että
toukokuun alussa pidetään Räyskälässä taitolentokurssi, johon tulee
opettaja Saksasta.

Kurssi on jo täynnä mutta mukaan toimintaan mahtuu toki.
Jos haluat seurata tapahtumia, käy rekisteröitymässä:
http://groups.yahoo.com/group/purjetaitolento/
Se toimii postituslistana taitolennosta kiinnostuneille.

Tarkoitus on pitää mm. treenausviikonloppu alkukesästä ja Suomen
ensimmäiset (??) purjetaitolentokisat elokuussa.

Kari

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja viper »

Missä ne Suomen ensimmäiset purjetaitolentokisat pidetään? Minkälaisella kalustolla kisoihin voi osallistua?

Lennokkisetä
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 01.03.2004 22:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lennokkisetä »

Onko pursitaitolennossa sama ajatus, kuin moottorikoneilla, että useat liikkeet alkavat ja päättyvät samalle tasolle, esim silmukka ja pystykäännökset? Entäpä vaakaympyrät? Miten vauhti haetaan? Edeltääkö liikkeitä aina vapaamuotoinen vauhdinotto, vai ajetaanko kuviot nauhaohjelmana, jossa päätyliikkeet kääntävät koneen suunnan (esim split-s)? Kuinka korkealle tyypillisesti hinataan taitolentoa varten? Suoritetaanko koko ohjelma yhdellä lennolla, vai onko tapana jakaa liikkeet useampaan hinaukseen?

jere
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 10.08.2005 15:02

Pursitaitolennosta

Viesti Kirjoittaja jere »

Pursitaitolennossa joudutaan huomioimaan se tosiseikka, että energiaa katoaa koko ajan. Niinpä vaakalinja on purjelennossa vaakatason ja 10 asteen kulman, vaakatasosta alaspäin, välissä. Esim silmukka aloitetaan esim. ASK-21:llä nopeudella 180 km/h niin, että nokka on korkeintaan 10 astetta vaakatason alapuolella. Liikkeen jälkeen on tarkoitus palata samaan asentoon. Ihan samalle aloituslinjallekaan ei päästä, koska energiaa tärväytyy nopeammin liikkeen aikana.

Sama siis pätee koko ohjelman ajan kaikkiin liikkeisiin. "Vaakataso" on siis purjekoneille kalteva.

Nopeutta saa työntämällä :) Ohjelmassa voi olla alussa liike, jolla otetaan vauhtia tai sitten vauhti otetaan ennen kuin ohjelma aloitetaan. Kevään kurssilla esim. ohjelma alkoi 30 asteen linjalla alaspäin (down line). Moottorikoneille ja edistyneemmille pursitaitolentäjille linja on 45 astetta alas, koulu- ja harjoituskoneet ja sportsman-pilotit yleensäkin käyttävät hiukka rauhallisempia kulmia.

Ohjelma lennetään tosiaan liike toisensa perään, joten liikkeen itsensä suorituksen lisäksi pitäisi myös liikkeen lopetus tehdä niin, että nopeus on sopiva seuraavaa liikettä varten. Sopiva nopeus taas tietty riippuu seuraavasta kuviosta.

Hinaukset ovat päälle kilometrin korkeuteen. Meillä oli käytössä 1200 m, mistä ehtii lentää ohjelman, vajaat 10 liikettä. Jos esim. kisoissa rikkoo alarajaa, joka voi olla esim. 400m, lentämällä liikkeitä sen alle, suoritus hylätään. Ohjelmaa ei voi kisoissa jakaa eri lennoille.

Ja niin, pakollisen disclaimerin aika. Ei oma-aloitteista harjoittelua! Lisäksi kerhoissa on vaihtelevat säännöt taitolennon suotavuudesta.

Jere
kevään kurssilainen

Lennokkisetä
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 01.03.2004 22:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lennokkisetä »

Kiitos Jere hyvästä vastauksesta!

Tänä kesänä kun sain lupakirjani, pääsin lennonopettajani kyydissä silmukkaa vääntämään taivaalle (ope lensi silmukat ja minä kyydissä). Olin hinkunut silmukkaa jo koko kurssin ajan, että mennään tekemään yksi silmukkalento ohi kurssista. Ope vaan sano, että periaatteena on ollut suorittaa kurssi loppuun ennen silmukoita.

