Nummelan meluongelma, Hesarin juttu

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Nummelan meluongelma, Hesarin juttu

Viesti Kirjoittaja MaKo » Pe 13.06.2003 16:41

Hei

Hesarin yleisönosastossa oli pari päivää sitten Nummelan hinauslentotoiminnan äänekkyydestä valitusjuttu.

Olisko vintturi mitään Nummelaan tai hiljaisemmalla monilapaisella potkurilla varustettu hinauskone....hinta lienee ongelma.
Saisko EU.lta tällaisiin ympäristöprojekteihin rahaa?

Kannattais pyrkiä hoitamaan harrastuksen imagoa myös tällä saralla.

Matti T. Koskinen
EFIK/EFPI/EFNU

Kyytsis
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 16.06.2003 10:57

Viesti Kirjoittaja Kyytsis » Ma 16.06.2003 11:06

Lieneekö Hinun meteli oikeasti ongelma.

Vuosi pari sitten kentällä kävi ympäristökeskuksen melunmittaaja. Kaveri ei pystynyt mittaamaan Hinun aiheuttamaa meteliä Nummelan taustakohinasta. Se Hanko-Hyvinkää tie aiheuttaa melkolailla meteliä, puhumattakaan ajoharjoittelu- tai mikroautoradoista.

Tuo valitus tuli päivän viiveella siitä, kun oli toimittu radalta 27. Pääasiassahan operoidaan radalta 22. Siellä 27 suunnalla (Hiidensillat) ei juurikaan ole asutusta, paitsi tuon valittajan kesämökki.

Tietenkin olisi hyvä pohtia miten melua saadaan alennettua, toki erilaisia teknisiä ratkaisuja on, vaikka sitten auton kiisselikone nokalle... Toisaalta lentomenetelmiä kehittämällä voidaan päästä myös tuloksiin, nytkin Nummelan kylän päällä on herrasmiessopimuksella muodostettu melunrajoitusalue, jossa pyörimistä vältetään.

Hinu ei kuitenkaan ole kone meluisimmasta päästä, voitaisiinhan Nummelassa hinata vaikka Pawneella, joka varmasti pöristelee melkolailla enemmän. Tietenkään periaate "älä valita, asiat voisivat olla huonomminkin" ei ole kovin rakentava.

t.Ville

EFNU

erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja erkkim » Ma 16.06.2003 14:45

Kun ei Hesari näytä julkaisevan lähettämääni kirjoitusta, niin tekee mieli postata se edes tänne. Vaikka tämän foorumin lukijoille ei lienekään tarpeellista korjata niitä virheellisiä tietoja, joita Inari Krohn kertoi (erityisesti Nummelan) purjelennosta ja Hinusta

Mitä muuten kuuluu PIK-27:lle? Tuleeko siitä hiljaisempi kuin Hinusta?

Ja jos haluette lukea enemmän keskustelua Inari Krohnin kirjoituksesta ja nähdä oikean nimeni :wink: niin katsokaa virtuaali-ilmailijoiden foorumille
http://www.fsnordic.net/discussion/inde ... adid=12263

t. erkkim
jonka äiti syntyi Nummelassa v. 1917 kansakoulunopettajapariskunnan vanhimpana tyttärenä, ja joka itsekin on silloin tällöin vieraillut Nummelassa 1950-luvulta alkaen purjekoneita katsomassa (tosin lentämässä vasta viime kesänä, ja silloinkin oppilaana)

(Nummelan lentokenttä kuulemma piirrettiin sen kansakoulun keittiön pöydällä, jossa isovanhempani olivat opettajina)

------------------------------------------------------------------------

Inari Krohn arvosteli HS mielipidekirjoituksessaan 10.6.2003 purjelentäjien nummelalaisille tuottamaa melua. Mielestäni osin aiheetta, tai heppoisin perustein. Valtion taidemuseon nettisivut kun kertovat: Krohn, Inari suomalainen Vihti 1999 (s. 18.9.1945 Helsinki)
mutta Nummelassa on harjoitettu purjelentoa säännöllisesti jo vuodesta 1957, jolloin purjelentäjät tulivat sinne Malmin lentokentältä. Satunnaisesti oli purjekoneita nähty Nummelan taivaalla jo 1940-luvun lopulla, jolloin Polyteknikkojen Ilmailukerho hinasi siellä koneensa ilmaan Buick-henkilöautoon asennetun vintturilla. Menneinä vuosikymmeninä, ennen monen ilmailukerhon siirtymistä Nummelasta Räyskälään, lentotoiminta Nummelassa oli jopa huomattavasti vilkkaampaa kuin nykyisin ja Krohnin arvostelemia "erikoisen vanhanaikaisia ja meluisia" PIK-15 Hinu-koneita lensi siellä jopa kaksin kappalein.

