Räyskälän hinausmaksut

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Avatar
timbe
Viestit: 89
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Räyskälän hinausmaksut

Viesti Kirjoittaja timbe »

Räyskälän hinnastossa on yksi uusi maksuluokka:

"Mikäli purjekoneen hinaus/nousu tapahtuu muuten kuin Säätiön toimesta,
maksaa se 2 euroa/kerta."

Tämä on aika hämmästyttävä maksu, sillä itsestarttaavalla tai kolmannen osapuolen hinauksesta pitäisi siis maksaa vielä säätiölle. Tämä ei oikein vastaa ainakaan minun oikeustajua, sillä en silloin käytä mitään hinaustoimintaan liittyvää säätiön antamaa palvelua.

Laskuttaminen ei taida oikein olla laillistakaan, sillä jos en saa rahalla vastineeksi palvelua, niin kait se silloin pitää katsoa veroksi, johon ei vielä säätiöllä taida olla oikeutta. Ilmailulaki ei ainakaan tunne koko asiaa, siellä puhutaan vaan laskeutumismaksuista ym. kun toimitaan valvotuilla kentillä.

Onko säätiön hallituksella komenttia asiaan?

terv. timbe

PS. selvyyden vuoksi totean että hinautan kyllä kerhon purtsikan säätiön kalustolla...
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PY »

Olet oikeassa. Aika erikoista varsinkin, kun moottorikoneiden nousu on ilmaista :?:
Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansa »

Säätiön antama palvelu on kevytilmailuun tarkoitettu lentokenttä.

Aurattu, lanattu, asvaltoidut kiito ja rullaustiet, vesijärjestelmät, tuulipussi, pikkumyy, sun muut...
Säätiön säännöissä on ilmoitettu että se ylläpitää kenttää ja hoitaa hinauspalvelut Räyskälän lentopaikalla. Uskokoot ken lystää, siihen tarvitaan rahaa....
Ongelmana on se että Räyskälässä on mahdollista "siivestää" ja näin on tehty muiden kustannuksella vuosia omalla hinaus ym kalustolla hyvällä ylläpidettävällä kentällä jota rahoitetaan osaksi säätiön toimesta hinaulipuissa olevalla katteella. Hinaukseen käytettävä polttaine, hinauskoneiden kunnossapito, vakuutukset, päivystävä hinaaja, hinausköydet, viranomaismaksut etc. sekä myös kentän kunnossapito muodostaa tietyn hinnan hinauslipulle. Kiitoratoja omatoimisesti, itsestään starttavia tai omia hinauskoneita käyttävät joutuvat valitettavasti nyt ja tulevaisuudessa osallistumaan myös itse lentokentän ylläpitoon. Kukin käyttönsä mukaan.
Omistusoikeuden siirryttyä metsähallitukselle ja siitä seuranneet alueen vuokrat tekevät aiemmin toteutetun, "hyväksi havaitun" liki ainoan varainhankinnan kentän ylläpitoon pelkästään leirialuetta käyttäviltä vaunuilijoilta hinnankorotuksien muodossa mahdottomaksi.

Se että lentokenttähän on siinä, ollut jo kauan. Miksi minun pitäisi siitä ja sen käytöstä maksaa, on visainen kysymys. Sitä kannattaa itse kunkin miettiä.
Yhtä hyvä kysymys on mihin niitä lisävoimaloita tarvitaan, töpselistähän sitä sähköä tulee...

Odotan kauhulla tilannetta kun kaartjärven vesi ja viemärihanke vuoden loputtua on toden näköisesti siinä vaiheessa jolloin posliinipytyistämme tattanat siirtyvät viemäriin eikä tien takana sijaitsevalle suolle. Siinä vaiheessa alkaa käydä tuulinen paikka itse kunkin lompakossa... :evil:
Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 487
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Tervehdys,

Ongelma onkin tuo sana "purjekoneen". Miksei hyppykoneen, ultrakevyen lentokoneen, varjoliitimen ja kaikkien muiden lentokoneiden.

Räyskälässä toimii pysyvästi tällä hetkellä ainakin kaksi itselähtevää purjekonetta. Meidän koneemme suoritti kentältä viime kesänä parikymmentä starttia korkeintaan. Säätiön tuotto ko maksuluokalle olisi viime suvena ollut 40 euroa ja jos DG lensi saman verran tai vaikka vähän enemmän kokonaistuotto voisi olla satasen kieppeillä.

