54 kiloinen rinnepurjekone !

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 15.03.2014 18:21

Onko meillä vielä näitä ?

DATA !


Die wichtigsten Flugzeugdaten sind:

Spannweite 13,6 m

Flügelfläche 12,8 m2

Länge 5,7 m

Höhe 2,9 m

Leergewicht 54 kg

Oratex näyttää olevan siinäkin päällysteenä.

http://www.ruppert-composite.ch/aktuell ... trieb.html
Liitteet
dia_archaeopteryx_02.jpg
dia_archaeopteryx_02.jpg (126.41 KiB) Katsottu 6475 kertaa

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja ht » Su 16.03.2014 20:50

Ei varmaan kun ei ole niitä rinteitäkään. Paljos tuossa on l/d?

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 17.03.2014 07:58

Tuosta:

http://www.icaro2000.com/Products/Swift/Swift.htm

Itsestarttaa sähköllä, liitää kuin joku puukone, ja tuulilasin läpi mahtuu näyttämään takapuolta EASAlle.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 17.03.2014 11:23

ht kirjoitti:Ei varmaan kun ei ole niitä rinteitäkään. Paljos tuossa on l/d?
Siipikuormitus on 12,5 kg/m2 kuin Piper Tomahawkissa se on 65,3 kg/m2.

Väittäisin että L/D on luokkaa 20 mutta noin kevyt kone pysyy pienessäkin rinnetuulessa hyvin ilmassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-38_Tomahawk
Viimeksi muokannut topspeed1, Ma 17.03.2014 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 17.03.2014 11:29

kristian kirjoitti:Tuosta:

http://www.icaro2000.com/Products/Swift/Swift.htm

Itsestarttaa sähköllä, liitää kuin joku puukone, ja tuulilasin läpi mahtuu näyttämään takapuolta EASAlle.

On vain 48 kg pursiversiona; http://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9riane_Swift

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ma 17.03.2014 14:17

topspeed kirjoitti: Siipikuormitus on 12,5 kg/m2 kuin Piper Tomahawkissa se on 65,3 kg/m2.

Väittäisin että L/D on luokkaa 20 mutta noin kevyt kone pysyy pienessäkin rinnetuulessa hyvin ilmassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-38_Tomahawk[/
Turha mitään väitellä, tehdas ilmoittaa esitteessään:

L/D 28
Miniminopeus 30 km/h
VNE 130 km/h
minimi vajoama 0,5 m/s

Ei ole kuin hieman hitaanpi kuin Ka8b mutta liitää saman.

kristian kirjoitti:Tuosta:

Klip., ja tuulilasin läpi mahtuu näyttämään takapuolta EASAlle.
:lol: :mrgreen:

Markku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 19.03.2014 13:19

Jännää että L/D on vain 20:1 Swiftissä.

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ke 19.03.2014 17:44

Mun mielestä nuo kevyelle koneelle kohtuu hyväkin L/D.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 21.03.2014 08:14

28 on mielettömän hyvä...ihmettelen miksi lentävä siipi jää 20een...tehoton lay out ?

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 22.03.2014 13:32

Amerikasta 56 kiloinen moottoroitu liidin; http://en.wikipedia.org/wiki/Pterodactyl_Ascender

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 24.03.2014 09:41

Herra Ruppert kertoo Archaeopteryxistään; http://vimeo.com/19166498

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 19.04.2014 13:39

Hieman pienemmän rinnepurjekoneen tekee noin 35 kiloon !

:wink:

Tämän kehittäminen vei 6 kk...siis oivaltaminen...saattaa olla vielä kehitystä tekemättä, mutta tämä on helppo tehdä.
Liitteet
FOILS_HIPPI_62.jpg
FOILS_HIPPI_62.jpg (143.76 KiB) Katsottu 5367 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 19.04.2014 15:44

Hohhoijjaa !

Tarkkana saa olla desimaalien kanssa...kaaret painaa materiaaleineen vain 30 gr mutta liimat ja kuituvahvikkeet saman verran joten 60 gr per kaari ( tuplaan heti niiden niiden määrän ).

Siiven kiinnitys painaa yli kilon järjestelyineen per siipi.
Liitteet
koivupala_500gr_65.jpg
koivupala_500gr_65.jpg (109.13 KiB) Katsottu 5356 kertaa
korokepala_65.jpg
korokepala_65.jpg (88.47 KiB) Katsottu 5358 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 20.04.2014 09:34

Voisiko tuota edelleen keventää...kommentteja muuten ?

:|

---
Edit; pikku tuunaamisella pudotin yhteensä 3 osan painosta 350 grammaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 20.04.2014 16:50

Jännää mitä PORTABILITY eli osiin laittaminen maksaa...yhden siiven jäykisteet painaa enemmän kuin kaikki siipikaaret yhteensä. Tuunaaminen pudotti 24 % painosta.

+4G kuormitus muuten tarkoittaa sitä että siiven puolikkaan korvakkeesta ( kustakin pultinreiästä ) roikkuu n. 120 kiloinen mies ( kansantajuisesti ! ), jos mun G kuormitusta mitataan ( n. 110 kg ).
Liitteet
siiven_kiinnitys_A4.jpg
siiven_kiinnitys_A4.jpg (116.07 KiB) Katsottu 5254 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 21.04.2014 09:59

Minkälaista "salatiedettä" muuten on toi winglettien suunnittelu ja testaus ?