PIK-15 lentokone on suunniteltu nimenomaan purjekoneiden hinaajaksi. Se ei ole vanhanaikainen. Päinvastoin. Sittemmin, aivan viime aikoinakin Suomen ilmailukerhoissa on vielä rakennettu uusia PIK15-koneita.

Nummelassa on myös tutkittu ja todettu, että PIK-15:lla purjekoneet saadaan vedettyä taivaalle kaikkein pienimmällä polttoaineen kulutuksella per hinaus. PIK-15 koneesta suomalaisten ja nummelalaisten olisi syytä olla ylpeitä, eikä moittia sitä vanhanaikaiseksi. Se on yhä yksi maailman parhaita purjekoneiden hinaajia.

Inari Krohn sanoo: "Kun puhutaan ihanasta äänettömästä lentämisestä, jossa kuulee vain tuulen suhinan ja voi katsella allaan leviäviä hymyäviä kesämaisemia, unohdetaan, millä tavalla purjekoneet ilmaan saadaan: meluisalla desibelejä ulvottavalla pienkoneella"

Tämä väite ei pidä paikkaansa. Purjelento on todella äänetöntä lentämistä, eikä suorituslentojen katsota edes alkavan ennenkuin hinausköysi on irroitettu. Purjekoneet voidaan saada taivaalle myös täysin äänettömästi, esim. sähkökäyttöisellä, tai muuten hiljaisella vintturilla, tai purjekoneen omalla akulla ja sähkömoottorilla, jonka potkuri pysäytetään ja vedetään sisälle runkoon koneen päästyä riittävän korkealle ja nostavaan ilmavirtaukseen. Äänettömien ja hiljaisten lentoonlähtötapojen kehittely on kuitenkin vielä maailmalla kesken, eikä perinteisiä lentokoneitakaan voida vielä hylätä. On syytä muistaa, että lennon äänekäs osuus kestää vain muutaman minuutin, mutta äänetön osuus suotuisissa oloissa tuntikausia.

Inari Krohn väittää, että "Melua kestää viikonloppuisin iltakymmeneen saakka."
Tiedän, ettei Nummelassa hinattu ainakaan viime kesänä viikonloppuisin yhtään konetta klo 18 jälkeen, joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta, kuten lento-oppilaiden ensilentoja, jotka halutaan tapahtuviksi tyynessä säässä.

Krohn sanoo myös, että "Lentokenttä on käytännöllisesti katsoen keskellä taajamaa." Mutta eikö se ole hyvä eikä paha asia. Taajamassa voidaan katsella kauniiden purjekoneiden liikkeitä taivaalla, ja lentäjillä on lyhyt matka kotoaan kentälle. Eivät lentokoneet ole mitään paholaisen keksintöjä, jotka pitäisi karkoittaa pois ihmisten silmistä ja mielistä. Lentokoneista lähtevä ääni on kieltämättä haitta, mutta ei sitä silti voi rinnastaa muihin saasteisiin, joita ihmiset toiminnallaan tuottavat ympäristöönsä. Melu loppuu samalla hetkellä kuin sitä tuottava moottori pysäytetään, kun muut ihmisen päästöt hajoavat tai häviävät vain ajan kanssa, jos sittenkään. Mutta toki purjelennon harrastajien on syytä satsata harrastuksensa äänettömyyteen. Jos suurin osa lennosta on hiljaista, niin miksei koko lento. Mutta jos täydelliseen äänettömyyteen ei päästä, niin se ei saa aiheuttaa hyvän harrastuksen kieltämistä.
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html

Kyytsis
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 16.06.2003 10:57

Viesti Kirjoittaja Kyytsis » Ma 16.06.2003 16:47

NLK ja SIL ovat yhteistyössä laatimassa vastinetta.