Aurattu, lanattu, asvaltoidut kiito ja rullaustiet, vesijärjestelmät, tuulipussi, pikkumyy, sun muut...
Säätiön säännöissä on ilmoitettu että se ylläpitää kenttää ja hoitaa hinauspalvelut Räyskälän lentopaikalla. Uskokoot ken lystää, siihen tarvitaan rahaa....


Hansa on ihan oikeassa perustelleesaan maksua. Mutta toteutus on päin p......ä. Satasella ei ihan hirveästi kerry tuloa em menojen kattamiseen.

Hinnastoa kun silmäilee ei voi välttyä havainnolta, että lähes kaikki Säätiön hinnastosta löytyvät maksut on suunnattu purjelentäjille. Kentän lentoonlähdöistä ja laskuista suuren osan suorittavat aivan muut ilma-alukset kuin itselähtevät purjekoneet. Ne ovat näitä erinäköisiä himmeleitä ja kangaspuita, sekä se hyppykone.

Maksupohjan laajennus on ainut terve tapa korjata Säätiön taloutta. Se laajennus pitää vaan suunnata kaikille kentän käyttäjille. Tämä toimi ei laajenna maksupohjaa.

Antti

PS

Voitko Hansa kertoa samalla mitä hyppääjät maksavat jokaisesta hyppylennostaan säätiölle? Entä telttamajoituksesta kerhokämppänsä ympärillä? Maksavatko vuokraa kerhokämppänsä maa-alasta? Paljonko PILHU:n hallin omistajat maksavat vuosittain Säätiölle?

Sama
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PY »

Näinhän asia on. Jos jokainen maksaa kulunsa, ei asiassa ole mitään ihmettelemistä. Asian ydin on tasapuolisuus.

Ihmetystä herättääkin vain yksinkertainen kysymys, onko starttimaksun peruste "pitkä kärkiväli" eli rasittaako tälläinen starttiperustainen maksu tasapuolisesti myös "ultrakeveitä, kevytmoottorikoneita ja moottorikoneita ym. itsestarttaavia" ja erityisesti niitä kaupallista liikevoittoa tavoittelevia yrityksiä, jotka ajoittain käyttävät kenttää.

Jos starttimaksu koskee vain pitkäsiipisiä, niin olisi mielenkiintoista tietää, mikä on se starttikohtainen lisäkulu, jota pitkä kärkiväli aiheuttaa verrattuna lyhyeen eli moottorikoneeseen nähden. Jos kärkivälin aiheuttamaa lisäkulua ei ole osoittaa, niin kysymys veronomaisesta maksusta nousee esiin.

Paikallisten moottorikoneiden osalta on toki hyvin ymmärrettävissä järjestely, jossa "starttimaksu" sisältyy niiden tässä tapauksessa maksamiin arvatenkin oleellisesti korkeampiin parkki-, halli- ja kentänkäyttömaksuihin.

Tuskinpa kenttää esimerkiksi aurataan purjelentokoneiden startteja varten talven yli ?
Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansa »

Hienoa, vihdoinkin keskustelua säätiöläisillä...

Puhun yksityishenkilönä.
Tietoisena kuitenkin siitä mitä tapahtuu ja minkä verran Räyskälässä.

Antin kysymyksiin hyppyhommista. Vuonna 2006 hyppykerho tulee maksamaan uusien sopimusten myötä toiminnastaan Räyskälässä öbauttiarallaa 8000 euroa. Telttamajoitus on yksiselitteisesti kielletty kerhoalueella. Asiaan puututaan. Kerhokämppä on säätiön omaisuutta, kuten pilhun hallikin. Muut eivät saa ja voi vielä rakentaa.
Kaavotusasia on kunnassa käsittelyssä, kuten myös se miten kunta voisi olla mukana kehittämässä ilmailukeskusta.

Maksupohjan laajennus on juuri se mitä haetaan. Jostain se on vain aloitettava. Se että alku tapahtui purjekoneista juontaa siihen että noin 25 % kentältä lähteneestä purjelentotoiminnasta on tapahtunut muiden kustannuksilla mitä kenttäalueen kunnossapitoon tulee. Vuositasolla se tarkoittaa suunnilleen samaa määrää menetettyjä euroja kuin hyppääjiltä nyt tullaan saamaan. Jostain oli vaan aloitettava jotta se tasapuolisuus toteutuisí jolloinkin. Itse starttaavat ei ole ollut niinkään ongelma. Mikäli maksu pitkäsiipisille on ongelma "Pappa petaalar..."

