ModelExpo (ja hieman muitakin messuja samaan aikaan...)

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

ModelExpo (ja hieman muitakin messuja samaan aikaan...)

Viesti Kirjoittaja skuosman » To 24.04.2008 21:58

Messukeskuksessa Helsingin Pasilassa 25.-27.4..
Suomen Urheiluilmailuopisto (SUIO), SIL; NLK (Nummelan Lentokeskus ry) ja HLU (Hämeen Laskuvarjourheilijat ry) osallistuvat yhteisosastolla messuille osasto 3N17 heti pohjoisen eli parkkialueelta tulevan sisäänkäynnin oikealla puolella.
Opiston purjelentosimu paikalla. Saa nähdä kerkeämmekö saamaan myös 4m DuoDiscus mallin paikalle lauantaille ja sunnuntaille.

saku

Olis ollut varmaan hyvä paikka Purjelennon nuorisomaajoukkueelle esitellä purjelentoa ja lajia yleensä!

Aku
Aktiivikirjoittaja

Re: ModelExpo (ja hieman muitakin messuja samaan aikaan...)

Viesti Kirjoittaja Aku » To 24.04.2008 23:10

Olisi varmasti ollut hyvä paikka esitellä lajia, mutta kun on lentokausi aluillaan ja kyse on piloteista jotka tähtäävät kilpapurjelentoo taitaa kuitenkin olla ainut oikea paikka olla taivaalla...

Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansa » Pe 25.04.2008 12:11

Kiirettä pukkaa...

SUIO/SIL on panostanut lajiin ja sen markkinointiin ja näkyvyyteen. Työkalut on rakennettu ja ostettu. Pelkät työkalut eivät riitä. Myös työntekijöitä tarvitaan. Tuskin tarvitsee mainita että näkyvyys ja tunnettavuus auttavat lajia eteenpäin niin harrastepuolella kun kilpatasolla. Käsitykseni mukaan uusista harrastajista/maksajista on kova pula kerhopuolella. Heistä saattaisi olla apuja myös kilpapurjelentoon. Olen myös saanut ymmärtää ettei kisajoukkueetkaan rahassa kylve.

Ymmärtääkseni eri lajeissa huippu-urheilijat käyvät eri kissanristijäisissä lajiaan edustamassa ja tuomassa tykö. Sakun ajatus on mielestäni erittäin hyvä. Tuskin SIMUN esittely saa jäädä sen toteuttajan, MasaP:n harteille. Jopa liiton kanssa tehty urheilijasopimus edellyttää muutaman "taxvärkkipäivän". Siinä sopimuksessa ei ole eriteltynä satoi vai paistaako...
Väkiluvusta päätellen kyseessä olevat messut eivät ole mitkä tahansa kissanristijäiset!

Hansa

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuosman » Pe 25.04.2008 18:50

Ymmärrän Akua henkilökohtaisesti, mutta en sitä jos syynä käytetään keliä ja lentämistä. Lentämisestä tässä koko hommassa on kyse. Minäkin lentäisin viikonloppuna mieluummin Duolla tyyppejä ja ihan muutenkin, mutta kun olen sopinut, että EDUSTAMME SIL,Opisto, HLU ja NLK yhdessä jotain niin sen teemme - satoi tai paistoi.

Ei ole mikään tarve syyttää ketään tässä tapauksessa, mutta voitaisiin rakentavasti keskustella, että olisiko hyvä idea sopia liiton tasolla maajoukkuetason lentäjien VELVOLLISUUDESTA osallistua 1-2 tapahtumaan/v. Se kuka porukasta lopulta hoitaa edustamisen "kissanristiäisissä" on ihan sama. Tapahtumien suunnittelija voisi luottaa, että 1-3 henkeä löytyy aina.

Minä en oikeasti laskenut sen varaan, että saisimme ulkopuolisia ModelExpoon esittelemään simua-toivoin toki.