Katsoin että tässä Archaeopteryxissä on melko pienet wingletit ja hyvin loiva nousu niissä.

Onko flutterin vaara suuri jos ne on järkyttävän isot ?!

Mitä menettää jos ne puuttuvat ?
Liitteet
Archaeopteryx_footlaunched.jpg
Archaeopteryx_footlaunched.jpg (40.76 KiB) Katsottu 5174 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 21.04.2014 18:09

Tommonen voisi olla helppo ja tehokas koneen testauksessa.
Liitteet
hippi_glider62.jpg
hippi_glider62.jpg (71.01 KiB) Katsottu 5123 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 35 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 22.04.2014 13:16

Eikö näissä maisemissa 35 kiloinen liidin 3:ssa osassa olisi helppo kantaa porukalla ylös ?

Suotuisissa tuulissa vois lentää 12 tuntia yhtä kyytiä ?!
Liitteet
rinne_lappi_2014.jpg
rinne_lappi_2014.jpg (112.43 KiB) Katsottu 5056 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 26.05.2014 12:51

Tarkennuksena aiempiin kommentteihini alle 70 kiloisesta liitimestä.

Se oli TUKESin lausunto jossa arveltiin alle 70 kiloisen koneen olevan hyvin vaarallista alkaa itse valmistamaan ja myymään...eli ei TRAFIn lausunto.

Pyysin uuden lausunnon myös sieltä.

Jenkeissä on eräs kaiffari jo alkanut hyödyntämään rakennetta lihasvoimakoneessaan..ja alle 40 kg oli hänen maininta lentopainosta.


t. Jukka T

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 54 kiloinen rinnepurjekone !

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 27.05.2014 21:52

Tässä muuten HBA saitilta erään lento-onnettomuudessa menehtyneen kovetun koelentäjän ja rakentajan Mark Stull:in "testamentti" näistä kantavista siipiprofiileista heikkotehoisissa koneissa;


I have experimented successfully with adding undercamber on two of my designs. It doesn't affect stability at all. It does improve aerodynamic efficiency. Many, if not most U/Ls have a flat bottom airfoil just to make construction simpler, and you can save weight if you design for it. At U/L speeds, the loss of efficiency of using a flat bottom is pretty insignificant.

But you can gain a lot of low speed efficiency by adding under-camber. The slower you fly, the more you gain. So near stall speed, you'll get much more lift and efficiency. In climb you'll still get significantly more lift and efficiency, that translates into a better climb rate. As you get up near your proposed cruise speed, the gain would be small. Much faster than that, and you can lose efficiency... depending on how deep the under-camber ,and wing loading, and other factors.

The way under-camber works... Picture the air flowing off the back of your wing. The air flowing over the top is angled down a lot because of the shape of the airfoil. Now picture the air flowing under the wing. With a convex under surface, like a Clark Y, the rear part of the airfoil curves up toward the trailing edge, so it doesn't force air down much. With a flat bottom, it's better. But with an under-camber, the air is directed down adding lift.

In addition, there is inefficiency because the air flowing off the bottom collides with the air flowing off the top. The greater the included angle of the trailing edge, the greater the inefficiency. With under-camber, the included angle is much less, so the air doesn't collide. The air flows smoothly down gaining lift while decreasing drag. Ideally, the included angle should be as small as possible, like the airfoil I used on the U/L in this picture. That airfoil is a Gottingen 387 on top, with my own design on the bottom.

A deep under-camber like that improves your stall speed by at least 3 mph. And it helps the plane climb well with low horsepower, which would help your plan. And it makes the plane glide much better.

One disadvantage of adding under-camber is all the extra work in fabric covering. And you'll need pretty closely spaced ribs to keep the fabric from dipping between them. So you have to be careful not to add weight in the process.

Another disadvantage is the under-camber doesn't leave much, if any, room for a rear spar. Some designs compromise the ideal under-camber shape to allow room for a rear spar, by only making the very aft 1/8 or so of chord concave. I've seen that on some gliders.

Yet another disadvantage is it increases adverse yaw from the ailerons. You might need a larger rudder, or move the rudder farther aft to improve its leverage. And it could make it difficult to design the aileron spar with enough torsional stiffness. If you make the aileron chord greater to gain room for a larger aileron spar, it becomes aerodynamically advantageous to continue the concave shape on the ailerons... which adds even more work.

Adding under-camber to an U/L airfoil is not rocket science. You want smooth, gentle curves... as smooth as possible... both in the concave part in the aft 1/3 of chord, and the convex part at the front 1/3 of chord. The deeper you make the under-camber, the more you gain. The more smooth and gradual you make the curves, the less you lose at higher air speeds.

Be aware that adding under-camber moves the center of lift of the airfoil aft significantly. A biplane can help resolve the structural problems, if you use struts between the wings and crossing wires. You can get your torsional stiffness from that, and get by with a rear spar that's farther forward
.

Vastaa Viestiin