Saadaksemme myös hinausjärjestelmän jälleen joustavaksi vuonna 2006 niin että ensimmäinen laskuun tuleva hinauskone ottaa jonossa olevan ensimmäisen narun perään, riippumatta siitä kenen omistukssa hinaus tai purjekone on. Asia lähtöasiasta oli saatava ja merkittävä hinnastoon.

Se miten saadaan kaikki kentältä lähtevät ja siellä toimivat maksun piiriin on haastava homma. Ehdotuksia ja mahdollisia ratkaisumalleja otetaan vastaan. Säätiön hallitusessa on kerhojen valtuuttamat henkilöt asioita miettimässä mahdollisimman tasapuolisesti. Ei kerhojen etua vaan kokonaisuutta Säätiössä.
On ymmärrettävää että porukka ajattelee itsekeskeisesti ja omalta kohdaltaan asioita. Satasella ei pitkälle pötkitä mutta jos niitä satasia on riittävä kasa niin jo vain...

Afrikassa annoin vaatteettomille muksuille kaupan pihalla muutaman randin. Ajattelin ettei tuo köyhdytä. Jallu kertoi että niitä on Afrikassa miljoonia. Lopetin homman. Jos kaikille tasapuolisesti olisin pari randia antanut niin olisi saattanut käteisvarat huveta.
Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PY »

Väärinkäsitysten välttämiseksi täsmennys. Ei starttimaksu ole huono tapa kerätä osaa kentänkäyttökuluista. Starttimaksu rasittaa sillä suhteella, kuin käyttäjäkin kuluttaa kenttää eli se on tasapuolinen.

Ongelman ydin on siinä, että jos starttimaksuun mennään, tulee se kerätä tasapuolisesti kaikilta räpyttimiltä joka startista ja erityisesti ulkopuolisilta, jotka eivät maksa nykyisin mitään säätiölle.

Toinen ongelma on tosiasia, etten ole koskaan saanut käsiini sellaisia tilinpäätöstietoja, joista selkeästi näkyy eri toimintojen säätiölle aiheuttamat kulut kuten esimerkiksi, mitkä ovat aurauskulut, mistä ne on kerätty ja kenellä ne aiotaan jatkossa maksattaa. Voipa olla tosin niinkin, että kyse on pelkästään omasta saamattomuudesta. On kuitenkin mahdoton käydä asiallista keskustelua, ilman perustietoja.

Nykyaikana tälläisetkin seikat voisivat aivan hyvin olla vaikkapa netistä luettavissa, onhan kyse kuitenkin kansalaistoiminnasta, jonka tulisi kaikilta osin olla avointa.
Avatar
timbe
Viestit: 89
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Kommentti Hansalle

Viesti Kirjoittaja timbe »

Säätiö ylläpitää kevytilmailuun tarkoitettua pienlentokenttää, tämä on selvä. Ja onhan siellä hinnastossa maksuluokka, joka koskee nimenomaan kentän ylläpitoa:
"KENTTÄ- JA ALUEMAKSU. Peritään kaikilta Räyskälä-Säätiön hallinnassa olevien lentokenttä, opisto- ja leirintäalueen käyttäjiltä kentän, tiestön, jätehuollon, henkilökunnan ym. kustannusten kattamiseksi.
A. Lyhytaikainen käyttö 4,5 euroa/hlö/pv
B. Jatkuva käyttö 85 euroa/hlö/v"

Tämä on ihan OK, omat ongelmansa tässäkin on varmaan tasapuolisuus, kun ei ole isovelijärjestelmää jolla sen saisi kaikilta kenttää käyttäviltä perittyä.

MUTTA puheena olevaa purjekoneen kolmannen osapuolen tai itsestarttaavan hinausmaksua en kyllä sulata eikä Hansan vastaus tyydytä tässä suhteessa. Maksu ei ole tasapuolinen ja tuskin Säätiön kannattaa mennä yleiseen laskeutumismaksu järjestelmään, sen ajateltavissa olevat tuotot tuskin riittävät vaadittavan organisaation kustannusten kattamiseen.

En voi vetää muuta johtopäätöstä että kyseessä on viime kauden tilanne kun PIK ei ollut mukana säätiön hinauslippujen systeemissä. Eli varmaan on koitettu saada PIK:lle keppiä, mutta kokonaisuutena on saatu aikaan suurempi haloo ja vahinko tällä ihmeellisellä hinausmaksulla.