On hyvä, että voimme ilman herneitä nenässä jutella näistä asioita vaikka ne ehkä ikäviltä joistakin tuntuvat. Minua ette tästäkään asiasta saa hermostumaan ;)

saku
ModelExpo-esittelijä 2008

P.S. Sakke, ne synttärit sitten ovat jo ohi! nimim. Saku 50v

luotis

Viesti Kirjoittaja luotis » Su 27.04.2008 03:02

Hieno kommentti Aku. Keep on good work :shock: :shock: Tietenkään ei kannata kantaa omaa korteansa kekoon. Sinuahan ei ole kukaan koskaan auttanut... (esim . kisakoneen kanssa)

Aku
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Aku » Su 27.04.2008 18:15

kieltämättä aika raju kommentti kaverilta joka ei ilmeisesti tunne minua ollenkaan.

Kerron tässä siis hieman asian taustaa. Ole 24 vuotias purjelentäjä. Lennän vuosittain koululentoja ja jatkokoulutusta kerhomme nuorille kymmeniä keikkoja. Kerhotöitä minulle on kertynyt viimeisen kolmen vuoden aikana noin 900 tuntia. Olen kiertänyt Räyskälä säätiön osastolla messuilla, vetänyt tänäkin talvena avoimia ovia simulaattorin kanssa jne.

Parhaillaan olen junailemassa juttua purjelennosta yhteen naistenlehteen ja olen hoitanut haastatteluita mm tv:n Urheiluohjelmaan.

Siinä olit oikeassa, että kyllä minuakin on autettu, jotkut yksityiset henkilöt hyvin paljonkin. Kiitos kaikille heille!

Toivoisin, että ennen kun ruvetaan noin henkilökohtaisia juttuja heittämään edes tunnettaisiin kaverit joille niitä heitetään.

Ja selvyyden vuoksi nyt myös kerrottakoon, että olen monesta asiasta Sakun ja Hansan kanssa täysin samaa mieltä. Kaikkien pitäisi kantaa oma kortensa kekoon eikä kaikkea markkinointia voi tehdä kauden ulkopuolella. Mielestäni nuorten silti pitää keskittyä harjoitteluun keväällä ennen tulevia kotikisoja. Meidänkin porukasta suurimmalla osalla on onnettoman vähän aikaa harjoitella tänä keväänä. Osalle kerho ei edes antanut konetta kisoihin, osa on armeijassa, osa vetää peruskurssia jne. Se mitä alunperin asialla tarkoitin oli se, että miksi se olisi ollut juuri nuorten homma se esittely? Nuoret ovat juuri ne jotka joutuvat muutenkin tekemään eniten kerhohommia saadakseen koneet edullisesti, että on varaa lentää kisoissa.

Se miten koetaan maajoukkueen velvoitteet on mielestäni myös aika suhteellista. Noihin muiden lajien huippuihin jotka käyvät pr-tilaisuuksissa nähden meillä on aika vankka ero, me maksamme homman itse (ainakin 90%:sti). Mielestäni kyse olisi lähinnä kaikkia meitä ilmailijoita koskevasta velvollisuudesta tehdä lajin eteen.

Lienee myös aiheellista tässä kohtaa mainita että mielestäni Saku on tehnyt loistaavaa duunia opiston peräsimessä ja Masa P simulaattorin parissa. Onkin mielestäni kohtuutonta, että samat miehet joutuvat myös viikonlopusta toiseen olemaan esittelijöinä. Jos jokainen meistä hoitaisi yhden viikonlopun vuodessa kaikki pääsisivät kohtuullisen helpolla. Itse en ainakaan kokenut yhtä viikonloppua avoimissa ovissa simulaattorin kanssa kovin pahana. Saatiin kuitenkin jutut Hämeen sanomiin ja Radio Hämeenseen.