Silmukka oli siisti ja onnistunut. Melko tiukkaan Blanikilla sai työntää tikusta, että vauhtia alkaa kertymään.

Kiinnostukseni taitolentoon tulee varmaankin lennokkipuolelta, jossa olen kokeillut (moottori)taitolentoa kilpailuissakin. RC-liidokillakin olen vääntänyt temppua tänä kesänä. Kuvia liidokistani: http://www.kemi.fi/kk019065/models/solution/

Kerhon suhtautuminen taitolentoon varmaankin heijastaa sitä, onko kerhossa ollut taitolennosta kiinnostunutta/harrastanutta henkilöä aikaisemmin. Jos kerhossa on lennetty vain matkaa aina, niin todennäköisesti uuden harrastajan uteluihin taitolennosta ei tule vastakaikua. Jos kerhossa on entinen tai nykyinen pursitaitolentäjä, niin todennäköisesti hän suosittelee kokeilemaan lajia, kun lentokokemusta on riittävästi kasassa.

Näen purjelennon taitolennossa mahtavana mahdollisuutena sen, että jo tavallisilla kerhotason koneilla voi tehdä perustaitolentoliikkeitä. Moottorilentopuolella taitolentoon kykenevät koneet on jo huomattavasti tiukemmassa. Samalla on äärimmäisen "pervoa" lentää pystyliikkeitä ilman moottorin tuomaa voimaa :wink:

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Lennokkisetä kirjoitti:... clipeti clip...
Kerhon suhtautuminen taitolentoon varmaankin heijastaa sitä, onko kerhossa ollut taitolennosta kiinnostunutta/harrastanutta henkilöä aikaisemmin. Jos kerhossa on lennetty vain matkaa aina, niin todennäköisesti uuden harrastajan uteluihin taitolennosta ei tule vastakaikua. Jos kerhossa on entinen tai nykyinen pursitaitolentäjä, niin todennäköisesti hän suosittelee kokeilemaan lajia, kun lentokokemusta on riittävästi kasassa.

... clipeti clip...
Terve Jussi, eikös tuo viimeinen lauseesi ole juuri se mitä kentällä olemme keskustelleet :wink: ?

Taitolennon suhteen taitaa etenkin päteä vanha sanonta "tyvestä puuhun"! Nyt järjestetyt kurssit ovatkin erinomainen lisä auttamaan eteenpäin sopivan määrän lentokokemusta kerännyttä pilottia yhdessä open kanssa.

Kerhotoiminnan realiteeteissa usein kuitenkin peruskurssien läpivienti ja uusien pilottien taitojen kasvattaminen "hopea-C"-tasolle ovat eka prioriteetilla. Tuon opin saavuttaminen lienee myös minimitaso taitolennon harrastamisen suuntaan...

T: Veli-Matti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

giropilot
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 17.08.2005 14:17

Purjetaitolennosta....

Viesti Kirjoittaja giropilot »

Mielenkiintoista nähdä, että palstalla tarinoidaan purjetaitolennosta.

Heitänkin siis lusikkani soppaan ja muutamalla sanalla kommentoin aihetta - opettajana.

Ensinnäkin mitä on taitolento?

Lauri Larjoa siteeraten, taitolento on useamman kuin yhden taitolentoliikkeen yhdistäminen siten, että liikkeet nivoutuvat toisiinsa, liikkeen aloitus ja lopetus mm. korkeuden, suunnan ja nopeuden osalta ovat ennakkoon aiotun mukaisia. Toisin sanoen silmukan lentäminen ei ole vielä taitolentoa, vaan yksi sen osa - yksittäinen liikeperheen liike.

Entäpä taitolento ja kilpataitolento?

Taitolento lennetään yleensä yleisölle, kuten näytöksissä jne. usein selvästi harmonisempaa ja puhtaampaa lentämistä kuin kilpa-sellainen. Monasti myös jouhevampaa käsittelyltään (siis G-voimiltaan) ja siten hiukkasen konetta säästävämpääkin. Itseasiassa Suomessa koneen kulutusta pelätään suotta ja ihan liikaa. Vääntö on pahempi kuin suoranaiset liitosten yms. G-vaikutukset.

