Medikaali

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matts » To 27.02.2014 19:59

BGA sanoo näin siitä kuka voi Britanniassa vastaisuudessa myöntää 2. luokan medikaalin:
"• A LAPL medical certificate can be issued by a GP (yleislääkäri)
or AME (ilmailulääkäri)"
Kuinka meillä ?

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja jkettu » To 27.02.2014 20:31

Briteillä nyt on muutenkin joku tolkku määräysten kanssa, siksipä heidän systeeminsä ei toimi EASA-maailmassa.

Eli ilmailulääkäri pitää olla, yleislääkäri ei kelpaa.

Tarkemmin: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/mate ... ED_FIN.pdf

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 27.02.2014 20:34

Tämmöinen löytyy trafin sivuilta

http://m.trafi.fi/filebank/a/1350386640 ... _-_FIN.pdf

sanoo mm.:

"— Suomessa ilmailuvaatimusten mukaisia tarkastuksia saa jatkossakin lentäjille
tehdä vain valtuutettu ilmailulääkäri. EASA Part MEDin edellytykset yleislääkä-
reiden rajoitetusta (LAPL) tarkastusoikeudesta eivät toteudu Suomessa. Tämän
vuoksi vaatimustekstien yleislääkäreitä koskevat osuudet on merkitty harmaalla
värillä. "

Ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja WPQ » To 27.02.2014 20:43

Suomessa saa lentää imperiumin myöntämällä lupakirjalla. http://www.gliding.co.uk/forms/gliderlicence.pdf Täytä formi ja hoida proseduuri.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matts » To 27.02.2014 21:08

WPQ kirjoitti:Suomessa saa lentää imperiumin myöntämällä lupakirjalla. http://www.gliding.co.uk/forms/gliderlicence.pdf Täytä formi ja hoida proseduuri.
Niin kai saa, mutta ei enää vuoden päästä :evil:

MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja MiMutru » To 27.02.2014 21:37

Seuraava seloste ei muuta mitään, mutta kerronpa sen kuitenkin. Varmaankin teilläkin on tiedossa -vaikka nyppiikin - että tämä yleislääkärijuttu perustuu siihen että Iso-Britannian terveydenhuoltojärjestelmässä on ollut ns. perhelääkärisysteemi ja se on lainsäädännössä siellä mukana. Kyseisellä lääkärillä on ollut sitten henkilön historia käytettävissä. Siihen perustui myös heidän terveydentilavakuutuksensa systeemi myös. Se perhelääkäri, tasoltaan General Practioner, GP varmensi terveydentilavakuutuksen. EU Asetuksen No 1178/2011 sivuilla 207...208 kohdan MED.A.040 alakohdissa b) ...3 ja c) ...2 sanotaan että yleislääkäri voi LAPL-medikaalin kirjoittaa jos se jäsenvaltion lainsäädännössä on niin sanottu. Tämä rakennelma on säädökseen tehty jo vain brittien vaatimuksesta ja sitä esimerkiksi EGU ilman muuta halusi tukea koska silloin se olisi vastaavilla järjestelyillä mahdollinen muillekin. Suomessa ei ole sellaista terveydenhuoltosysteemiä missä vastaava järjestely kuin briteillä on, olisi käytössä. Briteissäkin sitten SPL-lupakirjaan vaaditaan ilmailulääkärin tarkastuksen edellyttävä luokan 2 medikaali. Tätä kautta tuo maininta tuolla TraFi:n medikaaliasioiden sivulta löytyvästä tiivistelmästä menee siten kuten EASA-asetus sanoo. Se ei siten ole TraFista kiinni vaan siitä millainen meillä on terveydenhuollon lainsäädäntö. Noilla perusteilla se GP maininta FCL-vaatimuksiin lopun perin meni. Saivat sitä kyllä aikansa vääntää, koska mm. ilmailulääkärit ajoivat vahvasti vain AME-tarkastuksia, business voi tuntua tässä vähän raadolliselta.