Markku K
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Markku K » Su 27.04.2008 19:16

Pitää tässä kohden kyllä antaa kannatusääni Akulle, vaikken itse enää juniorijoukkueessa olekaan. Kuitenkin täysin samaa mieltä ensimmäisen lyhyen kommentin kanssa. Ainakin itselleni tämä oli kesän ensimmäinen 'kunnon' lentoviikonloppu, kasattiin kerhon koneet ja käytiin ajamassa vajaan kolmensadan kilometrin keikka. Suupielet lennon jälkeen korvissa, luonnollisesti.

Jos tässä kohtaa kautta joku koittaa nakittaa melkeinpä mitä tahansa muuta hommaa, on vastaanotto nyreä.

Toki urheilijasopimuksessa on sovittu niistä julkisista esittelytilaisuuksista. Mutta missä kohtaa menee raja?

Lentokauden avaus, onko se sovelias kohta moiselle?
Jos on, onko kauden päätavoitteen (sm-/mm-kisat) aikana sopiva hetki pyytää kaveri edustamaan? Ei kai sentään.

Entäpä harjoituskisojen aikaan?
Jos ei harjoituskisojen aikaan niin miten sitten 'vakavamielisen harjoituslennon' käy? Se on hieman harmaalla alueella, mutta omalla kohdallani voisin nyrkkisääntönä todeta että alkukeväästä ennen kauden päätavoitetta ei toivoakaan. Lentokauden loppupuolella kun maha alkaa jo olemaan hieman täydempi, voi taas katsoa muutakin aktiviteettia. (huom. kattaa myös kaikkien muiden elämänalojen kissanristiäiset.)

Jos joku pitää tätä itsekkäänä, siitä vaan. Mutta kannattaa myös muistaa se, että yleisesti ottaen nuoret (ja miksei vanhemmatkin, ainakin kerhokalustolla lentävät) kilpailevat pilotit ovat kerhoissaan aktiivisia jäseniä, jotka myös huoltavat koneita, kertaavat matkalennon teoriaa samalla jakaen sitä muille, luovat sitä kaivattua lentämisen kulttuuria.
Ja kun on talvella uhrannut paljon aikaa lajille, toivoo sitä tietysti kesällä saavansa nauttiakin asiasta.

Hene
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hene » Su 27.04.2008 22:18

Itsellläni ei fiksua mielipidettä ole, mutta ymmärrän täysin Akun ensimmäistäkin viestiä.
Näin tärkeän kesän alla on hyvä saada nopeasti ja tehokkaasti kausi käynnistettyä.

Alfalima
WGC 2008 Team

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ma 28.04.2008 10:14

Tervehdys,

Tekemisten ja tekemättä jättämisten priorisoiminen on aina ongelmallista.

Itse äänestän tähän aikaan vuodesta lentämisen puolesta. Jos on kone, aikaa ja keliä - menkää pojat lentämään.

Talvella priorisointi on toisin päin. Silloin kannattaa panostaa yhteiseen tekemiseen. Ihan niinkuin Aku ja monet muutkin ovat tehneet.

Olen lentämässä kisaa Saksassa, vaikka R09 projektilla on leiri Piikajärvellä. Huono omatunto? Ehkä vähän...

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Antti K
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ma 28.04.2008 16:29

Tervehdys,

olikohan joskus ennen messuja "haku päällä", eli etsittiinkö niitä esittelijöitä tuonne messuille jollain foorumilla? Minulta ainakin meni ohi :roll:

Urheilijasopimuksen mukainen velvoite koskee jos tilaisuuden järjestää SIL. Silloin kutsukin pitäisi kulkea SIL:n kautta mutta ainakaan minulle ei sellaista tullut enkä ole asiasta kuullut, vaikka olen PT vpj ja maajoukkueenkin jäsen.