Kilpataitolento taas lennetään puhtaasti tuomaripistettä ajatellen ja tuomareille. Linjat erottavat liikkeet toisistaan ja liikkeet ovat joskus kulmikkaampia eli enemmän särmää sisällään pitäviä. Ja kun tuomareille lennetään, niin hommassa on vähän "fuskuakin" mukana - tästä ehkäpä esimerkein myöhemmin jos jotakin syvällisemmin asia kiinnostaa. Lisäksi kilpatemppulennossa juuri liikkeiden selkeyden ja erotettavuuden johdosta G-voimat ovat hiukan suuremmat ja liikkeet eivät todellakaan ole puhtaita, koordinoituja lentoliikkeitä. Tästäpä vaikka esimerkkinä 90-asteen kaarto, jossa kone luisuu väkisinkin tehtäessä se kaarto kilpailun omaisesti.

Eli nämä käsitteet ovat siis kaiken pohjana.

Palstalla mainittiin kokemuksesta, joka tulisi olla ennen taitolentokurssin aloittamista. Varmaankin hopea-C on hyvä kriteeri, mutta sitäkin enemmän merkitsee viimeaikainen kokemus ja ohjaajaoppilaan henkilökohtaiset ominaisuudet. kaikista ei tule matkalentäjiä ja kaikista ei tule taitolentäjiä - kilpailijoista puhumattakaan.

Jo basic-tasolle pääsee aloittamaan erittäin nopeasti ja siitä aina eteenpäin taitojen ja kokemuksen kertyessä. Kannattaa hankkiutua kokeneen ja luvan omaavan pilotin kyytiin tutustumaan lajiin. Laji on perusteiden osalta ERITTÄIN HELPPO, MUTTA VAIN PERUSTEIDEN OSALTA. Hiominen vie aikaa ja rahaa, mutta on todella kivaa ja opettavaa.

ILMAN OPETUSTA LAJI ON MYÖS VAARALLINEN. Eli Jereä kannattaa kuunnella ja näpit irti, ettei oma geneettinen perimä poistu darwin-järjestelmästä ja kallis kone hajoa alta!!!!

Mutta kun homman oppii, niin laji ei ole sen kummempi ja kalustoa juurikaan enempi syövä. Perinteisissä kerhoissa joudutaankin asenteita muuttamaan ja mielipiteitä lobbaamaan rajusti. Tähän voisi todeta, että keski-Euroopassa, vaikkapa Saksassa on lennetty temppua kymmeniä tuhansia tunteja, joillakin yksittäisillä koneilla tuhansia tunteja ja siellä tiedetään kuluuko kone ja miten paljon se kuluu. Väitän, että Suomessa ei ihan oikeasti tiedetä asiasta mututuntumaa enempää......
Ja sehän on hinnoittelukysymys, ei sen kummempaa.....

Juu, 20.8. lennetään Nummelassa ensimmäiset avoimet Purjetaitolennon Mestaruuskisat. Lajia opetellaan vielä, pitkäänkin, mutt ajostakin se on aloitettava.

Tulkaa tutustumaan lajiin, kommentoimaan ja seuraamaan.

Täyspainoisia kursseja järjestettiin jo tänäkin suvena ja ensi suvena niitä on varmaan entistä enemmän. Kisaaminen on hauskaa ja kehittävää, joten hihasta kisapilotteja kiinni ja utelemaan.

Syksyisin terveisin

Giropilot

giropilot
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 17.08.2005 14:17

Vielä purjetaitolennosta.....

Viesti Kirjoittaja giropilot »

Palasinpa vielä jo lähettämääni kommenttiin.....

Kaikille purjetaitolennosta kiinnostuneille iloinen uutinen. Syksyn mittaan on valmistumassa noin 60 minuutin pituinen koostettu PURJETAITOLENTO dvd-filmi!!!!! Siis suomalaista kilpapurjetaitolentoa........

Filmillä on erittäin mielenkiintoista kamaa kuvattuna koneesta ulos eteen, taakse opettajan velloovaan ja huvittavaankin naamaan G-voimien puristuksessa, sivuun siipeen, ulkoapäin konetta taivaalla ja vieläpä mahdollisesti pätkä ilmasta-ilmaan kuvaa.

Materiaali näyttää nähtynä todella hyvältä ja opetuksellinen opettajan ääneen paukuttaminen ryydittää filmiä kivasti. Myöskin virheet paljastuvat filmiltä.....