En tunne mitä brittien GP systeemistä heidän lainsäädäntönsä sanoo, mutta jos se nojaa perhelääkärisysteemiin niin sitten täytynee olettaa että sillä lekurilla on henkilön historia hallussaan ja se juttu nojaa siihen. Hehän ovat ajaneet koko ajan sellaista systeemiä missä voidaan välttää myös henkilön kallis syynääminen ja labrakokeet jne. jos tarkastava lääkäri ei tuntisi tarkastettavan taustaa.

Se on sitten ikuisuuskeskustelu, millaisen syynäyksen terve ihminen ilmailemiseen tarvitsee. Tähän asti kun olen vielä hitusen alle viidenkympin, on ilmailulääkärin syyni 5 vuoden välein ollut ihan ok. Ei minulla ole ollut siitä mitään rutisemista. Hyvä että syynätään; mutta voin olla eri mieltä jos terveenä pysyn että onko vuosittainen tsekki tosiaan tarpeen. Kun sitä kuitenkin päivittäisen medikaalinsa myöntää itse itselleen siinä kun vetää laskuvarjoa selkään ja asettautuu koneeseen starttia varten.

Mutta jospa nämä ovat niitä asioita mihin FCL-säädösten kanssa elettäessä saatuja kokemuksia pitäisi miettiä ja tsekata pitäisikö niihin lähteä ajamaan muutoksia kuten pitempiä tarkastusvälejä. Ilmailulääkäriyhteisö on kuitenkin siellä vastapuolella, siitä ei päästä mihinkään.

Pidän kuitenkin medikaalin tarvetta noin yleensä ehdottomasti asianmukaisena juttuna, mutta eihän tässä nyt siitä olekaan kyse, vaan miten ja millaisin kustannuksin tuo terveydentila todetaan.

Sitä sopii ystävät ihmetellä, että ns. tietoyhteiskunnassa kuten Suomessa ainakin kuvitellaan olevamme, että miten hemmetissä terveydenhuoltojärjestelmään ei ole saatu sellaista rekisteriä aikaan missä ihmisen lääketieteellinen historia voisi olla ja jos arvauskeskukseen menee vaikka susirajalla, niin paikallinen lääkäri voi katsoa vähän että mites sitä Mikalla on paineet ja pulssit olleet sokereista puhumattakaan. Mutta kun ei vaan ole. Eikös ne siitäkin ole tapelleet miten terveydenhuollon systeemit ei keskustele keskenään eikä vissiin hetimiten edes tule keskustelemaan. Että se siitä GP:n tarkastuksista brittien malliin.

Silloin kun meikäpoika aloitti purjelennon keväällä 1981 niin systeemi oli se että alle nelikymppiset lääkäriin 2 vuoden välein ja 40+ ikäiset joka vuosi. Tosin tavallinen lääkäri kelpasi sikäli kun sitä huvitti touhuun ryhtyä Ilmailuhallituksen ohjeen ja lomakkeen kanssa. Moni varmaan kävi ilmailulääkärillä jos sellainen kaupungissa sattui kohtuuhinnalla olemaan koska ne ainakin osasivat hommansa. Se mikä tässä EASA MED:ssä nyt sitten tulee SPL-purjelentäjälle takaisin, on tuo tarkastusten tiheys kun ikää karttuu. Onko se sitten hyvä vai huono juttu, riippuu varmaan siitä onko enempi terveys tolallaan vaiko poissa...

Niinpä en kuitenkaan lähtisi tuomitsemaan TraFia tai kotimaista ilmailuviranomaista; enempi nyt vissiin kiinni siitä miksei meillä terveydenhuoltosysteemissä ole tietojärjestelmät toimivia niiin kuin voisivat olla ? Asetusta TraFi kuitenkin tulkitsee ymmärtääkseni siten kuten on tarkoitettukin. Ja met kaivamme kuvetta ja menemme lääkäriin, siis ilmailulääkäriin edelleen. Vaan onko tosiaan tarvetta niin tiuhasti mennä kuin Part-MED vaatii jatkossa, ihan tosiaan turvallisuuden kannalta, sitä voi tykönänsä miettiä. Vai onko se sitä businesta jollekin taholle ?