Toivottavasti se julkaistaan.

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 281
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 17.06.2003 09:42

Vastine on toimitettu jo pariinkin kertaan Hesariin. Eri asia on julkaisevatko ne sen. Sitä kun me ei voida päättää. Valitettavasti.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Kyytsis
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 16.06.2003 10:57

Viesti Kirjoittaja Kyytsis » Ti 17.06.2003 14:14

Reilujenkerho kokoontuu.

Tuohan on Hesarilta aika jännä kannanotto aiheeseen ettei vastinetta julkaista... Luulisi että yhden "virallisen tahon" vastineen julkaisu olisi jotenkin oikeudenmukaista, eri asia on tietenkin jos kaikki väsäävät sinne omia vaahtoamisiaan.

No. Eipä tähän taas kukaan kuole.

MaKo
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 14.02.2003 23:34
Paikkakunta: Salo / Perniö
Viesti:

Nummelan melujuttuun vielä...

Viesti Kirjoittaja MaKo » Pe 20.06.2003 13:26

Perjantaina, 20.6, oli mielestäni hyvä vastine Tapioilta Savolainen ja Tourula (SIL, NLK)...sovitteleva ja diplomaattinen.
Tuli mieleen, kun jutussa mainittiin lentojen kirjaamisesta, voisi ehkä harkita asentaa Hinuun Loggeri taltioimaan kaikki hinaukset.
Päivän päätteksi voisi muistin purkaa koneelle ja arkistoida mahdollista myöhempää hyödyntämistä varten mm. tutkimusta ja tällaisten yksittäisten tapausten selvittämisen varalle. Miksei myös hinurien koulutukseen miten lähialueella pitäisi lentää melu huomioon ottaen.
Loggerin paras käyttö proseduuri koneessa pitää tietysti miettiä.

Hyviä lentokelejä

Matti

erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja erkkim » To 26.06.2003 11:01

Kyytsis kirjoitti:Reilujenkerho kokoontuu.

Tuohan on Hesarilta aika jännä kannanotto aiheeseen ettei vastinetta julkaista... Luulisi että yhden "virallisen tahon" vastineen julkaisu olisi jotenkin oikeudenmukaista
En tiedä onko näillä asioilla yhteyttä...

Mutta tänään Hesari antoi hyvityksen http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/ ... 6447872111

Liekö Sirpa Viitanen tämän pulinajakson pulisijoita...
ja mikä on Raija Kerttula-Rantasen suhde purjelentoon? Pääsikö itse kokeilemaan, kun oli tekemässä juttua? Ja entä valokuvaaja?
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html

Kyytsis
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 16.06.2003 10:57

Viesti Kirjoittaja Kyytsis » To 26.06.2003 13:19

Hyvä homma. Tuollaiset jutut on aina kivaa luettavaa, vaikka tuo taisi mennä enemmän henkilökuvauksen kuin purjelennon puolelle. Mutta positiivinen juttu kuitenkin.

Eikös tuo juttu vaikuttanut siltä että kirjoittaja oli päässyt ihan kyytiin (etupenkki) asti, valokuvaajaahan ei välttämättä näin digikaudella aina edes ole..

..olisivat vain lentäneet Nummelasta :wink:

EFNU:lla taitaa tilanne olla se, että 7.7. on seuraava deadline asfaltille, voi käydä ihan miten vain. Sivukiitotietä 27-15 on jo parturoitu.