Toivottavasti asia saadan sovittua PIK:n kanssa kaudeksi 2006 jotta hinaus toimii joustavasti. Ehdottaisin että samalla hinnastosta poistetaan tämä surkuhupaisa hinausmaksu tasapuolisuuden nimissä.
Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 202
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Aku »

Tulipa tässä vaan muutama asia mieleen..

Ensinnäkin pitää muistaa että nykyinen orkesteri on pyörittänyt Räyskälää jo kokonaisen kuukauden, ei liene kohtuutonta että heille suodaan hetken työrauha ennen kun ammutaan ideat alas, jostain on aina aloitettava eikä kaikki tapahdu yhdessä yössä. Tosin hyvässä hengessä käyty keskustelu ei varmasti heidän työrauhaansa riko. Toisaalta jos nyt oletetaan, että kyseisen maksun taustalla on vain ja ainoastaan Pik:n oma hinaustoiminta, niin tietämättömälle herää kysymys, että oliko viime kesä muka ensimmäinen jolloin kyseinen poppoo pyöritti omaa systeemiään tuomatta latiakaan yhteiseen kassaan. Oma epäily on kuitenkin että se ei todellakaan ollut ensimmäinen vuosi.. Mitä tulee tasapuolisuuteen tulee se onkin sitten jo vaikeampi juttu. Maksuthan pitäisi ehdottomasti kerätä tasapuolisesti, mutta kuinka tämä tapahtuu? Mielestäni on selvää että omaa hinaustoimintaansa pyörittävät syövät säätiön leipää ja ovat näin velvoitettuja siitä korvauksen suorittamaan, mutta mihin se raja vedetään? Itsestään starttaava ei voi ketään muuta ilmaan auttaa kun itsensä ja toisaalta se ei niin ollen tavallaan ole keltään pois. Toisaalta kyseiset koneet eivät varmasti ole syy tähän maksuluokkaan, itse näkisin ne mieluummin rajanvedon ja siihen liittyvän ongelman sijaiskärsijöinä. Tässä tuskin on pyritty mihinkään laskumaksuun, koska kentänkäyttömaksu on jo olemassa. Eiköhän tässä ideana ollut se että hyppääjätkin maksavat siitä että saavat pyörittää omaa hyppykonettaan, lienee kohtuulista pyytää jokunen euro niiltäkin jotka omaa hinaustoimintaansa pyörittävät?
AriKat
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 14.10.2005 09:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AriKat »

Meinasin olla hiljaa, mutta jos täällä kerran saa yksityishenkilönä osallistua keskusteluun...

PIK maksoi viime kesän hinauksista säätiölle. (tai siis maksaa, kunhan saadaan summa selville)

Ei ollut ensimmäinen kerta, kun hinauksia vedettiin omaan piikkiin. Tosin taisi olla ensimmäinen kerta, kun koko kesänä ei löydetty kumpaakin osapuolta tyydyttävää ratkaisua.
Hansa kirjoitti:"hyväksi havaitun" liki ainoan varainhankinnan kentän ylläpitoon pelkästään leirialuetta käyttäviltä vaunuilijoilta hinnankorotuksien muodossa mahdottomaksi.
No nyt minä ymmärrän, miksi se leirintämaksu tuntuu vähän kalliilta... :wink:
Ari K.
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 333
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Kysymykset on ehkä asetettu väärin. Ei siis välttämättä niin, että miten saadaan nykyisestä käyttäjäkunnasta enemmän irti, vaan millä ja miten saadaan lisää käyttäjiä.

Kaikkiin mainittuihin totaalisummin (mitä pitäisi kertyä säätiön pohjattomaan kassaan) pitää laittaa kaksi nollaa perään, silloin alkaisi olla homma mallillaan ja kehitystä voisi tapahtua aikuisten oikeesti.
Käytännössä käyttäjäkuntaa pitäisi ilmailijakaartin osalta ainakin kaksinkertaistaa ja muuta käytöä lisätä merkittävästi.

Kaikki koneet ykköshallista veks talveksi ja CURLING-radat sinne: kuppila auki koko talven kun radoilla käy vilske ja majoitus ja saunat koko ajan täyteen buukattuna. Sen mitä väliin mahtuisi ajelisivat mönkkäreillä. Kassakone kilisisi kaiken aikaa kun/vaikka ei ole keliä... Mitäs tuumaatte?