Henkilökohtaisesti en usko että kaikki asiat ovat ns. kiveenhakattuja, nurinhan se meni Neuvostoliittokin lopun perin.

Ystävällisesti
Mika Mutru

Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 160
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja PY » Pe 28.02.2014 15:00

Mika

Olet oikeilla jäljillä.

EASA:n mukaan viranomainen voi vaatia ilmailulääkärin tekemää tutkimusta, mikäli kansallinen lainsäädäntö niin edellyttää. Kysymys kuuluu, mikä kohta lainsäädännössä Suomessa niin velvoittaa ?

Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon, että ilmailulääkärille ei ole sälytetty erityisoikeuksia terveysrekistereihin kuten sairauskertomuksiin pääsyyn. Medikaalin hakija itse allekirjoittaa luvan (valtuutuksen) esitietokaavakkeessa. Yleislääkärillä on täsmälleen samat oikeudet, jos potilas (asiakas) ne hänelle antaa.

Tässä onkin lienee pohjimmiltaan kysymys muista kuin lääketieteellisistä perusteista.

MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Pe 28.02.2014 21:24

Täsmennänpä vielä, että säädöksen mukaan LAPL-medikaalin myöntää ilmailulääketieteen keskus, ilmailulääkäri tai - kansalllisen lainsäädännön niin salliessa - yleislääkäri. Siten kysymys kuuluu missä meillä lainsäädäntö antaa valtuuden yleislääkäreille ? No, tiedämme että Suomessa ei anna. Eikä meillä systeemit ole olleet sellaiset minkä perusteella teksti lopun perin tuli kirjatuksi noin; lähtökohtahan sille oli nimenomaan brittien systeemi jonka pystyivät perustelemaan. Taaskaan tämä ei muuta mitään, mutta voi kuvata miksi se nyt on niin kuin on.

Debattia siitä mistä tästä oikeasti ja lopunperin riskiperustaisesti on kyse on käyty ja paljon. Kuten Paavali kirjoitti, tässä on kyse muustakin kuin puhtaasti lääketieteestä ja turvallisuudesta. Toki molemmat ovat osana mukana, mutta sittenkin.

Ystävällisesti
Mika Mutru

Avatar
Kuningas
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 26.04.2006 00:38

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Kuningas » To 22.01.2015 00:25

Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko ilmailulääkärillä oikeus esim. käydä tarkistettavan sähköisessä reseptikeskuksessa ilman tarkastettavan lupaa.

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » To 22.01.2015 15:03

864/2014 Ilmailulaki:
50 §
Liikenteen turvallisuusviraston oikeus tietojen saantiin

Liikenteen turvallisuusvirastolla on luvan myöntämisen, uusimisen ja peruuttamisen edellytysten arvioimiseksi oikeus salassapitosäännösten estämättä saada rikosrekisteristä, sakkorekisteristä ja oikeushallinnon tietojärjestelmistä syyteharkinnassa olevista rikosasioista sekä esitutkintaviranomaisilta luvan hakijasta tai haltijasta tieto liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ilmailussa, moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljetettaessa todetusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ilma-aluksen tai muun kulkuneuvon kuljettamisesta tai ohjaamisesta rikoslain 23 luvussa tarkoitetulla tavalla ja alkoholin tai muun huumaavan aineen käyttämisestä lentoturvallisuuteen vaikuttavassa tehtävässä maaorganisaatiossa sekä niitä koskevasta käynnissä olevasta esitutkinnasta, syyteharkinnasta tai oikeudenkäynnistä samoin kuin mainituista teoista tuomituista rangaistuksista ja muista seuraamuksista.

