DuoDiscuksella lentämään!

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

DuoDiscuksella lentämään!

Viesti Kirjoittaja skuosman » Ma 21.04.2008 14:23

Opiston Duo on saanut lentokelpoisuuden viime viikolla ja sillä on lennetty jo paljon. Eroavaisuuskoulutusta on annettu jo usealle opettajalle ja ihan tavallisille lentäjillekin. Opiston Duossa EI OLE tuntirajaa saadakseen oikeuden toimia päällikkönä - osaaminen ratkaisee.
Eroavaisuuskoulutuksen (= entinen tyyppikoulutus) antava kouluttaja merkitsee lentopäiväkirjaan koulutuksen päätteeksi;
- Eroavaisuuskoulutus annettu. Saa lentää paikallislentoja
TAI
- Eroavaisuuskoulutus annettu. Saa lentää matkalentoja.

Mihin "tyyppikoulutuksessa" kiinnitetään huomiota? Koneen käsittelytaitoon yleensä, nopeuksien pitämiseen lähestymisessä ja laskussa, laskun osumiseen tietylle alueelle (kuviteltu maastolasku). Osaava ja yleensä paljon lentänyt ilmailija selviää yhdellä lennolla. Lisäksi kukin tyyppikoulutukseen osallistuva täyttää erovaisuuskoulutuksen osana käsikirjakuulustelulomakkeen. Jokainen DuoDiscuksen koulutuksen saava saa käyttäjätunnuksen verkkoalustalle, josta voi ladata itselleen Duon käsikirjan ja monta muuta käsikirjaa Duon järjestelmiin liittyen. Siellä käydään myös keskustelua Duo-kokemuksista ja sivuille päivitetään ajankohtaisia asioita liittyen Opiston Duon käyttöön.

Toki keskustelua käydään monella muullakin forumilla, mutta tuo verkkoalustan keskustelu on VAIN "tyyppikoulutuksen" käyneille. Haluamme, että jokainen Opiston Duolla lentävä tietää miten kone puretaan ja kootaan sekä laitetaan putkeen oikein. Myös järjestelmät käydään läpi ja annetaan eväät opiskella niitä itsenäisesti. Duossa on iPaqit sekä WinPilot, SeeYou ja XCSoar valittavana - kukin omien mieltymysten mukaan. Flarm ja colibri loggeri jossa micro SD-kortti. Jos haluat purkaa oman korttisi eikä Sinulla ole omaa adapteria niin kysy Matilta tai Sakulta.

Kone on varattavissa soittamalla Sakulle tai Matille Opiston sivuilta löytyviin numeroihin tai laittamalla emailia.

Koneen tuntihinta on 50€/h SIL:n jäsenille ja EI jäsenille 55€/h. Maksimi päiväveloitus/lentäjä on 150€ eli 3h. Eroavaisuuskoulutus eli tyyppikurssi maksaa 60€ joka sisältää max 3 lentoa, mutta ei ole tuntivuokraa. Jos joutuu lentämään yli 3 lentoa niin sitten lähtee juoksemaan 50€/h. Kukin maksaa itse hinauslippunsa.

Sakari Kuosmanen
http://www.suio.fi