Jatkossa maajoukkuepilotteja voi ehkä saadakin messuille mutta asiassa pitää olla ajoissa liikkellä ja hoitaa SIL kautta.

t Antti

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuosman » Ma 28.04.2008 17:38

En ala asiasta saivartelemaan, mutta sanonpa kuitenkin. Asiasta eli ModelExpoon osallistumisesta sovittiin SIL:n lajipäällikön kanssa jonka vastuulla on tapahtumamarkkinointi. Sovimme GoExpo messujen yhteydessä, että kysymme purjelennon nuorisomaajoukkuetta vastaamaan ModelExpon esittelystä. Olin emailitse yhteydessä ISOJEN maajoukkueen johtajaan. Hän pyysi kääntymään nuorten maajoukkueen vastuuhenkilön puoleen. Olisiko minun pitänyt kysyä PT:n edustajilta? (tämä on vain vitsi- kaikki teitävät että EI)
Se jos tieto ei kulje joukkueen sisällä ei ole kysyjän vika.
Tapahtuman kokoonkutsuja olisi siis SIL. Muut osallitujat ohella Opisto, HLU ja NLK.

Jälleen pientä summausta: haluan tällä viestillä kertoa heti alkuun miten juttu lähti liikenteeseen. Minä en ole ollenkaan pahoillaan vaikka sinne ei saatu yhtään niitä henkilöitä joita halusimme - homma hoidettiin. Tämän keskustelusäikeen tavoite on keskustella ihan neutraalisti siitä kuinka jatkossa purjelentoa markkinoidaan maajoukkueen voimin. Esittelyä ei olisi tarvinnut tehdä ilman hyvää maajoukkueelle - esittelylentoja kauppaamalla maajoukkue olisi saanut rahaa kassaan. Opisto olisi toteuttanut ne.

Jos kysytään Kimi Räikköseltä minkä verran hän haluaa esiintyä sponsoreiden tilaisuuksissa niin senkin vastauksen tiedämme - NIL.

saku

Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansa » Ma 28.04.2008 19:14

ONKO TOTTA?

-Sponsoroiko NIL todella Räikköstä??? :roll:
-Tuleeko Räikkönen NIL tilaisuuteen??? :roll:

Vitsi vitsi... :lol: Kevennetään hieman...

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuosman » Ma 28.04.2008 19:25

Hyvä Hansa!
Tämän jutun ei missään tapauksessa pidä saada suuria tunteita peliin. Lennetään ja edustetaan. Kaikelle on aikansa.

Tuleva VAPPU ja sitä seuraava viikonloppu tulee olemaan mitä mainioin hetki pohtia myös tätä asiaa.

Juhlitaan, lennetään ja kerätään tuttua kuppilatiimaa!

saku

P.S Opiston Duo lentää tyyppikurssia alkaen pe klo 10. Ne jotka eivät vielä ole lentäneet tyyppejä Opiston Duo Discuksella niin ottakaa yhteyttä. Koneen päälliköksi pääsemisellä EI OLE tuntirajaa - osaaminen ratkaisee!

Kuningas

Viesti Kirjoittaja Kuningas » Ti 29.04.2008 11:06

Samassa kerhossa Akun kanssa lentävänä täytyy sanoa, että aika monella kerhon jäsenellä on Akua kiittäminen, siitä että saavat lentää huolletulla ja hyvässä kunnossa olevalla kalustolla. Mies paikallaan ja intohimona kilpapurjelento. Se on hienoa lajissa, jossa aika monella on intohimona valittaminen muiden tekemisistä.
Purjelennossa, kuten monessa muussakin harrastuksessa, on aina ollut kahdenlaisia tekijöitä. Niitä, jotka kulkevat edessä ja saavat asiota aikaiseksi ja niitä jotka kulkevat perässä valittamassa. Jokainen voi valita kumpaan joukkoon kuuluu. Valitettavasti taidan tietää kumpaan joukkoon nimimerkki "luotis" kuuluu. Kun ei ole kanttia arvostella muita edes omalla nimellään.

Aika monen ilmailuvaikuttajan kannataisi myös tutustua millä asenteella Kuosmasen Saku hoitaa hommiansa. Siinä näkyy sydän ja rakkaus lentämiseen. Sitä on ilo seurata!

Hyviä kelejä kaikille!
Keni Eklöf
Hämeenlinnan Ilmailukerho

Vastaa Viestiin