Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MarkkuT
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 19.03.2004 10:55
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja MarkkuT » Su 31.08.2008 13:50

Pilatus Aerobatic Team Finlandin Pilatus B4, OH-974 vedettiin tänään sunnuntaina 31.8. Kiteen vintturilla korkeuteen 1020 m QFE. Luultavasti tämä on lajissaan Suomen ennätys. Pilottina oli kokenut Jyrki "Jysky" Viitasaari. Lankaa oli ulkona n. 2000 m, joten hyötysuhde oli n. 50%.
Kiteen vintturi on dynema langalla varustettuna osoittautunut kaikin puolin onnistuneeksi laitteeksi. ASK-21 saadaan säännöllisesti yli 800 m korkeuteen. Korkeat vedot tekevät mahdolliseksi edullisen taitolentokoulutuksen ja harjoittelun, puhumattakaan siitä, mitä korkea vinttaus merkitsee peruskoulutukselle. On aivan toista lentää "mäenlaskukeikkoja" 800 m vinttauksesta kuin 500 m lekohinauksesta.
Vintturihinauksen hinta Kiteellä on 9-16 € veto, riippuen paketista, minkä ostaa.
Näillä hinnoilla taitolennon kunnollinen harjoittelu on mahdollista. Leko hinauksella homman järkevyys aina välillä mietityttää.

Markku Tenhunen, PATF

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Su 31.08.2008 15:38

Lämpimät onnittelut!

Kuten sanoit, koulutus muuttuu olennaisesti helpommaksi, jos päästään aloittamaan 800:sta. Aikoinaan totuin 450 metrin vinttauksiin, tiedän tuskan... Termiikkiin pääsykin helpottuu ihan oleellisesti.

Uraauurtava työnne saattaa vaikuttaa lajin (kaiken purjelennon) kehitykseen koko Suomessa, varsinkin kun aika suosii ekologisempia ratkaisuja.
papafox-Sakke

MarkkuT
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 19.03.2004 10:55
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja MarkkuT » Su 31.08.2008 16:08

Kiitos vain onnitteluista.

Ohjaan ne oikeaan paikkaan eli Kiteen suuntaan. Minulla Nummelassa lentävänä ei ole asian kanssa muuta tekemistä kuin että olen käynyt hyödyntämässä tehtyä työtä sekä ASK-21:n takapenkillä että Pilatuksen ohjaamossa. Vintturi fani minusta on kyllä siellä tullut, 15 m/s nousu 5 mm vahvuisen langan päässä ei jätä kylmäksi. Irroituksesta suoraan lentämään taitolento-ohjelmaa. Toivottavasti saadaan vastaavia laitteita Etelä-Suomeenkin. Hyvinkäällä vintturin uusiminen on hyvässä vauhdissa, kiitotiellä riittää vetopituutta, joten eiköhän kohta saada sielläkin korkeita vetoja.

Markku

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja viper » Ma 01.09.2008 12:07

MarkkuT kirjoitti:Pilatus Aerobatic Team Finlandin Pilatus B4, OH-974 vedettiin tänään sunnuntaina 31.8. Kiteen vintturilla korkeuteen 1020 m QFE. Luultavasti tämä on lajissaan Suomen ennätys. Pilottina oli kokenut Jyrki "Jysky" Viitasaari. Lankaa oli ulkona n. 2000 m, joten hyötysuhde oli n. 50%.
Kiteen vintturi on dynema langalla varustettuna osoittautunut kaikin puolin onnistuneeksi laitteeksi. ASK-21 saadaan säännöllisesti yli 800 m korkeuteen. Korkeat vedot tekevät mahdolliseksi edullisen taitolentokoulutuksen ja harjoittelun, puhumattakaan siitä, mitä korkea vinttaus merkitsee peruskoulutukselle. On aivan toista lentää "mäenlaskukeikkoja" 800 m vinttauksesta kuin 500 m lekohinauksesta.
Vintturihinauksen hinta Kiteellä on 9-16 € veto, riippuen paketista, minkä ostaa.
Näillä hinnoilla taitolennon kunnollinen harjoittelu on mahdollista. Leko hinauksella homman järkevyys aina välillä mietityttää.