Kyytsis

erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja erkkim » Ma 30.06.2003 23:41

erkkim kirjoitti: Purjekoneet voidaan saada taivaalle myös täysin äänettömästi, esim. sähkökäyttöisellä, tai muuten hiljaisella vintturilla, tai purjekoneen omalla akulla ja sähkömoottorilla, jonka potkuri pysäytetään ja vedetään sisälle runkoon koneen päästyä riittävän korkealle ja nostavaan ilmavirtaukseen. Äänettömien ja hiljaisten lentoonlähtötapojen kehittely on kuitenkin vielä maailmalla kesken...
Tätä kirjoittaessani en tiennytkään, miten pitkällä jo ollaan.
Vasta tänään löysin nettisivun http://www.airenergy.de/english/silent/silent_ostiv.htm
ja ko firman kotisivun http://www.airenergy.de/

Muita nettisivuja hiljaisista itsenousevista purjekoneista:
http://www.lange-flugzeugbau.com/
http://www.alisport.com/pag_ing/index.htm
http://www.fly-cavok.com/


Olisikohan tässä keino, millä lopettaa meluvalitukset, ja lisätä purjelennon suosiota asutuskeskuksissa (Nummelassa ja jopa Malmilla?)

Olisi mukava kuulla/lukea, mitä te muut tiedätte ja olette mieltä tästä kehityksestä ja näistä vehkeistä. Tarvitaanko niitä Suomessa vai vain tiheästi asutussa Keski-Euroopassa?

Hinnat ja suorituskyky verrattuna moottorittomiin purjekoneisiin ja tai pienen polttomoottorin avulla itseään hinaaviin?
Mitä mieltä yleensä ollaan itsehinaavien koneiden äänistä (Mitä itse olen kuullut, se on aikamoista päristelyä (vrt. ruohonleikkukone tai moottorisaha)
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html

Kyytsis
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 16.06.2003 10:57

Viesti Kirjoittaja Kyytsis » Ke 02.07.2003 08:35

Ehkä hieman OffTopic, mutta pisti silmään tuo purjelennon suosion kasvattaminen Malmilla... Kyllähän siellä on se yksi tutustumiskurssi ollut viime vuonna, mutta aika tiukat oli ilmatilarajat. Ei siellä termiikkissä voinut ajaa.

Muttei siellä semmoista ollutkaan ;)

Eli tuskin ongelma on melu, vaan se, että Vantaalta ajetaan ihan oikeilla lentokoneilla.. :wink:

erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja erkkim » Ke 02.07.2003 09:01

Kyytsis kirjoitti:Ehkä hieman OffTopic, mutta pisti silmään tuo purjelennon suosion kasvattaminen Malmilla... Kyllähän siellä on se yksi tutustumiskurssi ollut viime vuonna, mutta aika tiukat oli ilmatilarajat. Ei siellä termiikkissä voinut ajaa.

Muttei siellä semmoista ollutkaan ;)

Eli tuskin ongelma on melu, vaan se, että Vantaalta ajetaan ihan oikeilla lentokoneilla.. :wink:
Miten niin OffTopic? Eikö purjekoneella ilmaan nousut/hinaukset ja laskeutumiset olekaan purjelentoa. Monet väkisinlentäjät pitävät niitä lentämisen kaikkein mielenkiintoisimpina vaiheina.

Jos olisi olemassa halpa keino päästä ilmaan, niin mäelaskukeikat olisivat mitä parasta vaihtelua, harjoitusta ja taitojen ylläpitoa kun ei ole termiikkiä esim. talvikaudella, tai kun ilmatilarajoitukset estävät nousun "lentokorkeuteen".

Malmilla ei varmaan mahdu säheltämään hinausvaijerien kanssa, mutta oman sähkömoottorin avulla ilmaan nousevat ja heti alas tulevat lentokoneet miellyttäisivät maakrapujenkin silmää ja korvaa. Ehkä enemmänkin kuin TwinOtterin avulla ylösnousevat ja putoamalla alastulevat laskuvarjohyppääjät.

Tuskin ongelmana oli melu tai Seutulassa lentäneet matkustajakoneet silloinkaan kun oikeat lentokoneet :wink: siirtyivät Malmilta Nummelaan 1950-luvulla. "Ongelmia" olivat se, että aidan takana ruoho oli vihreämpää ja Nummelassa paremmat nostot ja oikeudet käyttää niitä nostoja hyväksi. Ja se, että lentokonehinaus on sen verran kallista, ettei sieltä tee mieli heti räpsähtää...

Ja noista viime vuoden nostoista Malmilla: Olen kuullut luotettavista lähteistä ("kenraalilta"), että ensimmäisen lennon aikana, niitä oli...
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html

Vastaa Viestiin