Kirjoitti siviili-Kaitsu
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansa »

"Kaikki koneet ykköshallista veks talveksi ja CURLING-radat sinne..."

Miksi vaan talveksi? Jäähdytysputket asfalttiin ja homma pelittää ympäri vuoden. Pari hallia jääkäyttöön, yhdessä voi pitää kunnossapitolkalustoa sille 100000m2 tasaiselle alueelle Curlinghallien läheisyydessä jolle taatusti on hyöty-harrastekäyttöä. Vaan nyt on toisin. Kallista on. Kaikki maksaa. -Sauna kylmä, -sauna kuuma, -sauna palaa. Antaa palaa !
Mikäli emme kykene yhteistuumin aluetta fasilitteetteineen pitämään yllä, ottajia sille taatusti on. Nou hätä.

Kaitsun ajatukseen " ei niin totisena tosissaan "
Hansa
Nalle
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 04.02.2003 12:51
Paikkakunta: Espoo

Vähän (lyhyttä) matematiikkaa

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Kustannusten tasapuolistaminen voisi lähteä siitä, miten paljon "keskiarvoilmailija" lentää - hyppää kaudessa Räyskälässä.
Siis vaikka ensin erikseen pursipilotit, moottoripilotit, mopu - ultramiehet, hyppääjät jne.

Sitten katsellaan miten ko henkilöt osallistuvat näillä keskimääräisillä suoritteilla taloustalkoisiin ja sitten katsellaan josko joku vapaamatkustaa.

Toki ääritapauksiakin löytyy mutta niihin varmaan löytyy näppituntumaa.

Onko tämmöistä ajattelumallia käyty Säätiön hallituksessa aikasemmin läpi?

Nalle

:?:
TuomasN
Viestit: 6
Liittynyt: To 23.03.2006 00:34
Paikkakunta: Espoo

Kentänkäyttömaksujen jakautumisesta

Viesti Kirjoittaja TuomasN »

Hei!

En nyt varsinaisesti puutu tuohon ei hinattavien koneiden maksuun, kun kaikki tietänevät mistä todellisuudessa on kyse. Kuulemani mukaan hinaussopimus PIKin ja säätiön välille on syntymässä, joten ehkä se voidaan vähäisin äänin haudata kevään koittaessa.

Kuten tuossa jo aiemminkin ihmeteltiin, ihmettelen myös minä sitä, että miksei kentänkäyttömaksua pidetä erilleen kentänkäyttömaksuna? Nyt kun kentänkäyttömaksua on piilotettu asuntovaunumaksuihin, hinauslippuihin ja ties mihin, ei eri palvelujen hinnasta saa hinnastoa katsomalla todellista kuvaa eri palvelujen todellisista hinnoista!

Tämä piilotettu kentänkäyttömaksu vääristää selvästi maksun kohdistumista eri ilmailulajien harrastajille selvästi. Kuten Anttikin esitti, esimerkiksi moottorikonelentäjät eivät kentänkäytöstä maksa "hinausveroa" eivätkä "asuntovaunuveroakaan", elleivät satu myös asumaan vaunualueella. Lisäksi "hinauslippuvero" kohdistuu eri tavalla myös purjelentäjien sisällä. Kurssilaiset ottavat vähintään sen 50 hinausta, kun sama määrä hinauslippuja voi matkalentäjälle riittää kahdeksikin kesäksi.

Nyt puuhataan kentälle vintturia, että saataisiin juuri tämä aloituskustannus pienemmäksi. Mutta mikä olisi todellinen tarve, jos tuosta hinauslipusta puhdistettaisiin se kentänkäyttövero pois?

Maksujen perintää voisi yksinkertaistaa myös siirtymällä kerholaskutukseen tässä kentänkäyttömaksussakin, kuten käsittääkseni laskuvarjokerhossakin jo toimitaan. Säätiön postitus- ja työkuluista häviäisi varmasti merkittävä osa. Tietenkin omilla koneillaan lentävät ja muut moottorilentäjät jäisivät vielä Säätiön kontolle, mutta varmaan merkittävä osa starteista tapahtuu jonkun kerhon kalustolla. Tällöin sitä kentänkäyttömaksua voisi reilummin sitten nostaa ja kertoa kaikille mistä uudet maksut johtuvat!

Tällaisia ajatuksia tällakertaa, kommentoikaa rauhassa.

-TNT-
Vastaa Viestiin