Markku Tenhunen, PATF
Hyvää kehitystä tapahtunut Kiteellä 8) Nämä korkeat vintturihinaukset mahdollistavat purjetaitolennon suosion ja harrastaja määrien kasvun Suomessa. Vielä kun maahan tulisi vaikka muutama MDM fox, niin koulutus vaativampaan taitolentoon helpottuisi.

MarkkuT
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 19.03.2004 10:55
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja MarkkuT » Ma 01.09.2008 16:35

HEHHEH

"Muutama FOX". Kun nyt saataisiin edes yksi, niin sillä pääsisi aika pitkälle. Kannattaa myös muistaa että ASK-21 on erinomainen taitolennon koulutukseen sopiva kone. Kaiki perusliikkeet on harjoiteltavissa. Ulkopuolisia liikkeitä eikä pyrstöluisuja ei ole esimerkiksi Sportsman ohjelmissa. Kalusto ei nykyisellään rajoita peruskoulutusta. Hinausten hinta on ollut merkittävämpi syy. Korkealle vetävien vinttureiden kautta se on poistumassa.

Markku T.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja viper » Ti 02.09.2008 10:41

MarkkuT kirjoitti:HEHHEH

"Muutama FOX". Kun nyt saataisiin edes yksi, niin sillä pääsisi aika pitkälle. Kannattaa myös muistaa että ASK-21 on erinomainen taitolennon koulutukseen sopiva kone. Kaiki perusliikkeet on harjoiteltavissa. Ulkopuolisia liikkeitä eikä pyrstöluisuja ei ole esimerkiksi Sportsman ohjelmissa. Kalusto ei nykyisellään rajoita peruskoulutusta. Hinausten hinta on ollut merkittävämpi syy. Korkealle vetävien vinttureiden kautta se on poistumassa.

Markku T.
Totta, että ASK-21 on hyvä taitolennon peruskoulutukseen, mutta kuten aiemmin sanoin niin koulutus vaativampaan taitolentoon helpottuisi jo esimerkiksi käytettävissä olisi vaikka MDM fox tai pari.

Cloudpilot
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 02.09.2008 11:45

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja Cloudpilot » Pe 05.09.2008 12:10

Todellakin hienoja ja hurjia on olleet vedot!!!

Lähituntumalta purjetaitolentoa seuranneena voin vain todeta Markku T:n olevan todella oikeassa. On ollut onni seurata lajin kehitystä ja kavereiden tekemisiä.

Oikaisen Viperille käsitystä lajista?

Käytetty Fox maksaa tänä päivänä helposti 100.000 - 130.000 euroa ja ikää on silloin vielä vajaat 20 vuotta. Jos kone kuoletettaisiin esim. 10 vuoden aikana ja lentomäärä olisi luokkaa 300 vetoa vuodessa, ilman korkojakin lentohinnaksi muodostuisi 33-43 e/keikka. Tähän korot, vakuutukset, huollot, säilytykset jne. päälle nostaisi 10 min keikan hinnan helposti tasolle 50 e/keikka. Aikas hinnakasta vaikka vedot olisikin edullisia.

Yhdelle Foxille pitäisi saada töitä yli 500 keikkaa per lentokausi, jotta harrastajien kukkaron nyörit kestäisi lajin kustannukset - tai sitten mesenaatti. Pienemällä kustannuksella kaverit ovat reissanneet vaativampaa taitolentoa harjoittelemassa Euroopassa ja hyvin tuloksin. Samalla ovat saaneet Euroopan parasta valmennusta. Valmennusta on saatavissa näköjään ja tärkeämpää olisikin saada kisaamisen soveltuva kone, jotta kaverit pääsisivät pidemmälle ja toisivat esimerkillään lajia paremmin esiin.

Toisekseen Foxilla ja vaativampaa temppua lentämään kykeneviä pilotteja on Suomessa kourallinen - ei enempää. Foxilla on tapahtunut maailmalla useita kuolemaan johtaneita onnetomuuksia, joissa kokemuskaan ei ole ollut avuksi. Flickistä se pyörähtää syväsakkaukseen jonka oikaisuun menee korkua ja aikaa - ja kone vaan pyörii.

Käytäntö on selvästi osoittanut, että vaikka pilotilla olisi 4000 h kokemusta purjelennosta, niin taitolentoon siirryttäessä hänellä on 4000 kpl 1h:n kokemusta, ei pätkääkään enempää. Tämä on taivahan tosi.