Luvan hakijalle tai haltijalle lääkärintarkastuksen tehneen lääkärin sekä luvan hakijaa tai haltijaa hoitaneen tai hoitavan lääkärin sekä sairaanhoito- tai terveydenhuoltotoimintaa harjoittavan yhteisön ja laitoksen on salassapitosäännösten estämättä pyynnöstä annettava Liikenteen turvallisuusvirastolle tietoja luvan saamiseen tai voimassaoloon mahdollisesti vaikuttavista seikoista.

Edellä 2 momentissa tarkoitettu lääkäri, yhteisö ja laitos voi salassapitosäännösten estämättä ilman pyyntöäkin ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle epäilevänsä, ettei luvan hakija tai haltija täytä luvan saamisen terveydellisiä edellytyksiä. Ennen ilmoituksen tekemistä luvan hakijalle tai haltijalle on kerrottava oikeudesta ilmoituksen tekemiseen ja terveydentilan vaikutuksesta ilmailutoimintaan osallistuvan toimintakykyyn.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matts » To 22.01.2015 17:52

Kylläpä on oikeuksia :shock:

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matts » To 22.01.2015 18:36

Mitäs sitten jos haen LAPL-medikaalin Ruotsista tai Virosta? Ihan mahdollista EASA-aikana. Pääseekö ulkomaalaisetkin ilmailulääkärit penkomaan mun potilastietoja? Se olisi kyllä aika erikoista jos nämn on.

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Pe 23.01.2015 10:28

Kenellekään ei varmaan tullut yllätyksenä tuo ilmailulain yksityisyyden suojaa raottava osa?

Minulla on sellainen käsitys että tuo on ihan yleinen vaatimus kaikkien maiden ilmailulaissa.
En ole viitsinyt selvittää asiaa pidemmälle mutta homma menee kai silleen että jos haluaa lentää, on oltava valmis siihen että joku selvittelee.
Veikkaan että lääketieteellisen kelpoisuutodistuksen hakemuksessa kohtaa 31 vastaava kohta on muidenkin maiden hakemuksissa.
Se on sitä ns. pienellä painettua tekstiä...

-M-

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 23.01.2015 15:06

Pitää kuitenkin huomata, että tuossa laissa luetellaan Trafin oikeuksia, ei lääkärin. Eihän suomessa niillä lääkäreillä ole edes pääsyä kuin oman "firmansa" tietokantoihin, joten sen laajemmin he eivät edes voi nähdä niitä tietoja.

Ja jos on ulkomainen medikaali, ei Trafilla ole oikeuksia eikä tarvetta tietää mitään taustatietoja, koska silloinhan ei Trafilta haeta mitään medikaalia. Mutta se on sitten eri juttu mitä tietoja siellä ulkomailla halutaan, mutta taaskaan sikäläisellä lääkärillä ei ole mitään pääsyjä meidän tietokantoihin.

terv. Jyrki

HK
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 20.04.2007 14:04
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja HK » Ke 25.03.2015 21:31

Hei
Kävin LAPL lääkärissä ja yllätyin pahasti. Tarkastus on hyvin kevyt, lähinnä ajokorttitasoa ja kuluja yhteensä 406e. Selvitin niitä ennen ajanvarausta ja minulle kerrottiin:
- lääkäripalkkio n. 80e
- labra jossa sydänfilmi ja virtsa n. 80
- lupakirjan kirjoitus 120e
Siinä vaiheessa kaikki näytti vielä siedettävältä kun vielä sai pahvin käteensä. Mutta 2 viikon perästä tuli Trafilta vielä 120e lasku "terveydentilaan liittyvä lupa tai todistus". Silloin keitti. Eli tutkiva lääkäri otti lupakirjan nimellä yhteensä 200e työstään. Perusteena oli koulutukseen kulunut työaika ja muut kulut.
Tämä on Turun Terveystalon tapa. Mehiläisessä sama olisi sydänfilmeineen maksanut n. 200e.
Loviisassa ovat kulut ilman sydänfilmiä n. 140e.
Kallista on ja kannattaa selvittää kulut ennen ajanvarausta. Sydänfilmikään ei ole pakollinen.
terv HK

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matts » Ke 25.03.2015 22:03

Mikä sydänfilmi :shock: Ei LAPL-medikaali vaadi sydänfilmiä :?

