Mikä oli se kilpapursikone ?

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 01.01.2014 10:33

Ilmailulaitoksen ex-vt. arkkitehti kiittää hyvistä uudenvuodentoivotuksista ! :? Toivotan myös kaikille hyvää alkanutta vuotta 2014 !

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » To 02.01.2014 23:19

Asiaan takaisin...onko tuon dataa saatavilla ?
Liitteet
bachem_lerche_mot2.jpg
bachem_lerche_mot2.jpg (32.7 KiB) Katsottu 6450 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 03.01.2014 12:10

Olisko tätä kokoluokkaa..laskin esitteestä, että Lerchen moottori painoi 28 kg ( 18 hv ).

http://www.youtube.com/watch?v=Lm6-ox32tHQ

Vyöt näyttää hyvältä.

Kuva
Liitteet
hols_der_teufel2.jpg
hols_der_teufel2.jpg (245.14 KiB) Katsottu 6421 kertaa
hols_der_teufel1.png
hols_der_teufel1.png (85.23 KiB) Katsottu 6424 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 03.01.2014 12:29

Bachem Lerche voi silti olla pienempi..eli noin 120 kg empty moottorin kera.

http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCtter_H%C3%BC_17
Liitteet
hutter_17-18353.jpg
hutter_17-18353.jpg (29.6 KiB) Katsottu 6424 kertaa

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 03.01.2014 17:30

Kun noiden koneiden painoja vertaat nii huomioi kuski ja "matkatavarat"... Yhteensä kantsii arvioida se 110-120kg... Kevyellä koneella lentoonlähtopaino on tuplat tyhjäpainosta ...
Näkyy olevan pieni viba monissa luvuissa se että oletetaan tyhjämassaltaan puolet kevyemmän koneen olevan myös puolta kevyempi lentoonlähdössä.

-Juha

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 04.01.2014 14:10

Niin näinhän se menee..mutta hyvä suunnittelija tekeekin aivan jotain muuta..kts nämä; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Lancaster vs http://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_Voyager

Voyagerin tyhjäpaino onkin vain 1/4 osa lastatusta !

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » La 04.01.2014 21:02

Riipuu katsellaanko me sitä purjelentokoneena vai ei?
Flightforum vois olla parempi paikka moottoroitujen lentolaitteiden kuvien esittelyyn...

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 06.01.2014 22:54

Valtuutan sut Haapajärvi esittelemään projektin FlightForumilla jos haluat !

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 132
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja vostok » Ma 06.01.2014 23:11

Jos ollaan matalalla niin otetaan se termiikki mikä löydetään, vaikka olisi huono.

Ja jos on bannattu muilta foorumeilta, niin sitten postataan sille foorumille mille pystytään, vaikkei se liittyisi aiheeseen.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 07.01.2014 00:44

topspeed1 kirjoitti:Valtuutan sut Haapajärvi esittelemään projektin FlightForumilla jos haluat !
A: Tuskin haluat mun esittelevän projektia - vois olla hiukan vähemmän maarittelevaa.
B: Minkälaisesta korvauksesta puhutaan työpanokselleni? Kyseessä on kaupallinen projekti, josta odotetaan tulevan kaupallinen tuote ...

Projektisssa on nääs 2 vikaa:
1: Moni laskelma (jos voi käyttää termiä laskelma) perustuu olettamukselle että koneen paino olisi 42kg
- mikä ei ole mahdollista ihan lujuusteknisesti.
- pilottin paino puuttuu yhtälöstä
- pilotille pitää myös tehdä turvallinen työtila
2: Ja siltikään tehot ei riitä...

Niin ja 3: Jos ton toteuttaa ja joutuu työvoimalle jotain hintaa laskemaan, niin hinta-arviokin on pielessä 10-100x

Joo ja 4: ihan laskelmiakin kannattas tehtä....

Pulinajakso on on ollut tähän asti asiallinen purjelentokeskustelupalsta - tarvitaanko me tänne kylähullua?



-Juha

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 07.01.2014 14:21

Sä alat Juha olla nyt vaarallisilla vesillä...ensinnäkin nimittely ja mollaaminen ei kuulu nettisaiteille. Siitä yleensä bännätään välittömästi !

Painosta voin kertoa seuraavasti; http://www.homebuiltairplanes.com/forum ... ots-6.html

Sitä paitsi Sanginjoella oleva Päätalo jota yleisesti haukutaan kylähulluksi loukkaantui erittäin vakavasti 4:nnen koneensa maahansyöksyssä vuosi sitten ( koneen uusi pakasta vedetty VW moottori sammui metsän päällä ). Arvostan tuota herraa kovasti..siinä on jotain samaa kuin Wrightin veljeksissä 1903. Opettele käytöstapoja jos pidät itseäsi kauhavalaisena.
Viimeksi muokannut topspeed1, Ke 08.01.2014 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 07.01.2014 14:53

Haapajärvi olen itse tehnyt suunnitelmieni eteen töitä tässä taloudellisessa pienkone asiassa 8 vuotta. Aloitin yhteydenpidon USAn lekosuunnittelijoiden kanssa 1998...eräs heistä on jo kuollut..hänen isänsä keksi aikoinaan television...tiedäthän tuon vänkän " näköradion " ?