Kun Jyskyn ja muiden kyydissä oli jopa MM-tasolla lentäneitä "power-aerobatic" pilotteja, oli herrojen ilmeet aika vakavia. Niin paljon purjetaitolento eroaa mottitemppuilusta ja tämän totesivat kyytiläiset. Moni viivaa lentävä kuvittelee että sen kun käännetään konetta niin se on siinä. Kertokaapa peruskursseja käyneet mitkä on fiilikset kun kone käännetään ekakertaa selälleen ja otetaan mittariin negatiivista. Taitaa tulla hiki....

As-K21 on valtaosalle suomalaisia pilotteja riittävä työväline taitolennon opetteluun ja riittää taatusti yli 5.000 tuhannen liikkeen ja yhdistelmän opetteluun. Loput 5.000 liikettä sopiikin sitten aika pienelle ryhmälle.

Mutta kaikesta huolimatta - hiton hienosti tehty Jysky!!!

Observer

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja viper » Pe 05.09.2008 17:28

Cloudpilot kirjoitti:Todellakin hienoja ja hurjia on olleet vedot!!!

Lähituntumalta purjetaitolentoa seuranneena voin vain todeta Markku T:n olevan todella oikeassa. On ollut onni seurata lajin kehitystä ja kavereiden tekemisiä.

Oikaisen Viperille käsitystä lajista?

Käytetty Fox maksaa tänä päivänä helposti 100.000 - 130.000 euroa ja ikää on silloin vielä vajaat 20 vuotta. Jos kone kuoletettaisiin esim. 10 vuoden aikana ja lentomäärä olisi luokkaa 300 vetoa vuodessa, ilman korkojakin lentohinnaksi muodostuisi 33-43 e/keikka. Tähän korot, vakuutukset, huollot, säilytykset jne. päälle nostaisi 10 min keikan hinnan helposti tasolle 50 e/keikka. Aikas hinnakasta vaikka vedot olisikin edullisia.

Yhdelle Foxille pitäisi saada töitä yli 500 keikkaa per lentokausi, jotta harrastajien kukkaron nyörit kestäisi lajin kustannukset - tai sitten mesenaatti. Pienemällä kustannuksella kaverit ovat reissanneet vaativampaa taitolentoa harjoittelemassa Euroopassa ja hyvin tuloksin. Samalla ovat saaneet Euroopan parasta valmennusta. Valmennusta on saatavissa näköjään ja tärkeämpää olisikin saada kisaamisen soveltuva kone, jotta kaverit pääsisivät pidemmälle ja toisivat esimerkillään lajia paremmin esiin.

Toisekseen Foxilla ja vaativampaa temppua lentämään kykeneviä pilotteja on Suomessa kourallinen - ei enempää. Foxilla on tapahtunut maailmalla useita kuolemaan johtaneita onnetomuuksia, joissa kokemuskaan ei ole ollut avuksi. Flickistä se pyörähtää syväsakkaukseen jonka oikaisuun menee korkua ja aikaa - ja kone vaan pyörii.

Käytäntö on selvästi osoittanut, että vaikka pilotilla olisi 4000 h kokemusta purjelennosta, niin taitolentoon siirryttäessä hänellä on 4000 kpl 1h:n kokemusta, ei pätkääkään enempää. Tämä on taivahan tosi.

Kun Jyskyn ja muiden kyydissä oli jopa MM-tasolla lentäneitä "power-aerobatic" pilotteja, oli herrojen ilmeet aika vakavia. Niin paljon purjetaitolento eroaa mottitemppuilusta ja tämän totesivat kyytiläiset. Moni viivaa lentävä kuvittelee että sen kun käännetään konetta niin se on siinä. Kertokaapa peruskursseja käyneet mitkä on fiilikset kun kone käännetään ekakertaa selälleen ja otetaan mittariin negatiivista. Taitaa tulla hiki....

As-K21 on valtaosalle suomalaisia pilotteja riittävä työväline taitolennon opetteluun ja riittää taatusti yli 5.000 tuhannen liikkeen ja yhdistelmän opetteluun. Loput 5.000 liikettä sopiikin sitten aika pienelle ryhmälle.

Mutta kaikesta huolimatta - hiton hienosti tehty Jysky!!!

