FLARMin tulevaisuus

Yleisön pyynnöstä palsta PDA- ja muillekin ohjelmille
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Pe 11.04.2014 20:03

Näyttäisi siltä, että FLARM laitteiden radioteitse lähettämän viestin salaus on purettu. OpenGliderNetwork niminen ryhmä kehittelee laitteita, jota vastaanottavat FLARM signaaleja ohilentävistä koneista ja näyttävät koneiden paikat kartalla. Eli Flightradar24 mutta purjekoneille. Laitteistona käytetään pientä LINUX tietokonetta ja digiTV vastaanotinta. Hinta lienee alle 100 EUR.

Kartalla purtsikoita voi katsella täällä:
http://cunimb.fr/live/3D/
http://cunimb.fr/live/

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 14.04.2014 11:59

Mikä lie tuollaisen maatukiaseman kantama? Varmaan paikallislennolla olevat koneet saisi näkyviin yhdellä kentälle sijoitetulla tukiasemalla?

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 132
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja vostok » Ma 14.04.2014 13:04

Näin arvauksia joiden mukaan jopa parikymmentä kilsaa saisi hyvällä antennilla kantamaa. Maa-asema voi tarvittaessa olla paljon herkempi kuin lentsikoiden omat vastaanottimet.

Alustavasti tässä jo vähän suunniteltiin tuollaisen tukiaseman sijoittamista sopivaan paikkaan EFRYssä. Kaikkitietävien saksalaisten keskuudessa tosin aiheutui vähän närää homman laillisuudesta ja eettisyydestä, flarm kun on tarkoitettu ja sitä käytetään muihin tarkoituksiin kuin lennon träkkäämiseen. Kaikkein puritaaneimmat yksityisyydensuojan kannattajat ilmoittivat jo, etteivät aio enää kytkeä flarmiinsa virtaa lennolla...

Ainakin ns. whitelist-pohjainen träkkäys olisi varmaan ihan eettinen ratkaisu, eli kerättäisiin lista kaikilta lentäjiltä jotka eksplisiittisesti suostuvat koneensa paikan välittämiseen internettiin.

Lauri

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ma 14.04.2014 14:55

Keskustelupalstalla ovat tosiaan hehkutelleet jopa 70 km kantamaa, mikä tuntuu hurjalta.
Luulisin, että jos koneen seuranta tehdään jakamatta FLARM ID numeroa, homma on aikalailla OK ilman whilelist järjestelyjä. Nytkin FLARM laitteen suoltamassa datassa on näkyvillä olevien koneiden ID:t mukana, ja sen NMEA streamin talletus onnistuu millä tahansa terminaaliohjelmalla...

Olisi aika kiva Räyskälän kisojen aikana, muutama tukiaseman voisi laittaa autoon, ja viedä mobiilidatayhteyden kanssa kännepisteille...
MInä en oikein ole LINUX miehiä, eli jos kasaan saataisiin sopiva porukka, niin voisi laittaa tulille useamman aseman kerrasta. EFHV:lle voisi laittaa yhden...

Ei muuten kannata alkaa katseleen noita 3D träckkejä alppien päällä työpäivän aikana ... :D

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 14.04.2014 18:01

Niin, kai tuollaiseen systeemiin voisi kohtuuvaivalla rakentaa rekisteröitymislomakkeen jolla hyväksyt paikannusdatan jakamisen oman flarmin osalta (kerhokoneilla ehkä mutkikkaampaa?).

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ma 14.04.2014 20:23

Riittäisiköhän Sporting Code Section 3, Annex A 4.1.1. c-kohdan mukaan, että kilpailunjärjestäjä edellyttää, että flarmin tiedot välitetään trackingiä varten. Tosin, voi olla, ettei sen jälkeen kovinkaan monella ole Flarmia... :/

Tai sitten sen voisi laittaa koneeseen (järjestäjän hommaamaana) tracking laitteeksi, joka kilpailijan on ko kohdan mukaan pakko ottaa mukaan ;)

Nuo kantamat olisivat varmaan Suomessa ihan hyviä, kun ei ole isoja mäkiä aiheuttamassa katveita. Olisi varmaan halvin tapa toteuttaa kunnollinen tracking ainakin Euroopassa, jossa noita laitteita on jo aika monessa koneessa valmiiksi.

Sen ID:n saa helposti kaivettua IGC fileestä (nimim. been there, done that, even bought the t-shirt)

hannu

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ma 14.04.2014 20:53

FLARMissa on tuo "Stealth mode", se kun on päällä niin ID ei lähde eteenpäin?

