Lupakirjojen uudistamisen kustannukset :-(

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Avatar
hahllund
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 11.06.2003 21:54
Paikkakunta: Vaasa

Lupakirjojen uudistamisen kustannukset :-(

Viesti Kirjoittaja hahllund »

On ollut puhetta Suomalaisen lupakirjan kustannusten älyttömyydestä. Tässä on hieman tutkiskelun tulosta. Tämä on copy-peistattu PEL M1-4 Ilmailumääräyksistä. Lyhykäisyydessään tuossa minun mielestäni sanotaan seuraavasti: EU maiden lupakirjalla saa Suomessa lentää aivan vapaasti. Lisäksi Pohjoismaalaisella opekelpparilla saisi myös opettaa ja lentää tarkastuslentoja. Käytännössä tämä merkitsisi nyt sitä että ottaa selvää mistä EU maasta lupakirjan saa voimaan ja ylläpidettyä mahdollisimman edullisesti. Loppuu tämä Ilmailulääkäreiden tai viranomaisten lompakon turha paksuunnuttaminen.

Toisin sanoen. Ulkoistetaan koko lupakirjojen myöntäminen Suomesta. Ihan omatoimisesti. Joo.

Kommentteja ??


Tässä sanotaan ensi alkuun näin....

2 OIKEUS TOIMIA ILMA-ALUKSEN OHJAAMOMIEHISTÖN JÄSENENÄ
JA MUISSA SUOMALAISTA LUPAKIRJAA TAI KELPOISUUSTODISTUSTA
EDELLYTTÄVISSÄ TEHTÄVISSÄ
2.1 Siviili-ilma-aluksen ohjaamomiehistön jäsenellä
on oltava voimassa oleva, ilma-aluksen rekisteröintivaltion
myöntämä tai hyväksymä, kyseiseen tehtävään
oikeuttava voimassa oleva lentolupakirja tai
lentomekaanikon lupakirja ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus
sekä lupakirjaan liittyvät, kyseiseen
tehtävään ja lentoon oikeuttavat kelpuutukset ja valtuutukset.


Mutta...sen jälkeen tulee tälläistä...


4 ULKOMAISET LENTOLUPAKIRJAT
4.1 Yhteiseurooppalaisten JAR-FCL -
vaatimusten mukaisesti myönnetyt lentolupakirjat
JAA:n täysjäsenvaltion (jonka menettelytavat JAA
on menetelmien standardisoimista koskevan tarkastuksen
perusteella hyväksynyt) yhteiseurooppalaisten
JAR-FCL -vaatimusten mukaisesti myöntämät
JAR-FCL -lupakirjat ja niihin liittyvät kelpuutukset,
valtuutukset, hyväksynnät ja todistukset tunnustetaan
-->Suomessa sellaisenaan ilman erillisiä hyväksymispäätöksiä.

EU:n jäsenvaltiossa myönnetty kansallinen lentolupakirja
oikeuttaa ilman erillistä hyväksymistä toimimaan
yksityislennoilla ohjaajana Suomessa rekisteröidyssä
yhden ohjaajan ohjattavaksi luokitellussa
ilma-aluksessa rajoitettuna näkölentosääntöjen
(VFR) mukaisesti päivällä tapahtuviin lentoihin.
Tämä ei oikeuta kuitenkaan lentokoulutuksen antamiseen.
Muihin tehtäviin oikeuttavan kansallisen lentolupakirjan
tai kelpuutuksen osalta on haettava lupakirjan
vahvistamista (Validation) tai lupakirja on muunnettava
JAR-FCL -lupakirjaksi (Conversion). Lupakirjan
vahvistamisessa ja muuntamisessa, mm. hakijan
koulutus-, kokemus-, koe- ja tarkastuslentovaatimusten
osalta noudatetaan, mitä siitä on em. EU:n
direktiivissä ja JAR-FCL:ssä erikseen määrätty.
Edellytyksenä lupakirjan ja kelpuutuksen vahvistamiselle
tai muuntamiselle on, että hakija täyttää vähintään
samat vaatimukset kuin suomalaisen lupakirjan
ja kelpuutuksen haltijalle on asetettu.

-->4.3 Pohjoismaiset kansalliset lentolupakirjat
Islannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa myönnetyt
kansalliset lentolupakirjat niihin liittyvine kelpuutuksineen,
valtuutuksineen, hyväksyntöineen, oikeuksineen
ja niille mahdollisesti asetettuine rajoituksineen
hyväksytään käytettäväksi suomalaisessa
ilma-aluksessa ilman erillisiä vahvistamispäätöksiä.

t.allu

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Lupakirjojen uudistamisen kustannukset :-(

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen »

hahllund kirjoitti:On ollut puhetta Suomalaisen lupakirjan kustannusten älyttömyydestä. Tässä on hieman tutkiskelun tulosta. Tämä on copy-peistattu PEL M1-4 Ilmailumääräyksistä. Lyhykäisyydessään tuossa minun mielestäni sanotaan seuraavasti: EU maiden lupakirjalla saa Suomessa lentää aivan vapaasti. Lisäksi Pohjoismaalaisella opekelpparilla saisi myös opettaa ja lentää tarkastuslentoja. Käytännössä tämä merkitsisi nyt sitä että ottaa selvää mistä EU maasta lupakirjan saa voimaan ja ylläpidettyä mahdollisimman edullisesti. Loppuu tämä Ilmailulääkäreiden tai viranomaisten lompakon turha paksuunnuttaminen.

Toisin sanoen. Ulkoistetaan koko lupakirjojen myöntäminen Suomesta. Ihan omatoimisesti. Joo.

Kommentteja ??
Tuo EU-yhteensopivuus on ihan totta, jos puhutaan PPL(A)-lupakirjan SE Piston tai TMG -luokkakelpuutuksista, purjelentäjälle siitä ei ole sanottavasti hyötyä. GPL-pahvin voisi sitten hankkia lähinnä Pohjoismaista.

Mutta sitten herääkin kysymys, että mitkähän ne kustannukset oikeasti olisivat? Tarvitseeko muissa Pohjoismaissa uusia GPL tarkastus/kertauskoululennon avulla vai tuleeko lentokokemuksen perusteella. Tai voisiko sen uudistaa kuten täällä, SE Piston -luokkakelpuutuksen tai UPL- tai MGPL -lupakirjan perusteella. Välttämättä homma ei ole yhtä helppoa.

Ja sitten kun käyt lääkärissä ulkomailla, tohdin epäillä homman kannattavuutta, varsinkin kun GPL-pahvi myönnetään täällä kerrallaan viideksi vuodeksi. Siinä lupakirjan hinta jyvitettynä vuotta kohti alkaa olla niin pieni, että se maksaa suurinpiirtein yhden tai kahden hinauslipun verran. Ei kovin kallista minun mielestäni.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että harrasteilmailun lupakirja (ainakin kansalliset GPL, MGPL ja UPL) saisi olla ajokorttilääkärintarkastuksen tasoinen.

Vastaa Viestiin