Observer
On totta, että Fox on vaativa kone ja vain harvat osaavat aluksi hyödyntää koneen suorituskykyä ja ominaisuuksia. Kuitenkin jos Suomalainen purjetaitolento jatkaa kehitystään normaalisti, niin Foxin kaltainen kone tulee tarpeeseen ennemmin tai myöhemmin. Näin ainakin tapahtuu muualla maailmassa. Aluksi aloitetaan peruskalustolla kuten ASK-21 ja PUCHACZ ja sitten kun ne hallitaan, niin edetään vaativimpiin liikkeisiin ja kalustoon.
Tuohon antamaasi hintaesimerkkiin tartun sen verran, että se on näkemiini hintoihin perustuen hieman yläkanttiin. Esimerkiksi täällä: http://www.glideraerobatics.com/ on Foxin 1/10 osa myynnissä hintaan 4,500£. Tuosta laskien koneen hinta euroissa olisi 55 000 euroa. Kukaan tuskin kuitenkaan haluaa kiistää, etteikö purjetaitolentokoneet ole tarpeettoman kalliita ja että niiden saatavuus on heikko :?

Cloudpilot
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 02.09.2008 11:45

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja Cloudpilot » Ma 08.09.2008 10:47

Okey!

Olet varmaan oikeassa.

Kuitenkin jos Suomalainen purjetaitolento jatkaa kehitystään normaalisti, niin Foxin kaltainen kone tulee tarpeeseen ennemmin tai myöhemmin. Näin ainakin tapahtuu muualla maailmassa.
Hienoo, kerrotko lisää systeemistä muualla, Viper?

Aluksi aloitetaan peruskalustolla kuten ASK-21 ja PUCHACZ ja sitten kun ne hallitaan, niin edetään vaativimpiin liikkeisiin ja kalustoon.
Sulla on varmaan myös kokemusta tuosta Puchacz'ista temppulennolla. Itse olen lentänyt puhkulla ainoastaan 40-50 keikkaa joskus kauan sitten ja hämmentänyt lähinnä silmukoita ja kierteitä (tekee kuin tikka). Miten se oikein toimii? Vne on meidänkin koneessa vain 215 km/h sekä Va 150 km/h eikä toi negatiivinenkaan ole kuin reilut puolet As-K21:n vastaavasta eli max -2,65 G. Käsittääkseni pystyliikkeissä tullaan ulos helposti 200-240 km/h ja rollinkin pojat kuulemma tekee 180+ km/h. Poikien kertoman mukaan puhku kelpaa lähinnä löttöstelyyn, vaikka hyvä kone kaikinpuolin muutoin onkin. Metalliosat on muuten aika meltoa tavaraa, lähtömaasta johtuen.

Mitä hintaan tulee, tuo 1/10 osa on hinta kun osuutta myydään. Koko koneen hinta on toinen kun on kyse erikoislaitteesta. Monesti osuuden saa pilkkahintaan kun joku haluaa sen hävittää. Tuo kyseinen kone on ollut kokonaisuutena myynnissä ajat sitten ja silloin puhuttiin tasosta 85.000 £. Mutta tämä on tietysti spekulaatiota, sillä kuten sanoit, koneita ei ole kaupan. Toisaalta en myöskään tiedä mikä koneen kunto on.

Ja kivahan toki olis, jos Suomeenkin saataisiin Fox, vaikkapa savuilla.

Observer

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja viper » Ma 08.09.2008 11:57

Cloudpilot kirjoitti:Okey!

Olet varmaan oikeassa.

Kuitenkin jos Suomalainen purjetaitolento jatkaa kehitystään normaalisti, niin Foxin kaltainen kone tulee tarpeeseen ennemmin tai myöhemmin. Näin ainakin tapahtuu muualla maailmassa.
Hienoo, kerrotko lisää systeemistä muualla, Viper?

Aluksi aloitetaan peruskalustolla kuten ASK-21 ja PUCHACZ ja sitten kun ne hallitaan, niin edetään vaativimpiin liikkeisiin ja kalustoon.
Sulla on varmaan myös kokemusta tuosta Puchacz'ista temppulennolla. Itse olen lentänyt puhkulla ainoastaan 40-50 keikkaa joskus kauan sitten ja hämmentänyt lähinnä silmukoita ja kierteitä (tekee kuin tikka). Miten se oikein toimii? Vne on meidänkin koneessa vain 215 km/h sekä Va 150 km/h eikä toi negatiivinenkaan ole kuin reilut puolet As-K21:n vastaavasta eli max -2,65 G. Käsittääkseni pystyliikkeissä tullaan ulos helposti 200-240 km/h ja rollinkin pojat kuulemma tekee 180+ km/h. Poikien kertoman mukaan puhku kelpaa lähinnä löttöstelyyn, vaikka hyvä kone kaikinpuolin muutoin onkin. Metalliosat on muuten aika meltoa tavaraa, lähtömaasta johtuen.