Vastavuoroisesti silloin ei nää toistenkaan nimiä tai nostoja, ainakaan samalla FLARM laitteella. Jollain voi hyvin olla kaksi, toinen vaikka laskimessa. Toisaalta nyt kun FLARM salaus on purettu, niin kuka tahansa voi lukea ohilentävien koneiden dataa ja välittää sitä eteenpäin omalle palvelimelleen, ja antaa taktisia ohjeita vaikka radiolla. Menee monimutkaiseksi, jos koitetaan kieltää.

Tämä FLARM vastaanotto ja kartalle päivitys voidaan tietysti tehdä keskustelematta kilpailun järjestäjien kanssa, jolloin heidän ei tarvitse ottaa asiaan kantaa.

Näin kilpailujen ulkopuolella pitäisin SPOT laitteiden tapaisena turvaominaisuutena.

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 132
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja vostok » Ma 14.04.2014 22:02

Flarmin piileskelymoodi ei tietääkseni tee muuta kuin lähettää yksibittisen piileskelytoiveen datapurskeen mukana ja on vastaanottajan kontolla kunnioittaako toivetta vai ei. Lisensoidut flarm-laitteet tietysti kunnioittavat ja juuri tulleen tiedon mukaan tuo ranskalaisten kartta kunnioittaa myös. Se on kiltti ele, mutta tuon varaan ei kuitenkaan voi laskea.

Ja älkäähän ymmärtäkö väärin, nimittäin omasta mielestäni tuo on ihan huiman kiehtova sovellus enkä malta odottaa että päästään itse kokeilemaan vakoilua. Mutta kun laitetaan kuunneltuja tietoja julkiseen jakoon, kannattaa ainakin varautua siihen että närästystä on tulossa jostain suunnasta.

PIKissä heräsi sen verran kuhinaa että voitaneen ottaa kontolle tukiaseman testaamista Räyskälässä.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ma 14.04.2014 22:06

Todennäköisesti Flarm Inc vastaa muuttamalla protokolaa seuraavassa pakollisessa päivityksessä :(

-J

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ma 14.04.2014 22:23

Näyttää siltä, että FLARMin prossu on niin hidas, että nykyiset PC tietsikat purkavat uudenkin salauksen hyvin lyhyessä ajassa. Olen toiveikas sen suhteen, että FLARM muuttuu avoimeksi protokollaksi. Laitteiden hinta romahtaa ja innovatiiviset uudet ratkaisut pääsevät kehittymään. Nyt FLARM laitteiden laskentatehosta käytetään suurin osa salaukseen!

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 15.04.2014 08:47

Niin, veikkaisin että Flarm-bisnes tehdään jossain ihan muualla kuin purjelentäjien keskuudessa. Toivotaan että siellä on parempaa tekemistä kuin alkaa tapella tuosta salauksesta.

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 132
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja vostok » Su 22.06.2014 19:16

Nyt on Räyskälässä toiminnassa flarminvakoilemislaite. Rautana Raspberry Pi ja antennina vähän jatkojalostettu versio toivottavasti paremmalla kantamalla.

Portaan nurkille on myös vähän aikaa sitten pystytetty (kuka tunnustaa?) tukiasema, jonka ansiosta Suomessakin on näkynyt kartalla kisakoneita viime päivinä. Lentsikat päätyvät jopa flightradar24.comiin asti. Tänään paikalleen laitettu vastaanotin toivottavasti parantaa vielä peittoa Räyskälän alueella, MM-kisojen aikana.

Vielä ei kylläkään olla saatu ihan 100% varmuutta virityksen toiminnasta, kun ei flarmillisia koneita ole lennellyt sateisella taivaalla. Toivottavasti selviää lähipäivinä.
Liitteet
rtl-sdr-flarm_tornissa.jpg
rtl-sdr-flarm_tornissa.jpg (229.45 KiB) Katsottu 26922 kertaa

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ma 23.06.2014 19:22

Portaan "tukiasemaa" pitää tietsikkaharrstaja, joka ei ole lentäjä.
Vastaaottimet ja niiden kantama kartalla näkyy täältä: http://flarmrange.onglide.com/
Harmi, ettei ole saatu Hyvinkäälle vastaaotinta pystyyn.

Juha Huvilinna
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Juha Huvilinna » Pe 27.06.2014 14:19

Nyt on myös Hyvinkäälle pistetty tukiasema pystyyn. Käytössä on vielä toistaiseksi dvb-t tikun mukana tullut antenni, joten kantama on mitä on. Olisiko tuosta Räyskälän antennista rakennusohjeita?

