Pahoinvointi

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
OlliM

Pahoinvointi

Viesti Kirjoittaja OlliM » Ma 05.06.2006 23:13

Terve!
Tällä viikolla alkoi purjelentokurssi ja 4 lentoa (15-30min.) takana, joista jokainen on päättynyt laskeutumiseen pahoinvoinnin takia. Hieman on alkanut huolettamaan, "kehittyykö" mahani ollenkaan kestämään tuota ryöpytystä? Olen lähtenyt lennoille aina hyvässä ravintotilassa, joten siitä sen ei pitäisi olla kiinni. Onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia purjelentouran alkutaipaleilla, ja onko se pahoinvointi ajan myötä hävinnyt?

junior
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junior » Ti 06.06.2006 17:23

Moi ja onnittelut hyvästä harrastevalinnasta,

Mulla oli parilla ekalla lennolla huimausta ja sen vuoksi pyysin, että opettaja lensi aina sen aikaa, että sai katseltua horisonttiin ja hengiteltyä vähän aikaa syvään. Eli kun alkaa tuntua, että ei voi itse ohjata, niin annetaan open lentää, sillä kuitenkin homma on hanskassa.

Suoranaista pahoinvointia itselläni ei esiintynyt, mutta kunnollisen ilmatottumuksen kehittymiseen meni noin 15 lentoa. Siinä menee aina aikaa , kun tottuu elämään kolmessa ulottuvuudessa... ;) Jos keli on pomppuinen päivällä ja tuntuu, että pahoinvointi johtuu siitä, niin open kanssa kannattaa lähteä ilmaan illemmalla, jolloin nostavien ja laskevien rajat loiventuvat ja keli on tasaisempaa.

Purjelentotaito- kirjan lopussa on ilmailufysiologian osa, josta saattaa olla hyötyä.

Joskus olen kuullut, että kahvi rauhoittaisi mahaa. Itse en ole kyseiseen aineeseen ennen lentoa koske, sillä kofeiini aiheuttaa veden poistumista elimistöstä... Kenties joku osaa varmistaa tuon väitteen todenperäisyyden.

Älä lannistu, ilmassa on kivaa. :)
junior

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 06.06.2006 17:49

Ei syytä huoleen. Mun käsittääkseni tuo on aivan luonnollista. Itselläni meni monta vuotta ennen kun "salkku tottui puuhaan". Useampi lento piti keskeyttää mutta pikku hiljaa.
Nyt on vajaat 3000 tuntia eikä ne kevään ekat kaikat vieläkään ole välttämättä tyystin oireettomia.
Väsymys ja huono ruokailu ainakin näin jälkeen päin ajatellen oli suurimmat syyt. Siis syö ja nuku hyvin niin kyllä se siitä.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ke 13.06.2007 14:36

Sama vika täällä. Olen lentänyt vasta kolme kertaa ja jokainen lento on päättynyt pyyntöön kentälle ja äkki :oops: Mutta en aio_vielä_lannistua vaan pyrin edelleen purjelentokoneen kyytiin, josko se maha ja pää kestäisi jonkin ajan kuluttua...

timbe

Viesti Kirjoittaja timbe » Ke 13.06.2007 17:40

Katselin kerran dokumenttia ESA:n zero-G lennoista joissa päästään 20 sekunnin painottomuuteen lentämällä suihkukoneella ballistista rataa.

Aiheeseen liittyen lennon briefingissä sanottiin että kannatta syödä ja juoda hyvin noin 2 h ennen lentoa, mutta sen jälkeen ei ennen lennolle lähtöä oteta mitään jotta pakki on tyhjä (ettei laatta lennä pitkin konetta). Sen pitäisi helpottaa oloa ja totuttautumista. Sitten kun pakki kestää niin tietenkin pitää jatkossa purtsikka hommissa ottaa vähintäänkin nestettä.

timbe

mureena

Viesti Kirjoittaja mureena » To 20.09.2007 12:07

Jokakeväinen juttu. Vatsa ja lentohalut ristiriidassa. Muutaman keikan jälkeen taas tasaantuu, ja ensi keväänä sama edessä.
Älä ainakaan täydellä vatsalla pyri kyytiin ettei tule nopeaa yllätystä.
Ystävä viime kesänä kesti ekakertalaisena kahden tunnin ryttyytyksen hyvin mutta tavarat tulivat ulos kun käännyttiin perusosalta finaaliin! :D

PiMi

Viesti Kirjoittaja PiMi » Ke 10.10.2007 13:10

Tervehdys Oulusta

Itselläni oli varsinkin nuorempana ( 16 v - 20 v) samoja ongelmia.
Huomasin silloin, että yksi lääke on lentää tehokkaasti: pyörit nostossa vain juuri sen verran kun on pakko ja sitten pitkiä rauhallisesti ohjattuja liukuja. Liukujen aikana olo usein tasaantui, jonka jälkeen kesti taas hetken nostossa pyörimistä.

Keväisin ongelma oli pahempi kuin loppukesästä. Vältä siis turhaa melskaamista ja käytä vain parhaat nostot.

Yritä tarkkailla myös hengitystäsi. Pyri hengittämään rauhallisesti ja vältä muutenkin jännittämistä ( ihminen jännittää usein huomaamattaan). Rentoutumista voi harjoitella.

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Su 21.10.2007 11:16

Itselläni on ongelma juuri tuo hengittäminen. Odotan kokoajan voimakkaita laskevia ilmavirtauksia jolloin maha nousee suuhun ja hengitän voimakkaasti sisään. No, tästähän ei seuraa muuta kuin hyperventilointi :?

Olen pakottanut itseni hengittelemään rauhallisesti ja laskemaan hartiat alas ohjaamisen aikana - mutta noviisi kuin olen, ei se aina onnistu :D

Innokkaana odottelen kuitenkin ensi kesän lentokelejä - pääsee taas yökkimään kabiinissa :wink:
-Kari Kangasluoma-

Vastaa Viestiin