Mitä hintaan tulee, tuo 1/10 osa on hinta kun osuutta myydään. Koko koneen hinta on toinen kun on kyse erikoislaitteesta. Monesti osuuden saa pilkkahintaan kun joku haluaa sen hävittää. Tuo kyseinen kone on ollut kokonaisuutena myynnissä ajat sitten ja silloin puhuttiin tasosta 85.000 £. Mutta tämä on tietysti spekulaatiota, sillä kuten sanoit, koneita ei ole kaupan. Toisaalta en myöskään tiedä mikä koneen kunto on.

Ja kivahan toki olis, jos Suomeenkin saataisiin Fox, vaikkapa savuilla.

Observer
En ole lentänyt Puhaczilla. Otin sen vaan tuohon esimerkiksi, koska se on melko yleinen kaksipaikkainen koulukone Suomessa. Kuten sanoit Puhacz ei ole niin luja rakenteinen kuin ASK-21 ja sillä on pienemmät suurimmat sallitut nopeudet. Toisaalta sillä saa tehdä nopeita vaakakierteitä kaksi päällä(ja vain kaksi päällä), mitä ei voi ASK-21:sellä tehdä ollenkaan.
Vuonna 2001 on näköjään Foxin saanut promo-tarjouksena hintaan 60 USD: http://www.marganski.com.pl/eng/html/A- ... livery.htm

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 08.09.2008 12:19

Segelflug.de :ssa on myytävänä yksi FOX:
We sell our MDM-1 Fox
Year of manufacture: 1995
OE-registered

launches: ~ 2700
hours: ~ 800

Winter airspeed indicator and altimeter
Tost safety release
radio: Becker AR 3201
inclusive accelerator indicator, electrical variometer
Flarm plus display
battery charger

additional equipment:
aircraft covers
two parachutes
ground handling equipment like tail dolly, wing wheel, towing bar

Price: Offers in the region of € 65000,-
Mitään muuta en tiedä mistään enkä ota kantaa mihinkään.
papafox-Sakke

Cloudpilot
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 02.09.2008 11:45

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja Cloudpilot » Ma 08.09.2008 13:48

Oho!

Laitetaanpa Viitasaarelle tieto, jos vaikka Suomessa saisi porukan kasaan!

65.000 egeä ei ole tähtitaivaallinen hinta.
Liekkö isompi huolto kolmen tonnin kantuilla?

Observer

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 08.09.2008 15:01

Cloudpilot kirjoitti: Liekkö isompi huolto kolmen tonnin kantuilla?
Jos onkin, niin onhan siihen vielä 2 200 tuntia. Eli 6 600 keikkaa, jos laskee tähän asti toteutuneen keikan pituuden mukaan.
papafox-Sakke

MarkkuT
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 19.03.2004 10:55
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja MarkkuT » Ke 08.10.2008 12:33

Heitänpä kalustokeskusteluun muutaman kommentin.