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja Matts » To 26.03.2015 11:57

Täältä http://www.trafi.fi/filebank/a/13651571 ... rt_MED.pdf (sivut 89-99)
voi lukea LAPL-medikaalin vaatimukset.

Avatar
timbe
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 30.07.2003 22:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja timbe » Ma 30.03.2015 10:42

Uusin myös hiljattain medikaalin ja alkoi myös sylettää Trafin 120 EUR lasku peräjälkeen varsinkin kun lääkäriasema printtasi suoraan medikaalin käteen ilman välikäsiä.

Tulipahan mieleen mitäs homma maksaisi muussa maassa, esim. Virossa, onko tietoo?

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 30.03.2015 12:38

timbe kirjoitti:Uusin myös hiljattain medikaalin ja alkoi myös sylettää Trafin 120 EUR lasku peräjälkeen varsinkin kun lääkäriasema printtasi suoraan medikaalin käteen ilman välikäsiä.

Tulipahan mieleen mitäs homma maksaisi muussa maassa, esim. Virossa, onko tietoo?
http://www.ecaa.ee/

Tuolta ymmärsin että Viro on nyt näinä viikkoina siirtymässä EASA-aikaan. Vanhan hinnaston mukaan uusi lupakirja on jotain kolme kymppiä ja uusinta 13 euroa, medikaalin tai EASA-kirjojen hinnasta en tiedä, mutta eiköhän ne ole samassa linjassa, eli 10-20% Trafin taksoista. Täytyypä aktiivisesti alkaa tutkimaan saisiko EASA-laput haettua Virosta, eiköhän Tallinnassa ilmailulääkärikin löydy. Tässä kohtaa olisi hyvä liiton edunvalvonnan paikka, tämä Trafin taksa-asia on nyt osunut jokaisen tuulettimeen joten olisi hyvä jos näitä asioita alettaisiin selvittää keskitetysti.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Medikaali

Viesti Kirjoittaja viper » Ti 31.03.2015 13:15

HK kirjoitti:Hei
Kävin LAPL lääkärissä ja yllätyin pahasti. Tarkastus on hyvin kevyt, lähinnä ajokorttitasoa ja kuluja yhteensä 406e. Selvitin niitä ennen ajanvarausta ja minulle kerrottiin:
- lääkäripalkkio n. 80e
- labra jossa sydänfilmi ja virtsa n. 80
- lupakirjan kirjoitus 120e
Siinä vaiheessa kaikki näytti vielä siedettävältä kun vielä sai pahvin käteensä. Mutta 2 viikon perästä tuli Trafilta vielä 120e lasku "terveydentilaan liittyvä lupa tai todistus". Silloin keitti. Eli tutkiva lääkäri otti lupakirjan nimellä yhteensä 200e työstään. Perusteena oli koulutukseen kulunut työaika ja muut kulut.
Tämä on Turun Terveystalon tapa. Mehiläisessä sama olisi sydänfilmeineen maksanut n. 200e.
Loviisassa ovat kulut ilman sydänfilmiä n. 140e.
Kallista on ja kannattaa selvittää kulut ennen ajanvarausta. Sydänfilmikään ei ole pakollinen.
Kaiken tämän hyvän lisäksi monella paikkakunnalla ei ole ilmailulääkäriä, eli on uhrattava puolipäivää tai päivä aikaa ja matkustettava 100-200 km suuntaansa. Aikaa palaa mukavasti ja matkakuluihin menee kanssa rahaa. :shock:

Vastaa Viestiin