Kuulemma Joensuun Ilmailukerhon puheenjohtajalta voi tiedusteluja tehdä pitkin syksyä, jostakin lokakuun tasolta, kunhan saavat masterin purettua ja leikattua kasaan.

terveisin

Giropilot

giropilot
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 17.08.2005 14:17

Kisatkin on sitten pidetty.....

Viesti Kirjoittaja giropilot »

Arvoisat palstan lukijat!

No niin, Suomessa ensimmäinen purjelentokoneella lennetty taitolento kisa on sitten ratkaistu ja mestarin pytty jaettu. Kivaa ja suunnattoman hauskaa näytti olevan ja yläkertakin oli säiden osalta mukana, mitä nyt jokunen hinaus nousussa menikin IMC-olosuhteissa..... ;)

Paikalla oli suunnattoman arvovaltainen tuomaristo, IAC:n tuomareitakin paikalla ja arvostelu oli suoraa, rakentavaa ja ERITYISEN KEHITTÄVÄÄ. Eli paljon on vielä tehtävissä, jotta laji etenee ja suoritukset paranevat entisestään. Noin arvostettu tuomarikaarti teki kisoista niiden arvoisensa - UPEAA!!!!! Kiitokset tuomareille täältäkin.

Laji näyttää hienolta ja tulevaisuuteen kuulemma ohjaajat suuntaavat. Koulutusta on Suomessa tarjolla kisaaminen todellakin näyttää hauskalta ja onkin sitä. Leppoisaa porukaa tuntuvat olevan, koko sakki, kuin isoa perhettä.

Eli hyvät suomalaiset purjetaitolennosta kiinnostuneet ohjaajat. Seuratkaa nuoren hopeamitalistin jalanjälkiä ja hankkikaa oppia ja tulkaa mukaan kilpailemaan. Taidot kehittyvät turvallisesti ja saatte uuden ulottuvuuden lentämiseen. Koulutusta tarjolla ainakin Joensuussa ja Nummelassa ja varmaan Räyskälässäkin tulevana suvena.

Laji ei ole vaikeaa perusteiltaan, mutta kisalentämisen puhtauden saavuttaminen viekin sitten loppuiän.......

Giropilot

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N »

Missä tuloksia, nehän meitä lukijoita tietenkin kiinnostaa????

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja viper »

Tulokset
========
1. Matti Peura, 1754,4p / 81,2%
2. Mikko Luukkanen, 1616,5p / 74,8%
3. Markku Tenhunen, 1600,9p / 74,1%
4. Erkki Soinne, 1397,1p / 64,7%

Tuossa on tulokset. Kilpailijoita ei näköjään ollut ainakaan liikaa :shock:

giropilot
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 17.08.2005 14:17

Syksyisin terveisin...

Viesti Kirjoittaja giropilot »

No niin, purtsikka lennot alkaa olemaan takana ja tulevaan kauteen suunnataan :?

Juu, Nummelan kisoihin alkuun ilmottautuneista sitten lopulta jokunen työ yms. kiireiden osalta tipahti poies ja osallistujat olivat sitten kaikki viivalla. Mutta kuten kilpailunjohtaja sanoi, taitolento on ja tulee olemaan suppean harrastajaporukan laji - niin kuin mäkihyppykin...

Kisa lennettiin IAC:n sportsman luokan tunnetun II:sen mukaan kahtena kierroksena ja aiottu tuntematon jätettiin pois aikataulullisesti. Ensivuoden kisoja ajatellen IAC julkaisee jälleen tammikuussa tunnetun, joka varmaankin tulee olemaan pohjana kansallisille kisoille.

UTL tulee hakemaan ensivuodelle liitolta niin moottori kuin purtsikka temppukisoja SM-kisoiksi. Jatkoa kehittyvään lajiin on siis luvassa - eurooppalaiseen malliin!!!

Siis.... kun lajin parissa on vähän porukkaa, niin hyvin mahtuu mukaan ja omaa osaamistaan voi helposti kehittää muiden tasolle. Eli mukaan vaan!

Miettikää talven mittaa ja ottakaa yhteyttä tullen mukaan uuteen lajiin.

Giropilot 8)

Vastaa Viestiin