Niin....ja euroakaan en ole saanut korvausta mistään...mutta tiedonjanoni ainakin joissakin asioissa alkaa olla täytetty.

Jos ja kun tästä tulee ilman lupaa lennettävä 45 kiloinen sähköleko niin ainakin olisi teoriassa mahdollista että niitä voitaisiin tehdä syntymäkunnassani Kauhavalla. Tämä työllistäisi ehkä jonkun ihmisen siellä...maksimissaan 100-200 ? Ensi alkuun protoa pitäisi varmaan tehdä kutakuinkin talkoilla.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 07.01.2014 16:03

topspeed1 kirjoitti:Sä alat Juha olla nyt vaarallisilla vesillä...ensinnäkin nimittely ja mollaaminen ei kuulu nettisaiteille. Siitä yleensä bännätään välittömästi !

Opettele käytöstapoja jos pidät itseäsi kauhavalaisena.
Pyydän anteeksi "kylähullu" nimitystä! Jos sitten et ota sitä positiivisena :D
Kaikkea uutta voi miettiä - totta - ja on totta että monia neroja on pidetty enemmän tai vähemmän "hulluina"... mieluumin hullu kuin tyhmä :D

Mutta siltikin projekti sisältää mielestäni aspekteja jotka eivät ole toteutuskelpoisia - ei nyky tekniikalla, eikä ihan lähitulevaisuudessa.
Ja jos tahtuu vakuuttaa jonkun joka ei usko, niin pitää olla laskelmia ja todisteita.

-Juha
PS pitää korjata toi Kauhava - on jo vanhaa tietoa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 07.01.2014 16:04

haapajarvi kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti: Ja jos tahtuu vakuuttaa jonkun joka ei usko, niin pitää olla laskelmia ja todisteita.

-Juha
Niin tai sitten lentävä kone...toope !

Edesmennyt ystäväni ( myös ) ilmailuguru Bill Husa sanoi kerran että kokenut lentokonesuunnittelija ei tarvi laskelmia ymmärtääkseen onko joku mahdollista vai ei.

Salon paino puusta on laskettu 8 kg ( siipikaaret 60-30 gr / kpl yht 840 gr). Siipi on luokkaa 15 kg. Runko noin 10 kg. Peräsimet 4 kg. Ohjaimet 2 kiloa..pyörät telineineen 3-4 kiloa.
Liitteet
4,5G_teleskooppisiipi_sisin_8.4m_LITE.jpg
4,5G_teleskooppisiipi_sisin_8.4m_LITE.jpg (171.38 KiB) Katsottu 6146 kertaa
29eppler_fx170_best_LD_lowest_drag_highest_liftFL36.jpg
29eppler_fx170_best_LD_lowest_drag_highest_liftFL36.jpg (143.38 KiB) Katsottu 6148 kertaa
190_LD.jpg
190_LD.jpg (59.45 KiB) Katsottu 6148 kertaa
superPOLAR_2.3cl.jpg
superPOLAR_2.3cl.jpg (134.24 KiB) Katsottu 6148 kertaa
thick26_pros_polars_all_flaps30_cl2.26.jpg
thick26_pros_polars_all_flaps30_cl2.26.jpg (144.72 KiB) Katsottu 6148 kertaa

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ti 07.01.2014 18:15

Pelkät linkin muiden webbisivuille, viittaukset toisiin suunnittelijoihin tai oma ajatusvirtasi eivät oikein vakuuta lukijoita, pitää olla myös näyttöä.
Eli rakenna kone ja lennä sillä, niin sitten uskomme että sinulla oli toimiva suunnitelma.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Matts » Ti 07.01.2014 18:31

Jos ja kun tästä tulee ilman lupaa lennettävä 45 kiloinen sähköleko niin ainakin olisi teoriassa mahdollista että niitä voitaisiin tehdä syntymäkunnassani Kauhavalla. Tämä työllistäisi ehkä jonkun ihmisen siellä...maksimissaan 100-200 ? Ensi alkuun protoa pitäisi varmaan tehdä kutakuinkin talkoilla.
Jos joku onnistuu tässä, eli näitä koneita tulee (halvalla) myyntiin, niin viranomaiset laskee oitis painorajan arviolta 25:een kiloon :twisted:

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 07.01.2014 19:29

Matts kirjoitti:
Jos ja kun tästä tulee ilman lupaa lennettävä 45 kiloinen sähköleko niin ainakin olisi teoriassa mahdollista että niitä voitaisiin tehdä syntymäkunnassani Kauhavalla. Tämä työllistäisi ehkä jonkun ihmisen siellä...maksimissaan 100-200 ? Ensi alkuun protoa pitäisi varmaan tehdä kutakuinkin talkoilla.
Jos joku onnistuu tässä, eli näitä koneita tulee (halvalla) myyntiin, niin viranomaiset laskee oitis painorajan arviolta 25:een kiloon :twisted:
Juuri näin DI Ari Jämsen teki TEKESille tästä ( edeltäjästä samoilla tavoitteilla ) tutkimuksen ja lopputulema oli että liikenneministeriöstä oli ilmoitettu että jos joku onnnistuu oikeasti tekemään tällaisen alle 70 kiloisen koneen ja alkaa myydä sitä ihmisille jolla ei ole lentolupakirjaa tullaan tällainen porsaanreikä välittömästi tukkimaan valtiovallan toimesta ! En muista oliko kyseessä naisministeri vai kansliapäällikkö. Ilmeisesti KYLLÖNEN itse. Nainen oli kyseessä joka tapauksessa.

Jotain tarvis mielestäni tehdä jotta meilläkin olisi ultrakevyiden alapuolella oleva luokka kuten USAssa on FAR Part 103.

Oikeesti jos sakkausnopeus 38 km/t niin kuinka sillä voi saada itsensä hengiltä jos se kone on muuten kestävä ja turvallinen ja hyvin lentävä...jne. Eihän kukaan toope oikeasti mene lentämään ellei ole edes kaverin koneella lentänyt jne. tai käynyt joskus ultrakurssin tms.

Eihän polkupyörällä ajamiseenkaan tarvi lupaa ja ainakin mun fillari liikkui viimekesänä parhaimmillaan 61 km/t !

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 07.01.2014 19:57

Jotta ei oltaisi ennakkoluuloisia, niin suunnitellaas porukalla. Aloitetaan vaikka tutkimalla millaine on siipi. Ketjussa esiintyvistä kuvista löysin seuraavat datat:
- Massa 15kg (yksi siipi vai molemmat siivet ?oletetaan yksi)
- Pituus 5m (oikeastaan hiukan alle, kärkiväli 10m)
- Pinta-ala 3,75 m2 (yhteensä 7.50m2)
- Jänne 3.75/5 = n. 75cm , hiukan yli koska siiven pituus on hiukan alle 5m johtuen rungon sisään menevästä osasta ja siiven kapenemisesta kärkeä kohti.
- Profiilin paksuus 15.53% -> n. 12cm (hiukan reilu)
- Salko 8kg (oletetaan taas yksi)
- Salon muoto = box
- Salon korkeus 5 tuumaa ...
Avaatko vähän tota salon lujuuslaskelmaa? Ei ihan uponnut - oonko tyhmä?
- Kaaret 840g
Miten vääntöjäykkyys on hoidettu - torsiorakenne vai pelkkä salko?
- Päällystysmateriaali? Massa? Toimiiko jäykistimenä? Vastaus: kangasta

Uso tai älä, niin pelkän siiven suunnittelussa ja rakentamisessa tulee esille kivoja haasteita. Aikaisemmin mainittu Päätälo kävi pari vuotta sitten esittelemässä Tiira 4 EFAH ja pääsin silloin näkemään laitteen. Vaikka oli jo mestarin 4. lentolaite, niin haasteita olis senkin kanssa ollut.


-Juha
Viimeksi muokannut haapajarvi, Ti 07.01.2014 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 07.01.2014 22:09

Okei siis siipi on yhtä kuin lifting surface..on vain yksi...kaksiosainen sellainen.

900 mm on jänne ja kapenee 465 mm keskeltä suurinpiirtein...( gullwing on planform ) ja kv 9.4 m. Yksi salko on 4 kg....laskettu ohjelmalla 4 g + ja -.

Siinä on vaneri jäykistetty johtoreunan päälle asti ( leading edge ) salosta lähtien...rättiä takaosa.

Mutta nämä rakenteet ovat tässä vaiheessa liikesalaisuuksia...koska poikkeuksellisen keveän rakenteen suunnittelu on vaatinut R&Dtä jo vuosia.

Foamia 90% painoprosentteina....0,4 mm + 0,8 mm vaneria ja hiilaria miksattu aivan uudella tavalla...kevennysreikiä kovasti jne.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 07.01.2014 22:40

Nyt ei ole hyvä aika vedota liikesalaisuksiin... Siinä menee helposti loppukin uskottavuus...
Jos takana olis useampi vuosi R&D, olisi meillä nähtävillä moinen siipi.

Mutta lisätäänpä uusi tieto siivestä listalle - päällystys kangasta... Veikkaisin n. 300g/m2 + lakka tai maali (kumpi?)

-Juha

Lukittu