Näppärä yleiskone...

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Näppärä yleiskone...

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ma 03.10.2005 08:14

Tällainen keksintö http://www.pipistrel.si/ tällä kertaa, tuo Taurus.

Yksipaikkaisen painoinen kaksipaikkainen, liitolukuakin riittämiin. Vaikka rekisteröidään UL:ksi, laite vaikuttaisi käypäseltä purjelentoon. Hieman alhaiset maksiminopeudet vain. Varmaankaan ei saa käyttää purjelentokoulutukseen, kun on UL.

js

Avatar
hahllund
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 11.06.2003 21:54
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hahllund » Ti 04.10.2005 11:34

Olipa kivan oloinen laite. Jos uskoo suorituskykyarvoja niin tuollahan lentäisi purjelentoakin kummasti. Hinta voisi olla hieman edullisempi jos aikoo kilpailla oikeiden purjekoneiden kanssa. Mutta, jos suuntaus on tämä niin perinteiset purjelentotehtaat vaviskoot. Koskahan Suomessa saataisiin kehitettyä jotakin vastaavaa. Tai jotakin ilmailurakentamista ylipäätään Pik-20 aikakauden jälkeen.

t.allu

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ke 16.11.2005 14:42

JAR-FCL-tuki vastaa:

Pahoittelemme vastauksemme viivästymistä, joka johtui osittain konsultaatiotarpeesta koneen tyyppihyväksynnän osalta.

Kone on EU-valtiossa hyväksytty ultrakevyeksi lentokoneeksi, joten ultrakevytlentäjän lupakirja on lähtövaatimus kyseisellä ilma-aluksella lennettäessä. Lisävaatimuksista voimme päättää vasta siinä vaiheessa, kun kyseisten koneiden tyyppihyväksyntäkatsastuksia tehdään Lentoturvallisuushallinnon toimesta. Tässä vaiheessa olemme ilmeisimmin yhteydessä mm Suomen Ilmailuliitto ry:hyn mahdollisten lisäkoulutusvaatimusten osalta. Hyvin todennäköisesti pelkkä UPL-lupakirja ei yksinään riitä, vaan purjelentäjän lupakirjaan kuuluvista osa-alueista tullaan vaatimaan lisäkoulutusta.

Alla myös Lentokelpoisuusjaoston kannanotto ilma-aluksen luokitukseen.

Terveisin,

JAR-FCL-tuki
Lentoturvallisuushallinto



Tervehdys

Kylläpä kysymyksen esitit, käytiin kaikkia 360 astetta läpi ja päädyttiin että kone on ultrakevyt lentokone koska se on siksi EU-valtiossa hyväksytty, kts:

Certification basis

PIPISTREL d.o.o possesses the manufacturing licence issued by URSZP (ULN no.: P-03) of Taurus ultralight motorglider. Taurus ultralight motorglider is certified at URSZP according to the standards of the Republic of Slovenia and the ATTESTATION OF AN ULRALIGHT DEVICE

no. TC02/001-AT/ULN04, issued 18.5.2002

as an Ultralight aircraft.


Koneelle tulee tehdä tyyppitarkastus AIR M5-10 mukaisesti ja siihen liittyvien koelentojen jälkeen on otettava kantaa tarvitaanko ultralupakirjaan lisäkoulutusta vai ei.

JHe
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.11.2005 09:47

Pipistrel moput

Viesti Kirjoittaja JHe » Pe 18.11.2005 10:16

Keväällä messuilla tarkastelin Sinus ultra mopua lähemmin ja istuin koneessa. Koneeseen pääsy on mielestäni erittäin hankalaa josta myös viehettävälle esittelijättärelle mainitsin. Hän totesi, että jos ei pääse koneeseen, niin ei kyllä saa medikaakiakaan.
Kovin on ohjain/laippamekanismit kevyttä rakennetta, jonka kestävyyttä ja toiminta varmuutta voisi epäillä.

Vastaa Viestiin