[edit]: aika hyvinhän tuossa oli kantamaa tuolla nysälläkin. Paremmalla antennilla ja sijoittelulla varmaan olisi vielä merkittävästi parempi...

Juha Huvilinna
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 19.10.2004 18:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Juha Huvilinna » Pe 27.06.2014 21:48

Haluan vielä kannustaa muitakin pystyttämään tukiasemia. Se on helppoa, eikä vaadi suuria investointeja. Esim Hämeenlinnan ja Lahden seuduille olisi kiva saada asemat pystyyn. Tältä sivulta löytyy kaikki mitä tarvitaan tukiaseman pystyttämiseen: http://ognconfig.onglide.com/, mutta tässä vielä suomeksi pikaohjeet.

Tarvitset: Projektin kulku:
  • Lataa ognconfig.1_3.img.bz2 -tiedosto (~250MB)
  • Lataa 7-zip -pakkausohjelma ja pura sillä lataamasi .bz2 -tiedosto. Sisältä löytyy n. 2,9GB .img -tiedosto
  • Lataa Win32DiskImager ja valitse siihen .img tiedosto ja kirjoita se muistikortille
  • Laita mustikortti ja tv-tikku Raspberry Pi:hin ja kytke siihen virrat päälle. Raspin tulee olla samassa verkossa missä tietokoneesi. Raspiin ei tarvitse välttämättä kytkeä edes näyttöä.
  • http://ognconfig.onglide.com/ sivulla on iso vihreä laatikko, mihin ilmestyy linkki asetuksiin kun Raspi on käynnistynyt. Anna laitteellesi nimi (EFXX jos lentokentällä, Kaupunki tms. jos muualla, ei saa olla viivoja, välejä tai muita erikoismerkkejä). Klikkaa kartalle antennin sijainti ja tallenna.
  • Vedä virrat pois ja kytke ne takaisin. Laite pitäisi nyt olla toiminnassa ja lähettää Flarm-tietoa nettiin.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Pe 27.06.2014 22:49

Hienoa!
Jätän aamulla EFHVlle paremman antennin (liitintä voi joutua sovittamaan). Näitä tilattiin ko. projektin yhteistilauksena nippu Kiinasta.
Lainaan toisen antennin hyvään tukiasemaan Hämeenlinnan-Hollolan-Lahden seudulle, mieluusti korkealle paikalle asennettavaksi. Antennin korkeus on noin 1.5 metriä, ja se soveltuu ulkoasennukseen. Palautus jos tukiaseman toiminta lakkaa.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Su 29.06.2014 18:08

Mä ajattelin kokeilla lähiaikoina suunta-antennin toimivuutta tähän tarkoitukseen ja myöhemmin useamman sektorin toteuttamista useammalla vastaanottimella. Mitä mieltä asiantuntijat?
Ja antenniksi ihan joku laajakaista-yagi (tv-antenni)

-Juha

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Su 29.06.2014 20:00

Asiantuntijoista en tiedä, mutta minä kuvittelisin, että
- suunta-antenni on liian suuntaava, ottaa vain muutaman asteen keilalta
- Asentamalla kohtuullisella antennilla laitteet nummelaan, kiikalaan, oripäähän, hämeenlinnan, lahteen, vesikselle ja selänpäähän katetaan iso alue eteläsuomea samalla vaivalla

http://flarmrange.onglide.com/?#,max,al ... 4.808416,9,

Mitä EFRY vastaanottimelle on tapahtunut? Onko kisaboikotissa?
Miten muuten, taloyhtiöissä on yhteisantennijärjestelmiä, mitenkähän tuo toimisi jonkin tornitalon antennijärjestelmässä?

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 132
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja vostok » Ma 30.06.2014 00:31

EFRY kyykkäsi heti kun sateet lakkasivat, lennot alkoivat ja asentajat poistuivat kentän läheisyydestä. Koitetaan saisiko pystyyn alkavalla viikolla taas. Pitäisi myös ehkä mieluusti yrittää saada lankaverkkoon wlanin sijaan.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: FLARMin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ma 30.06.2014 01:15

Hytsky kirjoitti: - Asentamalla kohtuullisella antennilla laitteet nummelaan, kiikalaan, oripäähän, hämeenlinnan, lahteen, vesikselle ja selänpäähän katetaan iso alue eteläsuomea samalla vaivalla
Ketä nyt Etelä-Suomi kiinnostaa :D
Ja suunta-antenneitakin on leveämmällä ja kapeemmalla keilalla.

-J

Vastaa Viestiin