Tietenkin me tempun vääntäjät toivomme parempaa kalustoa. Valitettavasti meistä aktiiviharrastajista kukaan ei taida olla sellainen rahamies että ostelisi tuosta vain uuden koneen. Toisaalta taitolentokone on tyypillisesti hyvä kimppahankinnan kohde. Kun lennetään lyhyitä keikkoja, saman päivän aikana ehtii useampi pilotti lentää G-kiintiönsä täyteen. Harjoituskeikkoja, joista on hyötyä voi päivässä kokemukseni mukaan lentää 6-8, viimeistään sitten alkaa väsymys iskeä. Tähän vaikuttaa tietenkin myös pilotin ikä ja yleiskunto.
Käytettyjen Foxien hinnat eivät ole aivan niin korkeita kuin tuolla Cloudpilotin ensimmäisessä viestissä todetaan ja alempana se onkin oikaistu, käytetyn Foxin voi saada 60.000 eurosta ylöspäin, jos kaupassa on mukana putki, niin hintaa tulee sitten putken verran lisää. Mittarivarustus on kaikissa taitolentokoneissa melkein sama, eli perusmittarit + G-mittari, muutahan niissä ei tarvita, eli kompuuttereista ei tarvitse maksaa.
Olemme seuranneet tarjontaa aktiivisesti. Jos ja kun Pilatuksesta haluaa modernimpaan kalustoon, niin vaihtoehtoja ei ole kovin paljon, Fox, Swift ja SZD-59 Acro. Näistä Acron saa hankittua tehtaalta uutena ja jatkopaloilla 15 metrisenä lentää kuulemma matkaa ihan kivasti. On monikäyttöisin näistä kolmesta. Swiftejä ei juuri ole kaupan, eikä niitä tehdä uusia. Swift on kärkikone kaikissa MM- ja EM-kisoissa. Huippupilotit lukuun ottamatta Puolan Jerzy Makulaa lentävät Swiftillä. Makulalla on modifioitu Fox, Solo Fox, joka on yksipaikkainen sisään vedettävällä telineellä. Kaksipaikkainen Fox olisi tietenkin järkevin hankinta, koska se on ainoa, joka sopii koulutukseen.
SZD-59 Acron ongelma kilpailuissa on hieman erikoinen. Koneella voi tehdä kaiken mikä pitääkin vaativimmissakin ohjelmissa, mutta ongelma on se, että kone ei näytä liikkeissä yhtä hyvältä kuin Fox tai Swift johtuen rungon muodosta. Tuomarit tulkitsevat helposti linjat epäpuhtaasti lennetyksi verrattuina Swiftiin tai Foxiin. Myös Foxin ja Swiftin välillä tässä on eroja Swift pilottien eduksi.
Puhacz ei joistakin vastakkaisista käsityksistä huolimatta sovi kovin hyvin taitolennon koulutukseen, johtuen juuri yllä mainitusta alhaisesta VNE nopeudesta ja heikoista metalliosista. Kierteitä ja nopeita vaakakierteitä (flickattu vaakakierre) voi harjoitella, mutta siinä ne Puhkun edut sitten taitavat ollakin. Kaikkeen muuhun ASK-21 sopii paremmin.

Näyttäisi siltä että kaudella 2009 suurin osa taitolentokoulutuksesta keskitetään Kiteelle. Myös Hyvinkään uudesta vintturista kuuluu hyviä tietoja. Jos lankaa saadaan siellä ulos riittävästi voisi Hyvinkää olla toinen pursitaitolennon koulutuskeskus. Räyskälän keväisellä taitolentokurssilla otimme lekohinauksia 1500 metriin. Kallista puuhaa osallistujille ja pidensihän se matkalentäjien hinausten odottelua, joten tuskin koulutusta samalla tavalla enää järjestetään.
Joka tapauksessa taitolentokurssille kannattaa tulla vaikka ei aikoisi lajiin vakavammin panostaakaan. Lentämisestä oppii varmasti jotain uutta.

Markku T

Jives
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Taitolentoa Kiteen Vintturista 31.8.2008

Viesti Kirjoittaja Jives » Ma 16.09.2019 12:38

MarkkuT kirjoitti:
Ma 01.09.2008 16:35
HEHHEH "Muutama FOX". Kun nyt saataisiin edes yksi, niin sillä pääsisi aika pitkälle.
Yli kymmenen vuotta on vierähtänyt tämän topikin aloituksesta eikä vieläkään ole edes sitä yhtä FOXia Suomessa. Eipä näköjään tällä palstallakaan ole paljoa keskustelua purjetaitolennosta. Lentääköhän kukaan kymmenkunta vuotta sitten tähän topikkiin kirjoittaneista enää purjetaitolentoa?

Kiteellä ei ainakaan ole enää taitolentokoulutusta. Onneksi Kauhavalla on purjetaitolennon perus- ja jatkokurssi vuosittain. Suosittelen sitä erityisesti kaikille matkalentäjille ja varsinkin niille joita ei taitolento kiinnosta laisinkaan.

Ruotsista voidaan ostaa Suomeen hyväkuntoinen FOX sitten joskus, kun sen nykyinen omistaja ostaa Swiftin;) Mutta mistä rahat FOXiin ja mille kentälle se sijoitetaan?

Vastaa Viestiin